2/9/14

Έναρξη Σχολικής Χρονιάς 2014-2015

Συνάντηση του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού δρος Κώστα Καδή
με την Επιτροπή Παιδείας της Βουλής των Αντιπροσώπων


Έναρξη Σχολικής Χρονιάς 2014-2015

Έντιμοι κύριοι βουλευτές,

Η έναρξη της σχολικής χρονιάς αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί διαχρονικά μία ιδιαίτερα σημαντική χρονική στιγμή στην πορεία για την υλοποίηση των εκπαιδευτικών στοχεύσεων και επιδιώξεων της Πολιτείας. Έχοντας ως αφετηρία τη ρήση των προγόνων μας ότι “η αρχή είναι το ήμισυ του παντός”, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού αξιοποίησε όλα τα μέσα που είχε στη διάθεσή του έτσι ώστε να ξεκινήσει αυτή η σχολική χρονιά με τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις.

Προτού προχωρήσω στην παρουσίαση των δεδομένων για τη φετινή σχολική χρονιά οφείλω να ευχαριστήσω όλους τους εμπλεκομένους στο χώρο της Παιδείας και ιδιαίτερα τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και τους οργανωμένους γονείς για τις επιμέρους εισηγήσεις τους, τις οποίες είχα την ευκαιρία να συζητήσω μαζί τους στη διάρκεια των συναντήσεων που είχαμε.

Το βασικό τρίπτυχο, το οποίο αποτελεί και την καθοριστική πυξίδα ως προς το βαθμό ετοιμότητάς μας για την έναρξη της σχολικής χρονιάς, συνοψίζεται συνήθως (α) στα θέματα στελέχωσης, (β) στα ζητήματα κτηριακής υποδομής και (γ) στα θέματα των σχολικών βιβλίων. Τα ζητήματα αυτά προτίθεμαι να παρουσιάσω μέσα από την ενημέρωση που είχα από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο αλλά και μέσα από την προσωπική μου εμπειρία, ως αποτέλεσμα των υπηρεσιακών συναντήσεων και επισκέψεών μου σε σχολικές μονάδες.

Θα αναφερθώ επίσης στους στόχους που έχουν τεθεί για τη νέα σχολική χρονιά, στην έναρξη της σχολικής χρονιάς για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και, τέλος, θα προχωρήσω σε μια πιο γενική ενημέρωση ως προς το στρατηγικό σχεδιασμό του Υπουργείου Παιδείας και το έργο που επιτελείται σε επίπεδο επιμόρφωσης και κατάρτισης των εκπαιδευτικών από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο από τις πρώτες μέρες της έναρξης της σχολικής χρονιάς.

Α. Στελέχωση

  1. Δημοτική Εκπαίδευση

Οι δάσκαλοι, οι νηπιαγωγοί και οι ειδικοί εκπαιδευτικοί παρουσιάστηκαν στα σχολεία, για ανάληψη καθηκόντων, τη Δευτέρα 01.09.2014.

  • Κατά την περίοδο από τις 01.09.2014 μέχρι και τις 05.09.2014, θα ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες που είναι απαραίτητες, ώστε να αρχίσει απρόσκοπτα η λειτουργία των σχολείων τη Δευτέρα 08.09.2014, περιλαμβανομένων ενεργειών όπως είναι η κατανομή μαθητών σε τμήματα, η ανάληψη τμημάτων από εκπαιδευτικούς, ο καταρτισμός ωρολογίου προγράμματος, η ανάληψη υπευθυνοτήτων και αρμοδιοτήτων από το προσωπικό, η ετοιμασία αιθουσών, η διανομή βιβλίων στα τμήματα, ο έλεγχος υλικών και περιουσίας, ο έλεγχος των σχολικών χώρων και η επισήμανση/εξάλειψη τυχόν εστιών κινδύνου για αποφυγή ατυχημάτων κ.λπ.

  • Με βάση τους περί Λειτουργίας των Δημόσιων Σχολείων Τροποποιητικούς Κανονισμούς του 2012 (Κ.Δ.Π. 253/2012), καθιερώθηκε από τη σχολική χρονιά 2012-2013 το «Διήμερο Εκπαιδευτικού» στη Δημοτική Εκπαίδευση, με σκοπό την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε προγράμματα που διοργανώνονται είτε από το Υπουργείο είτε από τις σχολικές μονάδες. Για τα επιμορφωτικά συνέδρια/σεμινάρια που θα παρακολουθήσει κάθε εκπαιδευτικός για δύο ημέρες, κατά την περίοδο 2-5 Σεπτεμβρίου 2014, οι εκπαιδευτικοί έχουν ενημερωθεί με σχετικές εγκυκλίους.

  • Οι μαθητές των Δημοτικών και των Ειδικών Σχολείων θα παρουσιαστούν στα σχολεία τους τη Δευτέρα 08.09.2014, για να κατανεμηθούν σε τάξεις/τμήματα ή ομάδες, αντίστοιχα, να πάρουν τα βιβλία τους και να αρχίσουν κανονικά τα μαθήματά τους. Θα παραμείνουν στο σχολείο μέχρι τη 1:05 μ.μ.

  • Όλα τα παιδιά προδημοτικής ηλικίας 48/12 - 58/12 χρόνων καθώς και τα παιδιά κάτω των 48/12 χρόνων που φοιτούσαν και την προηγούμενη χρονιά σε Νηπιαγωγείο, θα αρχίσουν κανονικά τη φοίτησή τους τη Δευτέρα 08.09.2014. Το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου για τα παιδιά αυτά θα λειτουργήσει μέχρι τη 1:05 μ.μ.

  • Τα παιδιά ηλικίας 3-48/12 χρόνων που δε φοιτούσαν σε Νηπιαγωγείο την προηγούμενη σχολική χρονιά θα αρχίσουν να φοιτούν σταδιακά, σύμφωνα με το πρόγραμμα φοίτησης του κάθε Νηπιαγωγείου. Τα συγκεκριμένα παιδιά θα φοιτήσουν με βάση ατομικό κλιμακωτό ωράριο, με σταδιακή καθημερινή αύξηση του χρόνου παραμονής τους, μέχρι την πλήρη προσαρμογή τους. Το πρόγραμμα, όμως, θα λειτουργήσει κανονικά για όλα τα παιδιά, από τις 7:45 π.μ. μέχρι τη 1:05 μ.μ., το αργότερο μέχρι τις 12.09.2014, ημερομηνία κατά την οποία θα ολοκληρωθεί η προσέλευση όλων των παιδιών.

  • Κατά τη νέα σχολική χρονιά 2014-2015 θα λειτουργήσουν συνολικά 334 δημοτικά σχολεία σε σύγκριση με 338 που λειτουργούσαν κατά την περσινή σχολική χρονιά. Κατά τη φετινή χρονιά θα τερματιστεί η λειτουργία του Δημοτικού Σχολείου Φοινίου το οποίο θα συμπλεγματοποιηθεί με το Δημοτικό Σχολείο Τριμήκληνης. Επίσης ενοποιούνται: το Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δομέτιου Α΄(Κ.Α΄) με το Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δομέτιου Α΄(Κ.Β΄), το Δημοτικό Σχολείο Αγλαντζιάς Α΄ με το Δημοτικό Σχολείο Αγλαντζιάς Β΄ και το Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού Α΄(Κ.Α΄) με το Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού Α΄(Κ.Β΄) .

  • Σύμφωνα με τα στοιχεία της προκαταρκτικής στελέχωσης, το 2014-2015 στα δημόσια δημοτικά σχολεία θα φοιτήσουν συνολικά 48765 μαθητές σε σχέση με 48645 που φοίτησαν κατά το 2013-2014 και θα λειτουργήσουν 2670 τμήματα σε σχέση με 2639 που λειτούργησαν κατά το 2013-2014, όπως φαίνεται αναλυτικά στον πίνακα που ακολουθεί. Με βάση τα στοιχεία αυτά, οι ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό υπολογίζεται να ανέλθουν σε 4221,4 δασκάλους δημοτικής εκπαίδευσης, σε σχέση με 4215,4 που εγκρίθηκαν την περσινή χρονιά από το Τ.Δ.Δ.Πρ.

