7/5/10

Εισαγωγική ομιλία του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού δρος Ανδρέα Δημητρίου στην παρουσίαση του έργου του Υπουργείου κατά τα δύο χρόνια διακυβέρνησης του Προέδρου Χριστόφια

07/05/2010
Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης του δεύτερου χρόνου διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Δημήτρη Χριστόφια, βρισκόμαστε σήμερα ενώπιόν σας και ενώπιον του Κύπριου πολίτη για να παρουσιάσουμε το έργο που έχει επιτελεστεί από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού αυτά τα δύο χρόνια.



Θέλω, πριν ξεκινήσουμε την ανασκόπηση, να ευχαριστήσω τη Γενική Διευθύντρια, τους Διευθυντές, τους Προϊσταμένους και όλους τους Λειτουργούς του Υπουργείου για το έργο τους. Σταθερά προσηλωμένοι, με τον ίδιο ζήλο και υπευθυνότητα θα συνεχίσουμε για την επίτευξη όλων των στόχων µας.

Παραθέτοντας το έργο µας, θέλω να ευχαριστήσω και όλους εσάς για τη συνεργασία, για την προβολή και παρουσίαση του έργου του Υπουργείου και για τις κριτικές σας απόψεις, στοιχείο απαραίτητο για μας και καλοδεχούμενο.

Ως Κυβέρνηση κατατάσσουμε τους τομείς της παιδείας και του πολιτισμού πολύ ψηλά στις προτεραιότητές μας, αφού θεωρούμε ότι αποτελούν την καλύτερη επένδυση για την κοινωνική, οικονομική, πνευματική και πολιτιστική ανάπτυξη και πρόοδο της Κύπρου.

Οι προϋπολογισμοί του 2009 και 2010, που καταρτίστηκαν από την Κυβέρνηση Δημήτρη Χριστόφια, αποτυπώνουν με τον πιο σαφή τρόπο τη σημασία που αποδίδει η Κυβέρνηση στην παιδεία και τον πολιτισμό. Σε μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη διεθνή οικονομική κρίση των τελευταίων δεκαετιών, ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού αυξήθηκε σημαντικά, κατά 12,5% το 2009 και κατά 3,5% το 2010, φτάνοντας στα €1,1 δις και αποδεικνύοντας, με τον πιο σαφή τρόπο, το υψηλό ενδιαφέρον της Κυβέρνησης για τα προγράμματα του Υπουργείου.

ΠΑΙΔΕΙΑ

Όσον αφορά στον τομέα της παιδείας, βασική προγραμματική δέσμευση του Προέδρου της Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης είναι η ολοκλήρωση της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος και του δημόσιου σχολείου.

Στόχος της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου, ανθρώπινου και δημοκρατικού σχολείου, το οποίο θα προσφέρει ίσες ευκαιρίες πρόσβασης και επιτυχίας σε όλους τους νέους και το οποίο να ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες των παιδιών της ευρωπαϊκής Κύπρου στον 21ο αιώνα.

Προς αυτή την κατεύθυνση, έχουμε κάνει αποφασιστικά βήματα τα δύο πρώτα χρόνια διακυβέρνησης. Έχουμε λάβει σημαντικές αποφάσεις και έχουμε υλοποιήσει πολλά μέτρα, τα οποία φανερώνουν τη βούληση της Κυβέρνησης για οικοδόμηση μιας καλύτερης παιδείας στον τόπο μας.

