11/8/14

Δηλώσεις του Υπουργού Εσωτερικών για το Νομοσχέδιο για τις εκποιήσεις ακίνητης ιδιοκτησίας και τη σημερινή συζήτηση στις Επιτροπές Οικονομικών και Εσωτερικών της Βουλής


«Οι παρατηρήσεις και θέσεις των Κομμάτων τέθηκαν ενώπιον της Κυβέρνησης, κατά τις κατ’ ιδίαν επαφές των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών με τα Κόμματα.
Όλα αυτά τα στείλαμε στην Τρόικα για να πάρουμε απάντηση», δήλωσε σήμερα ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Σωκράτης Χάσικος. «Δυστυχώς», συνέχισε, «η απάντηση (της Τρόικα) είναι αρνητική. Θεωρήσαμε ότι είναι καλό να το γνωρίζει η Βουλή. Σε καμία περίπτωση δεν επιχειρείται από πλευράς μας εκφοβισμός της Βουλής, ούτε υπάρχει από πλευράς μας έλλειψη επιχειρημάτων και άρα επίκληση του ΟΧΙ της Τρόικα. Απλά, επαναλαμβάνω, επειδή το μέτωπο είναι κοινό, θέλαμε να γνωρίζει η Βουλή, τι σκέφτεται η Τρόικα. Αυτό, πιστεύω ότι θα διευκολύνει και την αυριανή διαδικασία των ερωτήσεων. Είναι καλύτερα να γνωρίζει η Βουλή, να έχει υπόψη της, τις θέσεις της Τρόικα».
Αυτά, μεταξύ άλλων, είπε ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Σωκράτης Χάσικος, ο οποίος παρέστη, μαζί με τον Υπουργό Οικονομικών, στη σημερινή συζήτηση ενώπιον των Επιτροπών Οικονομικών και Εσωτερικών του Νομοσχεδίου για τις εκποιήσεις ακίνητης ιδιοκτησίας.
Ο κ. Χάσικος, μετά το πέρας της συνεδρίας, προέβη στην ακόλουθη δήλωση στους δημοσιογράφους: «Κατατέθηκε και αναλύθηκε εκ μέρους της Κυβέρνησης ενώπιον των Επιτροπών Οικονομικών και Εσωτερικών της Βουλής, ο περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2014. Πρόκειται για μνημονιακή υποχρέωση και πρέπει να ψηφιστεί μέχρι το τέλος Αυγούστου, αρχές Σεπτεμβρίου 2014. Είναι, επίσης, μνημονιακή υποχρέωση, το Νομοσχέδιο που αφορά την αφερεγγυότητα (Νόμος Πλαίσιο περί αφερεγγυότητας). Είναι το δίχτυ προστασίας, όπως το ονομάζουμε, τόσο για την πρώτη κατοικία όσο και για τους δανειολήπτες, φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Εν πάση περιπτώσει, πρόκειται για έναν πολυνόμο: Ουσιαστικά είναι πέντε νόμοι ενσωματωμένοι σε ένα Νομοσχέδιο, που αφορά στο πλαίσιο αφερεγγυότητας. Αυτό, αναμένεται να είναι έτοιμο και να κατατεθεί ενώπιον της Βουλής, όπως είναι και η υποχρέωση μας, μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2014.
Λέχθηκαν και ακούστηκαν πάρα πολλά κατά τη διάρκεια της συνεδρίας. Πολύ περισσότερα λέχθηκαν και ακούστηκαν σε σχέση με το ευρύτερο θέμα της οικονομικής κρίσης, το πρόβλημα και τις ευθύνες των τραπεζών, και πολύ λιγότερα σε σχέση με το υπό συζήτηση Νομοσχέδιο, που αφορά τις εκποιήσεις περιουσιών, δηλαδή τους πλειστηριασμούς.