Επαρχία
Αρ. Σχολείων
Αριθμός μαθητών κατά τάξη
Σύνολο μαθητών
Σύνολο τμημάτων
Α
Β
Γ
Δ
Ε
ΣΤ
Λευκωσία
125
3114
3069
3051
3025
2932
2882
18073
983
Λεμεσός
85
2199
2029
2167
2014
2147
2043
12599
689
Λάρνακα
62
1514
1498
1528
1503
1461
1333
8837
477
Αμ/στος
18
540
597
619
521
562
526
3365
188
Πάφος
43
1008
1005
970
984
975
939
5881
331
Κατεχόμενα
1
2
1
1
2
1
3
10
2
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ

334*
8377
8199
8336
8049
8078
7726
48765
2670

* Στον αριθμό αυτό περιλαμβάνονται τα τρία Νοσοκομεία (Μακάρειο, Λεμεσού, Λάρνακας)

Κατά τη νέα σχολική χρονιά 2014-2015 θα λειτουργήσουν 268 δημόσια νηπιαγωγεία όπως και πέρσι.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της προκαταρκτικής στελέχωσης, στα δημόσια νηπιαγωγεία θα φοιτήσουν 12086 μαθητές σε σχέση με 11920 που φοίτησαν την προηγούμενη σχολική χρονιά. Οι μαθητές προδημοτικής ηλικίας-υποχρεωτικής εκπαίδευσης (4 8/12 - 5 8/12 χρονών) είναι 7977 σε σχέση με 7615 μαθητές που φοίτησαν την προηγούμενη σχολική χρονιά 2013-2014, όπως φαίνεται αναλυτικά στον πίνακα που ακολουθεί. Σημειώνεται ότι για ένα ιδιαίτερα σημαντικό αριθμό 4109 παιδιών η φοίτηση στα δημόσια νηπιαγωγεία γίνεται φέτος εφικτή έπειτα από σχετική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Επιπλέον, θα συνεχίσει τη λειτουργία του το Νηπιαγωγείο στο κατεχόμενο Ριζοκάρπασο, όπου θα φοιτήσουν έξι μαθητές και θα εργαστεί μία νηπιαγωγός και μία σχολική βοηθός. Με βάση τα στοιχεία αυτά, οι ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό, υπολογίζονται στις 752 νηπιαγωγούς.

ΕΠΑΡΧΙΑ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΤΑ ΗΛΙΚΙΑ
ΣΥΝΟΛΟ ΜΑΘΗΤΩΝ
ΣΥΝΟΛΟ ΤΜΗΜΑΤΩΝ
4 8/12 - 5 8/12
3 8/12 - 4 8/12
3 - 3 8/12
2013-14
2014-15
2013-14
2014-15
2013-14
2014-15
2013-14
2014-15
2013-14
2014-15
2013-14
2014-15
Λευκωσία
100
101
2,730
3,055
1,338
1,211
218
214
4,286
4,480
194
197
Λεμεσός
61
61
1,924
1,932
849
857
125
98
2,898
2,887
126
128
Λάρνακα/ Αμμόχωστος
69
68
1,974
2,067
977
874
125
140
3,076
3,081
133
132
Πάφος
37
35
985
920
589
642
80
70
1,654
1,632
73
72
Κατεχόμενα
1
1
2
3
2
2
2
1
6
6
1
1
ΠΑΓΚΥΠΡΙΟ ΣΥΝΟΛΟ
268
266
7,615
7,977
3,755
3,586
550
523
11,920
12,086
527
530


  1. Κατά τη νέα σχολική χρονιά θα λειτουργήσουν εννέα σχολεία ειδικής εκπαίδευσης και 82 ειδικές μονάδες στα δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία. Το διδακτικό προσωπικό ειδικής εκπαίδευσης αναμένεται να ανέλθει στους 592 εκπαιδευτικούς σε σύγκριση με 571 εκπαιδευτικούς που εργάστηκαν κατά την περσινή χρονιά.

  1. Επίσης, κατά τη σχολική χρονιά 2014-2015 θα συνεχίσει να εφαρμόζεται ο θεσμός του Προαιρετικού Ολοήμερου Σχολείου. Προβλέπεται ότι, όπως και πέρσι, ο θεσμός θα εφαρμοστεί σε 49 τμήματα νηπιαγωγείου, σε επτά ειδικά σχολεία και σε 110 δημοτικά σχολεία, νοουμένου ότι οι εγγραφές των μαθητών θα επιτρέψουν κάτι τέτοιο. Σε 24 από τα 110 δημοτικά θα συνεχιστεί η εφαρμογή του Ολοήμερου Σχολείου για όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου (Α΄- Στ΄). Στα σχολεία αυτά δίνεται δικαίωμα εγγραφής, κατά παρέκκλιση, από τον Υπουργό και παιδιών των μικρότερων ηλικιών (Α΄-Γ΄) στα σχολεία που δικαίωμα εγγραφής έχουν οι μαθητές των τάξεων Δ΄-Στ΄. Η παρέκκλιση δίνεται λόγω του μειωμένου ενδιαφέροντος που παρουσιάζουν οι μαθητές των μεγαλύτερων ηλικιών σε σχέση με αυτούς των μικρότερων ηλικιών. Το κόστος παραμένει το ίδιο και παράλληλα εξυπηρετούνται οι κοινωνικές ανάγκες. Για τους τελικούς αριθμούς θα ενημερωθείτε με νέο σημείωμα.

Παράλληλα, τη φετινή σχολική χρονιά θα συνεχιστεί ο θεσμός του Ενιαίου Ολοήμερου Σχολείου σε 14 δημοτικά σχολεία.

  1. Μέση Γενική Εκπαίδευση

1. Οι εκπαιδευτικοί Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης έχουν παρουσιαστεί στις σχολικές μονάδες, για ανάληψη καθηκόντων, τη Δευτέρα, 1 Σεπτεμβρίου 2014.

2. Κατά την περίοδο από την 1/9/2014 μέχρι και τις 9/9/2014, θα ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες που είναι απαραίτητες για την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων. Από την 1/9/2014 μέχρι και τις 5/9/2014 θα πραγματοποιηθούν οι ανεξετάσεις και οι κατατακτήριες εξετάσεις. Η εξαγωγή των αποτελεσμάτων θα γίνει στις 8/9/2014 και οι εγγραφές θα πραγματοποιηθούν στις 9/9/2014. Την ίδια χρονική περίοδο θα ολοκληρωθούν ενέργειες όπως η κατανομή των νεοεγγραφέντων μαθητών σε τμήματα, η κατανομή υπευθυνοτήτων τμημάτων, η ανάληψη υπευθυνοτήτων και αρμοδιοτήτων από τους εκπαιδευτικούς, η κατανομή των μαθημάτων, ο έλεγχος υλικών, περιουσίας και αιθουσών του σχολείου, ο καταρτισμός του ωρολογίου προγράμματος, ο έλεγχος του σχολικού χώρου για εντοπισμό επικίνδυνων για την ασφάλεια των μαθητών σημείων κ.ά.

3. Οι μαθητές όλων των τάξεων θα παρουσιαστούν στα σχολεία τους την Τετάρτη, 10 Σεπτεμβρίου 2014, για να κατανεμηθούν σε τάξεις/τμήματα, να πάρουν βιβλία και το ωρολόγιο πρόγραμμα και στη συνέχεια να αρχίσουν μαθήματα.