Οι σημαντικότερες ενέργειες και μέτρα που έχουν ληφθεί κατά τα δύο πρώτα χρόνια διακυβέρνησης για την αναβάθμιση της παιδείας στο πλαίσιο της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης είναι τα εξής:

Εκσυγχρονισμός δομής και περιεχομένου της εκπαίδευσης – Αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα

Από το 2008 έχει ξεκινήσει η τεράστια προσπάθεια για τον εκσυγχρονισμό του περιεχομένου της εκπαίδευσης, με τη διαμόρφωση νέων αναλυτικών και ωρολογίων προγραμμάτων και την εισαγωγή νέων μεθόδων διδασκαλίας από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο. Η διαμόρφωση νέων αναλυτικών και ωρολογίων προγραμμάτων αποτελεί τη ραχοκοκκαλιά στην οποία στηρίζεται όλο το εγχείρημα της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης, όπως αυτή παρουσιάστηκε στην Έκθεση της Επιτροπής για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση.

Η διαδικασία διαμόρφωσης νέων αναλυτικών προγραμμάτων είχε ως αφετηρία της τον Ιούλιο του 2008 και τη σύσταση από το Υπουργικό Συμβούλιο ειδικής Επιστημονικής Επιτροπής με Πρόεδρο της τον καθηγητή κ. Γεώργιο Τσιάκαλο. Η διαδικασία που ακολουθείται έχει χαρακτηριστεί εξ αρχής ως ένα «δημόσιο εγχείρημα» στο οποίο, πέραν της συμμετοχής δεκάδων πανεπιστημιακών (περισσότεροι από 50) διαφόρων γνωστικών αντικειμένων από την Κύπρο και την Ελλάδα και μερικών εκατοντάδων μάχιμων εκπαιδευτικών (περίπου 350), που εμπλέκονται εθελοντικά και χωρίς αμοιβή, συμμετέχει ενεργά ολόκληρη η κοινωνία μέσα από ένα συστηματικό πλέγμα επαφών με την Επιτροπή. Η Επιστημονική Επιτροπή έχει καταθέσει τον Δεκέμβριο του 2008 ένα κείμενο πλαίσιο που αποτελεί τη βάση στην οποία στηρίζεται η εργασία των Επιτροπών που ορίστηκαν για τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα, αλλά και η μετέπειτα πορεία του όλου εγχειρήματος.

Ειδικότερα, συστάθηκαν 21 επιτροπές γνωστικών αντικειμένων ή πεδίων και τέσσερις Συμβουλευτικές Επιτροπές. Η κάθε Επιτροπή περιλαμβάνει πανεπιστημιακούς και μάχιμους εκπαιδευτικούς τόσο της δημοτικής όσο και της μέσης εκπαίδευσης. Οι Επιτροπές αυτές συστάθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, κατόπιν διαβουλεύσεων με τα κόμματα, τον Φεβρουάριο του 2009. Όρος εντολής των Επιτροπών ήταν η σύνταξη προγραμμάτων σπουδών στο κάθε γνωστικό αντικείμενο ή πεδίο ξεχωριστά. Οι Επιτροπές έχουν καταθέσει τα προγράμματα σπουδών και γι’ αυτό δρομολογούνται τα επόμενα βήματα, που είναι ο έλεγχος του υλικού και, ενδεχομένως, η τροποποίησή του, όπου αυτή κρίνεται αναγκαία, ώστε να διασφαλιστεί η συνέπεια στις αρχές όπως αυτές τέθηκαν στο αρχικό κείμενο - πλαίσιο.

Ετοιμάστηκαν, επίσης, προτάσεις από την Επιτροπή των αναλυτικών προγραμμάτων για νέα ωρολόγια προγράμματα στο δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο, που αναμένεται να λάβουν την οριστική τους μορφή μέχρι τα μέσα Μαΐου.

Πέρα από τα πιο πάνω, είναι σημαντικό να αναφέρω, εδώ, ότι προωθείται και η αναδόμηση της κατανομής του σχολικού έτους στη Μέση Εκπαίδευση με την προγραμματισμένη εφαρμογή των τετραμήνων. Ήδη, η πρόταση που ετοίμασε το Υπουργείο έχει τύχει συζήτησης και μελέτης, και έχει γίνει αποδεκτή τόσο από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις όσο και από τους οργανωμένους γονείς και τους μαθητές. Ετοιμάστηκε νομοσχέδιο, το οποίο θα σταλεί την ερχόμενη βδομάδα στη Νομική Υπηρεσία για νομοτεχνική επεξεργασία και, ακολούθως, στο Υπουργικό Συμβούλιο και στη Βουλή. Θεωρούμε ότι η αλλαγή αυτή θα αποβεί προς όφελος όλων: των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων.

