6/5/11

Συνέντευξη Τύπου της Υπουργού Συγκοινωνιών και ΄Εργων δρος Ερατώς Κοζάκου-Μαρκουλλή για το έργο του Υπουργείου κατά τα τρία πρώτα χρόνια διακυβέρνησης του Προέδρου Χριστόφια, στη Λευκωσία
06/05/2011





Όπως γνωρίζετε, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων έχει ένα εξαιρετικά πολυσχιδές πεδίο δραστηριοτήτων και αρμοδιοτήτων. Έχει εννέα Τμήματα και εννέα τομείς αρμοδιότητας.

Το Υπουργείο μας χωρίζεται σε δύο βασικούς τομείς: τον τομέα των έργων και τον τομέα των συγκοινωνιών. Ειδικότερα, στον τομέα των έργων δραστηριοποιούνται το Τμήμα Δημοσίων Έργων και το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών. Όραμά μας για τον τομέα αυτό είναι η αειφόρος ανάπτυξη, η αποτελεσματική διαχείριση του δημοσίου χρήματος που μας εμπιστεύεται ο φορολογούμενος πολίτης και η βέλτιστη χρησιμοποίηση του δημοσιονομικού αυτού εργαλείου για σκοπούς οικονομικής ανάπτυξης και ανάκαμψης. Η αποτροπή και πάταξη κάθε φαινομένου διαφθοράς παραμένει πάντοτε βασική έγνοια μας.

Στις μεταφορές από ξηρά, θάλασσα και αέρα, αρμόδια είναι το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας και το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας. Στόχος μας η ανάπτυξη των χερσαίων, θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών ώστε να ικανοποιείται με έναν συνολικό τρόπο το δικαίωμα κινητικότητας του σύγχρονου πολίτη και να προάγεται η παραγωγή του μέγιστου οικονομικού και κοινωνικού οφέλους, σε συνθήκες αειφορίας και ύψιστης ασφάλειας.

Για τις επικοινωνίες αρμόδια είναι το Τμήμα Ταχυδρομικών Υπηρεσιών και το Τμήμα Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών. Όραμά μας η παροχή σύγχρονων και τεχνολογικά αναπτυγμένων και πρωτοποριακών υπηρεσιών προς όφελος του πολίτη και της οικονομίας.


Το Τμήμα Αρχαιοτήτων αποτελεί έναν από τους πιο πολύτιμους βραχίονες του Υπουργείου μας, μιας και είναι το κατ’ εξοχήν αρμόδιο Τμήμα του κράτους, επιφορτισμένο διά νόμου με την προστασία, ανάδειξη, συντήρηση και προβολή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς η οποία αποτελεί ένα από τα πιο ισχυρά όπλα αλλά και πλούτο του λαού και του κράτους μας. Όραμά μας η ανάδειξη του αρχαίου αλλά και του σχετικά πιο σύγχρονου πολιτισμού μας και η περαιτέρω ανύψωση του κύρους των κυπριακών αρχαιοτήτων σε παγκόσμια κλίμακα.

Με τη βοήθεια των Διευθυντών αλλά και του προσωπικού των Τμημάτων έχουμε ετοιμάσει τις διαφάνειες τις οποίες θα σας δώσουμε σε CD ώστε να τις μελετήσετε και να τις χρησιμοποιήσετε με τον τρόπο που εσείς θα κρίνετε πιο κατάλληλο. Θα σας δώσουμε επίσης αρκετό φωτογραφικό υλικό αλλά και κείμενα για σχετική αναφορά. Στην εν λόγω παρουσίαση θα επικεντρωθώ στα βασικότερα επιτεύγματα του Υπουργείου και των Τμημάτων του.

Τμήμα Δημοσίων Έργων

Για το Τμήμα Δημοσίων Έργων θεωρώ σημαντικότερη την εξαιρετική πρόοδο όσον αφορά την αύξηση της παραγωγικότητας. Κατά την τελευταία τριετία, το Τμήμα έχει να παρουσιάσει ένα πολύ σημαντικό έργο στον τομέα της υλοποίησης των αναπτυξιακών προγραμμάτων της Κυβέρνησης συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι έχουν υπογραφεί από τις αρχές του 2008 μέχρι σήμερα συμβόλαια για σημαντικά έργα, συνολικής αξίας πέραν των €373 εκ. σε σύγκριση με €180 εκ. την προηγούμενη τριετία 2005 – 2007. Στα συμβόλαια που υπογράφτηκαν και υλοποιήθηκαν περιλαμβάνονται σημαντικά έργα της υπαίθρου τα οποία μπορείτε να δείτε στα κείμενα που θα σας δοθούν, απόδειξη της μεγάλης σημασίας που δίδεται από την Κυβέρνηση στην ανάπτυξη και τόνωση της υπαίθρου. Σημειώνω τον πολύ υψηλό βαθμό υλοποίησης του Προϋπολογισμού του Τμήματος, ο οποίος για το 2010 ανήλθε σε 89,5%, που είναι το υψηλότερο ποσοστό που καταγράφηκε ποτέ.

Αντιλαμβάνεστε ότι τούτο δεν είναι τυχαίο. Πρώτιστα οφείλεται στον Διευθυντή, στα άλλα ανώτερα στελέχη και στο προσωπικό του Τμήματος. Ολόκληρο το προσωπικό του Τμήματος Δημοσίων Έργων αποδεικνύει πλέον, με έργα και όχι απλά με λόγια, ότι η παραγωγικότητά του έχει αυξηθεί σημαντικά. Τους συγχαίρω για αυτό το επίτευγμά τους.

Η εργατικότητα δεν είναι όμως από μόνη της αρκετή για τόσο καλά αποτελέσματα όπως αυτά που παρουσιάζει σήμερα το Τμήμα Δημοσίων Έργων. Η εισαγωγή νέων καινοτόμων μεθόδων εκτέλεσης έργων και η υιοθέτηση σύγχρονων όρων συμβολαίων συνιστά βασικό εργαλείο στην επιτυχή ολοκλήρωση των έργων. Δεν θα αναφερθώ στη συμπλήρωση των δύο αερολιμένων με ούτε μία ημέρα καθυστέρησης και με μηδενική αύξηση του κόστους. Αυτά ήδη τα γνωρίζετε. Θα αναφερθώ όμως στη μέθοδο Μελέτη-Κατασκευή που κατά κόρον χρησιμοποιείται την τελευταία τριετία. Το πρώτο τεχνικό έργο που κατασκευάζεται με τη μέθοδο αυτή είναι η αναβάθμιση του αυτοκινητοδρόμου Λευκωσίας-Λεμεσού σε έξι λωρίδες κυκλοφορίας μεταξύ των κόμβων Λατσιών και Αλάμπρας. Το έργο θα συμπληρωθεί περί τον Δεκέμβριο του 2011, δηλαδή πολύ νωρίτερα από τον συμβατικό χρόνο.