4. Κατά τη νέα σχολική χρονιά 2014-2015 θα λειτουργήσουν συνολικά 114 σχολικές μονάδες από τις οποίες:

  • 64 Γυμνάσια (μόνο γυμνασιακό κύκλο)
  • 38 Λύκεια (μόνο λυκειακό κύκλο)
  • 7 εξατάξια σχολεία (με γυμνασιακό και λυκειακό κύκλο)
  • 5 Εσπερινά Γυμνάσια Λύκεια

5. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία ο αριθμός των μαθητών Μέσης Εκπαίδευσης τη νέα σχολική χρονιά 2014-2015 θα είναι 42.205 περίπου, που κατανέμονται ως ακολούθως:

Γυμνάσια
Αρ. Μαθητών
Αρ. τμημάτων

2012/13
2013/2014
2014/15
2012/2013
2013/2014
2014/15
Α΄ τάξη
7976
7788
7359
357
351
335
Β΄ τάξη
7945
7812
7727
360
353
347
Γ΄ τάξη
7912
7844
7774
361
354
348







Σύνολο
23833
23444
22860
1078
1058
1030




Λύκεια
Αρ. Μαθητών
Αρ. τμημάτων

2012-2013
2013/2014
2014/15
2012-2013
2013/2014
2014/15
Α΄ τάξη
6956
6408
6400
306
283
284
Β΄ τάξη
6922
6671
6277
335
326
305
Γ΄ τάξη
7293
6817
6668
347
330
316







Σύνολο
21171
19896
19345
988
939
905

Γενικό σύνολο


Αρ. Μαθητών
Αρ. τμημάτων

2012/13
2013/2014
2014/15
2012/2013
2013/2014
2014/15
Γυμνάσια
23833
23444
22860
1078
1059
1030
Λύκεια
21171
19896
19345
988
937
905







Σύνολο
45004
43340
42205
2066
1996
1935

6. Το σύνολο του προσωπικού αναμένεται να ανέλθει στους 5.758 εκπαιδευτικούς σε σύγκριση με 5.811 που εργάστηκαν πέρσι.

7. Η Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης εργάζεται εντατικά ούτως ώστε εντός των προσεχών ημερών (πριν παρουσιαστούν οι μαθητές στα σχολεία τους) ολοκληρωθεί η στελέχωση των σχολικών μονάδων. Οι προαγωγές των εκπαιδευτικών (144) σε Β.Δ. και ΒΔΑ΄ ολοκληρώθηκαν από τη ΕΕΥ στις 28 Αυγούστου και έχουν τοποθετηθεί στα σχολεία τους.

  1. Μέση Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση

    1. Στελέχωση Τεχνικών Σχολών

Φέτος θα λειτουργήσουν 11 Τεχνικές Σχολές παγκύπρια, δύο Εσπερινές Τεχνικές Σχολές (μία στη Λευκωσία και μία στην Λεμεσό) και δύο Τεχνικές Σχολές μαζί με τα Λύκεια (μια στον Αγρό και μια στη Πόλη Χρυσοχούς).

Τις Τεχνικές Σχολές στελεχώνουν περίπου 500 Εκπαιδευτές και φοιτούν 4.800 μαθητές/τριες. Υπάρχει μια αύξηση σε σχέση με τη σχολική χρονιά 2013-2014 γύρω στους 250 μαθητές/τριες και αναμένεται ότι κατά τη φετινή χρονιά θα εργαστούν 521 εκπαιδευτικοί σε σύγκριση με 501 που εργάστηκαν κατά την περσινή χρονιά.

Στη φετινή χρονιά θα λειτουργήσουν οι πιο κάτω κλάδοι:

  • Μηχανολογίας
  • Ηλεκτρολογίας
  • Πολιτικής Μηχανικής – Αρχιτεκτονικής
  • Ξυλουργικής-Επιπλοποιίας
  • Καλλιτεχνικών Σπουδών
  • Ένδυσης
  • Γεωπονίας
  • Υπηρεσιών
  • Ξενοδοχειακών και Επισιτιστικών Τεχνών
  • Κομμωτικής

Στις δύο Εσπερινές Τεχνικές Σχολές (Σχολές δεύτερης ευκαιρίας) φοιτούν γύρω στους 250 μαθητές/τριες από 18 εώς 50 ετών.

    1. Μεταλυκειακά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης

Φέτος λειτουργούν για τρίτη συνεχή χρονιά τα ΜΙΕΕΚ (Μεταλυκειακά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) με μεγάλη επιτυχία. Την σχολική χρονιά 2013-2014 είχαμε τους πρώτους απόφοιτους. Οι απόφοιτοι μας εργοδοτήθηκαν σε ποσοστό 85%. Φέτος θα λειτουργήσουν ακόμη δύο νέοι κλάδοι, ο κλάδος για τους Τεχνικούς Εγκατάστασης και Συντήρησης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων και Ανεμογεννητριών και ο κλάδος για τους Τεχνικούς Βιολογικών Κηπευτικών Καλλιεργειών.

Στις Τεχνικές Σχολές λειτουργεί και το Σύστημα Μαθητείας (βασικός κορμός), κυρίως στις ειδικότητες Μηχανικής Αυτοκινήτων και Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων καθώς και μονοετή και τριετή προγράμματα κατάρτισης στα πλαίσια των Απογευματινών και Βραδινών μαθημάτων. Τα προγράμματα είναι σε επίπεδο Τεχνικού και επίπεδο Τεχνίτη. Σε αυτά τα προγράμματα φοιτούν γύρω στους 1.000 εκπαιδευόμενους το χρόνο.

Β. Σχολικά βιβλία

Στη βάση της ενημέρωσης που είχα στο πλαίσιο υπηρεσιακής σύσκεψης αλλά και κατά την επίσκεψή μου στο χώρο των Αποθηκών του Υπουργείου Παιδείας, η συντριπτική πλειονότητα των σχολικών εγχειριδίων αλλά και της ευρύτερης γραφικής ύλης έχει ήδη σταλεί στις σχολικές μονάδες σε συνεργασία με τις τοπικές σχολικές εφορείες. Ελάχιστα βιβλία που δεν έχουν παραληφθεί από τις Αποθήκες του Υπουργείου Παιδείας βρίσκονται ήδη στη διαδικασία της εκτύπωσης και αναμένεται να σταλούν στα σχολεία την ερχόμενη εβδομάδα.
Γ. Υλικοτεχνική Υποδομή

Για τα ζητήματα της υλικοτεχνικής υποδομής είχα τη δυνατότητα να ενημερωθώ την περασμένη βδομάδα στα πλαίσια ευρείας υπηρεσιακής σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.

Όπως έχω κατ΄επανάληψη τονίσει, το ζήτημα της ασφάλειας των μαθητών στους σχολικούς χώρους αποτελεί για μας θέμα ύψιστης σημασίας, και για τούτο έχω ήδη δώσει αυστηρές οδηγίες για επιτόπιες επισκέψεις σε σχολικές μονάδες και τη λήψη όλων των ενδεικνυόμενων μέτρων ασφάλειας. Σχετική υπήρξε και η δική μου επίσκεψη την περασμένη εβδομάδα σε Δημοτικό Σχολείο και σε Λύκειο της Λευκωσίας ενώ θα ήθελα να σημειώσω ότι παρόμοιες επισκέψεις θα πραγματοποιήσω και τις προσεχείς μέρες.

Σε επίπεδο αριθμών θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι από τα 83 συνολικά έργα που πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο τα 41 βρίσκονται σε διαδικασία παράδοσης ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται 42 έργα. Το γεγονός ότι συνεχίζονται έργα στα σχολεία μας που στόχο έχουν την αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής καταδεικνύει, ιδιαίτερα σε αυτή τη δύσκολη περίοδο που διανύει ο τόπος μας, ότι συνεχίζουμε να επενδύουμε στην εκπαίδευση ως μια βασική παράμετρο για την επιστροφή στην ανάπτυξη και την ευημερία. Αναντίλεκτα, η απουσία οικονομικής ευρωστίας έχει περιορίσει τη δυνατότητά μας να υλοποιήσουμε τους σχεδιασμούς μας σε διάφορα προγράμματα υλικοτεχνικής υποδομής στα απολύτως απαραίτητα και αναγκαία. Συνεχίζουμε, όμως, παρά τους περιορισμούς, να αναθεωρούμε τις προτεραιότητές μας δίδοντας έμφαση τόσο σε έργα συντήρησης των σχολείων μας όσο και σε έργα ευρύτερης ανάπλασης και ανάπτυξης.