Εισαγωγή νέου συστήματος αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών

Ετοιμάστηκε ολοκληρωμένη πρόταση για την εφαρμογή ενός νέου συστήματος αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και τον εκπαιδευτικών. Τον τελευταίο χρόνο έγινε διάλογος με όλες τις εμπλεκόμενες οργανώσεις για την πρόταση. Με βάση τις συζητήσεις που έγιναν με τις εμπλεκόμενες οργανώσεις, το Υπουργείο θα προβεί στην κατάθεση της τελικής του πρότασης για την αξιολόγηση, στην οποία θα ενσωματώσει και τις εισηγήσεις του αναφορικά με την οικονομική πτυχή του θέματος, για την οποία υπήρξε διαβούλευση με το Υπουργείο Οικονομικών.

Αναδόμηση Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού

Στο πλαίσιο της αναδόμησης του Υπουργείου δημιουργήθηκε το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης, αποστολή του οποίου είναι η διεξαγωγή εκπαιδευτικής έρευνας και η συνεχής επιστημονική αξιολόγηση ολόκληρου του εκπαιδευτικού συστήματος. Επίσης, ξεκίνησε για πρώτη φορά η λειτουργία Επαρχιακών Γραφείων Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής και δημιουργήθηκε Γραφείο Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων. Τέλος, διενεργήθηκαν εξωτερικές αξιολογήσεις των Υπηρεσιών Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας και Συμβουλευτικής-Επαγγελματικής Αγωγής από εμπειρογνώμονες διεθνούς κύρους, με βάση τις οποίες προωθείται η ουσιαστική ενίσχυσή τους.



Πολιτική ένταξης αλλόγλωσσων μαθητών

Διαμορφώσαμε, για πρώτη φορά, ολοκληρωμένη και συνεκτική πολιτική για την ένταξη των αλλόγλωσσων μαθητών στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εφαρμόστηκε και στη Μέση Εκπαίδευση τα δύο τελευταία χρόνια πιλοτικό πρόγραμμα για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας για αλλόγλωσσους μαθητές με λίγες ή καθόλου γνώσεις της ελληνικής γλώσσας, το οποίο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ένταξης. Το πρόγραμμα εφαρμόζεται κατά τη φετινή σχολική χρονιά σε 31 σχολεία, καλύπτοντας έτσι όλα τα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης που εμφανίζουν μεγάλο αριθμό αλλόγλωσσων μαθητών με λίγες ή καθόλου γνώσεις της ελληνικής γλώσσας. Επίσης, εκδόθηκε πληροφοριακό υλικό για το εκπαιδευτικό μας σύστημα σε διάφορες ξένες γλώσσες και υλοποιήθηκαν νέα προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σε θέματα διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας, δράσεις που συγχρηματοδοτήθηκαν, επίσης, από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ένταξης.

Αναβάθμιση υλικοτεχνικής υποδομής

Αυξήθηκαν σημαντικά τα προβλεπόμενα κονδύλια για την αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολείων σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, από €68,3 εκ. το 2008 στα €75 εκ. το 2009 και στα €85 εκ. το 2010. Ως εκ τούτου, τα δύο πρώτα χρόνια της διακυβέρνησης Χριστόφια δαπανήθηκαν συνολικά περίπου €150 εκ. για την ανέγερση νέων σχολείων και για τη γενική αναβάθμιση και επέκταση υφιστάμενων σχολικών κτηρίων.

