19/4/13

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Κυριάκου Κενεβέζου στην Ημερίδα της Μονάδας Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Ταμείων του Υπουργείου, στη Λεμεσό

Με ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση χαιρετίζω τη σημερινή Ημερίδα η οποία διοργανώνεται από τη Μονάδα Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Ταμείων του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού με θέμα: «Εσπερινές Τεχνικές Σχολές: Σχολές Δεύτερης Ευκαιρίας - Πρότυπα Διά Βίου Μάθησης».
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι μια ευρωπαϊκή χώρα θα πρέπει να προνοεί και να έχει τους μηχανισμούς εκείνους οι οποίοι θα παρέχουν μια δεύτερη ευκαιρία στους πολίτες της να αποκτήσουν απολυτήριο Μέσης Εκπαίδευσης.
Στόχος των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού μέσω νέων ευκαιριών εκπαίδευσης και κατάρτισης σε νέους, κυρίως, ανθρώπους οι οποίοι επιζητούν να ενσωματωθούν στην κοινωνία και στην εργασία, αλλά στερούνται βασικών προσόντων και ικανοτήτων. Βασική επιδίωξη της κυπριακής Πολιτείας αποτελεί η επίτευξη των κοινών ευρωπαϊκών στόχων για μια καλύτερη Ευρώπη για τις μελλοντικές γενιές, προσηλωμένη στις θεμελιώδεις αξίες της, στο όνομα των οποίων θα προωθούνται βιώσιμες λύσεις και θα διασφαλίζονται, με κοινωνική ευαισθησία, καλύτερες συνθήκες διαβίωσης και ποιότητα ζωής.
Η ευκαιρία που παρέχεται από το κράτος μέσω των Εσπερινών Τεχνικών Σχολών εξυπηρετεί στόχους της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020» όπως ο στόχος για την απασχόληση του 75% των ατόμων της ηλικιακής κατηγορίας 20-64 ετών μέχρι το 2020 και ο στόχος για την εκπαίδευση που αφορά (α) τη μείωση των ποσοστών πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου κάτω από 10% και (β) την ολοκλήρωση τριτοβάθμιων σπουδών τουλάχιστον για το 40% της ηλικιακής κατηγορίας 30-34 ετών. Επιπρόσθετα, συνδέεται και με τον στόχο για την καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Δεν είναι, επίσης, τυχαίο που η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί την τεχνική εκπαίδευση ως μέσο καταπολέμησης της ανεργίας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Για του λόγου το αληθές, στη Φινλανδία, που θεωρείται ότι διαθέτει το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα της Ευρώπης και ένα από τα καλύτερα στον κόσμο, ποσοστό 56% παρακολουθεί τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση. Στην Αυστρία, που έχει το χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας (3,5%) από τα 27 κράτη μέλη, 73% των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ακολουθεί επαγγελματική εκπαίδευση. Στην Κύπρο για σειρά ετών το ποσοστό των μαθητών που ακολουθούσε τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση κυμαινόταν μεταξύ 12,9% και 13,7%, ποσοστό που ήταν το χαμηλότερο στην Ευρώπη, σύμφωνα με έρευνες της CEDEFOP (Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Προώθηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης). Σύμφωνα με πιο πρόσφατα στοιχεία που δεν έχουν ακόμη δημοσιευθεί υπάρχει μια αύξηση της τάξης του 2-3% σε αυτό το ποσοστό. Ακόμη και με αυτή την αύξηση του ποσοστού, η Κύπρος συνεχίζει να παραμένει στα χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης.
Είναι, πιστεύω, γενική παραδοχή ότι στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που διέρχεται η πατρίδα μας σήμερα η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση έχει σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει τόσο στην οικονομική ανάπτυξη όσο και στην κοινωνική συνοχή. Η λειτουργία της Εσπερινής Τεχνικής Σχολής Λεμεσού, η οποία συγχρηματοδοτείται κατά 85% από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, αποτελεί ακόμη μια προσπάθεια καταπολέμησης του κοινωνικού αποκλεισμού και συμβάλλει στην άμεση αύξηση της απασχολησιμότητας, αφού οι απόφοιτοί της θα αποκτήσουν προσόντα για να εργαστούν σε παραγωγικούς κλάδους της οικονομίας. Τρανό παράδειγμα αποτελούν τα αποτελέσματα της Εσπερινής Τεχνικής Σχολής Λευκωσίας, ενός θεσμού που σήμερα αριθμεί έντεκα χρόνια επιτυχημένης λειτουργίας.
Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφέρω ότι τόσο τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας όσο και η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση θα έχουν την αμέριστη συμπαράστασή μου στο σημαντικό έργο το οποίο επιτελούν. Εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες αυτής της Ημερίδας.