29/1/16

Δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού στο Τρίτο Πρόγραμμα του ΡΙΚ

Δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού
στο Τρίτο Πρόγραμμα του ΡΙΚ

 
Ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού κ. Κώστας Καδής προέβη σήμερα, το πρωί, σε δηλώσεις στην εκπομπή ‘Πρωινό Δρομολόγιο’ του Τρίτου Προγράμματος του ΡΙΚ .

Αναφορικά με τις νέες ρυθμίσεις και αποφάσεις για τη διενέργεια εξετάσεων στα σχολεία και τη συζήτηση που είχε για το θέμα με εκπροσώπους των μαθητών, ο κ. Καδής ανέφερε: «Μέσα από τον διάλογο πιστεύουμε ότι πραγματικά μπορούμε να βρούμε τις λύσεις, μπορούμε να βρούμε χρυσές τομές, διότι κοινός είναι ο στόχος: Tα παιδιά θέλουν να παίρνουν ό,τι καλύτερο γίνεται από το σχολείο τους και εμείς θέλουμε το σχολείο να δίνει στα παιδιά ό,τι καλύτερο γίνεται.

Εξηγήσαμε ακριβώς στους εκπροσώπους των οργανωμένων μαθητών τη θέση μας, τη θέση δηλαδή της Επιστημονικής Επιτροπής. Διότι για να γίνει αυτή η πρόταση κάθισε μια ομάδα από ειδικούς: τεχνοκράτες, εμπειρογνώμονες και πανεπιστημιακούς. Είδαν την προβληματική σημερινή κατάσταση και ήρθαν και πρότειναν ένα νέο σύστημα: Tο σύστημα με τις εξετάσεις των τετραμήνων και γενικότερα το σύστημα που θα ρυθμίζει και τις παγκύπριες εξετάσεις για τα παιδιά της Τρίτης Λυκείου. Το σύστημα αυτό   παρουσιάζει συγκεκριμένα πλεονεκτήματα για τους μαθητές, για το σχολείο, για τους εκπαιδευτικούς, για το Υπουργείο που τα εξηγήσαμε στους μαθητές και βρήκαμε μια συναίνεση, μια θετική ανταπόκριση από μέρους τους».

Σε σχόλιο ότι οι μαθητές, μέσα από ανακοινώσεις τους, είχαν διαφωνήσει πριν από λίγο καιρό με την εφαρμογή αυτού του συστήματος ο κ. Καδής ανέφερε: «Οι ανακοινώσεις προήρθαν από συγκεκριμένες υπο-ομάδες των μαθητών, από Επαρχιακές Επιτροπές που θα έλεγα ότι είχαν και κάποιες σκοπιμότητες. Εν πάση περίπτωση, με την Παγκύπρια Συντονιστική Επιτροπή των Μαθητών θεωρώ ότι βρήκαμε κοινό έδαφος. Αυτό που ακούστηκε είναι ότι θα είναι ένα εξετασιοκεντρικό σύστημα, το οποίο δεν θα αφήνει τα παιδιά στην ησυχία τους κτλ κτλ. Ακριβώς με αυτόν τον τρόπο θεωρούμε ότι πετυχαίνουμε ακριβώς το αντίθετο. Η ύλη δεν αλλάζει, θα έλεγα είναι πιο στενή με την εισαγωγή αυτής της νέας φιλοσοφίας με τους δείκτες, διότι επικεντρώνεται στα σημαντικότερα στοιχεία που θα πρέπει να παίρνει κάθε παιδί από το κάθε μάθημα.

Επίσης η ύλη μοιράζεται στα δυο. Δηλαδή δεν θα δίνει κάποιος εξετάσεις την ύλη στο ένα τετράμηνο και θα πρέπει να τη δώσει ξανά όλη στο τέλος, θα δώσει την άλλη μισή. Άρα στην ουσία ξαλαφρώνουν οι εξεταστικές δοκιμασίες και θα υποκαταστήσουν και τα διαγωνίσματα ενότητας, τα οποία ήταν πολύ συχνά μέσα στο σχολείο. Άρα οι εξεταστικές δοκιμασίες όχι μόνο δεν αυξάνονται αλλά μειώνονται.

