22/1/13

Χαιρετισμός του Κυβερνητικού Εκπροσώπου κ. Στέφανου Στεφάνου στην Ημερίδα της ΣΗΔΗΚΕΚ-ΠΕΟ με θέμα: «Ιδιωτικοποίηση των Τηλεπικοινωνιών και Δημόσιο Συμφέρον: Ευκαιρία ή Απειλή;», στη Λευκωσία 22/01/2013

Εκφράζω τα συγχαρητήρια μου στη ΣΗΔΗΚΕΚ-ΠΕΟ για την πραγματοποίηση της σημερινής Ημερίδας και ειδικά για το θέμα της που είναι άκρως επίκαιρο.

Οι ημικρατικοί οργανισμοί επιτελούν σημαντικό έργο στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης των εύλογων αναγκών της κυπριακής κοινωνίας, αλλά και του δημοσίου συμφέροντος της χώρας μας.

Η έννοια του δημοσίου συμφέροντος στην περίπτωση της Κύπρου, είναι πολύ πιο ευρεία απ’ ό,τι στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ και όχι μόνο. Και αυτό διότι η Κύπρος είναι μια ημικατεχόμενη χώρα που καθημερινά απειλείται από την παρουσία στο βόρειο κατεχόμενο μέρος δεκάδων χιλιάδων τουρκικών κατοχικών στρατευμάτων, αλλά και εν γένει από την επεκτατική πολιτική που εφαρμόζει η Τουρκία σε βάρος της χώρας μας.

Η Κύπρος, λοιπόν, είναι εκ των συνθηκών υποχρεωμένη να διατηρεί υπό τον έλεγχο του κράτους, κρίσιμους τομείς για το δημόσιο συμφέρον και την εθνική μας ασφάλεια, όπως είναι οι τηλεπικοινωνίες, η ενέργεια, τα λιμάνια. Αυτή η υποχρέωση επιτείνεται ακόμη περισσότερο λόγω της γεωγραφικής θέσης της Κύπρου, που βρίσκεται απομονωμένη από την ηπειρωτική Ευρώπη, στην Ανατολική Μεσόγειο. Εξαιτίας αυτής της θέσης η Κύπρος πολλές φορές δεν μπορεί να συμμετέχει σε συλλογικές πολιτικές της ΕΕ, όπως είναι για παράδειγμα οι τομείς της ενέργειας.

Όπως είναι γνωστό, οι ευρωπαϊκές χώρες διαθέτουν κοινά δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, η Κύπρος εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να συμμετέχει σ’ αυτά.

Έχοντας υπόψη και αυτά τα δεδομένα για την Κύπρο, αλλά προσμετρώντας και τη σημασία των ημικρατικών οργανισμών για την παραγωγή, κατανομή και ανακατανομή εθνικού πλούτου, καθώς και την παροχή ψηλής ποιότητας και προσιτών στους πολίτες υπηρεσιών, η Κυβέρνηση στήριξε και στηρίζει αυτούς τους οργανισμούς.

Η στήριξη που παρέχει η Κυβέρνηση στους ημικρατικούς οργανισμούς είναι έμπρακτη και αποδεδειγμένη. Η Κυβέρνηση αντιστάθηκε στις πιέσεις που ασκήθηκαν και ασκούνται από το εσωτερικό και το εξωτερικό, για ιδιωτικοποίηση των ημικρατικών οργανισμών και συνήθως των κερδοφόρων. Άλλωστε, το μεγάλο κεφάλαιο δεν ενδιαφέρεται για τους κερδοφόρους, αφού πρώτιστος στόχος του είναι το κέρδος και όχι η εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος και η ικανοποίηση των εύλογων αναγκών της κοινωνίας.

Την ίδια ώρα η Κυβέρνηση επιδίωξε και επιδιώκει τον εκσυγχρονισμό στη λειτουργία των ημικρατικών οργανισμών, έτσι ώστε αυτοί να μπορούν με ταχύτητα, αποτελεσματικότητα, ποιότητα και με το χαμηλότερο δυνατό κόστος, να εξυπηρετούν το κοινωνικό σύνολο και τη χώρα μας. Το βασικό κριτήριο για την Κυβέρνηση είναι η κοινωνία και οι ανάγκες της, γι’ αυτό και σε εκείνους τους τομείς που οργανισμοί ή Συμβούλια εξάντλησαν τον ρόλο τους και δεν έχουν πλέον ρόλο να διαδραματίσουν εκπόνησε πρόγραμμα είτε για τη διάλυση τους είτε για την ανάληψη της λειτουργίας τους από ιδιώτες.