  1. Στόχοι της νέας σχολικής χρονιάς

Οι στόχοι της φετινής σχολικής χρονιάς καθορίστηκαν σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και είναι οι ακόλουθοι:

1ος στόχος: Βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων

Η βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων αναδεικνύεται ως ζητούμενο της κοινωνίας, αφού αποτελεί κοινή διαπίστωση τα τελευταία χρόνια ότι τα μαθησιακά αποτελέσματα δεν αντιπροσωπεύουν τις επενδύσεις της Πολιτείας στην Εκπαίδευση. Σε αυτή τη διαπίστωση οδηγούν και διεθνείς έρευνες στις οποίες έλαβε μέρος η Κύπρος, καθώς και τα αποτελέσματα εσωτερικών εξετάσεων, όπως οι Παγκύπριες Εξετάσεις.

Έχοντας ως αφετηρία τις αλλαγές που έγιναν και γίνονται στα Αναλυτικά μας Προγράμματα, επιδιώκουμε όπως τεθεί ως κυρίαρχος στόχος η βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Η ανάλυση της στόχευσης αυτής θα γίνει από τις Διευθύνσεις, έτσι ώστε να καθοριστούν, ανάμεσα σε άλλα, σε ποιο μάθημα / ποια μαθήματα θα επιδιωχθεί, με ποιες μεθόδους, με ποια εργαλεία κτλ.

Σημειώνουμε ότι, στη βάση των πιο πάνω αλλά και σε συνέχεια των εισηγήσεων που κατατίθενται στη Διαμορφωτική Αξιολόγηση της Επιστημονικής Επιτροπής για τα Αναλυτικά Προγράμματα, προχωρεί στη διάρκεια αυτής της χρονιάς ο καθορισμός ενιαίας γλώσσας ως προς τους δείκτες επάρκειας που θα αφορούν στα διάφορα μαθήματα.

2ος στόχος: Αειφόρος ανάπτυξη: Πρασινίζουμε τα σχολεία μας, βελτιώνουμε την ποιότητα ζωής μας.

Το 2015 έχει καθιερωθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως «Ευρωπαϊκό Έτος Ανάπτυξης». Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, επιλέγουμε να δώσουμε έμφαση στην ευρύτερη έννοια της αειφόρου ανάπτυξης, ως παράγοντα για την προστασία του περιβάλλοντος και για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των μαθητών μας και της κοινωνίας. Θεωρούμε ότι τα σχολεία πρέπει να λειτουργούν ως παράδειγμα στη βάση των αρχών της αειφόρου ανάπτυξης. Δράσεις που αναμένεται να ληφθούν από τα σχολεία, με επίκεντρο τους μαθητές είναι οι ακόλουθες:
  • Αειφόρος διαχείριση των πόρων (Μείωση, Επαναχρησιμοποίηση, Ανακύκλωση).
  • Πράσινοι σχολικοί χώροι (δημιουργία και συντήρηση σχολικών κήπων, βιολογικών λαχανόκηπων, κλπ).
  • Προώθηση της υγιεινής διατροφής.
  • Εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφόρο ανάπτυξη.

3ος στόχος: Διαχρονικά διδάγματα από τους αγώνες των Κυπρίων για Ελευθερία
Στο πλαίσιο του στόχου για γνωριμία με την ιστορία της πατρίδας μας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, ανασκοπούμε τους αγώνες των κατοίκων της Κύπρου για Ελευθερία, είτε αυτοί εκδηλώνονταν μόνο στο πλαίσιο του νησιού μας (π.χ. Επανάσταση Ονήσιλου 499 π.Χ., Οκτωβριανά 1931, Αγώνας ΕΟΚΑ 1955-59, Τουρκική Εισβολή 1974), είτε στο πλαίσιο των αγώνων ολοκλήρου του Ελληνισμού (π.χ. Επανάσταση 1821 – 9η Ιουλίου, Βαλκανικοί Πόλεμοι 1912-13), είτε και ευρύτερα (π.χ. Συμμετοχή στον Α΄ και Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο).

Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης, το 2015, 60 χρόνων από την έναρξη του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα της ΕΟΚΑ 1955-59, μπορεί να δοθεί έμφαση στη γνωριμία με τα γεγονότα και με τη στάση ζωής που τήρησαν οι αγωνιστές –ιδιαίτερα η νέα γενιά– δίνοντας ό,τι πολυτιμότερο είχαν για την απελευθέρωση της πατρίδας μας.

  1. Έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς για την Ανώτερη και Ανώτατη Εκπαίδευση

  1. Σε σχέση με την Ανώτερη και Ανώτατη Εκπαίδευση και την έναρξη της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς 2014-15, θα επιθυμούσα να ενημερώσω την Επιτροπή Παιδείας της Βουλής ως προς πιο κάτω ζητήματα:

    1. Δημόσια Πανεπιστήμια:
  • Το Υπουργείο Παιδείας έχει ετοιμάσει τροποποιητικά νομοσχέδια έτσι ώστε τα Δημόσια Πανεπιστήμια να μπορούν να προσφέρουν προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών σε ξένες γλώσσες χωρίς να είναι απαραίτητη η ταυτόχρονη προσφορά τους στις επίσημες γλώσσες της Δημοκρατίας. Η πολιτική αυτή θα συμβάλει στην προσέλκυση ξένων φοιτητών και στη διεθνοποίηση της πανεπιστημιακής εκπαίδευση της Κύπρου, με όλα τα οφέλη που αυτό συνεπάγεται (οικονομικά, ακαδημαϊκά, κοινωνικά, ερευνητικά). Τα νομοσχέδια έχουν προωθηθεί στα Πανεπιστήμια και αναμένονται οι απόψεις τους έτσι ώστε να γίνει έναρξη διαλόγου και διαβούλευσης με τα Πανεπιστήμια προτού προωθηθούν προς το Υπουργικό Συμβούλιο.
  • Αναμένεται από τα δημόσια Πανεπιστήμια η ολοκλήρωση της ετοιμασίας και υποβολής των προϋπολογισμών τους για το έτος 2015. Οι διαδικασίες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και αναμένεται η υποβολή τους σύντομα.

    1. Εισαγωγή νεοεισερχόμενων φοιτητών στα ΑΑΕΙ Κύπρου και Ελλάδας

Ολοκληρώθηκαν και φέτος με επιτυχία οι Παγκύπριες Εξετάσεις 2014, οι οποίες διεξήχθηκαν τόσο για σκοπούς απόλυσης από τη Μέση Εκπαίδευση, όσο και για σκοπούς πρόσβασης στα Δημόσια Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΑΕΙ) της Κύπρου και της Ελλάδας.

Στην Α΄ Κατανομή θέσεων στα Δημόσια ΑΑΕΙ της Κύπρου διατέθηκαν 2.080 θέσεις από τις οποίες 1.393 στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, 543 στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, 96 στο Ανώτερο Ξενοδοχειακό Ινστιτούτο Κύπρου, 48 στις Στρατιωτικές Σχολές της Ελλάδας και μία θέση στις Δραματικές Σχολές της Ελλάδας. Στους πιο πάνω αριθμούς συμπεριλαμβάνονται και οι υπεράριθμες θέσεις που διατέθηκαν για τους τελειοφοίτους και αποφοίτους Τεχνικών Σχολών και Εσπερινών Σχολείων. Συγκεκριμένα διατέθηκαν σε αυτή την κατηγορία 37 υπεράριθμες θέσεις για το Πανεπιστήμιο Κύπρου, 39 για το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου και 11 για το ΑΞΙΚ. Διατέθηκαν, επίσης, δύο θέσεις για τις Στρατιωτικές Σχολές της Ελλάδας σε αποφοίτους Τεχνικών Σχολών.