Αντιλαμβάνεστε το τεράστιο όφελος για την οικονομία μας αλλά και την άνεση που θα προσφέρεται στους ταξιδιώτες. Είναι μάλιστα σημαντικό το γεγονός ότι ήδη από τον προσεχή Ιούλιο η άνεση στον δρόμο αυτό θα αυξηθεί σημαντικά αφού θα δοθούν στην κυκλοφορία και οι τρεις λωρίδες στη δυτική πλευρά του δρόμου, δηλαδή στην κατεύθυνση προς Λευκωσία. Λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη ότι την ίδια περίοδο θα αποκατασταθεί η ομαλή κυκλοφορία επί του αυτοκινητόδρομου στο συμπληρωματικό του έργο που είναι ο κόμβος του ΓΣΠ, αντιλαμβάνεστε ότι το επίπεδο εξυπηρέτησης ολόκληρου του αυτοκινητόδρομου από τη Λευκωσία μέχρι την Αλάμπρα θα είναι από αυτό το καλοκαίρι σε πολύ υψηλά επίπεδα. Η υλοποίηση της αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου με τα δύο πιο πάνω έργα συνολικού κόστους €54 εκ. + ΦΠΑ, που αναμενόταν για μία δεκαετία, θεωρείται μεγάλο επίτευγμα και θα συμβάλει στην απάμβλυνση των σοβαρών κυκλοφοριακών προβλημάτων στην είσοδο της Λευκωσίας που ταλαιπωρούν τους οδηγούς για πολλά χρόνια. Αυτή είναι η βασική μας έγνοια και αυτό είναι πλέον βασικό κριτήριο στις ενέργειες του Τμήματος Δημοσίων Έργων: η μείωση της ταλαιπωρίας του κόσμου.

Η ίδια μέθοδος Μελέτης – Κατασκευής εφαρμόζεται με επιτυχία και για την ανέγερση κυβερνητικών κτηρίων. Τέτοια έργα είναι το σύγχρονο Συνεδριακό Κέντρο που κατασκευάζεται για τις ανάγκες της Κυπριακής Προεδρίας και αρκετά άλλα.
Ένα άλλο σπουδαίο έργο που βρίσκεται σε τελική φάση είναι η Λεωφόρος Αρχαγγέλου στη Λευκωσία κόστους €18.4εκ+ ΦΠΑ που θα επιλύσει σημαντικά κυκλοφοριακά προβλήματα στη δυτική είσοδο της πόλης και στο οποίο περιλαμβάνεται και η πρώτη στην Κύπρο λεωφορειολωρίδα. Με ιδιαίτερη ικανοποίηση μπορώ να σας αναφέρω ότι ήδη από σήμερα οι οδηγοί μπορούν να χρησιμοποιούν και τις τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας της λεωφόρου. Η επίσημη παραλαβή του έργου θα γίνει σε έναν περίπου μήνα όταν θα ολοκληρωθούν οι εργασίες σε δευτερεύοντες υπηρεσιακούς δρόμους.

Αναφορά πρέπει να γίνει επίσης και στον συνδετικό δρόμο του Λιμανιού Λεμεσού με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Πάφου, ένα πολύ μεγάλο έργο που θα συγχρηματοδοτηθεί και θα στοιχίσει γύρω στα €80 εκ. Το έργο περιλαμβάνει και σύστημα παροχέτευσης ομβρίων υδάτων που θα επιλύσει ταυτόχρονα προβλήματα πλημμυρών στη δυτική Λεμεσό. Ήδη βρίσκονται υπό εκτέλεση δύο τμήματα συνολικού κόστους €45,5 εκ. + ΦΠΑ ενώ μέχρι το τέλος του 2011 προγραμματίζεται να προωθηθούν και τα υπόλοιπα τρία τμήματα.

Εκτός από τα οδικά έργα, το Τμήμα εκτελεί και σημαντικά έργα αλιείας καθώς και έργα προστασίας της παραλίας. Στον τομέα αυτό ήδη εγκαινιάστηκε πρόσφατα το αλιευτικό καταφύγιο Ζυγίου που στοίχισε €15,3 εκ. + ΦΠΑ, ενώ προωθήθηκαν έργα προστασίας στις ακτές Πόλης Χρυσοχούς, Κάτω Πύργου και Γεροσκήπου συνολικού κόστους €11,2 εκ. + ΦΠΑ.

Επιπλέον, στον τομέα των πολεοδομικών έργων έχουν ήδη προωθηθεί πέντε σημαντικά έργα στην πόλη της Πάφου (Βόρειος Παρακαμπτήριος που συμπληρώθηκε, Λεωφόρος Τάφοι των Βασιλέων, επέκταση της Λεωφόρου Αγίων Αναργύρων προς τον ποταμό της Έζουσας και Γεροσκήπου, κόμβος Βιοφώς και σύνδεση Βόρειου παρακαμπτήριου Πάφου και Βόρειου Παρακαμπτήριου Γεροσκήπου) που θα επιλύσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Πάφου, θα την αναβαθμίσουν και θα δώσουν ώθηση στην οικονομία της περιοχής.

Στα ίδια πλαίσια προγραμματίζεται να προωθηθούν η οδός Πιαλέ Ππασιά και ο παραλιακός δρόμος Λάρνακας-Δεκέλειας που θα αναβαθμίσουν την εικόνα της Λάρνακας και θα επιλύσουν πολλά κυκλοφοριακά προβλήματα. Παρόμοια έργα προωθούνται και στη Λευκωσία, όπως είναι η Λεωφόρος Λάρνακας-Αγλαντζιάς, η Λεωφόρος Προδρόμου, η Λεωφόρος ΡΙΚ κ.ά.