Το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων, όπως έχω πει προηγουμένως, είναι θέμα με διαχρονική επικαιρότητα. Το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων αποτελεί απαραίτητο συστατικό μέλος του ιδεολογικού υπόβαθρου του νεοφιλελευθερισμού. Στο πλαίσιο της εφαρμογής αυτής της πολιτικής ζήσαμε και ζούμε σε ολόκληρο τον κόσμο ξεπούλημα εθνικού πλούτου στο μεγάλο κεφάλαιο, με το επιχείρημα ότι το «κράτος δεν μπορεί να κάνει τον επιχειρηματία», ή ότι «ο ιδιωτικός τομέας μπορεί καλύτερα ενώ οι κρατικές επιχειρήσεις χρεοκοπούν» και διάφορα άλλα γνωστά επιχειρήματα, που διατυπώνονται και τα έχουμε ακούσει πολλές φορές και εδώ στην Κύπρο.

Να μου επιτρέψετε να πω ότι αυτές τις απόλυτες και δογματικές τοποθετήσεις τις διέψευσε και τις διαψεύδει η ίδια η ζωή πάρα πολλές φορές καθημερινά. Υπάρχουν σε ολόκληρο τον κόσμο κρατικές και ημιδημόσιες επιχειρήσεις που είναι κερδοφόρες και διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο για τον εκσυγχρονισμό της κοινωνίας και για την οικονομική ανάπτυξη. Και η Κύπρος είναι ένα κλασικό παράδειγμα τέτοιας περίπτωσης. Παράλληλα, υπάρχουν χιλιάδες παραδείγματα σε ολόκληρο τον κόσμο, όπου ιδιωτικές επιχειρήσεις χρεοκόπησαν και δεν κατάφεραν να διαδραματίσουν τον ρόλο που επιδίωκαν. Άρα, δεν μπορεί να δίνεται απάντηση για τις ιδιωτικοποιήσεις μέσα από τέτοιες απόλυτες και στρεβλές τοποθετήσεις.

Στην αναζωπύρωση του θέματος των ιδιωτικοποιήσεων, συνέτεινε η κάθοδος της Τρόικας στην Κύπρο στην οποία αναγκαστήκαμε να προσφύγουμε λόγω της ανάγκης για ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, οι οποίες βρέθηκαν εκτεθειμένες στην ελληνική οικονομία. Ακριβώς επειδή η Τρόικα εφαρμόζει πολιτικές που εδράζονται στον νεοφιλελευθερισμό περιέλαβε στο Μνημόνιο που κατέθεσε ενώπιον της Κυβέρνησης, θέμα ιδιωτικοποιήσεων. Και μάλιστα με ένα άμεσο τρόπο, χωρίς περιστροφές.

Τί έλεγε το Μνημόνιο της Τρόικα στο σημείο 3.7; «Οι Αρχές θα εφαρμόσουν ένα πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Αυτό πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις προοπτικές ιδιωτικοποίησης των κυριότερων κρατικών και ημικρατικών οργανισμών, μεταξύ άλλων των Κυπριακών Αερογραμμών και της Αρχής Τηλεπικοινωνιών Κύπρου, καθώς και μικρότερων οργανισμών και άλλων εταιρειών, οι οποίες δεν αποτελούν φυσιολογικά μονοπώλια. Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων πρέπει να στοχεύσει σε προκαταβολές – οι οποίες θα καθοριστούν βάσει του καταλόγου περιουσιακών στοιχείων που σημειώνεται πιο πάνω – και θα εισπραχθούν με το πέρας του προγράμματος.

Προς αυτή την κατεύθυνση θα ληφθούν τα ακόλουθα μέτρα:

- Ένας συγκεκριμένος οδικός χάρτης ιδιωτικοποιήσεων, περιλαμβανομένων χρονοδιαγραμμάτων για κάθε εταιρεία ο οποίος θα ετοιμαστεί μέχρι τον Μάρτιο του 2013».

Δηλαδή αν αποδεχόμασταν το Μνημόνιο της Τρόικας, τώρα θα συζητούσαμε για τον οδικό χάρτη της ιδιωτικοποίησης και της ΑΤΗΚ.

Η Κυβέρνηση αρνήθηκε να δεχθεί αυτή την πρόνοια που ήθελε να επιβάλει η Τρόικα. Διαπραγματεύτηκε σκληρά για να την καταργήσει έχοντας να αντιμετωπίσει από τη μια την άρνηση της Τρόικας και από την άλλη την επιμονή και την πίεση της αντιπολίτευσης. Κάποιοι εκβίαζαν κιόλας να υπογράψει άρον-άρον το Μνημόνιο, πριν ακόμη ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση.

Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά την τελευταία ημέρα της διαπραγμάτευσης με την Τρόικα, που είχε ως αντικείμενο τις ιδιωτικοποιήσεις, το φυσικό αέριο και την ΑΤΑ – αυτά ήταν τα τρία τελευταία θέματα που έκλεισαν με την Τρόικα κατά την τελευταία μέρα διαπραγμάτευσης - ο κ. Αναστασιάδης είχε ανακοινώσει συνέντευξη Τύπου για δημοσιοποίηση των επιστολών που απέστειλε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας οι οποίες περιείχαν πολύ ευαίσθητες πληροφορίες για το τραπεζικό μας σύστημα. Η δημοσιοποίηση και μόνο αυτών των πληροφοριών θα οδηγούσε σε κατάρρευση του τραπεζικού συστήματος, και κατ’ επέκταση της οικονομίας.