Πέρα από τα πιο πάνω, πήραμε σειρά μέτρων που βελτιώνουν την καθημερινή λειτουργία των σχολείων.

· Μειώθηκε ο αριθμός των μαθητών κατά τμήμα στους 25 σε πέντε πρόσθετες τάξεις (Προδημοτική, Δ’ και Ε’ Δημοτικού, Β’ και Γ’ Γυμνασίου).
· Επεκτάθηκε και στηρίχθηκε με νέα μέτρα ο θεσμός των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας, στο πλαίσιο της πολιτικής της Κυβέρνησης για την απάμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και την παροχή ίσων ευκαιριών σε όλους τους μαθητές.
· Αναβαθμίστηκαν οι παιχνιδότοποι των δημόσιων νηπιαγωγείων, αναβαθμίστηκε και εκσυγχρονίστηκε ο εξοπλισμός των ειδικών σχολείων και των ειδικών μονάδων ώστε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι ανάγκες των παιδιών που φοιτούν σε αυτά και αναβαθμίστηκε η υλικοτεχνική υποδομή των Ενιαίων Ολοήμερων Σχολείων.
· Προχώρησε η επέκταση του θεσμού του Υπεύθυνου Τμήματος στην Α’ Γυμνασίου και η επέκταση της εργαστηριοποίησης των μαθημάτων Βιολογίας, Τεχνολογίας και Ηλεκτρονικών Υπολογιστών στο Ενιαίο Λύκειο.
· Ξεκίνησε η εφαρμογή του προγράμματος εισαγωγικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών με την επιμόρφωση μεντόρων και νεοεισερχομένων εκπαιδευτικών.
· Διπλασιάστηκε ο αριθμός των προαιρετικών ολοήμερων νηπιαγωγείων και αναβαθμίστηκε η υλικοτεχνική υποδομή των υφιστάμενων ενιαίων ολοήμερων σχολείων.
· Ολοκληρώθηκε η σύνδεση όλων των σχολείων με το διαδίκτυο και ξεκίνησε η πιλοτική λειτουργία του Διαδικτυακού Σχολείου (ΔΙΑ.Σ.)

Η Κυβέρνηση, αποδεικνύοντας με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο το κοινωνικό της πρόσωπο και τηρώντας τις προεκλογικές της δεσμεύσεις παρά την οικονομική κρίση, έλαβε σημαντικές αποφάσεις για τη μαθητική και φοιτητική πρόνοια.

Επιχορήγηση αγοράς φορητού Η/Υ

Παραχωρήθηκε και για τη σχολική χρονιά 2009-2010 χορηγία σε όλους τους μαθητές της Β’ Γυμνασίου για την αγορά φορητού ηλεκτρονικού υπολογιστή, στο πλαίσιο των προσπαθειών του κράτους για εισαγωγή των νέων τεχνολογιών ως μέσο και ως εργαλείο μάθησης στα δημόσια σχολεία.


Πακέτο Φοιτητικής Μέριμνας

Υλοποιήθηκε η δέσμευση της Κυβέρνησης για επέκταση της κρατικής φοιτητικής μέριμνας με την έγκριση πακέτου στοχευμένων μέτρων στήριξης των φοιτητών και οικογενειών που αντιμετωπίζουν σοβαρά κοινωνικοοικονομικά προβλήματα, συνολικού ύψους €12.000.000. Αυτό το μέτρο προβλέπει την αύξηση των κονδυλίων του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών ώστε να ενισχυθούν οι υποτροφίες προς τους φοιτητές του εξωτερικού, την παραχώρηση πιστώσεων στα ανώτερα και ανώτατα ιδρύματα για κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των προπτυχιακών φοιτητών, τη διάθεση κουπονιών σίτισης και κουπονιών για αγορά πανεπιστημιακών βιβλίων και την επιδότηση νεοεισερχόμενων φοιτητών για την αγορά ή την αναβάθμιση ηλεκτρονικού υπολογιστή.

Ανώτατη Εκπαίδευση

· Ιδρύθηκε Ιατρική Σχολή στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Τμήμα των Επιστημών Αποκατάστασης στο ΤΕ.ΠΑ.Κ.
· Εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο και κατατέθηκε νομοσχέδιο στη Βουλή για τον έλεγχο των διδάκτρων των ιδιωτικών πανεπιστημίων.
· Κατατέθηκε από την επιτροπή των Πανεπιστημιακών πρόταση για την ενοποίηση της νομοθεσίας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Εκδημοκρατισμός Παιδείας

Έγιναν συγκεκριμένες ενέργειες για τον εκδημοκρατισμό της παιδείας μας, με τη διευθέτηση του θέματος της πρόσβασης των εκπαιδευτικών σε προσωπικούς φακέλους και το χειρισμό παραπόνων και καταγγελιών σε βάρος εκπαιδευτικών, με τις οδηγίες του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού στο εξής οι ανώνυμες επιστολές που καταγγέλλουν πρόσωπα να καταστρέφονται από τον υπάλληλο ή τον Λειτουργό που τις παραλαμβάνει και την τροποποίηση του περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας Νόμου. Απαλείφεται το άρθρο που περιόριζε την ελεύθερη έκφραση των εκπαιδευτικών: «Οι εκπαιδευτικοί λειτουργοί δεν μπορούν να δημοσιεύουν ή να μεταδίδουν από την τηλεόραση, το ραδιόφωνο ή άλλο μέσο οποιαδήποτε ύλη η οποία αναφέρεται στην άσκηση των καθηκόντων τους χωρίς την προηγούμενη άδεια της αρμόδιας Αρχής».

Πρόληψη και αντιμετώπιση της παραβατικότητας

Εφαρμόζεται ολοκληρωμένο σχέδιο για την αντιμετώπιση της αντικοινωνικής συμπεριφοράς στα σχολεία, το οποίο βασίζεται σε εισηγήσεις επιστημονικής επιτροπής. Στο πλαίσιο εφαρμογής του σχεδίου επεκτάθηκε ο θεσμός του Υπεύθυνου Τμήματος στην Α΄ Γυμνασίου, ο αριθμός των Εκπαιδευτικών Ψυχολόγων αυξήθηκε κατά 30%, εφαρμόζεται για πρώτη φορά ο θεσμός του Σχολικού Κοινωνικού Λειτουργού, επεκτάθηκε ο θεσμός του Ανοικτού Σχολείου από 4 σε 10 Δήμους και δημιουργήθηκε Μονάδα Άμεσης Παρέμβασης και Παρατηρητήριο για τη Βία στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο πολιτισμός για την Κυβέρνηση έχει κεφαλαιώδη σημασία, αφού θεωρούμε ότι για την Κύπρο αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο επιβίωσης. Γι’ αυτό και εντάσσουμε στις προτεραιότητές μας τον πολιτιστικό σχεδιασμό, με στόχο την υπεράσπιση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και παράδοσης.

Η υλοποίηση της πολυδιάστατης πολιτιστικής πολιτικής της Κυβέρνησης διέρχεται μέσα από την ανάπτυξη πολιτιστικών θεσμών και υποδομών και μέσα από την καθιέρωση μιας σύγχρονης αντίληψης στα θέματα πολιτιστικής διαχείρισης.

Τα σημαντικότερα έργα τα οποία έχει υλοποιήσει ή έχει δρομολογήσει το Υπουργείο στον τομέα του πολιτισμού κατά τα δύο πρώτα χρόνια διακυβέρνησης είναι τα εξής:

1. Η σημαντικότερη εξέλιξη ήταν η έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου για τη δημιουργία Ενιαίας Αρχής Πολιτισμού.
2. Ανέγερση νέου θεάτρου ΘΟΚ.