Βασικός λόγος για τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των μελετών οδικών έργων ήταν ανέκαθεν η καθυστέρηση στη συμπλήρωση των μελετών των υπηρεσιών κοινής ωφελείας. Σήμερα και αυτός ο λόγος καθυστέρησης έχει μειωθεί σημαντικά. Μπορώ να σας αναφέρω ότι το Τμήμα Δημοσίων Έργων έχει πρακτικά ολοκληρώσει την ετοιμασία μνημονίων συνεργασίας με τις υπηρεσίες αυτές ώστε να συντμηθούν σημαντικά οι χρόνοι μελετών των οδικών έργων.

Με πολλή χαρά μπορώ επίσης να σας ανακοινώσω ότι έχουν υπερπηδηθεί πολλές δυσκολίες και σήμερα δημοσιεύεται διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την προεπιλογή αρχιτεκτόνων που θα λάβουν μέρος στον διαγωνισμό για την ανέγερση του Κυπριακού Μουσείου. Ένα όραμα για τον λαό και μία υπόσχεση του κράτους και αυτής της Κυβέρνησης δρομολογείται πλέον προς την κατεύθυνση υλοποίησης.

Νομίζω ειδικής μνείας αξίζει και το θέμα του ενοποιημένου έργου του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας. Δύσκολα νομικά και οικονομικο-εμπορικά εμπόδια έχουν υπερπηδηθεί και οι διαπραγματεύσεις διεξάγονται πλέον με άλλο αέρα, είναι πολύ εντατικές και παραγωγικές. Μιλάμε για ένα έργο πνοής για την πόλη του Ζήνωνα στο οποίο επενδύουμε πολλά. Τα χρονοδιαγράμματα είναι πλέον συγκεκριμένα και μέσα στο καλοκαίρι οι διαπραγματεύσεις προβλέπεται να ολοκληρωθούν.

Αναφορά πρέπει να γίνει επίσης στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Με τις συντονισμένες προσπάθειες και τα έργα που προωθήθηκαν τα τελευταία χρόνια, έχει γίνει κατορθωτό να μειωθούν τα σοβαρά τροχαία δυστυχήματα και κατ΄ επέκταση τα θύματα. Δεν θα επεκταθώ σε λεπτομέρειες γιατί σε λίγες μέρες, με την ευκαιρία της παγκόσμιας κήρυξης της νέας Δεκαετίας Δράσης για την Οδική Ασφάλεια, θα έχουμε την ευκαιρία να σας παρουσιάσουμε σε μεγαλύτερη έκταση το θέμα αυτό. Θέλω όμως να αναφερθώ σε ένα σημαντικό βήμα στον τομέα της οδικής ασφάλειας που σχετίζεται με τον σχεδιασμό των δρόμων. Από τον Φεβρουάριο του 2011 μεταφέρθηκε στην εθνική μας νομοθεσία σχετική ευρωπαϊκή οδηγία που στόχο έχει να αυξηθούν τα επίπεδα οδικής ασφάλειας. Από τη φάση σύλληψης του δρόμου και σε όλα τα στάδια υλοποίησής του, η οδική ασφάλεια θα αποτελεί βασικό κριτήριο σχεδιασμού. Οι δρόμοι μας θα πρέπει να είναι πλέον ανεκτικοί στα λάθη των οδηγών. Αν για παράδειγμα ένας μοτοσικλετιστής απολέσει τον έλεγχο της μηχανής του και προσκρούσει στο μεταλλικό κιγκλίδωμα, δεν θα πρέπει αυτή η πρόσκρουση να αποβεί μοιραία. Θα δείτε λοιπόν στον δρόμο των έξι λωρίδων μέχρι την Αλάμπρα ότι στο κιγκλίδωμα τοποθετείται ειδικό μεταλλικό κάλυμμα ώστε οι μοτοσικλετιστές να μην μπορούν να προσκρούσουν στους στύλους του κιγκλιδώματος. Μιλάμε λοιπόν για τα πιο αναβαθμισμένα επίπεδα οδικής ασφάλειας.

Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών

Σημαντικό και αξιόλογο έργο επιτελείται και από το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών. Θέλω να σταθώ στον πολύ κρίσιμο ρόλο του στη διασφάλιση της διάθεσης στην αγορά ασφαλών προϊόντων. Εντατική επιτήρηση της αγοράς για την ασφάλεια και ηλεκτρομαγνητική συμβατότητα των ηλεκτρικών συσκευών και εξοπλισμού που διατίθενται στην κυπριακή αγορά. Μέσα στο 2010 αποσύρθηκαν από την αγορά 27 επικίνδυνα προϊόντα και έχει ανασταλεί η διαθεσιμότητα αριθμού άλλων.

Καθοριστική η συνεισφορά του Τμήματος και στα θέματα οδικής ασφάλειας:

· Εκδόθηκαν οι πρώτες 3.600 άδειες για τεχνίτες οχημάτων στα πλαίσια της εφαρμογής του νόμου για τη ρύθμιση του επαγγέλματος τεχνιτών οχημάτων.
· Επιθεωρήθηκαν και εγκρίθηκαν 22 συνεργεία εγκατάστασης συσκευών περιορισμού ταχύτητας σε φορτηγά άνω, των 3,5 τόνων και λεωφορεία οκτώ επιβατών και άνω και 14 συνεργεία εγκατάστασης και βαθμονόμησης ταχογράφων.
· Εκδόθηκαν 3.400 κάρτες ψηφιακού ταχογράφου σε επαγγελματίες οδηγούς και επιχειρήσεις που ασχολούνται με τη μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων.
· Εκδόθηκαν 130 πιστοποιήσεις για συσκευές ανίχνευσης αλκοόλης στην εκπνοή.

Σίγουρα αξιοσημείωτη είναι επίσης η βελτίωση της ασφάλειας των ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων με την υιοθέτηση της 16η Έκδοσης των Κανονισμών για τις ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις. Μιλάμε για πλήρη αναβάθμιση της παρεχόμενης ασφάλειας.

Τμήμα Οδικών Μεταφορών

Tο Τμήμα Οδικών Μεταφορών συνέχισε με επιτυχία τη δράση του, σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων του ως αρμόδια Αρχή. Σημαντικότερες και άξιες ιδιαίτερης αναφοράς είναι οι ακόλουθες δράσεις:

Εντός της τριετίας, το Τμήμα σχεδίασε, προώθησε, δημιούργησε και ξεκίνησε την υλοποίηση του νέου συστήματος δημόσιων επιβατικών μεταφορών ταυτόχρονα σε ολόκληρη την ελεύθερη Κύπρο. Το νέο σύστημα, που βασίζεται σε νέο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, τοποθετεί στο επίκεντρο τον σύγχρονο πολίτη και έχει χαρακτηριστικά Υπηρεσίας Κοινής Ωφελείας, αφού τα οφέλη από τη χρήση του απολαμβάνονται από όλους. Οι συμβάσεις, που τέθηκαν σε ισχύ στις 5 Ιουλίου 2010, θέτουν τις υποχρεώσεις και τις ποιοτικές απαιτήσεις με στόχο τη διασφάλιση της προσφοράς άνετης, ποιοτικής και με ασφάλεια μεταφοράς των επιβατών, συμπεριλαμβανομένων των επιβατών μειωμένης κινητικότητας. Τα κόμιστρα που καθορίστηκαν για το νέο σύστημα χαρακτηρίζονται από την πολύ χαμηλή τιμή και από το ότι το ίδιο εισιτήριο ισχύει για όλη τη γεωγραφική περιοχή της επαρχίας στην οποία εκδίδεται, παρέχοντας έτσι ουσιαστική υποστήριξη στην περιφέρεια και στις αγροτικές περιοχές. Το νέο σύστημα αγκαλιάζεται ολοένα και περισσότερο. Η αύξηση της επιβατικής κίνησης είναι ήδη της τάξης του 150%, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνά το 200%.

Θέλω σήμερα να ανακοινώσω και μία άλλη σημαντική προσπάθεια που καταβάλλουμε σχετικά με το σύστημα δημόσιων μεταφορών. Εδώ και έξι περίπου μήνες διεξάγονται εντατικές μελέτες από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών και τους συγκοινωνιολόγους του Τμήματος Δημοσίων Έργων ώστε, με βάση τη μέχρι σήμερα αποκτηθείσα εμπειρία και λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη παράπονα πολιτών που αφορούν τις υφιστάμενες διαδρομές, να υπάρχει βελτιστοποίηση του δικτύου των διαδρομών προς όφελος του πολίτη. Έχουμε πρακτικά ολοκληρώσει τις μελέτες μας και την 1η Ιουλίου 2011 τίθενται σε εφαρμογή οι νέες διαδρομές. Θα ενημερώσουμε έγκαιρα τον κόσμο και θα μεριμνήσουμε ώστε έγκαιρα να αναρτηθεί στο διαδίκτυο ειδική ιστοσελίδα που σχεδιάζει για μας η CYTA, ώστε η υπηρεσία να είναι απόλυτα φιλική προς τους πολίτες. Για το θέμα αυτό θα κάνουμε ειδική δημοσιογραφική διάσκεψη ώστε να ενημερωθεί το κοινό.

Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών είναι ένα από τα πρωτοπόρα Τμήματα στον τομέα των διαδραστικών εφαρμογών και υπηρεσιών και στην ηλεκτρική διακυβέρνηση. Για τις δράσεις του αυτές έλαβε και το Βραβείο Καινοτομίας Ευρύτερου Δημόσιου Τομέα. Το Τμήμα διαθέτει μία πληθώρα διαδικτυακών υπηρεσιών, με γνωστότερη την ανανέωση των αδειών κυκλοφορίας και με πιο πρόσφατη την κράτηση ημερομηνίας για εξέταση υποψηφίου οδηγού, για τις οποίες ο πολίτης ή/και ο επαγγελματίας που συναλλάσσεται με το Τμήμα εξυπηρετείται διαδικτυακά και διαδραστικά από το σπίτι ή το γραφείο του εξ ολοκλήρου, χωρίς να χρειάζεται να προσέλθει στο Τμήμα ούτε και για την καταβολή τυχόν τελών ή φόρων που σχετίζονται με την υπηρεσία που του παρέχεται.

Επίσης, το Τμήμα χρησιμοποιώντας την κατάλληλη τεχνολογία επιτηρεί, με πολύ χαμηλό κόστος αλλά με πλήρη αποτελεσματικότητα, τις εργασίες των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ και έχει καταφέρει, μέσω αυτής της συνεργασίας δημόσιου – ιδιωτικού τομέα να επιφέρει ουσιαστικά και θετικά αποτελέσματα στον τομέα της οδικής ασφάλειας και της μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προέρχεται από τα οχήματα.

Πολύ ενδιαφέρουσα είναι πιστεύω μία νέα υπηρεσία που προωθείται από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού. Πρόκειται για την υπηρεσία αποστολής μηνυμάτων SMS ώστε να γίνεται έγκαιρη υπενθύμιση για την ανάγκη ανανέωσης αδειών ή άλλων πιστοποιητικών.

Επίσης, θέλω να υπογραμμίσω ότι σε λίγες μέρες, συγκεκριμένα στις 11 Μαΐου, θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ώστε να δοθεί η ευκαιρία σε κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη, αλλά και στις επαγγελματικές οργανώσεις, να συμβάλουν στη δημιουργία του νέου κώδικα που αναμφίβολα θα αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.

Μπορώ σήμερα επίσης να ανακοινώσω ότι έχει ήδη οριστεί ως ημερομηνία διεξαγωγής των εξετάσεων για την απόκτηση επαγγελματικής άδειας για φορτηγά, λεωφορεία και ταξί η Παρασκευή, 17 Ιουνίου 2011. Ήδη έχουν υποβληθεί γύρω στις 2.300 αιτήσεις. Οι εξετάσεις αυτές θα βασίζονται σε ειδικά εγχειρίδια που έχουν ετοιμαστεί από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών. Οι επαγγελματίες οδηγοί θα πρέπει πλέον να έχουν ικανοποιητικό επίπεδο γνώσεων.

Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας

Το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας (ΤΕΝ) αποτελεί την προμετωπίδα μας. Η Κύπρος είναι μία από τις δέκα ηγέτιδες χώρες παγκόσμια στην εμπορική ναυτιλία και με τον τρίτο ισχυρότερο στόλο μεταξύ των εταίρων μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αντιλαμβάνεστε πόσο ισχυρό πολιτικό, οικονομικό και στρατηγικής σημασίας όπλο αποτελεί η εμπορική μας ναυτιλία για την Κυπριακή Δημοκρατία.

Κατά την τριετία που πέρασε, το ΤΕΝ ετοίμασε ένα ολοκληρωμένο φορολογικό πλαίσιο για την εμπορική ναυτιλία της Κύπρου έτσι που να ανταποκρίνεται πλήρως στις απαιτήσεις ανταγωνιστικότητας της παγκόσμιας ναυτιλίας. Μετά από συντονισμένες προσπάθειες, το νέο φορολογικό πλαίσιο έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ήδη εφαρμόζεται από το Τμήμα. Κατά τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του έχει προσελκύσει σημαντικό ενδιαφέρον. Πέραν των εταιρειών πλοιοδιαχείρισης που φορολογούνταν ήδη με φόρο χωρητικότητας, 29 νέες εταιρείες έχουν ενταχθεί στο νέο φορολογικό σύστημα, 20 ναυλωτές και εννιά πλοιοκτήτες ξένων πλοίων. Αντιλαμβάνεστε ότι μιλάμε για σημαντικά οφέλη για την κυπριακή οικονομία.

Το Τμήμα έχει εγκαταστήσει κέντρο παρακολούθησης της θαλάσσιας κυκλοφορίας το οποίο βελτιώνει ουσιαστικά τις συνθήκες ασφάλειας των πλοίων που πλέουν στην περιοχή μας και μειώνει δραστικά την πιθανότητα ρύπανσης της θάλασσας. Ακόμη, το κέντρο αυτό καθιστά εύκολο τον εντοπισμό σκαφών που δυνατό να χρησιμοποιούνται σε παράνομες δραστηριότητες, όπως το λαθρεμπόριο και η μεταφορά παράνομων μεταναστών. Θεωρούμε συνεπώς πολύ σημαντικό εργαλείο το σύστημα αυτό.

Κατόπιν ενεργειών του Τμήματος, επιτεύχθηκε η ναύλωση ειδικού πλοίου από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Θαλάσσιας Ασφάλειας για καταπολέμηση μεγάλης κλίμακας θαλάσσιας ρύπανσης, το οποίο έχει ως βάση του την Λεμεσό, ενισχύοντας έτσι σημαντικά την ικανότητα άμεσης ανταπόκρισης της χώρας μας σε τέτοια ατυχή περιστατικά.

Οι έντονες προσπάθειες του Τμήματος για προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα φαίνεται να αποφέρουν καρπούς καθώς ο αριθμός των νέων που έχουν εγγραφεί στις ακαδημίες εμπορικού ναυτικού έχει αυξηθεί από 12 το 2007, σε 30 το 2010. Η εξέλιξη αυτή θεωρείται πολύ θετική διότι η ζήτηση αξιωματικών εμπορικού ναυτικού ξεπερνά κατά πολύ την προσφορά, οι αμοιβές είναι πολύ ψηλές σε σχέση με τα άλλα επαγγέλματα και η μακροπρόθεσμη απασχόληση στη ξηρά αξιωματικών με θαλάσσια υπηρεσία είναι εξασφαλισμένη.

Το Τμήμα θα εντείνει τις ενέργειές του για περαιτέρω ανάπτυξη της κυπριακής ναυτιλίας, την ενίσχυση της εικόνας της Κύπρου ως ενός σύγχρονου και ποιοτικού ναυτιλιακού συμπλέγματος, τη διατήρηση των κυπριακών πλοίων στις λευκές λίστες των μνημονίων ελέγχου κράτους λιμένα και την προσέλκυση νέων ναυτιλιακών εταιρειών στην Κύπρο. Στο επίκεντρο του Τμήματος βρίσκεται η συνεχής διαμόρφωση κινήτρων συμβατών με το ευρωπαϊκό κεκτημένο με στόχο τη διαρκή ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής ναυτιλίας.

Η Ναυτιλιακή Σύνδεση της Κύπρου με την Ελλάδα ή και με οποιοδήποτε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ αποτελεί εθνικό στόχο.

Βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή με το αρμόδιο Υπουργείο της Ελλάδας για να υπερπηδηθούν από μέρους τους κάποιες θεσμικές δυσκολίες, έτσι που η μετάβαση αριθμού επιβατών στην Ελλάδα διά θαλάσσης να είναι εφικτή.

Το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, εδώ και μερικούς μήνες, σε μια προσπάθεια να καταστεί εφικτή η Ναυτιλιακή Σύνδεση σε μόνιμη και ορθολογιστική βάση, δημιούργησε Ομάδα Εργασίας η οποία σε συνεργασία με το Γραφείο Προγραμματισμού επεξεργάζεται τη δυνατότητα συμμετοχής της Κύπρου σε Κοινοτικό Πρόγραμμα Διασυνοριακής Συνεργασίας της Μεσογειακής Λεκάνης. Η συμμετοχή στο εν λόγω Πρόγραμμα προϋποθέτει τη συνεργασία με άλλα κράτη. Η Κύπρος έχει ήδη προσεγγίσει τόσο την Ελλάδα όσο και το Ισραήλ, όπου διαπιστώθηκε ότι υπάρχει πολιτική βούληση και από τα δύο αυτά κράτη για από κοινού συμμετοχή στο Πρόγραμμα. Αναμένεται τους επόμενους μήνες οι διεργασίες με τα δύο αυτά κράτη να εντατικοποιηθούν για να υποβληθεί σχετική πρόταση συμμετοχής στο εν λόγω Πρόγραμμα. Ευελπιστούμε ότι η Διαχειριστική Επιτροπή του Προγράμματος θα εγκρίνει την πρόταση, με την οποία θα χρηματοδοτείται σημαντικό μέρος των λειτουργικών εξόδων της ατμοπλοϊκής γραμμής, γεγονός που θα δημιουργήσει τις προοπτικές για να καταστεί εφικτή η Ναυτιλιακή Σύνδεση σε μόνιμη και τακτική βάση.

Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας

Το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας είναι ένα Τμήμα που χαρακτηρίζεται από ραγδαία βελτίωση. Ως αποτέλεσμα των αυστηρών απαιτήσεων των διεθνών οργανισμών, των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων και της συνεχούς αύξησης του αριθμού των πτήσεων, οι Αρχές πολιτικής αεροπορίας όλων των κρατών αντιμετωπίζουν συνεχώς νέες προκλήσεις για περαιτέρω βελτιώσεις. Οι προκλήσεις αυτές είναι όμως σαφώς σημαντικότερες στην περίπτωση της Κύπρου αφού το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας υπολειπόταν κάποτε των αναμενόμενων επιπέδων ποιότητας και ασφάλειας. Μπορούμε πιστεύω με αξιώσεις να ισχυριστούμε ότι το Τμήμα έχει ανταποκριθεί με επάρκεια στις προκλήσεις αυτές και σήμερα πληροί σε ικανοποιητικό βαθμό τις σχετικές νομοθετικές και κανονιστικές πρόνοιες και βέλτιστες πρακτικές.

Στον τομέα των αερολιμένων, ο ρόλος του Τμήματος είναι πλέον εποπτικός. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η δημιουργία του νομοθετικού πλαισίου για την πιστοποίηση των αερολιμένων με βάση τα πρότυπα του ICAO και αναμένεται η ολοκλήρωση των πιστοποιήσεων μέχρι το τέλος του 2011.

Όσον αφορά την ασφάλεια πολιτικής αεροπορίας, αυτή διασφαλίζεται με τη συμμόρφωση με το σχετικό ευρωπαϊκό πλαίσιο. Πριν λίγες ημέρες δημοσιεύτηκαν σε Νόμο τα Εθνικά Προγράμματα Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας.

Όσον αφορά τα επιχειρησιακά προβλήματα, το πιο σοβαρό είναι αυτό των καθυστερήσεων των υπερπτήσεων στην Περιοχή Ελέγχου Πτήσεων Λευκωσίας. Είναι γεγονός ότι για τις αερογραμμές οι καθυστερήσεις δεν είναι απλώς ταλαιπωρία, αλλά είναι και σημαντικότατο οικονομικό κόστος. Επιπρόσθετα, οι καθυστερήσεις στο FIR μιας χώρας δημιουργούν αλυσιδωτά πρόβλημα και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Βρισκόμαστε σε στενότατη επαφή με το EUROCONTROL και επεξεργαζόμαστε κοινά σχέδια βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων λύσεων.

Ένας άλλος τομέας όπου γίνονται έντονες προσπάθειες για ουσιαστικές βελτιώσεις είναι ο τομέας της τεχνολογικής υποδομής. Βρίσκονται σε εξέλιξη μια σειρά από σημαντικά έργα, η αποπεράτωση των οποίων θα συμβάλει στην ουσιαστική βελτίωση των δυνατοτήτων του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας. Έχει ήδη εγκατασταθεί και λειτουργεί επιτυχώς το νέο ραντάρ στα Κιόνια ενώ πρόσφατα, τον Μάρτιο, ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αναβάθμισης του πρωτεύοντος συστήματος ραντάρ της Λάρνακας. Είναι σημαντικό ότι οι Υπηρεσίες Αεροναυτικών Πληροφοριών καθώς και ο Πύργος Ελέγχου Πάφου έλαβαν πιστοποίηση ISO 9001:2008 για το Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας.

Βασικό εργαλείο στον τομέα αυτό σίγουρα θα αποτελέσει το σύγχρονο σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στην περιοχή Κοκκινοτριμιθιάς. Από τον περασμένο Φεβρουάριο έχουμε ανακοινώσει και δεσμευτεί ότι η διαιώνιση του προβλήματος της μη παραλαβής του συστήματος δεν είναι ούτε και μπορεί να γίνει αποδεκτή από το Υπουργείο. Απαιτήσαμε και έχει ήδη τεθεί καταληκτικό χρονοδιάγραμμα, η μη τήρηση του οποίου θα σημαίνει αυτόματα τερματισμό της σύμβασης και ρευστοποίηση όλων των κατατεθειμένων τραπεζικών εγγυήσεων. Η προθεσμία που έχουμε θέσει λήγει την 31η Ιουλίου 2011. Η ημερομηνία αυτή τέθηκε ώστε να δοθεί εύλογος χρόνος για προειδοποίηση του Αναδόχου πριν τον τερματισμό της σύμβασης, ώστε να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να κριθεί, σε τυχόν δικαστική διαδικασία, ότι ο τερματισμός έγινε κατά παράβαση των όρων της σύμβασης και της σχετικής νομολογίας. Προς τούτο η CYTA, που είναι το συμβαλλόμενο μέρος, χειρίζεται το θέμα υπό την καθοδήγηση των νομικών της συμβούλων.

Αναφορικά με το ύψιστο θέμα της ασφάλειας πτήσεων, πρέπει να λεχθεί ότι η Μονάδα Ασφάλειας του Τμήματος επιτελεί ένα πολύ αξιόλογο έργο και ικανοποιεί τις απαιτήσεις των διεθνών και ευρωπαϊκών κανονισμών και πρακτικών του ICAO και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφαλείας Πτήσεων ( EASA).

Τέλος, στο Κοινοτικό Πρόγραμμα του Blue Med η Κύπρος ως προεδρεύουσα χώρα συνεργάζεται με την Ελλάδα, Ιταλία και Μάλτα για τη δημιουργία Λειτουργικού Τμήματος Εναέριου Χώρου. Επί του παρόντος το όλο έργο βρίσκεται στη φάση του ορισμού που αναμένεται να περατωθεί το φθινόπωρο του 2011, οπότε και θα υπογραφεί κρατική συμφωνία μεταξύ των εταίρων, με στόχο την επιχειρησιακή λειτουργία του Blue Med εντός του 2012.

Τμήμα Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών

Όραμα του Τμήματος Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών είναι να καταστεί η Κύπρος μια κοινωνία της γνώσης, συμβάλλοντας έτσι στην καθιέρωση της χώρας σε περιφερειακό κόμβο της ευρύτερης περιοχής. Για επίτευξη αυτού του φιλόδοξου οράματος το Τμήμα προωθεί τις τεχνολογίες των πληροφοριών και των επικοινωνιών σε όλα τα επίπεδα της ζωής της χώρας, με σκοπό την προώθηση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, καθώς και της συμμετοχής των πολιτών στο κοινωνικό, πολιτισμικό και πολιτικό γίγνεσθαι.

Σίγουρα, πρωτεύον επίτευγμα του Τμήματος αυτού αποτελεί η μετάβαση στη ψηφιακή τηλεόραση από την 1η Ιουλίου 2011, ένας στόχος που τέθηκε εδώ και καιρό, και η υλοποίηση του οποίου αντιμετώπισε πάρα πολλές δυσκολίες. Το Τμήμα κατάφερε τον στόχο που εξ αρχής έθεσε και προς τούτο το συγχαίρω δημόσια.

Θέλω όμως να σταθώ και σε κάποια άλλα επιτεύγματα του Τμήματος αυτού τα οποία πιστεύω, αν και πολύ σημαντικά, δεν έχουν ευρύτερα γνωστοποιηθεί.

Εντός του 2010 ολοκληρώθηκε η δορυφορική ευρυζωνική πρόσβαση στο Διαδίκτυο σε 151 κοινότητες που δεν είχαν μέχρι το 2009 τέτοια δυνατότητα. Πρόκειται για χωριά σε όλη την Κύπρο. Από την Αγία Μαρίνα Χρυσοχούς και την Αμαργέτη μέχρι τα χωριά της ορεινής Λεμεσού, όπως ο Αρακαπάς και η Ασγάτα, απομακρισμένα χωριά όπως οι Γερακιές και ο Καλοπαναγιώτης, αλλά και πιο κοντινά χωριά όπως οι Καπέδες, οι Άγιοι Βαβατσινιάς και ο Ψεματισμένος. Όλα τα χωριά της Κύπρου. Σε κάθε μια από τις κοινότητες αυτές έχει εγκατασταθεί επίγειο ασύρματο δίκτυο WiFi, καθώς και δορυφορικός τερματικός εξοπλισμός. Επίσης αξίζει να αναφερθεί ότι η εν λόγω υπηρεσία παρέχεται δωρεάν.
Έχει ήδη παραληφθεί σύγχρονο εθνικό σύστημα διαχείρισης και εποπτείας του φάσματος ραδιοσυχνοτήτων, που θα συμβάλει τα μέγιστα στη σωστή διαχείριση του φάσματος ραδιοσυχνοτήτων, στην προστασία του κοινού από ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία καθώς και στην επίλυση προβλημάτων παρεμβολών. Γνωρίζετε το πρόβλημα των παρεμβολών, κυρίως από τις κατοχικές αρχές. Ο εξοπλισμός του Τμήματος αποτελεί σημαντικό εργαλείο στον εντοπισμό και αντιμετώπιση κατά το δυνατό τέτοιων παρεμβολών.

Σημαντική για την υγεία των πολιτών είναι επίσης η λειτουργία ιστοσελίδας στην οποία αναρτώνται μετρήσεις ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας για όλους τους σταθμούς κινητής τηλεφωνίας και ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς καθώς και άλλες πληροφορίες για τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία στα πλαίσια της διαφάνειας και της αντικειμενικής ενημέρωσης του κοινού.

Είμαι επίσης στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω ότι σε λίγους μήνες, και συγκεκριμένα τον προσεχή Σεπτέμβριο, θα έχουμε 100% ευρυζωνική κάλυψη όλης της Κύπρου με τεχνολογία ADSL. Αυτό σημαίνει ότι ως Κύπρος θα είμαστε έτοιμοι δύο χρόνια νωρίτερα από τον ευρωπαϊκό στόχο για δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο με ταχύτητες τουλάχιστον 2 Mbps σε όλη την επικράτεια της ΕΕ μέχρι το 2013.


Τμήμα Ταχυδρομικών Υπηρεσιών

Το Τμήμα Ταχυδρομικών Υπηρεσιών είναι το μοναδικό Τμήμα του οποίου οι δραστηριότητες είναι πρακτικά εμπορικές και το οποίο ανταγωνίζεται, σήμερα μερικώς και από το 2013 πλήρως, εταιρείες του ιδιωτικού τομέα. Γι’ αυτό τα επιτεύγματα του Τμήματος αυτού είναι πολύ σημαντικά.

Εντός της τριετίας έχουν ήδη δημιουργηθεί και λειτουργούν τέσσερα νέα Ταχυδρομικά Γραφεία σε αστικές και ημιαστικές περιοχές, στο Τσέρι, την Πέγεια, το Κίτι και την Κοκκινοτριμιθιά. Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί εντός του 2011 με την λειτουργία δύο νέων ταχυδρομικών γραφείων στον Ύψωνα και στη δυτική περιοχή Λάρνακας.

Επίσης, έχει ήδη αρχίσει, από τις αρχές του 2010, η παροχή νέων υπηρεσιών όπως η ηλεκτρονική μεταφορά χρημάτων.

Μία άλλη σημαντική καινοτομία για τα κυπριακά δεδομένα είναι η λειτουργία Ταχυδρομικής Σχολής στα Λατσιά για συνεχή και διαρκή εκπαίδευση του προσωπικού με στόχο τη βελτίωση των δεξιοτήτων και ικανοτήτων των ταχυδρομικών υπαλλήλων για να ανταποκριθούν στις ανάγκες ενός σύγχρονου πελατοκεντρικού οργανισμού.

Πριν από το τέλος του 2011 όλοι οι Ταχυδρομικοί Λειτουργοί που εξυπηρετούν κοινό στα Ταχυδρομικά Γραφεία καθώς και όλοι οι Ταχυδρομικοί Διανομείς θα φορούν ταχυδρομική στολή. Το έργο κατακυρώθηκε τον Απρίλιο και αναμένεται η υλοποίηση των παραγγελιών αρχές φθινοπώρου.

Εντός του τρέχοντος μηνός θα γίνει η κατακύρωση προσφοράς για εγκατάσταση συστήματος τηλεματικής διαχείρισης σε όλα τα οχήματα του Τμήματος με στόχο την ορθολογιστική τους διαχείριση για εξοικονόμηση χρόνου και καυσίμων.

Τμήμα Αρχαιοτήτων

Το έργο του Τμήματος Αρχαιοτήτων, του κατεξοχήν φορέα του κράτους για την ανάδειξη, συντήρηση και προβολή της αρχαιολογικής κληρονομιάς της Κύπρου, είναι σημαντικό και πολυδιάστατο.

Έχουμε κατ’ αρχάς τη συντήρηση αρχαίων μνημείων και αρχαιολογικών χώρων. Δόθηκε ιδιαίτερη σημασία στην αποκατάσταση εκκλησιαστικών μνημείων, οικιών λαϊκής αρχιτεκτονικής και προβιομηχανικών εγκαταστάσεων. Συντηρήθηκαν σημαντικά αρχαία μνημεία σε όλες τις επαρχίες, όπως το μοναστήρι της Αγίας Νάπας, το Τέμενος (εκκλησία Αγίας Σοφίας) στην Πάφο, η εκκλησιά της Αγγελόκτιστης στο Κίτι, ο Σιδηροδρομικός Σταθμός στην Ευρύχου, ο Νερόμυλος στο Δάλι κτλ. Εντός του 2010 ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση συστήματος πυρανίχνευσης και πυρασφάλειας στις εκκλησίες που συμπεριλαμβάνονται στον κατάλογο μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Συνεχίστηκαν επίσης οι τακτές περιοδικές συντηρήσεις και καθαρισμοί αρχαιολογικών χώρων, μεσαιωνικών μνημείων και τεμένων σε όλες τις επαρχίες. Ετοιμάστηκαν τα έγγραφα των διαγωνισμών για την κατασκευή στεγάστρων στον αρχαιολογικό χώρο της Κάτω Πάφου, ολοκληρώθηκε η μελέτη, τα κατασκευαστικά σχέδια και η προσφοροδότηση του έργου για την κατασκευή πεζογέφυρων στον αρχαιολογικό χώρο της Χρυσοπολίτισσας, έγινε διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου Παλαιπάφου στα Κούκλια και προωθήθηκε η ολοκλήρωση των σχεδίων για τη διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου Αμαθούντας και τη συντήρηση της μεσαιωνικής αγρέπαυλης στην Ποταμιά.

Μεγάλη σημασία δόθηκε στη λειτουργία και αναβάθμιση μουσείων. Σας έχω ήδη αναφέρει ότι σήμερα προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για το νέο Κυπριακό Μουσείο. Επίσης, εγκαινιάστηκε το Τοπικό Μουσείο Αρχαίου Ιδαλίου στο Δάλι. Αναβαθμίσεις και βελτιώσεις έγιναν και σε πολλά υφιστάμενα μουσεία.

Φυσικά σημαντικό ήταν και το ανασκαφικό έργο του Τμήματος. Θέλω όμως να τονίσω κάτι που θα ανακουφίσει πολύ κόσμο. Οι αρχαιολογικές ανασκαφές επιταχύνονται πλέον σημαντικά με τις αρχαιολογικές επισκοπήσεις που βασίζονται σε καινοτόμες μεθόδους για την εξαγωγή συμπερασμάτων, όπως οι γεωφυσικές διασκοπήσεις, με τις μεθόδους του γεωραντάρ και της γεωηλεκτρικής τομογραφίας στη ξηρά και τη θάλασσα. Ήδη το Τμήμα έχει εφαρμόσει με επιτυχία τέτοιες μεθόδους στην περιοχή της Ερήμης.

Αξιοσημείωτες και οι εκθέσεις στην Κύπρο και το εξωτερικό. Θα σταθώ μόνο στη σημαντική έκθεση κυπριακών αρχαιοτήτων, νομισμάτων και βυζαντινών εικόνων την οποία διοργάνωσαν το Υπουργείο Εξωτερικών με το Τμήμα Αρχαιοτήτων στο Smithsonian Institution στην Ουάσιγκτον με τίτλο «Cyprus: Crossroads of Civilizations» με την ευκαιρία των 50χρονων της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία σημείωσε τεράστια επιτυχία και την οποία επισκέφτηκαν πέραν των τριών εκατομμυρίων Αμερικανών και άλλων επισκεπτών.

Μπορώ επίσης να σας αναφέρω ότι άρχισε ήδη η ψηφιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς με την ψηφιοποίηση αρχαίων μνημείων και κινητών ευρημάτων ενώ συνεχίστηκε και η ψηφιοποίηση του υλικού από τους τάφους των βρετανικών ανασκαφών της Έγκωμης του 1896.

Κλιμάκιο Ευρωπαϊκών Θεμάτων

Νιώθω την ανάγκη να κάνω ιδιαίτερη αναφορά στο Κλιμάκιο Ευρωπαϊκών Θεμάτων που συστάθηκε από πέρσι στο Υπουργείο μας. Βασική αποστολή του η στήριξη του έργου του Υπουργείου εν όψει της ανάληψης της Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ από την Κύπρο το δεύτερο εξάμηνο του 2012. Το έργο αυτό θα είναι πάρα πολύ δύσκολο. Αλλά είμαστε βέβαιοι ότι με σκληρή δουλειά θα κερδίσουμε το διπλό στοίχημα: πρώτον να βγάλουμε την Κύπρο ασπροπρόσωπη και δεύτερο να προωθήσουμε ικανοποιητικά τα θέματα κυπριακού ενδιαφέροντος.

Το Κλιμάκιο αυτό δεν συνεισφέρει όμως μόνο στα θέματα Προεδρίας. Καθοριστική είναι η συμβολή του, και τους ευχαριστώ θερμά, σε πολλά μείζονα πολιτικά θέματα όπως είναι η μάχη που δίνουμε για το θέμα της απαγόρευσης από τις τουρκικές Αρχές πτήσεων κυπριακών αερομεταφορέων στην Περιοχή Πληροφοριών Πτήσεων Άγκυρας και Κωνσταντινούπολης (Τουρκικό FIR) και των δυσμενών επιπτώσεων των τουρκικών περιοριστικών μέτρων έναντι των κυπριακών και των κοινοτικών θαλάσσιων μεταφορών και του ελεύθερου εμπορίου. Σε αυτά τα θέματα ενεργούμε συστηματικά και μεθοδικά στη βάση σχετικού οδικού χάρτη που εκπόνησε και υλοποίησε το Κλιμάκιο Ευρωπαϊκών Θεμάτων με τη συνεργασία των εμπλεκομένων Τμημάτων του Υπουργείου και εκπροσώπων οργανωμένων φορέων του ιδιωτικού τομέα σε εθνικό και κοινοτικό επίπεδο. Η προσπάθεια είναι συλλογική, θα συνεχίσουμε με υπομονή και επιμονή μέχρι να αρθούν οι απαράδεκτες αυτές τουρκικές ενέργειες.

Κλείνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά όλους τους Διευθυντές των Τμημάτων και το προσωπικό τους για το πολύ αξιόλογο έργο που επιτελούν. Ευχαριστώ επίσης τον Γενικό Διευθυντή και όλο το προσωπικό του Υπουργείου για το πολύτιμο έργο και τη συμπαράστασή τους. Ένα έργο που αποτελεί επίτευγμα όλων μας συλλογικά.