Το Μνημόνιο που κατ’ αρχήν έχουμε συμφωνήσει με την Τρόικα περιλαμβάνει το εξής: «Αν είναι απαραίτητο για την αποκατάσταση της βιωσιμότητας του χρέους, οι Αρχές της Κύπρου θα εξετάσουν πρόγραμμα ιδιωτικοποίησης κρατικών και ημιδημόσιων εταιρειών».

Το χαρακτηριστικό από αυτή την πρόνοια είναι, πρώτο, ότι το θέμα συνδέεται με τη βιωσιμότητα του χρέους. Και κανένας μέχρι τώρα δεν μας έχει υποδείξει ότι το χρέος μας είναι μη βιώσιμο. Ακόμη διεξάγεται ο έλεγχος από τις αρμόδιες Υπηρεσίες και ενώ γίνεται αυτό κάποιοι στην Ευρώπη και εδώ στην Κύπρο έχουν αποφασίσει ότι το χρέος είναι μη βιώσιμο. Δεύτερο, λέει ότι αν είναι αναγκαίο το κατ’ αρχήν συμφωνημένο Μνημόνιο, να συζητήσουμε για το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.

Εμείς πιστεύουμε και μπορούμε να επιχειρηματολογήσουμε ότι ακόμη και αν το χρέος μας είναι μη βιώσιμο υπάρχουν άλλοι τρόποι για να καταστεί το δημόσιο χρέος βιώσιμο.

Στην περίπτωση της Ελλάδας, η Τρόικα δέχεται το χρέος να καταστεί βιώσιμο το 2022, ενώ στην περίπτωση της Κύπρου θέλουν να ξεκινήσουμε το πρόγραμμα προσαρμογής, όπως το ονομάζουν, με βιώσιμο χρέος.

Με τη σθεναρή της στάση η Κυβέρνηση πέτυχε να αποσοβήσει την ιδιωτικοποίηση της CYTA και άλλων κρατικών και ημικρατικών οργανισμών και να δημιουργήσει περιθώρια και δυνατότητες για να αποφύγει η Κύπρος τις ιδιωτικοποιήσεις. Και αυτό παλεύει να κάνει η Κυβέρνηση και θα συνεχίσει να το κάνει διότι πιστεύει και επενδύει στους ημικρατικούς οργανισμούς.

Για να πετύχει ένας αγώνας χρειάζεται πίστη σε αυτό που επιδιώκεται. Εμείς έχουμε την πίστη. Έχουν, όμως, όλοι την ίδια πίστη και εμπιστοσύνη στους ημικρατικούς οργανισμούς; Τώρα όλοι δηλώνουν πίστη και αφοσίωση στους ημικρατικούς - έχουμε εκλογές βλέπετε. Να μου επιτρέψετε να αμφιβάλλω.

Στα αυτιά όλων μας άλλωστε ηχούν ακόμη οι τοποθετήσεις του κ. Αναστασιάδη όπως «αδογμάτιστα και με ανοιχτά μυαλά, να εξετάσουμε περαιτέρω … την περίπτωση μετοχοποιήσεων και αποκρατικοποιήσεων συγκεκριμένων δημόσιων οργανισμών». Και προς αποφυγή της όποιας παρεξήγησης, ο κ. Αβέρωφ Νεοφύτου - στην ίδια συνέντευξη Τύπου που έδωσε ο κ. Αναστασιάδης ημερομηνίας 27 Μαϊου 2010, όπου παρουσίαζαν θέσεις για την οικονομία - συμπληρώνει ότι «Οι Οργανισμοί που εισηγείται ο ΔΗΣΥ να μετοχοποιηθούν και μερικώς να αποκρατικοποιηθούν είναι η Αρχή Λιμένων Κύπρου, η Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου και η Αρχή Τηλεπικοινωνιών Κύπρου».

Η Κυβέρνηση θα συνεχίσει να αγωνίζεται για τη διάσωση των ημικρατικών οργανισμών και θα συνεχίσει μέχρι και την τελευταία ημέρα της θητείας της.

Είμαστε πεπεισμένοι ότι σε αυτό τον αγώνα έχουμε σύμμαχο τόσο τις συνδικαλιστικές οργανώσεις και ειδικά την ΠΕΟ που είναι μπροστάρης, αλλά και τις Διοικήσεις των Διοικητικών Συμβουλίων των ημικρατικών οργανισμών και των εργαζομένων στους ημικρατικούς οργανισμούς.

Η Κύπρος έχει ανάγκη από αυτούς τους ζωντανούς οργανισμούς, τους ημικρατικούς οργανισμούς, και μαζί θα δώσουμε τον αγώνα για να αποτρέψουμε τις ιδιωτικοποιήσεις.