Το Πανεπιστήμιο Κύπρου διέθεσε στη Β΄ Κατανομή 370 θέσεις, ενώ το ΤΕΠΑΚ διέθεσε για τη Β΄ Κατανομή 144 θέσεις.

Στις 28 Αυγούστου 2014 το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας ανακοίνωσε τα αποτελέσματα των εισαγομένων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της Ελλάδας βάσει του Γενικού Βαθμού Πρόσβασης των Παγκύπριων Εξετάσεων 2014 και των επιλογών των υποψηφίων, στοιχεία τα οποία αποστάληκαν από την Υπηρεσία Εξετάσεων του Υπουργείου Παιδείας στο Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας. Οι Κύπριοι υποψήφιοι για τα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Ελλάδας το 2014 ανήλθαν στους 3.170, από τους οποίους εξασφάλισαν θέση 3.115 υποψήφιοι.

Σημειώνεται ότι το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας δεν προβαίνει σε δεύτερη κατανομή θέσεων για καμία κατηγορία υποψηφίων, ούτε ακόμα και για τους υποψηφίους της Ελλάδας. Το αίτημα για διεξαγωγή και δεύτερης κατανομής για τους Κύπριους υποψηφίους έχει τεθεί από το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου στο Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας αρκετές φορές στο παρελθόν αλλά δεν υπήρξε θετική ανταπόκριση. Το εν λόγω αίτημα θα τεθεί εκ νέου από τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού στον Έλληνα ομόλογό του στο μέλλον.

Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων για τα ΑΑΕΙ της Ελλάδας, τα δύο κρατικά Πανεπιστήμια της Κύπρου θα προβούν σε συμπληρωματικές κατανομές, δεδομένου ότι υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις. Ο ακριβής αριθμός των θέσεων που θα διατεθεί θα προκύψει μετά τις εγγραφές των επιτυχόντων στα διάφορα μαθήματα.

    1. Ιδιωτικά Πανεπιστήμια

  • Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια έχουν διευρύνει το φάσμα των προσφερόμενων προγραμμάτων σπουδών τους και κατά τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά αναμένεται να προσφερθούν συνολικά 12 νέα προγράμματα σπουδών (τέσσερα στο Πανεπιστήμιο Frederick, τέσσερα στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, τρία στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας και ένα στο UCLAN).
  • Το Υπουργείο Παιδείας έχει καταθέσει στη Βουλή Κανονισμούς Λειτουργίας των Ιδιωτικών Πανεπιστημίων και αναμένεται η συζήτηση και έγκρισή τους.
  • Το Υπουργείο Παιδείας δεν ενέκρινε για το ακαδημαϊκό έτος 2014-15 αιτήσεις των ιδιωτικών πανεπιστημίων για αναθεώρηση των διδάκτρων τους. Επιπλέον, το Υπουργείο με σχετική εγκύκλιό του προς τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια, ζήτησε όπως προβούν σε μειώσεις των ήδη εγκριμένων διδάκτρων, για στήριξη των κυπριακών οικογενειών λόγω της οικονομικής κρίσης που διέρχεται ο τόπος.

    1. Ιδιωτικές Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΙΣΤΕ)

  • Το Υπουργικό Συμβούλιο κατά τη Συνεδρία του ημερομηνίας 16 Ιουλίου 2014 αποφάσισε την αναθεώρηση της διαδικασίας παραχώρησης άδειας εισόδου/θεώρησης σε υποψήφιους αλλοδαπούς φοιτητές από τρίτες χώρες. Με τη νέα Απόφαση του Υπουργικό Συμβούλιο, το Τμήμα Αρχείου Πληθυσμού και Μετανάστευσης θα εκδίδει άδεια εισόδου στους αλλοδαπούς φοιτητές που πληρούν καθορισμένα εκπαιδευτικά κριτήρια και τα έγγραφα τους θα έχουν πιστοποιηθεί από τις Προξενικές Αρχές της Δημοκρατίας.
  • Κατά τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά θα λειτουργήσουν 26 νέα προγράμματα σπουδών στις ΙΣΤΕ τα οποία έχουν εγγραφεί στο μητρώο του Υπουργείου Παιδείας [11 επαγγελματικοί κλάδοι (10 διετούς διάρκειας και ένας τριετούς διάρκειας) και 15 ακαδημαϊκοί κλάδοι (10 πτυχίο, τέσσερις μεταπτυχιακό, ένα διδακτορικό)].
  • Μέχρι τώρα παρέχονταν με τη μέθοδο δικαιόχρησης/πιστοποίησης ((franchise/validation) 72 προγράμματα σπουδών (47 προγράμματα προπτυχιακού επιπέδου και 25 προγράμματα μεταπτυχιακού επιπέδου). Τα προγράμματα αυτά αποτελούν προϊόν συνεργασίας ΙΣΤΕ και ξένων ιδρυμάτων (συνεργασία με 14 ξένα εκπαιδευτικά ιδρύματα με χώρες συνεργασίας την Αγγλία και Βουλγαρία). Κατά τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά θα λειτουργήσουν πέντε νέα προγράμματα δικαιόχρησης σπουδών στις ΙΣΤΕ. Σύνολο προγραμμάτων – 72 προγράμματα σπουδών.

    1. Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης

Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού αποδίδει πολύ μεγάλη σημασία στην ίδρυση και λειτουργία του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης. Με τη λειτουργία του ο Φορέας αφενός θα διασφαλίζει την ποιότητα της παρεχόμενης ανώτερης εκπαίδευσης στην Κύπρο και αφετέρου θα εντοπίζει αδυναμίες και μειονεκτήματα των κυπριακών Α.Α.Ε.Ι. και, κατά συνέπεια, θα τους δίνεται η δυνατότητα να αναβαθμίζουν την ποιότητά τους. Επιπρόσθετα, το νομοσχέδιο του Φορέα είναι συμβατό με τις διαδικασίες και τα κριτήρια αξιολόγησης και πιστοποίησης των European Standards and Guidelines (ESGs), που αποτελούν την πλέον βασική προϋπόθεση για ένταξη του στο European Network of Quality Assurance (ENQA).

Στην παρούσα φάση έχει ολοκληρωθεί η κατ’ άρθρο συζήτηση του εν λόγω νομοσχεδίου στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής και αναμένεται να προωθηθεί σύντομα για έγκριση στην ολομέλεια για ψήφιση. Ως Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού προσδοκούμε στην ταχύτερη ολοκλήρωση των διαδικασιών ίδρυσης και λειτουργίας του Φορέα γιατί συνάδει με τους στόχους και τα οράματα μας στον τομέα της ανώτερης εκπαίδευσης.

Εξοικονομήσεις ΥΠΠ από ενοίκια που καταβάλλονται για στέγαση υπηρεσιών

Προωθείται η μεταστέγαση των γραφείων του ΚΥΣΑΤΣ, ΣΕΚΑΠ και ΕΑΙΠ (από ιδιωτικό χώρο τον οποίο ενοικιάζει το Υπουργείο Παιδείας προς το κεντρικό κυβερνητικό κτήριο του Υπουργείου) η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί πολύ σύντομα και από την οποία θα προκύψουν σημαντικές εξοικονομήσεις (€78,000 κάθε έτος).

    1. Συμφωνίες και Μνημόνια Συναντίληψης για την Ανώτερη Εκπαίδευση, τις Επιστήμες και την Αμοιβαία Αναγνώριση Τίτλων Σπουδών

Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού καταβάλλει εντατικές προσπάθειες για τη σύναψη Συμφωνιών και Μνημονίων Συναντίληψης με άλλες χώρες, λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις και προκλήσεις τις οποίες καλείται να αντιμετωπίσει το εκπαιδευτικό της σύστημα διεθνώς. Ανάμεσα στους βασικούς στόχους του Υπουργείου είναι η επίτευξη της αναγνώρισης των κυπριακών πανεπιστημίων όπου εντοπίζεται ότι οι αρμόδιες αρχές ξένων χωρών δεν το έχουν πράξει. Ως εκ τούτου, σκοπός της προώθησης των εν λόγω συμφωνιών είναι η αναγνώριση των κυπριακών πανεπιστημίων, η προώθηση των ανταλλαγών και της συνεργασίας στους τομείς των επιστημών και της ανώτερης εκπαίδευσης, καθώς επίσης η προβολή της ανώτερης εκπαίδευσης της Κύπρου και η διευκόλυνση των φοιτητών  να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο εξωτερικό.    

