3/8/11

Δήλωση της Υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων δρος Ερατώς Κοζάκου-Μαρκουλλή σε συνέντευξη Τύπου με θέμα δημοσιεύμα της εφημερίδας «Σημερινή» σχετικά με την ασφάλεια πτήσεων
03/08/2011





Αναφορικά με σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Σημερινή» με τίτλο «Τυφλές πτήσεις τρόμου» θα ήθελα να αναφέρω τα ακόλουθα:

Κατ’ αρχάς θα ήθελα να εκφράσω την έντονη απογοήτευσή μου για το γεγονός ότι μία εφημερίδα με το κύρος της «Σημερινής» υιοθέτησε, χωρίς τη δέουσα έρευνα, την ψευδή, κακόβουλη και υποβολιμαία είδηση που έστησε συγκεκριμένο πρόσωπο. Η εφημερίδα έγινε βάθρο για εξυπηρέτηση προσωπικών σκοπιμοτήτων.

Το δημοσίευμα εγείρει ανύπαρκτα θέματα ασφάλειας πτήσεων και επιχειρεί να εκφοβίσει το επιβατικό κοινό εν όψει θερινών διακοπών. Ταυτόχρονα επιχειρεί να πλήξει εντελώς αστήρικτα το κύρος του κράτους διεθνώς, ειδικά στον ευαίσθητο τομέα της ασφάλειας της εναέριας κυκλοφορίας με όλα τα συνεπακόλουθα για τα εθνικά μας συμφέροντα. Η Κυπριακή Δημοκρατία επιφυλάσσει τα δικαιώματά της για λήψη των δέοντων μέτρων για οποιαδήποτε ζημιά μπορεί να έχει υποστεί από το ψευδές αυτό δημοσίευμα.

Ο Τομέας Παροχής Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας αποτελούσε και αποτελεί μία από τις σημαντικότερες υπηρεσίες του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας, που επιτυγχάνεται με τη χρήση του κατάλληλου εξοπλισμού αλλά και την κατάρτιση και ικανότητα των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας οι οποίοι με τον επαγγελματισμό τους διατηρούν πολύ υψηλά το επίπεδο προσφοράς των υπηρεσιών αυτών. Γι’ αυτό το υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού τους συγχαίρω και δημόσια.

Για το περιστατικό στο οποίο αναφέρεται η εφημερίδα, το οποίο έλαβε χώρα στις 13 Ιουλίου, προέβηκα ήδη σε δημόσιες δηλώσεις στα ΜΜΕ στη Βουλή των Αντιπροσώπων στις 19 Ιουλίου, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα δημοσιογράφου, και ήμουν πιστεύω ξεκάθαρη.

Συγκεκριμένα, στις δηλώσεις μου τότε ανέφερα, και επαναλαμβάνω σήμερα, ότι το περιστατικό αφορούσε ολιγόλεπτη διακοπή της λειτουργίας του πρωτεύοντος συστήματος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας που είναι εγκατεστημένο στο κτήριο της Λεωφόρου Αθαλάσσας. Αμέσως μόλις έγινε η διακοπή, η παροχή των υπηρεσιών ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας συνεχίστηκε αδιάλειπτα μέσω του εφεδρικού συστήματος ραντάρ. Επομένως η αναφορά ότι για να τεθεί σε λειτουργία το εφεδρικό σύστημα πέρασαν δύο ώρες είναι απόλυτα ψευδής, αφού τα δύο συστήματα, πρωτεύον και δευτερεύον, λειτουργούν παράλληλα.

Ταυτόχρονα με τη μεταφορά στο εφεδρικό σύστημα το οποίο λειτούργησε αδιάλειπτα, άρχισαν οι προσπάθειες αποκατάστασης της εικόνας ραντάρ του πρωτεύοντος συστήματος, η οποία επιτεύχθηκε αμέσως, ενώ όλα τα δεδομένα σχεδίων πτήσεων στο πρωτεύον σύστημα αποκαταστάθηκαν εντός μισής ώρας περίπου.

Από τα πιο πάνω είναι προφανές ότι το δημοσίευμα είναι ψευδές, παραπλανητικό και δυστυχώς κακόβουλο.

