30/6/11

Χαιρετισμός του Υπουργού Εσωτερικών κ. Νεοκλή Συλικιώτη στα εγκαίνια του ποδηλατόδρομου στο δάσος της Παιδαγωγικής Ακαδημίας στην Αγλαντζιά
30/06/2011





Μόλις πέντε μήνες μετά την έναρξη των κατασκευαστικών έργων παραδίδουμε σήμερα στους πολίτες της Αγλαντζιάς, αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Λευκωσίας, τον ποδηλατόδρομο στο δάσος της Παιδαγωγικής Ακαδημίας. Ένα σημαντικότατο έργο υποδομής υψηλών προδιαγραφών που συνδυάζει την προώθηση της διακίνησης με μέσα φιλικά προς το περιβάλλον, την καθημερινή άθληση και ψυχαγωγία των πολιτών και ευρύτερα τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους, και το οποίο ελπίζω ότι θα αποτελέσει πρότυπο για τα υπόλοιπα οδικά δίκτυα της Λευκωσίας.

Είναι πλέον ευρέως αποδεκτό ότι η σωστή λειτουργία μιας πόλης προϋποθέτει, μεταξύ άλλων, τη δραστηριοποίηση ενός πολυπρόσωπου συστήματος μεταφορών που να μπορεί να καλύψει αποτελεσματικά και αποδοτικά τις ανάγκες διακίνησης του αστικού πληθυσμού, με ένα τρόπο οικονομικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά βιώσιμο. Στην επίτευξη του στόχου αυτού, σημαντική θέση κατέχει ασφαλώς και η αποθάρρυνση της χρήσης του ιδιωτικού οχήματος και η προώθηση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς, όπως τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το ποδήλατο και το περπάτημα. Αναγνωρίζοντας την πιο πάνω βασική αρχή, το Υπουργείο Εσωτερικών συμμετέχει σε διάφορες δράσεις σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το Υπουργείο Εσωτερικών συμμετέχει σε διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα που σχετίζονται με θέματα αστικών συγκοινωνιών, ιδιαίτερα σε σχέση με την προώθηση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς και τη συσχέτιση της αστικής ανάπτυξης με τον συγκοινωνιακό σχεδιασμό, όπως είναι το πρόγραμμα LIFE, στο πλαίσιο του οποίου εκπονήθηκε μελέτη για τον σχεδιασμό και προώθηση δικτύου ποδηλατοδρόμων στις τέσσερις μεγάλες πόλεις της Κύπρου. Το δίκτυο αυτό είναι πέραν των 1000 χιλιομέτρων συνολικά, έχει ήδη ενταχθεί στα αντίστοιχα Τοπικά Σχέδια και υλοποιείται με συγχρηματοδότηση κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σε εθνικό επίπεδο, το Υπουργείο Εσωτερικών, σε συνεργασία με άλλα κυβερνητικά τμήματα, διαμορφώνει, αναθεωρεί και υλοποιεί την αστική Κυκλοφοριακή Πολιτική που εκφράζεται μέσα από τα Σχέδια Ανάπτυξης και ειδικότερα τα Τοπικά Σχέδια και τα Σχέδια Περιοχής. Στρατηγικός στόχος του Υπουργείου Εσωτερικών είναι η εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης, πολυδιάστατης και μακρόπνοης κυκλοφοριακής πολιτικής, η οποία να αποδίδει ίση σημασία σε όλα τα διαθέσιμα μέσα που είναι φιλικά προς το περιβάλλον.

Στις περιοχές που καλύπτονται από τα Τοπικά Σχέδια, έχει κριθεί ότι είναι απόλυτα αναγκαίο να υιοθετηθούν συγκεκριμένα μέτρα που να ενθαρρύνουν τη διακίνηση του κοινού με μέσα φιλικά προς το περιβάλλον, ιδιαίτερα για μικρές και μεσαίες αποστάσεις. Η πολιτική αυτή μπορεί να αποδώσει μεσοπρόθεσμα πολύ σημαντικά αποτελέσματα, ιδιαίτερα όταν στοχεύει σε πληθυσμιακές ομάδες που μπορούν να χρησιμοποιήσουν το ποδήλατο ή να κυκλοφορήσουν πεζοί με σχετική ευχέρεια.

Για τις ανάγκες διακίνησης των πεζών και ποδηλατιστών, στα Τοπικά Σχέδια προνοούνται μέτρα πολιτικής, όπως:
· Η μεθοδική και σταδιακή υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου και συνεχούς δικτύου πεζοδρόμων, πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων που θα ενώνει τις περιοχές κατοικίας με τα βασικά κέντρα δραστηριότητας, τα μεγαλύτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα και το σύστημα των δημόσιων χώρων πρασίνου.
· Η συμπερίληψη των αναγκών διακίνησης πεζών και ποδηλατιστών στον σχεδιασμό νέων ή στη βελτίωση υφιστάμενων περιοχών ανάπτυξης.
· Η δημιουργία ειδικών λωρίδων για ποδήλατα, όπου είναι εφικτό, στο πλαίσιο έργων αναβάθμισης του κύριου αστικού οδικού δικτύου ή δρόμων που καθορίζονται ως άξονες δραστηριότητας και ο καθορισμός περιοχών, δρόμων ή πλατειών που θα είναι απαλλαγμένες από τροχαία κυκλοφορία, ιδιαίτερα στο αστικό κέντρο, στα περιφερειακά και τοπικά εμπορικά κέντρα, και στους ιστορικούς πυρήνες των πόλεων.