Μέχρι σήμερα, η Κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας έχει συνάψει συμφωνίες για θέματα Αμοιβαίας Ακαδημαϊκής Αναγνώρισης Τίτλων Σπουδών με τη Γερμανία, την Ιταλία και τη Ρουμανία ενώ το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού έχει υπογράψει Συμφωνίες και Μνημόνια Συναντίληψης με την Κίνα, το Κουβέιτ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Έχοντας ως απώτερο στόχο την επίτευξη αναγνώρισης των κυπριακών πανεπιστημίων, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για υπογραφή συμφωνιών αμοιβαίας αναγνώρισης τίτλων σπουδών με την Κίνα, τη Ρωσία, το Ιράν, το Ομάν, την Ιορδανία, την Ουκρανία. Η προώθηση του διαλόγου γίνεται μέσω του Υπουργείου Εξωτερικών ενώ η πορεία του διαλόγου με κάθε χώρα διαφέρει. Οι διαδικασίες είναι πολύπλοκες και χρονοβόρες, αφού εμπλέκουν υπηρεσίες ξένων χωρών που υπόκεινται στις δικές τους νομοθεσίες και κανονισμούς. Παρόλα αυτά, το Υπουργείο Παιδείας με τις Πρεσβείες της Δημοκρατίας σε χώρες στόχους όπως οι πιο πάνω, καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για επίτευξη των στόχων όσον αφορά στην ανώτερη εκπαίδευση της Κύπρου.

    1. Δυνατότητα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης σε στρατιώτες

  1. Το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ), μετά από σχετικές αρχικές συζητήσεις με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, υπέβαλε πρόταση προς τα Υπουργεία Παιδείας Πολιτισμού και Άμυνας, για όσους έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν σε Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (AΑΕΙ) σε Κύπρο ή/και Ελλάδα ή/και στο εξωτερικό, να παρακολουθούν μαθήματα προπτυχιακού επιπέδου κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής τους θητείας, με τη μέθοδο της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης, η οποία μπορεί να υλοποιηθεί με τη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών χωρίς χωροχρονικούς περιορισμούς.

  1. Η πιο πάνω πρόταση του ΑΠΚΥ αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης και διαβούλευσης μεταξύ του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού, του Υπουργού Άμυνας και του Προέδρου και Αντιπροέδρου της Διοικούσας Επιτροπής του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου σε σχετικές συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού στις 11 Ιουνίου και στο Υπουργείο Άμυνας στις 09 Ιουλίου 2014.


  1. Το γενικό πλαίσιο υλοποίησης της παραπάνω αναφερόμενης πρότασης, για εκπαίδευση των εθνοφρουρών σε μαθήματα προπτυχιακού επιπέδου, όπως διαμορφώθηκε κατά τις εν λόγω συσκέψεις περιλαμβάνει τα παρακάτω σημεία :

  • Η υλοποίηση της Πρότασης βασίζεται στην αξιοποίηση του Συστήματος Μεταφοράς Πιστωτικών Μονάδων (ECTS), η οποία επιτρέπει τη διευκόλυνση της αναγνώρισης των μαθημάτων μεταξύ ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Δικαίωμα παρακολούθησης μαθημάτων προπτυχιακoύ επιπέδου που θα προσφέρει το ΑΠΚΥ θα έχουν όλοι οι εθνοφρουροί που έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν στα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΑΕΙ) σε Κύπρο ή/και Ελλάδα ή/και στο εξωτερικό. Κάθε μάθημα προπτυχιακού επιπέδου,που θα προσφέρεται θα αντιστοιχεί σε 10 ECTS.
  • Το ΑΠΚΥ διαθέτει την αναγκαία υποδομή και σύγχρονη Πλατφόρμα Τηλεκπαίδευσης και η εκπαιδευτική του μεθοδολογία επιτρέπει το σχηματισμό τμημάτων εκπαιδευομένων από διάφορα μέρη της Κύπρου, χωρίς την ανάγκη για μετακινήσεις ή τη χρήση ειδικά διαμορφωμένων χώρων στα στρατόπεδα.
  • Η κατανομή των μαθημάτων κατά τη διάρκεια της 24μηνης θητείας των στρατευσίμων οπλιτών θα έχει ως εξής:
  • Στο χρονικό περιθώριο από την κατάταξη τους μέχρι τον 6ο μήνα θητείας, δεν θα δικαιούνται να επιλέξουν κανένα μάθημα.
  • Στο χρονικό περιθώριο από 6-12 μήνες θητείας, θα δικαιούνται να επιλέξουν μέχρι 1 μάθημα.
  • Στο χρονικό περιθώριο από 12-18 μήνες θητείας, θα δικαιούνται να επιλέξουν μέχρι 2 μαθήματα.
  • Στο χρονικό περιθώριο από 18-24 μήνες θητείας, θα δικαιούνται να επιλέξουν μέχρι 2 μαθήματα.
  • Συνεπώς στο σύνολο της 24μήνης θητείας των στρατευσίμων θα μπορούν να επιλεχθούν στο μέγιστο 5 μαθήματα.

  • Το ΑΠΚΥ θα προβεί στις δέουσες ενέργειες για ενημέρωση και συνεργασία με τις Πρυτανικές Αρχές των ΑΑΕΙ της Κύπρου και Ελλάδας, προκειμένου τα προσφερόμενα μαθήματα από το ΑΠΚΥ, να έχουν συνάφεια με τα αντίστοιχα μαθήματα των ΑΑΕΙ Κύπρου και Ελλάδας έτσι ώστε οι εθνοφρουροί που έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν σε αυτά, αφού ολοκληρώσουν με επιτυχία τα μαθήματα στο ΑΠΚΥ, να μπορούν αντίστοιχα να τους αναγνωρισθούν. Σύμφωνα με τις πρόνοιες της «Διαδικασίας της Μπολόνια», εθνοφρουροί που προχωρούν σε εγγραφή τους σε προγράμματα σπουδών ΑΑΕΙ της Κύπρου ή της Ελλάδας και έχουν με επιτυχία παρακολουθήσει και ολοκληρώσει μαθήματα προπτυχιακού επιπέδου στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο της Κύπρου, στο πλαίσιο της συγκεκριμένης Πρότασης, θα αιτούνται την αναγνώριση των εν λόγω μαθημάτων και τη μεταφορά και πίστωση των αντίστοιχων μονάδων ECTS.
  • Σχετικά αναφέρεται το θέμα της αναγνώρισης των μαθημάτων του ΑΠΚΥ που θα παρακολουθούν οι εθνοφρουροί από τα Ελληνικά ΑΑΕΙ, το οποίο συζητήθηκε στις 19 Ιουνίου 2014 κατά τη συνάντηση του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού με τον Έλληνα ομόλογό του, ο οποίος διαβεβαίωσε ότι θα στηρίξει αυτή την πρωτοβουλία.
  • Η παρακολούθηση των μαθημάτων που θα προσφέρει το ΑΠΚΥ, με την ευέλικτη και εξ αποστάσεως μεθοδολογία του, θα είναι μέσα από τον ελεύθερο χρόνο των εθνοφρουρών, προκειμένου να μην επηρεάζεται το πρόγραμμα ωρών υπηρεσίας και εκπαιδεύσεως των Μονάδων της Εθνικής Φρουράς.
  • Σε πιλοτική βάση, η έναρξη του εν λόγω προγράμματος εκπαίδευσης των εθνοφρουρών θα είναι δυνατή από τον Ιανουάριο του 2015 (εαρινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2014-2015).
  • Στην πιλοτική εφαρμογή του Προγράμματος θα συμμετέχουν μέχρι 120 εθνοφρουροί που θα επιλεχθούν από το Υπουργείο Άμυνας σε συνεργασία με το ΑΠΚΥ και οι οποίοι υπηρετούν στη γραμμή αντιπαράταξης ή/και απομακρυσμένες στρατιωτικές Μονάδες της Εθνικής Φρουράς και με βάση κοινωνικό-οικονομικά κριτήρια.
  • Η πλήρης εφαρμογή του εν λόγω προγράμματος μπορεί να είναι δυνατή από τον Σεπτέμβριο του 2015, για το ακαδημαϊκό έτος 2015-2016.
  • Για τους 120 εθνοφρουρούς που θα συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα, η συμμετοχή θα είναι δωρεάν (Χωρίς την καταβολή διαχειριστικού κόστους). Το κόστος για την προσφορά του πιλοτικού προγράμματος εκτιμάται ότι θα ανέλθει στις 36000 ευρώ (300 ευρώ για κάθε εξάμηνο μάθημα/θεματική ενότητα), το οποίο θα καλυφθεί από κοινού, με εξοικονομήσεις από τους προϋπολογισμούς των δύο Υπουργείων.
  • Κατά την πλήρη εφαρμογή του προγράμματος, η καταβολή του διαχειριστικού κόστους από τους συμμετέχοντες στρατεύσιμους της Εθνικής Φρουράς θα γίνεται στη βάση εισοδηματικών κριτηρίων που θα αποφασισθούν από κοινού μεταξύ Υπουργείου Άμυνας, Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και Υπουργείου Οικονομικών. Το κόστος για κάθε εξάμηνο μάθημα/θεματική ενότητα είναι €300.