Θα γίνονται [διαγωνίσματα ενότητας] εκεί και όπου κρίνουν οι εκπαιδευτικοί απαραίτητα, όμως στο σύνολό τους και με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές που θα δώσει το Υπουργείο Παιδείας οι συνολικές εξεταστικές δοκιμασίες θα μειωθούν. Επίσης θα γίνει αυτή η ρύθμιση για τις ανεξετάσεις από τον Σεπτέμβριο να μεταφερθούν στον Ιούνιο, ένα σημαντικό βήμα το οποίο αναμένουμε ότι θα κτυπήσει και την παραπαιδεία.   Να θυμίσουμε ότι το καλοκαίρι ανθούσαν τα φροντιστήρια για την προετοιμασία των μαθητών να παρακαθίσουν στις εξετάσεις του Σεπτεμβρίου. Τώρα θα στηρίζονται τα παιδιά από τους καθηγητές τους, μέσα στο σχολείο τον Ιούνιο και θα δίνουν τις εξετάσεις τους στο τέλος του Ιουνίου».

Σε ερώτηση για το πώς θα στηρίζονται οι μαθητές από τους καθηγητές ο κ. Υπουργός επισήμανε: «Μέσα από ένα πρόγραμμα, το οποίο θα λειτουργεί στοχευμένα για να προετοιμάσει τα παιδιά αυτά».
 
Ερωτηθείς ποιά αλλά προβλήματα του ανέφεραν οι μαθητές ο κ. καδής είπε: «Οι μαθητές εξέφρασαν κάποιες ανησυχίες για τον τρόπο που στηρίζονται τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Εμείς ακούσαμε με προσοχή και τις παρατηρήσεις των παιδιών και τις εισηγήσεις που είχαν να μας κάνουν για το θέμα αυτό. Πρέπει να σας πως ότι θα το δουλεύουμε και αυτό το θέμα ολιστικά. Είχα μια ευρεία σύσκεψη με όλους τους συνεργάτες μου εδώ [στο Υπουργείο] που ασχολούνται με τα θέματα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και θα γίνει και μια Επιστημονική Ομάδα, η οποία θα μας υποβάλει τεκμηριωμένες εισηγήσεις για όλο το φάσμα της ειδικής εκπαίδευσης. Έχουν υποβάλει και οργανωμένα σύνολα απόψεις πάνω σε αυτό το θέμα, θα ληφθούν υπόψη και οι απόψεις των μαθητών για να δούμε πώς διαχειριζόμαστε και το θέμα της ειδικής εκπαίδευσης με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Συζητήσαμε, επίσης, θέματα που έχουν να κάνουν με τις ευάλωτες ομάδες των μαθητών και ενημερώσαμε τους εκπροσώπους των μαθητών ότι και φέτος το Υπουργείο θα στηρίζει αυτές τις ομάδες με μέτρα στη διευρυμένη τους μορφή, όπως είχαν εφαρμοστεί και την προηγούμενη χρονιά και στο επίπεδο της σίτισης και στο επίπεδο της παροχής Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, της απαλλαγής από τα δίδακτρα στα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης της απαλλαγής από το κόστος του απολυτηρίου και με μια σειρά από άλλα μέτρα, τα οποία παίρνουμε για τα παιδιά αυτά, θα συνεχίσουμε να τα δίνουμε και φέτος».

Αναφορικά με τους επόμενους στόχους της μεταρρύθμισης ο κ. καδής επισήμανε: «Σε αυτή τη φάση επικεντρωνόμαστε να εφαρμόσουμε αποτελεσματικά τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις, οι οποίες εφαρμόστηκαν μέσα στο 2015. Με αυτό εννοούμε την αλλαγή του Ενιαίου Λυκείου σε Λύκειο Κατευθύνσεων, την εφαρμογή του νέου συστήματος διορισμών στην εκπαίδευση - που θα εφαρμοστεί από την επόμενη χρονιά, αλλά χρειάζεται μεγάλη προετοιμασία για να το εφαρμόσουμε αποτελεσματικά - το νέο σύστημα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που τέθηκε σε πιλοτική βάση από φέτος. Όλα αυτά θέλουμε να τα δούμε να λειτουργούν σωστά. Από κει και πέρα μένει το μεγάλο θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου. Είναι ένα μεγάλο στοίχημα για μας, μια μεγάλη πρόκληση που θέλουμε να αντιμετωπίσουμε. Κάνουμε συστηματική προετοιμασία και πιστεύουμε ότι και σε αυτό το θέμα θα φτάσουμε - μέσα από τη διαβούλευση, έχοντας πάντοτε στο επίκεντρο το συμφέρον του μαθητή - στην καλύτερη δυνατή λύση».