27/7/15

Αποχαιρετιστήρια ομιλία Υπουργού Υγείας δρ Φιλίππου Πατσαλή κατά την παράδοση καθηκόντων στον νέο Υπουργό Υγείας



Αποχαιρετιστήρια ομιλία Υπουργού Υγείας δρ Φιλίππου Πατσαλή
κατά την παράδοση καθηκόντων στον νέο Υπουργό Υγείας Αγαπητοί φίλοι,
Θα ήθελα πρώτα από όλα να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο Αναστασιάδη για την τιμή που μου έκανε να με διορίσει στο Υπουργικό του Συμβούλιο και την μεγάλη εμπιστοσύνη που μου έδειξε καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας μου.
Ευχαριστώ επίσης, όλο το προσωπικό του Υπουργείου και ιδιαίτερα τα άτομα που υπερέβαλαν εαυτόν, για τη σκληρή δουλεία, τον ζήλο, τον πατριωτισμό και την ευσυνειδησία που επέδειξαν. Ευχαριστώ ακόμα, τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας για τη σημαντική βοήθεια που μας παρείχε.
Είναι αλήθεια ότι κληθήκαμε να αναλάβουμε ένα πολύ δύσκολο έργο. Από την μια να διαχειριστούμε νοσοκομεία, τα οποία ήταν υπό κατάρρευση, και από την άλλη να αναδιαρθρώσουμε και να εκσυγχρονίσουμε ολόκληρο το σύστημα υγείας της χώρας, το οποίο, δεν είναι μυστικό, βρίθει προβλημάτων, είναι απηρχαιωμένο και έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του. Αναφορικά με το πρώτο, επιλύσαμε πάρα πολλά προβλήματα και βελτιώσαμε την κατάσταση στα νοσηλευτήρια και την δημόσια υγεία. Ας μην έχουμε όμως αυταπάτες, καλύτερα αποτελέσματα δεν θα δούμε, εάν δεν προχωρήσει η αναδιάρθρωση και η αυτονόμηση των δημοσίων νοσηλευτηρίων. Αναφορικά με το δεύτερο, τον εκσυγχρονισμό ολόκληρου του συστήματος υγείας, ολοκληρώσαμε όλα όσα απαιτούνται, δηλαδή το στρατηγικό σχεδιασμό και όλες τις απαιτούμενες μελέτες, ούτως ώστε να γίνουν στη βάση άριστων διεθνών και επιτυχημένων πρακτικών, και όχι στην βάση συμφερόντων ή υποκειμενικών προσεγγίσεων. Ολοκληρώσαμε ακόμα τα απαιτούμενα νομοσχέδια των αυτονομήσεων των νοσοκομείων και του ΓεΣΥ ύστερα από δημόσιο διάλογο και τις απαιτούμενες νομότυπες διαδικασίες, στην βάση εμπειρογνωμοσύνης, και όχι στην βάση των όποιων συμφερόντων. Τα νομοσχέδια αυτά έχουν δοθεί στην δημοσιότητα από τον Δεκέμβριο του 2014 και έκτοτε ακόμη αναζητούμε συναίνεση.
Δυστυχώς, κι αυτό είναι πλέον κοινό μυστικό, γιατί το έχω δηλώσει πολλές φορές τους τελευταίους μήνες, ποικιλόμορφα συμφέροντα φρενάρουν τον εκσυγχρονισμό του τομέα της υγείας και την εφαρμογή του ΓεΣΥ εις βάρος του λαού. Δεν μπορεί αυτή η μεταρρύθμιση να είναι κομμένη ραμμένη στα μέτρα του καθενός εμπλεκομένου, αλλά απαιτείται να είναι δομημένη στην βάση εμπειρογνωμοσύνης ώστε να ανταποκρίνεται πρώτιστα στις ανάγκες των πολιτών και της χώρας. Λυπάμαι να πω ότι εάν δεν εγκαταλειφθούν αυτές οι συμφεροντολογικές προσεγγίσεις των εμπλεκομένων, η μεταρρύθμιση στον χώρο της υγείας θα παραμένει άπιαστο όνειρο.
Η παραίτησή μου από την θέση του Υπουργού Υγείας, πέραν από προσωπικούς λόγους, οφείλεται, επίσης, στην αντίθεσή μου με τη δράση όλων αυτών των εμπλεκομένων συμφερόντων και κατεστημένων και είναι η μόνη πράξη που μου επιτρέπει να διαφυλάξω την αξιοπρέπειά μου, τις αρχές και τις αξίες τις οποίες υπηρετώ.
Αισθάνομαι περήφανος για το έργο που κατά τη διάρκεια της θητείας μου επιτελέσαμε ομαδικά στο Υπουργείο Υγείας, το οποίο είναι ολοκληρωμένο και έτοιμο προς υλοποίηση. Παραλείψεις και λάθη πιθανόν να διαπράξαμε στη σπουδή μας να καταφέρουμε το καλύτερο αποτέλεσμα. Αισθάνομαι ότι εκτέλεσα τα καθήκοντά μου με υψηλό αίσθημα ευθύνης και ευσυνειδησίας, βάζοντας πάνω από όλα το καλό των πολιτών και της χώρας.
Ως τεχνοκράτης, ως επιστήμονας και ως ενεργός πολίτης θα είμαι πάντα στην διάθεσή της πατρίδας σε ό,τι θα μπορούσα να προσφέρω.
Εύχομαι στον νέο Υπουργό Υγείας καλή δύναμη στο δύσκολο έργο που έχει να επιτελέσει και θα είμαι στην διάθεση του σε ότι με χρειασθεί.
Σας ευχαριστώ.
Φίλιππος Πατσαλής