  1. Εκτιμάται ότι με την υλοποίηση της παραπάνω αναφερόμενης πρότασης του ΑΠΚΥ, διαφαίνονται τα παρακάτω οφέλη :

  • Για τους εθνοφρουρούς που επιθυμούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα κατά τη διάρκεια της θητείας τους, με βάση τα μαθήματα που θα τους αναγνωρισθούν μετά την απόλυση τους, θα μειωθεί ο πραγματικός χρόνος φοίτησης τους στα εκπαιδευτικά ιδρύματα που θα εισαχθούν και κατά συνέπεια, θα ενταχθούν πιο σύντομα στην αγορά εργασίας.
  • Θα είναι δυνατόν να δοθούν κίνητρα σε εθνοφρουρούς που υπηρετούν στη γραμμή αντιπαράταξης ή/και σε απομακρυσμένες στρατιωτικές μονάδες της Εθνικής Φρουράς.
  • Θα αναβαθμιστεί η ποιότητα του ελεύθερου χρόνου των εθνοφρουρών, με έμμεσα οφέλη σε προσωπικό, οικογενειακό και κοινωνικό επίπεδο, δραστηριοποιούμενοι προς την παραγωγική κατεύθυνση.
  • Θα εξοικειωθούν οι στρατεύσιμοι στη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών/μεθόδων.
  • Δυνατόν η ακαδημαϊκή εκπαίδευση και τεχνική κατάρτιση των στρατευσίμων οπλιτών, να αξιοποιηθεί και επ’ ωφελεία της Εθνικής Φρουράς, για το διάστημα που θα υπηρετούν στις τάξεις της.

Ο χρόνος της στρατιωτικής θητείας θα μπορεί να αξιοποιηθεί παραγωγικά έτσι ώστε να αποφεύγεται, κατά το δυνατό η αποξένωση των εθνοφρουρών από το χώρο της εκπαίδευσης.

    1. Προώθηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

Ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού είχε στις 28 Αυγούστου 2014, συνάντηση με τους εκπροσώπους όλων των Δημόσιων και Ιδιωτικών Πανεπιστημίων της Κύπρου (Πανεπιστήμιο Κύπρου, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Πανεπιστήμιο Frederick, Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, Πανεπιστήμιο Νεάπολις, Πανεπιστήμιο UCLAN Cyprus) για προώθηση της ανοικτής και εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης της Κύπρου, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.

Αφορμή για την πιο πάνω συνάντηση αποτέλεσε Πρόταση που υπέβαλε το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου προς τον Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού, βάσει της οποίας το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, ως το μόνο κατ’ εξοχήν εξ αποστάσεως πανεπιστήμιο στην Κύπρου, θα αναπτύξει συνεργασία με τα Δημόσια και Ιδιωτικά Πανεπιστήμια της Κύπρου για προσφορά προγραμμάτων σπουδών με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού, παραθέτοντας τα οφέλη που θα προκύψουν από μια τέτοια συνεργασία, ζήτησε τη συνδρομή των Πανεπιστημίων για την υλοποίησή της, επισημαίνοντας ότι η όλη πρωτοβουλία θα τεθεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου. Τα οφέλη αυτά θα είναι πολλαπλά (οικονομικά, ακαδημαϊκά, ερευνητικά, κοινωνικά, εθνικοπολιτικά) και περιλαμβάνουν:

  • Προσέλκυση ξένων φοιτητών, μέσω της προσφοράς προγραμμάτων σπουδών σε ξένες γλώσσες, και υλοποίηση του στόχου της Κυπριακής Δημοκρατίας να καταστεί η Κύπρος περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης και έρευνας.
  • Προσέλκυση σημαντικών οικονομικών πόρων από το εξωτερικό μέσα από τα δίδακτρα που θα καταβάλλουν οι φοιτητές.
  • Αξιοποίηση της ανεπτυγμένης τεχνογνωσίας και υποδομής που διαθέτει το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου για προσφορά εξ αποστάσεως εκπαίδευσης προς ουσιαστικό και άμεσο όφελος όλων των πανεπιστημίων της Κύπρου.
  • Υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για τη Δια Βίου Μάθηση και Ευρωπαϊκών στρατηγικών για τόνωση της ανοικτής και ευέλικτης μάθησης, για αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας στην ανώτατη εκπαίδευση και για δια βίου μάθηση υψηλής ποιότητας.
  • Ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνίας για ενίσχυση της πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και παροχή ευκαιριών στους πολίτες της Κύπρου, αλλά και ευρύτερα σε πολίτες κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τρίτων χωρών, για περαιτέρω μόρφωση.
  • Ενίσχυση της απασχόλησης των αποφοίτων και ικανοποίηση των συνεχώς μεταβαλλόμενων αναγκών της αγοράς εργασίας.
  • Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των πανεπιστημίων της Κύπρου και διεύρυνση των οριζόντων τους εκτός του ελληνόφωνου χώρου.
  • Ενίσχυση του γεωπολιτικού ρόλου της Κύπρου μέσω των συνεργασιών με ξένες χώρες για προώθηση των προγραμμάτων σπουδών που θα προσφέρονται με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με απώτερο σκοπό το μικρό μέγεθος της χώρας μας να είναι αντιστρόφως ανάλογο με τη διεθνή της παρουσία.

Δ. Άλλα θέματα που σχετίζονται με την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς

  1. Ο Στρατηγικός Σχεδιασμός του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού

Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού είναι ένα από τα Υπουργεία που εργάστηκαν για την ετοιμασία του ‘πιλοτικού προϋπολογισμού’ (pilot budgeting), εκτός από τον παραδοσιακό, στη βάση στρατηγικού σχεδιασμού. Συγκεκριμένα, σε συνεργασία με τη Γενική Διεύθυνση ΕΠΣΑ και το Υπ. Οικονομικών, το Υπουργείο Παιδείας ολοκλήρωσε τον στρατηγικό σχεδιασμό του στη βάση του Προγράμματος Διακυβέρνησης και των βασικών του προτεραιοτήτων και προχώρησε στον ορισμό των στρατηγικών του επιδιώξεων. Μέσα από την άσκηση αυτή, το Υπουργείο Παιδείας πέτυχε να διαμορφώσει το πλάνο παρακολούθησης της αποτελεσματικότητας των δράσεων και προτεραιοτήτων του.