3. Δημιουργία πολιτιστικού Χωριού στη Λέμπα.
Το Πολιτιστικό Χωριό στη Λέμπα θα συμβάλει στην προβολή της Κύπρου ως χώρου ανάπτυξης της σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας μέσα από τα προγράμματα φιλοξενίας καλλιτεχνών από το εξωτερικό και τη διοργάνωση συναφών δραστηριοτήτων. Επίσης, είναι ένας θεσμός ο οποίος θα συμβάλει στην ανάπτυξη της καλλιτεχνικής παιδείας με την οργάνωση εργαστηρίων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων για μαθητές.

4. Σχολή - Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή.
Η Σχολή-Μουσείο αποτελεί ένα σημαντικό πολιτιστικό πνεύμονα με πολλαπλές δυνατότητες, μεταξύ των οποίων η λειτουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εργαστηρίων για μαθητές και άλλους ενδιαφερόμενους και η φιλοξενία φοιτητών και καλλιτεχνών από άλλες χώρες.

5. Κινηματοθέατρο ΠΑΛΛΑΣ.
Ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση του κινηματοθεάτρου ΠΑΛΛΑΣ, η οποία χρηματοδοτήθηκε από πόρους των Διαρθρωτικών Ταμείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ΠΑΛΛΑΣ επαναλειτούργησε, για πρώτη φορά, τον Δεκέμβριο του 2008 και φιλοξενεί έκτοτε πολιτιστικές και εκπαιδευτικές εκδηλώσεις τόσο του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού όσο και άλλων φορέων. Τη διαχείριση του ΠΑΛΛΑΣ έχει αναλάβει ο Δήμος Λευκωσίας μετά τη σύναψη ειδικής συμφωνίας με το Υπουργείο.

6. Εθνικό Κέντρο Μουσικής Πληροφόρησης.
Με στόχο τη διάσωση, αρχειοθέτηση, προβολή και προώθηση της σύγχρονης κυπριακής μουσικής δημιουργίας και τη συμβολή στη μουσικολογική έρευνα, το Υπουργείο δημιούργησε το Εθνικό Κέντρο Μουσικής Πληροφόρησης. Το Κέντρο έχει ενταχθεί στο Διεθνές Δίκτυο Κέντρων Μουσικής Πληροφόρησης (IAMIC), έναν από τους πιο δραστηριοποιημένους Μουσικούς Συνδέσμους διεθνώς μέσω του οποίου οι δράσεις των εθνικών κέντρων προβάλλονται διεθνώς στα άλλα κράτη μέλη.
7. Διεθνές Φεστιβάλ ΚΥΠΡΙΑ.
Ετοιμάστηκε πρόταση για υποβολή στο Υπουργικό Συμβούλιο αναφορικά με τη δημιουργία Ιδρύματος το οποίο θα αναλαμβάνει τη διοργάνωση του Φεστιβάλ ΚΥΠΡΙΑ και άλλων Φεστιβάλ.

8. Προωθείται η δημιουργία Σχολής Καλών Τεχνών και Δραματικής Σχολής στο ΤΕΠΑΚ.

9. Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας.
Τροποποίηση των κανονισμών για τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας ούτως ώστε οι συγγραφείς δεν θα υποβάλλουν τα έργα τους προς βράβευση, αλλά υποψήφια θεωρούνται όσα βιβλία έχουν εκδοθεί από την 1/1 μέχρι τις 31/12 του έκαστου προηγούμενου έτους.

10. Πρόγραμμα Μετάφρασης και Έκδοσης Έργων Ελληνοκυπριακής και Τουρκοκυπριακής Γραμματείας.
Με στόχο τη βαθύτερη αλληλογνωριμία των δύο κοινοτήτων της Κύπρου μέσω της λογοτεχνίας και, γενικότερα, της γραμματείας τους, το Υπουργείο εξήγγειλε τη θεσμοθέτηση του προγράμματος επιχορήγησης μετάφρασης και έκδοσης έργων καταξιωμένων Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων λογοτεχνών από την ελληνική στην τουρκική και από την τουρκική στην ελληνική γλώσσα. Δικαιούχοι του προγράμματος είναι τόσο εκδοτικοί οίκοι όσο και μεταφραστές.

