14/9/12

Παρουσίαση από τον Υπουργό Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού κ. Νεοκλή Συλικιώτη των εργασιών του Άτυπου Συμβουλίου Ενέργειας στους Πρέσβεις των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης 14/09/2012

Σας ευχαριστώ για την συμμετοχή σας σε αυτή τη συνάντηση που διοργανώσαμε προκειμένου να σας ενημερώσουμε για τα θέματα που θα μας απασχολήσουν στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Δευτέρα, 17 Σεπτεμβρίου εδώ στη Λευκωσία.

Οι εργασίες του Άτυπου Συμβουλίου θα αρχίσουν το πρωί με την εξέταση του θέματος των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, και μετά το γεύμα θα συνεχίσουν και θα ολοκληρωθούν με την εξέταση της Πρότασης Κανονισμού για τις Διευρωπαϊκές Ενεργειακές Υποδομές. Στο υλικό που σας έχει δοθεί μπορείτε να δείτε αναλυτικά την ατζέντα του Άτυπου Συμβουλίου. Επίσης, θα βρείτε τα discussion papers που η Προεδρία έχει ετοιμάσει και έχει ήδη διαθέσει προς τις αντιπροσωπείες των κρατών μελών, με στόχο να βοηθήσουμε να διεξαχθεί μια δομημένη και παραγωγική συζήτηση στα δύο υπό εξέταση θέματα.


Σε μια εξαιρετικά δύσκολη οικονομικά περίοδο για ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, η Κυπριακή Προεδρία έχει θέσει έναν ιδιαίτερα φιλόδοξο στόχο: Να εργαστεί για μια «Καλύτερη Ευρώπη», πρώτα και κύρια για τους ίδιους τους πολίτες της.


Η στροφή προς την «πράσινη ανάπτυξη» και η προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως επίσης η δημιουργία των απαραίτητων ενεργειακών υποδομών για άρση της ενεργειακής απομόνωσης των κρατών μελών έως το 2015 μπορούν να βοηθήσουν στην επίτευξη τόσο του στόχου που θέσαμε ως Προεδρία όσο και του τριπλού στόχου που θέσαμε ως Ευρωπαϊκή Ένωση στον τομέα της ενέργειας και, συγκεκριμένα:


• Την ενδυνάμωση της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού.

• Την αειφόρο ανάπτυξη και, κατά συνέπεια, την επίτευξη των περιβαλλοντικών επιδιώξεων μας για μείωση των αερίων του θερμοκηπίου.

• Την προώθηση της ανάπτυξης μέσα από μέτρα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας.


Η απόφαση που λήφθηκε το 2007 για αύξηση του μεριδίου των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μίγμα σε 20% και μεριδίου 10% στις μεταφορές μέχρι το 2020, καθώς και οι πολιτικές οι οποίες πλαισίωσαν στη συνέχεια τον διπλό αυτό στόχο, έχουν ήδη ξεκινήσει να αποδίδουν καρπούς. Η Ευρώπη, σύμφωνα και με τις εκθέσεις προόδου που απέστειλαν τα κράτη μέλη, βρίσκεται ήδη σε τροχιά υλοποίησης των στόχων αυτών.


Παρόλο που η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι πρωτοπόρος στην προσπάθεια αντιμετώπισης των κλιματικών αλλαγών και προώθησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, εντούτοις η οικονομική κρίση έχει καταστήσει διστακτικούς τους επενδυτές, με αποτέλεσμα να διακυβεύεται η συνέχεια της ανάπτυξης, ιδιαίτερα μετά το 2020 όταν ο κινητήριος μοχλός της ανάπτυξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, που είναι οι υποχρεωτικοί στόχοι, δεν θα υφίσταται πλέον. Συνεπώς, εάν επιθυμούμε η Ένωση να παραμείνει στην πρωτοπορία, τότε ίσως αυτή να είναι η κατάλληλη χρονική περίοδος να ξεκινήσουμε το διάλογο αναφορικά με την πολιτική που θα ακολουθήσουμε μετά το 2020.


Είναι γι’ αυτούς τους λόγους που η Κυπριακή Προεδρία έθεσε ως μία από τις προτεραιότητες της την υιοθέτηση Συμπερασμάτων του Συμβουλίου επί της Ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τίτλο «Ανανεώσιμη Ενέργεια: ένας σημαντικός παράγοντας της Ευρωπαϊκής ενεργειακής αγοράς», η οποία εκδόθηκε στις 6 Ιουνίου 2012.


Στο πλαίσιο των εργασιών του Άτυπου Συμβουλίου μεθαύριο θα διεξαχθεί συζήτηση προσανατολισμού στη βάση των ερωτήσεων που έχουν τεθεί στο non-paper και, συγκεκριμένα:


i. Κατά πόσον είναι λογική η προσδοκία μίας συνεχόμενης αύξησης για διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ιδιαίτερα σε συσχετισμό με τους στόχους που πρέπει να επιτευχθούν για απανθρακοποίηση. Και εάν η Ανακοίνωση της Επιτροπής προσδιορίζει όλα τα σχετικά θέματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ανάπτυξη του τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

ii. Ποια προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στους τέσσερις τομείς που προσδιορίζονται στην Ανακοίνωση από την Επιτροπή, τόσο για την βραχυπρόθεσμη προώθηση τους όσο και για την προετοιμασία των συστάσεων αναφορικά με την πολιτική που θα πρέπει να υιοθετηθεί μετά το 2020.

iii. Με ποιο τρόπο η ανανεώσιμη ενέργεια μπορεί να ενσωματωθεί βαθμιαία στην αγορά, με μειωμένη ή καθόλου στήριξη.

iv. Ποιες είναι οι πιο επείγουσες αλλαγές που απαιτούνται στη διαχείριση του ηλεκτρικού δικτύου για να διασφαλιστεί ότι με την πάροδο του χρόνου η ανανεώσιμη ενέργεια θα συμβάλλει στη σταθερότητα και στην ασφάλεια του δικτύου, στο επίπεδο των συμβατικών γεννητριών ηλεκτρικής ενέργειας και με ανταγωνιστικές προς αυτές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας.