  1. Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης και η Μονάδα Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Ταμείων (ΕΚΤ): προγραμματισμός για τη νέα σχολική χρονιά

    1. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

To Παιδαγωγικό Ινστιτούτο θα προσφέρει κατά τη φετινή σχολική χρονιά 2014 – 2015 προγράμματα επιμόρφωσης προς τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων. Συγκεκριμένα, μετά από τη βελτίωση και αναθεώρηση των επιμορφωτικών προγραμμάτων, στη βάση ετήσιας αξιολόγησής τους, θα προσφερθούν τα προγράμματα ενδυνάμωσης εκπαιδευτικών που θα στοχεύουν στη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, όπως π.χ. τα προγράμματα για επιμόρφωση για τα στελέχη της εκπαίδευσης (Β. Δ/ντές, Δ/ντές), το πρόγραμμα επιμόρφωσης για τα Αναλυτικά Προγράμματα, αλλά και τα προαιρετικά σεμινάρια, τα σεμινάρια σε σχολική βάση, τα σεμινάρια για γονείς, καθώς και τα προγράμματα στα Περιβαλλοντικά Κέντρα. Τα Προγράμματα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου είναι προσβάσιμα σε όλους τους εκπαιδευτικούς και τις σχολικές μονάδες, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Επιπλέον, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, με βάση διάγνωση αναγκών των εκπαιδευτικών, η οποία ολοκληρώθηκε πρόσφατα από το Ινστιτούτο, προγραμματίζει σειρά επιμορφωτικών δράσεων (προγράμματα, σεμινάρια, ημερίδες/συνέδρια) που εστιάζονται τόσο στις εμφάσεις/προτεραιότητες που έχουν δοθεί από το Υπουργείο Παιδείας όσο και στην ικανοποίηση των αναγκών των ίδιων των εκπαιδευτικών (π.χ. επιμόρφωση καθηγητών Λυκείων, επιμόρφωση σε θέματα διαφοροποίησης της διδασκαλίας, διαχείριση κρίσεων, παραβατικότητα κ.ά.).

Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην προώθηση των στόχων της χρονιάς, μέσω αποκεντρωμένων δράσεων στήριξης της σχολικής μονάδας, με βάση τις ιδιαιτερότητές της. Επιπλέον, στόχος είναι η περαιτέρω αξιοποίηση ευρωπαϊκών κονδυλίων, μέσω ανταγωνιστικών προγραμμάτων της ΕΕ. Μέσω του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης (ΚΕΕΑ) αναμένεται επίσης να προχωρήσει η υλοποίηση ερευνητικών προγραμμάτων για διεθνή και τοπικά προγράμματα (π.χ. PISA 2015, TIMSS κ.ά.).

    1. Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης (ΚΕΕΑ)

Το ΚΕΕΑ συνεχίζει το έργο του για το 2014 – 2015, στη βάση του προγραμματισμού για συμμετοχή σε μεγάλες διεθνείς έρευνες για τα μαθησιακά αποτελέσματα της εκπάιδευσης (PISA, TIMSS, κ.ά.) αλλά και για τα τοπικά προγράμματα και αξιολογήσεις του Υπουργείο Παιδείας (π.χ. Αλφαβητισμός κ.ά.). Οι αξιολογήσεις προγραμμάτων και δράσεων του Υπουργείου Παιδείας αποτελούν βασικό εργαλείο για τη λήψη αποφάσεων πολιτικής για το Υπουργείο Παιδείας.

    1. Μονάδα Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Ταμείων Υπουργείο Παιδείας (ΕΚΤ)

Το 2015 ολοκληρώνεται η υφιστάμενη προγραμματική περίοδος συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων. Το Υπουργείο Παιδείας, μέσω των προγραμμάτων του, κατάφερε να αξιοποιήσει ψηλά ποσοστά συγχρηματοδότησης αφού μέχρι το τέλος της προγραμματικής περιόδου θα έχουν ολοκληρωθεί με επιτυχία έξι έργα:
  • Πρόγραμμα Ενδοϋπηρεσιακής Κατάρτισης για Υποψηφίους Εκπαιδευτικούς Μέσης Εκπαίδευσης,
  • Πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης για Υποψήφιους Εκπαιδευτικούς Μέσης Εκπαίδευσης,
  • Πρόγραμμα κατά της Πρόωρης Εγκατάλειψης του Σχολείου, της Σχολικής Αποτυχίας και της Παραβατικότητας σε Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (Ζ.Ε.Π.),
  • Εσπερινή Σχολή Λεμεσού,
  • Μεταλυκειακά Ινστιτούτοα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Μ.Ι.Ε.ΕΚ),
  • Πρόγραμμα Εκμάθησης της Ελληνικής Γλώσσας σε Μετανάστες και Ξενόγλωσσους Κατοίκους της Κύπρου .

Ήδη έγινε η προετοιμασία για τη νέα προγραμματική περίοδο 2014 – 2020, κατά την οποία το Υπουργείο Παιδείας θα υλοποιήσει συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα που θα στηρίζουν τις προτεραιότητές του, όπως η Αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Αναλυτικά Προγράμματα, ΜΙΕΕΚ κ.ά.), οι Δράσεις Σχολικής Προτεραιότητας, το Σύστημα Υπηρεσιών Υποστήριξης και η πιστοποίηση της μη τυπικής και άτυπης μάθησης.

  1. Θέματα πολιτικής που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας αυτή την περίοδο

Στο επίκεντρο της δράσης του Υπουργείου Παιδείας παραμένουν ως θέματα αιχμής η εξέταση του συστήματος διορισμών στην εκπαιδευτική υπηρεσία, το Σχέδιο Αξιολόγησης των Εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, το Σχέδιο Επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών καθώς η ευρύτερη αναδόμηση του Υπουργείου Παιδείας.

    1. Κατάλογος Διορισίμων

Το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε στη μελέτη όλων των προτάσεων που κατατέθηκαν στο παρελθόν και επεξεργάστηκε μια νέα πρόταση, στην οποία καταβάλλεται προσπάθεια να υπάρξει σύνθεση των απόψεων και ελαχιστοποίηση των όποιων διαφωνιών. Βασική αρχή της νέας πρότασης αποτελεί η κοινωνική ευαισθησία που επιδεικνύει η Πολιτεία για τους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται ήδη στην υπηρεσία αλλά και η πρόθεσή όπως δοθεί ελπίδα στους νεότερους πτυχιούχους να ενταχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα.

    1. Σχέδιο Αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου

Η νέα πρόταση για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου έχει ήδη κατατεθεί στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και τυγχάνει επισταμένης μελέτης και επεξεργασίας προτού κατατεθεί στην τελική της μορφή ως βάση για το δομημένο διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς.

    1. Σχέδιο Επιμόρφωσης

Το νέο Σχέδιο Επιμόρφωσης και Κατάρτισης των εκπαιδευτικών μας βρίσκεται στο τελικό στάδιο της ολοκλήρωσής του και αναμένεται ότι εντός των επόμενων ημερών θα κατατεθεί στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.

    1. Αναδιάρθρωση του Υπουργείου Παιδείας

Για την αναδιάρθρωση του Υπουργείου Παιδείας έχουν ήδη υποβληθεί μη δεσμευτικές εισηγήσεις από την Παγκόσμια Τράπεζα, οι οποίες τυγχάνουν ευρύτερης επεξεργασίας από ειδικές ομάδες στο Υπουργείο Παιδείας, με στόχο την υιοθέτηση ενός μοντέλου δυναμικού και ευέλικτου, το οποίο θα ανταποκρίνεται καλύτερα στις πολλαπλές δράσεις ενός Υπουργείου που πέρα από την Παιδεία και τον Πολιτισμό καλείται να διαχειριστεί ζητήματα Νεολαίας αλλά και Αθλητισμού.

--------------------