11. Πρόγραμμα Επιχορήγησης Μεταφράσεων Έργων Κυπρίων Συγγραφέων σε Ευρωπαϊκές Γλώσσες.
Με στόχο την προβολή και διάδοση του έργου των Κυπρίων λογοτεχνών στο εξωτερικό, το Υπουργείο προωθεί το πρόγραμμα επιχορήγησης μεταφράσεων έργων Κυπρίων συγγραφέων σε ευρωπαϊκές γλώσσες. Η ευθύνη για την υποβολή εισηγήσεων για θέματα που άπτονται της εφαρμογής του προγράμματος ανήκει σε πενταμελή συμβουλευτική επιτροπή ειδικών.

12. Πρόγραμμα Ανάπτυξης Μουσικών Ταλέντων.
Με στόχο τον έγκαιρο εντοπισμό ταλέντων με σκοπό την ανάδειξή τους και την ενδεχόμενη μελλοντική αξιοποίησή τους από την Ορχήστρα Νέων και τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, το Υπουργείο έχει προχωρήσει στην επεξεργασία Προγράμματος Ανάπτυξης Μουσικών Ταλέντων μέσω της λειτουργίας εξειδικευμένων εργαστηρίων για έγχορδα και πνευστά.

13. Κυπριακή Βιβλιοθήκη.
Προωθείται πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο για έγκριση Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης.

14. Δημιουργία Γειτονιάς Καλλιτεχνών στη Λεμεσό.
Υπογράφηκε συμφωνία με τον Δήμο Λεμεσού το 2009.

15. Αναθεώρηση του Σχεδίου Πολιτιστικής Υποδομής.
Συγκεκριμένα, εγκρίθηκε «Σχέδιο Στήριξης Τοπικών Αρχών για τη Δημιουργία Έργων Πολιτιστικής Υποδομής» από το Υπουργικό Συμβούλιο (Αρ. Απ. 68.950, 11/6/2009).

16. Κατατέθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο ρυθμιστικό νομοσχέδιο που προνοεί για την αναγνώριση μη κρατικών μουσείων, τα οποία πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις, με σκοπό την ενθάρρυνση της αναβάθμισης των υπηρεσιών που προσφέρουν και των επιπέδων λειτουργίας τους. Ψήφιση από τη Βουλή του περί της Αναγνώρισης Ιδιωτικών Μουσείων και Μουσείων των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Διαδικασία και Προϋποθέσεις) Νόμου [Β,58(Ι)/2009].

17. Πολιτιστικές Διακρατικές Συμφωνίες και ανταλλαγές.
Προώθηση συνεργασιών με πολλές νέες χώρες τόσο της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και άλλες, όπως Αυστρία, Κούβα, Κροατία, Ουκρανία κ.ά.

18. Δημιουργία Ιδρύματος Πολιτιστικής Δημιουργίας για Παιδιά και Νέους στη Λάρνακα (έχει εγγραφεί το Ίδρυμα, διορίστηκε Διοικητικό Συμβούλιο και προωθείται η εξεύρεση κατάλληλου χώρου).

Κατά τα δύο πρώτα χρόνια διακυβέρνησης Δημήτρη Χριστόφια έχουν γίνει πολλά και έχει επιτελεστεί σημαντικό έργο από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. Θέλω να τονίσω την αποφασιστικότητα και τη βούλησή μας να προχωρήσουμε τάχιστα στην υλοποίηση όλων των προγραμματικών δεσμεύσεων του Προέδρου της Δημοκρατίας στους τομείς αρμοδιότητας του Υπουργείου, για το καλό των παιδιών μας και του τόπου μας.