Η συζήτηση θα αρχίσει με τρεις ομιλίες από τον Επίτροπο Ενέργειας κ. Günther Oettinger, τον ευρωβουλευτή κ. Claude Turmes και τον Γενικό Διευθυντή του Διεθνούς Οργανισμού για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας κ. Adnan Amin και θα συνεχίσει με τις παρεμβάσεις των Υπουργών.


Μέσα από τη συζήτηση η επιδίωξη μας είναι να καταλήξουμε σε ένα γενικότερο προσανατολισμό όσον αφορά στην ετοιμασία των Συμπερασμάτων Συμβουλίου που η Κυπριακή Προεδρία προτίθεται να θέσει προς υιοθέτηση στο Συμβούλιο Ενέργειας στις 3 Δεκεμβρίου στις Βρυξέλλες. Ήδη για τον σκοπό αυτό η Κυπριακή Προεδρία, στις 11 Ιουλίου, κυκλοφόρησε τα προτεινόμενα σημεία και στη συνέχεια, στις 27 Ιουλίου, το περίγραμμα των Συμπερασμάτων του Συμβουλίου. Το πρώτο προσχέδιο του κειμένου των Συμπερασμάτων αναμένουμε ότι θα κυκλοφορήσει στις 21 Σεπτεμβρίου.


Όπως έχω προαναφέρει, την απογευματινή συνεδρία του Άτυπου Συμβουλίου θα απασχολήσει ο προτεινόμενος Κανονισμός για τις κατευθυντήριες γραμμές για τις Διευρωπαϊκές Ενεργειακές Υποδομές. Η Κυπριακή Προεδρία, αναγνωρίζοντας τη σημασία της ανάπτυξης νέων ενεργειακών υποδομών και ειδικότερα διασυνδέσεων μεταξύ των κρατών μελών αλλά και με τρίτες χώρες, έθεσε την πρόταση αυτή ως κύρια προτεραιότητα της στα θέματα της ενέργειας με στόχο την επίτευξη συμφωνίας σε πρώτη ανάγνωση πριν το τέλος του χρόνου.


Κύρια θέματα συζήτησης που θεωρούνται καίρια για την εξεύρεση τελικής συμβιβαστικής πρότασης θεωρούνται τα κριτήρια με τα οποία θα γίνεται η κατανομή της χρηματοδότησης των έργων αυτών που θα εξασφαλίζεται μέσω του Μηχανισμού “Συνδέοντας την Ευρώπη”, ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη προστιθέμενη αξία.


Επίσης αναμένεται να γίνουν εισηγήσεις για τη ρυθμιστική μεταχείριση και τον εξορθολογισμό των διαδικασιών χορήγησης αδειών, καθώς και το ρόλο των Περιφερειακών Ομάδων στην επιλογή των έργων κοινού ενδιαφέροντος, μια διαδικασία που βρίσκεται ήδη σε προχωρημένο στάδιο, έτσι ώστε με την υιοθέτηση του Κανονισμού να αρχίσει η υλοποίηση των ενεργειακών υποδομών το συντομότερο δυνατόν.


Η συζήτηση θα δομηθεί στη βάση των τριών ερωτήσεων που τίθενται στο discussion paper που έχει κυκλοφορήσει η Προεδρία και ακουμπούν τα ακόλουθα θέματα:


• τα σημαντικότερα ζητήματα της πρότασης Κανονισμού στα οποία θεωρείται ότι έχει επιτευχθεί συμβιβασμός,

• οι τομείς όπου αναμένεται να υπάρξει προστιθέμενη αξία με την κατανομή χρηματοδότησης, και

• τυχόν ζητήματα που μπορεί να επηρεάσουν την επιτυχή και εντός χρονοδιαγράμματος κατάληξη της πρότασης Κανονισμού για τις ενεργειακές υποδομές.


Στη συζήτηση, πέρα από τα κράτη μέλη, θα έχουν επίσης την ευκαιρία να εκφράσουν τις απόψεις τους τόσο ο Επίτροπος Ενέργειας κ. Günther Oettinger όσο και ο εισηγητής της πρότασης αυτής στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κ. Antonio Fernando Correia de Campos.

Πιστεύουμε πως είναι επιτακτική η ανάγκη να προχωρήσουμε με την υλοποίηση των ήδη ειλημμένων αποφάσεων μας για τη δημιουργία των απαραίτητων ενεργειακών υποδομών και την άρση της ενεργειακής απομόνωσης των κρατών μελών έως το 2015, προϋποθέσεις οι οποίες θα καταστήσουν δυνατή την περαιτέρω διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μίγμα της Ένωσης.