Το συγκεκριμένο πρόσωπο που ενημέρωσε την εφημερίδα ανέφερε επίσης επί λέξει: «Οι επιδόσεις μας είναι φτωχές, όπως για παράδειγμα το χειρότερο επίπεδο καθυστερήσεων στην Ευρώπη». Προφανώς το πρόσωπο αυτό δεν έχει πρόσφατα ενημερωθεί για τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί από το Υπουργείο και για τα αποτελέσματα των οποίων είμαστε περήφανοι. Δεν θα πω πολλά. Αξίζει να αναφέρω ότι σε πρόσφατη συνεδρία της Επιτροπής του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες στις 6 και 7 Ιουλίου, εκπρόσωπος του Eurocontrol έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην περίπτωση της Κύπρου. Όπως μας μετέδωσε η Εθνική Εποπτική Αρχή που συμμετείχε στη συνάντηση, ο εν λόγω εκπρόσωπος αναφέρθηκε στη θετική εμπλοκή και πρωτοβουλία της Υπουργού, στις επαφές εκπροσώπου του οργανισμού με τα οργανωμένα σύνολα των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας καθώς και στα θετικά αποτελέσματα ως προς τα επίπεδα καθυστερήσεων που ήδη παρατηρούνται στο FIR Λευκωσίας αφού, όπως ανέφερε, ο μέσος όρος των καθυστερήσεων για τους μήνες Μάιο-Ιούνιο ανήλθε μόλις στα 0,4 λεπτά ανά πτήση έναντι πέραν των 3 λεπτών που παρατηρήθηκε το καλοκαίρι του 2010. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Εθνικό Σχέδιο Επιδόσεων θέσαμε ως στόχο για το 2014 καθυστερήσεις της τάξης των 0,3 λεπτών ανά πτήση.

Νομίζω οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Από 3 λεπτά ανά πτήση που είχαμε το 2010, έχουμε πέσει στα 0,4 λεπτά ανά πτήση, που κρίνεται ακόμα καλύτερη επίδοση και από τον πανευρωπαϊκό στόχο του 2014 που είναι 0,5 λεπτά ανά πτήση.

Όσον αφορά το σύστημα LEFCO, θα ήθελα κατ’ αρχάς να διευκρινίσω ότι πρόκειται για νέο σύστημα που βρίσκεται ακόμα στη διαδικασία ελέγχου παραλαβής του, σε περίπτωση που κριθεί κατάλληλο. Επομένως δεν έχει ποτέ παραληφθεί από το κράτος και δεν έχει ποτέ τεθεί σε λειτουργία για σκοπούς ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας. Το Υπουργείο παραμένει απόλυτα προσηλωμένο σε αυτά που είχε δεσμευθεί από τον Φεβρουάριο του 2011. Η διαιώνιση του προβλήματος της μη παραλαβής του νέου αυτού συστήματος δεν είναι, ούτε και μπορεί να γίνει αποδεκτή από το Υπουργείο. Γι’ αυτό έχει τεθεί επιτακτικά από μένα καταληκτικό χρονοδιάγραμμα, η μη τήρηση του οποίου σημαίνει τερματισμό της σύμβασης με βάση τις διαδικασίες που προβλέπει το συμβόλαιο και ρευστοποίηση όλων των κατατεθειμένων τραπεζικών εγγυήσεων. Το καταληκτικό αυτό χρονοδιάγραμμα έληξε την 31η Ιουλίου 2011. Η ημερομηνία αυτή είχε τεθεί ώστε να δοθεί εύλογος χρόνος για προειδοποίηση του Αναδόχου πριν τον τερματισμό της σύμβασης.

Οι σχετικοί έλεγχοι έχουν ολοκληρωθεί στις 25 Ιουλίου 2011 και τώρα αξιολογείται το αποτέλεσμα. Ήδη έχουμε στα χέρια μας την έκθεση των ειδικών της Cyta και του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας και αναμένουμε, όπως προνοεί και το συμβόλαιο, την έκθεση της ίδιας της εταιρείας. Ακολούθως θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις. Για το Υπουργείο ισχύει η θέση ότι εάν ο έλεγχος Provisional Acceptance Test (PAT) έχει αποτύχει, τότε το συμβόλαιο τερματίζεται. Για τη θέση αυτή είχε ενημερωθεί γραπτώς από τη Cyta και η ανάδοχος εταιρεία.

Άρα εντός των ημερών θα αξιολογηθούν όλα τα δεδομένα με βάση τις πρόνοιες του Συμβολαίου. Εάν ο έλεγχος PAT κριθεί οριστικά ότι έχει αποτύχει, τότε μπαίνουμε σε διαδικασία τερματισμού, όπως καθορίζει η σύμβαση. Τον ακριβή τρόπο χειρισμού θα τον καθορίσει η Cyta η οποία είναι και το συμβαλλόμενο μέρος. Όμως, το Υπουργείο έχει ζητήσει από τον Γενικό Εισαγγελέα και έχουμε πάρει τη συνδρομή έμπειρης ανώτερης δικηγόρου της Νομικής Υπηρεσίας ώστε να διασφαλισθούν πλήρως τα συμφέροντα της Δημοκρατίας.