Όπως γνωρίζετε, υπήρχε μια στρεβλή κατάσταση. Το προτεινόμενο Νομοσχέδιο στοχεύει στην επίσπευση της διαδικασίας του πλειστηριασμού. Παράλληλα, όμως, στοχεύει στο να πείσει τόσο τους δανειολήπτες όσο και τις Τράπεζες, να έλθουν σε επαφή και μέσα από αυτή την επαφή να επιτευχθεί η αναδιάρθρωση των δανείων, ώστε να φτάσουμε στη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Είναι ένας άλλος κυρίαρχος και βασικός στόχος αυτού του Νομοσχεδίου.
Όπως έχω πει και κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, το μέτωπο είναι κοινό. Η Κυβέρνηση δεν ξεχωρίζει το ‘εμείς’ και το ‘εσείς’. Όλοι στοχεύουμε στην προστασία του Κύπριου δανειολήπτη. Παράλληλα, στοχεύουμε στο να διασφαλίσουμε όλες εκείνες τις περιπτώσεις δανειοληπτών, των οποίων τίθεται σε κίνδυνο η πρώτη κατοικία. Βεβαίως, δεν μιλούμε για την οποιαδήποτε πρώτη κατοικία, αλλά για εκείνες τις περιπτώσεις δανειοληπτών, που λόγω της κρίσης, είτε έχασαν τις δουλειές τους είτε μειώθηκαν οι μισθοί τους σε βαθμό που να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Εξηγήσαμε ότι το νέο Νομοσχέδιο, σε αντίθεση με την υφιστάμενη κατάσταση, επιστρατεύει εργαλεία προστασίας του δανειολήπτη. Η μόνη προστασία που προσφέρει στο δανειολήπτη η υφιστάμενη νομοθεσία, είναι το δικαίωμα προσφυγής στο δικαστήριο.
Παρόλα αυτά, έχουμε περιπτώσεις όπου, με την υφιστάμενη νομοθεσία, η διαδικασία εκποίησης παίρνει 10-15 χρόνια. Υπάρχει (συγκεκριμένη) περίπτωση, η οποία χρονολογείται από το 1973. Άρα, το υφιστάμενο σύστημα είναι στρεβλό. Με το Νομοσχέδιο που προτείνει σήμερα η Κυβέρνηση, πέραν του δικαστηρίου, εισάγονται και άλλα τρία εργαλεία: Ο διαμεσολαβητής, η χρήση του κώδικα της Κεντρικής Τράπεζας και ο σύμβουλος αφερεγγυότητας».
Τέλος, απαντώντας σε ερώτηση με ποίον τρόπο μπορεί το Κράτος να έρθει αρωγός σε δανειολήπτες που αδυνατούν, λόγω της κρίσης, και με βάση συγκεκριμένα κριτήρια που θα τεθούν, να καταβάλουν τη δόση τους και ενδέχεται να χάσουν την κύρια κατοικία τους, ο κ. Υπουργός είπε:
«Αυτό θα γίνει μέσω του Κυπριακού Οργανισμού Ανάπτυξης Γης (ΚΟΑΓ). Για να γίνει αυτό» διευκρίνισε, «δεν χρειάζεται πρόταση Νόμου. Είναι θέμα απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, διότι ο ΚΟΑΓ είναι κρατικός οργανισμός. Υπάρχουν δύο τρόποι αρωγής, αφού ο δανειολήπτης εξαντλήσει προηγουμένως όλα τα εργαλεία που του παρέχει η νέα Νομοθεσία. Πρώτον, να πάρει το σπίτι το κράτος, αν το επιτρέπουν τα οικονομικά του και να του το αποδώσει εντός πέντε ετών. Δεύτερος τρόπος είναι, να παρέμβει το κράτος προς την Τράπεζα και να πληρώνει (το κράτος) τους τόκους, και να κληθεί, αργότερα, ο δανειολήπτης, να αποδώσει αυτά τα χρήματα στο κράτος, με δόσεις. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται η παραμονή του δανειολήπτη στην κατοικία του».