Για την υλοποίηση της πιο πάνω πολιτικής, το Υπουργείο Εσωτερικών, μέσω του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως, έχει επίσης την ευθύνη για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση πολεοδομικών οδικών έργων, και έργων ανάπλασης χώρων, τα οποία στοχεύουν στην βελτίωση των κυκλοφοριακών δεδομένων των αστικών, αλλά και άλλων περιοχών, και στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών, στην αναζωογόνηση/αναβάθμιση και κοινωνικοοικονομική αναβάθμιση υποβαθμισμένων αστικών περιοχών και περιοχών της υπαίθρου και στη δημιουργία διευκολύνσεων για παθητική ψυχαγωγία/αναψυχή και ξεκούραση.

Σήμερα, υπολογίζεται ότι σε παγκύπριο επίπεδο, έχουν κατασκευαστεί στο πλαίσιο πολεοδομικών έργων, γύρω στα 100 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομοι, οι οποίοι κατανέμονται σε διάφορες πόλεις και οικισμούς της Κύπρου. Ενδεικτικά αναφέρονται:

· Η διαμόρφωση της κοίτης του Πεδιαίου ποταμού στα όρια των Δήμων Λακατάμειας και Στροβόλου μήκους 7,1 χιλιομέτρων.
· Η βελτίωση του παλαιού δρόμου Λευκωσίας – Λεμεσού που διέρχεται μέσα από τα Λατσιά, μήκους 3,4 χιλιομέτρων.
· Η βελτίωση της Λεωφόρου Κυρηνείας στην Αγλαντζιά, με μήκος 3,5 χιλιόμετρα.
· Η κατασκευή του δρόμου δυτικά της Πανεπιστημιούπολης, μήκους 1,1 χιλιομέτρων.
· Η Ακτή Ολυμπίων στη Λεμεσό, μήκους 2 χιλιομέτρων.
· Η βελτίωση της παραλιακής λεωφόρου Λεμεσού, τμήμα από πάροδο Μουταγιάκας, μέχρι το ξενοδοχείο Αμαθούς, μήκους 2,8 χιλιομέτρων.
· Η βελτίωση της Λεωφόρου Αγ. Αναργύρων στην Πάφο, 2 χιλιομέτρων.
· Η βελτίωση της Λεωφόρου Μακαρίου του Γ’ στη Γεροσκήπου με μήκος 1,4 χιλιόμετρα.
· Η βελτίωση της Λεωφόρου Αλέξανδρου Παναγούλη στη Λάρνακα, μήκους 2,7 χιλιομέτρων.
· Η κατασκευή του οδικού δικτύου στην περιοχή Μενεού – Περβόλια – Σοφτάδων, μήκους 9 χιλιομέτρων.
· Η διεύρυνση / βελτίωση του δρόμου που ενώνει τη Δερύνεια με το Παραλίμνι, μήκους 2,83 χιλιομέτρων.
· Ο παραλιακός δρόμος Παραλιμνίου, μήκους 8 χιλιομέτρων.
· Η κατασκευή της Λεωφόρου Πρωταρά, μήκους 2,2 χιλιομέτρων.
· Η Λεωφόρος Νησί στην Αγία Νάπα, μήκους 6,5 χιλιομέτρων.

Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη το έργο για τη βελτίωση της Λεωφόρου ΡΙΚ, η οποία περιλαμβάνει και ποδηλατόδρομο. Η βόρεια απόληξη του έργου φτάνει μέχρι τη Λεωφόρο Λάρνακος, για την οποία, την περίοδο αυτή, ετοιμάζεται Ρυθμιστικό Σχέδιο που προβλέπει επίσης την κατασκευή ποδηλατόδρομου για τη σύνδεση του ιστορικού κέντρου της πόλης με την περιοχή του Πανεπιστημίου Κύπρου.

Ο ποδηλατόδρομος που εγκαινιάζουμε σήμερα έχει μήκος 2,3 χιλιόμετρα, συνδέει τη Λεωφόρο Αγλαντζιάς με τη Λεωφόρο Λάρνακος, και εντάσσεται στο δίκτυο των ποδηλατοδρόμων που προωθούνται για την υλοποίηση των πολιτικών που μόλις ανέλυσα. Νότια, συνδέεται με τους υφιστάμενους ποδηλατόδρομους κατά μήκος των Λεωφόρων Ακαδημίας και Κυρηνείας, και δια μέσου των Λεωφόρων αυτών, με τον υφιστάμενο ποδηλατόδρομο κατά μήκος του δρόμου δυτικά της Πανεπιστημιούπολης και τους ποδηλατόδρομους μέσα στο εθνικό πάρκο Αθαλάσσας, συμπληρώνοντας έτσι ένα ολοκληρωμένο πλέγμα ποδηλατοδρόμων στην περιοχή.

Η συνολική δαπάνη για την υλοποίηση του έργου ανέρχεται στις €578.000, το οποίο έχει καλυφτεί κατά 4/5 με συνεισφορά από το κράτος και το 1/5 από τον Δήμο Αγλαντζιάς. Θα ήταν παράλειψη μου να μην επισημάνω πως αυτό το έργο αποτελεί ένα από τα καλύτερα παραδείγματα της άψογης συνεργασίας που έχει το Υπουργείο Εσωτερικών με τις Τοπικές Αρχές της Αγλαντζιάς, γι’ αυτό και ευχαριστώ και με αυτή την ευκαιρία, δημόσια, τον φίλο Δήμαρχο και τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου.

Καταλήγοντας, να είστε βέβαιοι, πως η Κυβέρνηση θα συνεχίσει με τα έργα και τις πολιτικές της να επενδύει στην ουσιαστική αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών.