10/12/15

Δέσμη παραβάσεων Δεκεμβρίου: κυριότερες αποφάσεις

Δέσμη παραβάσεων Δεκεμβρίου: κυριότερες αποφάσεις
Βρυξέλλες, 10 Δεκεμβρίου 2015
Στη μηνιαία της δέσμη αποφάσεων για υποθέσεις παράβασης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κινεί νομική διαδικασία κατά των κρατών μελών που δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις που υπέχουν βάσει του δικαίου της ΕΕ. Οι εν λόγω αποφάσεις, που καλύπτουν πολλούς τομείς και πεδία πολιτικής της ΕΕ , αποβλέπουν στην εξασφάλιση της ορθής εφαρμογής της νομοθεσίας της ΕΕ προς όφελος των πολιτών και των επιχειρήσεων.
Εδώ μπορείτε να βρείτε τις κυριότερες αποφάσεις που ελήφθησαν από την Επιτροπή (εκ των οποίων 4 προειδοποιητικές επιστολές, 34 αιτιολογημένες γνώμες και 9 παραπομπές στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Επίσης, η Επιτροπή περατώνει 83 υποθέσεις στις οποίες τα ζητήματα με τα αντίστοιχα κράτη μέλη έχουν επιλυθεί, χωρίς η Επιτροπή να χρειάζεται να συνεχίσει τη διαδικασία περαιτέρω.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ενωσιακή διαδικασία επί παραβάσει, βλ. το πλήρες MEMO /12/12. Για περισσότερες λεπτομέρειες για όλες τις αποφάσεις που ελήφθησαν, βλ. το μητρώο υποθέσεων για υποθέσεις παράβασης .
 Ακολουθούν συνοπτικές παρουσιάσεις των αποφάσεων που αφορά την Κύπρο
Αιτιολογημένες γνώμες
Γεωργία: Η Επιτροπή καλεί την ΚΥΠΡΟ να εξασφαλίσει την εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ σχετικά με την επισήμανση του μελιού
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί την Κύπρο να θεσπίσει και να ανακοινώσει τα μέτρα μεταφοράς στην εθνική νομοθεσία της οδηγίας 2014/63/ΕΕ για το μέλι. Οι κύριοι σκοποί της οδηγίας είναι να εξασφαλίζεται ότι η γύρη, η οποία αποτελεί φυσικό χαρακτηριστικό στοιχείο της σύνθεσης του μελιού, δεν πρέπει να θεωρείται ως ένα από τα συστατικά του και να αποσαφηνιστούν οι απαιτήσεις επισήμανσης για τις περιπτώσεις στις οποίες το μέλι προέρχεται από περισσότερα από ένα κράτη μέλη ή τρίτη χώρα. Η οδηγία έπρεπε να είχε εφαρμοστεί έως τις 24 Ιουνίου 2015. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχει στη διάθεσή της η Επιτροπή, παρά την προειδοποιητική επιστολή που απεστάλη στην Κύπρο στις 22 Ιουλίου 2015, η Κύπρος δεν κοινοποίησε στην Επιτροπή τα εθνικά μέτρα ούτε έχει εκδώσει ακόμη νομοθεσία για να συμμορφωθεί με την οδηγία. Το αίτημα διαβιβάστηκε υπό τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης. Η Κύπρος έχει προθεσμία δύο μηνών για να ανακοινώσει στην Επιτροπή τα μέτρα που έλαβε για την εφαρμογή της οδηγίας· διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να την παραπέμψει στο Δικαστήριο της ΕΕ.
Η Επιτροπή καλεί το ΒΕΛΓΙΟ, την ΚΥΠΡΟ και την ΕΛΛΑΔΑ να εφαρμόσουν τους κανόνες της ΕΕ σχετικά με την πρόληψη των βιομηχανικών ατυχημάτων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί το Βέλγιο , την Κύπρο και την Ελλάδα να διαβιβάσουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής της οδηγίας Seveso III ( οδηγία 2012/18/ΕΕ) στο εσωτερικό τους δίκαιο, μια υποχρέωση που έπρεπε να εκπληρωθεί έως τις 31 Μαΐου 2015. Η οδηγία, καθώς και οι προηγούμενες οδηγίες (οδηγίες Seveso I και II), αποσκοπούν στην πρόληψη μεγάλων ατυχημάτων σχετιζόμενων με επικίνδυνες ουσίες και στον περιορισμό των συνεπειών τους για τους πολίτες και το περιβάλλον. Αυτή η νέα οδηγία, η οποία άρχισε να ισχύει την 1η Ιουνίου 2015, λαμβάνει υπόψη ορισμένες αλλαγές στη νομοθεσία της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της ταξινόμησης των χημικών ουσιών, και την ενίσχυση των δικαιωμάτων των πολιτών για πρόσβαση σε πληροφορίες και στη δικαιοσύνη. Επειδή το Βέλγιο, η Κύπρος και η Ελλάδα αθέτησαν την αρχική προθεσμία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητικές επιστολές στο Βέλγιο, την Κύπρο και την Ελλάδα στις 22 Ιουλίου 2015. Η Επιτροπή απευθύνει τώρα αιτιολογημένες γνώμες και, εάν τα εν λόγω κράτη μέλη δεν αντιδράσουν εντός δύο μηνών, οι υποθέσεις αυτές ενδέχεται να παραπεμφθούν στο Δικαστήριο της ΕΕ.
Χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες: Η Επιτροπή καλεί την ΚΥΠΡΟ να εφαρμόσει τους κανόνες της ΕΕ στον τομέα των ασφαλίσεων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε την Κύπρο να μεταφέρει την οδηγία «Φερεγγυότητα ΙΙ» ( οδηγία 2009/138/ΕΚ), καθώς και τις τροποποιήσεις της στην εθνική της νομοθεσία. Η οδηγία «Φερεγγυότητα II» εισάγει για πρώτη φορά ένα κοινό, υγιές και ισχυρό πλαίσιο προληπτικής εποπτείας για τις ασφαλιστικές εταιρείες στην ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων ποσοτικών κανόνων, κανόνων διακυβέρνησης και κανόνων υποβολής εκθέσεων, ώστε να διευκολυνθεί η ανάπτυξη ενιαίας αγοράς ασφαλιστικών υπηρεσιών. Αυτοί οι νέοι κανόνες αποσκοπούν στην εξασφάλιση της χρηματοπιστωτικής ευρωστίας των ασφαλιστικών εταιρειών, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να καλύπτουν κινδύνους σε δύσκολες περιόδους. Η οδηγία «Φερεγγυότητα II» θα αρχίσει να εφαρμόζεται πλήρως την 1η Ιανουαρίου 2016. Η προθεσμία για τη μεταφορά αυτής της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο έληξε την 31η Μαρτίου 2015. Ωστόσο, η Κύπρος δεν έχει ανακοινώσει στην Επιτροπή μέτρα για την εφαρμογή αυτών των κανόνων στο εθνικό της δίκαιο. Το αίτημα της Επιτροπής λαμβάνει τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης. Είχε προηγηθεί προειδοποιητική επιστολή που εστάλη στην Κύπρο τον Μάιο του 2015. Αν η Κύπρος δεν συμμορφωθεί εντός δύο μηνών, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να την παραπέμψει στο Δικαστήριο της ΕΕ.
Χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες: η Επιτροπή καλεί 10 κράτη μέλη να εφαρμόσουν του κανόνες της ΕΕ σχετικά με τα συστήματα εγγύησης των καταθέσεων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε επισήμως από το Βέλγιο, την Κύπρο, την Εσθονία, την Ελλάδα, την Ιταλία, το Λουξεμβούργο, την Πολωνία, τη Ρουμανία, τη Σλοβενία και τη Σουηδία να εφαρμόσουν πλήρως την οδηγία για τα συστήματα εγγύησης των καταθέσεων ( οδηγία 2014/49/ΕΕ , DGSD). Η εν λόγω οδηγία, η οποία βασίζεται στην προηγούμενη οδηγία 94/19/ΕΚ του 1994, βελτιώνει την προστασία των καταθέσεων. Οι καταθέτες θα επωφελούνται από ταχύτερες αποπληρωμές και ισχυρότερο δίκτυ προστασίας, επειδή οι πιο ενοποιημένες απαιτήσεις χρηματοδότησης θα εξασφαλίζουν ότι τα συστήματα εγγύησης των καταθέσεων προχρηματοδοτούνται και θα είναι ικανά να εκπληρώνουν πιο αποτελεσματικά τις υποχρεώσεις τους έναντι των καταθετών. Πρόκειται για ένα βήμα προς μια πλήρως ανεπτυγμένη Τραπεζική Ένωση, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ασφαλέστερος και υγιέστερος χρηματοπιστωτικός τομέας μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση. Για τα κράτη μέλη εντός της Τραπεζικής Ένωσης, η εφαρμογή της οδηγίας για τα συστήματα εγγύησης των καταθέσεων αποτελεί προϋπόθεση για τη μελλοντική χρήση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εγγύησης των Καταθέσεων, το οποίο προτείνει η Επιτροπή (βλ. IP /15/6152). Αυτό το μελλοντικό σύστημα θα παρέχει ισχυρότερη και πιο ενιαία ασφαλιστική κάλυψη για τα άτομα με τραπεζικές καταθέσεις στην Τραπεζική Ένωση και θα εξασφαλίζει ότι οι καταθέτες μπορούν να εμπιστεύονται την τράπεζά τους οπουδήποτε και αν βρίσκεται αυτή. Η προθεσμία για τη μεταφορά αυτών των κανόνων στην εθνική νομοθεσία ήταν η 3η Ιουλίου 2015 (βλ. MEMO /13/1176). Ωστόσο, 11 χώρες της ΕΕ δεν μετέφεραν αυτούς τους κανόνες στο εθνικό τους δίκαιο. Το αίτημα της Επιτροπής λαμβάνει τη μορφή αιτιολογημένης γνώμης. Αν αυτά τα κράτη μέλη δεν συμμορφωθούν εντός δύο μηνών, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να τα παραπέμψει στο Δικαστήριο της ΕΕ . Για περισσότερες πληροφο