28/5/12

 
Χαιρετισμός του Υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων κ. Ευθύμιου Φλουρέντζου στη 17η Ετήσια Γενική Συνέλευση της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Εργολάβων Οικοδομών Κύπρου, προχθές
 
28/05/2012


Θα ήθελα κατ’ αρχήν να σας ευχαριστήσω για την πρόσκλησή σας να παρευρεθώ και να προσφωνήσω τη 17η Ετήσια Γενική Συνέλευση της Ομοσπονδίας σας.
Η φετινή Ετήσια Γενική Συνέλευσή σας γίνεται σε μια πολύ δύσκολη για την οικονομία της Κύπρου περίοδο, που είναι ακόμη πιο δύσκολη για τον κατασκευαστικό κλάδο.

Η συνεισφορά του κατασκευαστικού κλάδου στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) σημειώνει από το 2008, από τότε δηλαδή που εκδηλώθηκε η παγκόσμια οικονομική κρίση, συνεχή μείωση από τα €1,59 δις ή ποσοστό 10,5% του ΑΕΠ το 2008, στα €1,30 δις ή ποσοστό 8,9% του ΑΕΠ το 2009, στα €1,19δις ή ποσοστό 7,9% του ΑΕΠ το 2010 και στα €1,07 δις ή ποσοστό 7% του ΑΕΠ το 2011.

Το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων πάντα θεωρούσε και θεωρεί τους Κύπριους εργολάβους συνεργάτες του στην προσπάθεια ανάπτυξης σύγχρονων υποδομών στην Κύπρο, υποδομές απαραίτητες για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, την προστασία του περιβάλλοντος και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και της απασχόλησης.

Τα μεγάλα έργα που έχουν εκτελέσει με επιτυχία κυπριακές εργοληπτικές εταιρείες, εξολοκλήρου ή και σε συνεργασία με ξένες εταιρείες, μαρτυρούν τη δυναμικότητα ενός κλάδου που θα μπορούσε να βοηθήσει ουσιαστικά στην ανάκαμψη της οικονομίας.

Όπως γνωρίζετε, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων και το Τμήμα Δημοσίων Έργων έχουν από το 2008 και εντεύθεν προωθήσει την κατασκευή μεγάλου αριθμού έργων υποδομής με στόχο τη μείωση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης και την αναχαίτιση της ανεργίας στην οικοδομική βιομηχανία, η οποία έχει επιπτώσεις σε όλο το κοινωνικό φάσμα.

Ενδεικτικά θα ήθελα να αναφέρω ότι το 2011 έχουν ολοκληρωθεί και παραδοθεί 27 έργα (22 Τεχνικά και 5 Οικοδομικά) συνολικής αξίας €190 εκ. Μεγάλος αριθμός εργαζομένων απασχολήθηκε σε αυτά τα έργα, γεγονός που απάμβλυνε σε κάποιο βαθμό το πρόβλημα της ανεργίας στην κατασκευαστική βιομηχανία. Δυστυχώς όμως, με τα δημόσια οικονομικά να πιέζονται συνεχώς, προβλέπεται να είναι δύσκολη η συνέχιση της πιο πάνω πολιτικής.

Πέραν των όσων έργων έχουν ήδη δρομολογηθεί και εκτελούνται, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων συνεχίζει και εντείνει την προσπάθειά του για όσο το δυνατό πληρέστερη και ταχύτερη υλοποίηση των προϋπολογισμών του. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο χρησιμοποιεί και θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί νέες σύγχρονες μεθόδους υλοποίησης των έργων, τύπου Συνεργασίας Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα ή όπως είναι ευρύτερα γνωστό, τύπου ΡΡΡ δηλαδή Public Private Partnership. Ήδη πολλά έργα έχουν υλοποιηθεί και υλοποιούνται με αυτής της μορφής αναθέσεις, και η εμπειρία που έχει αποκτηθεί έχει θέσει τις βάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη του θεσμού.

Εκτός της δημοπράτησης έργων, είτε με κλασσικές μεθόδους είτε με κάποιο είδος PPP, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων ανέκαθεν αναθέτει την εκπόνηση μεγάλου μέρους των μελετών που διενεργεί στον ιδιωτικό τομέα. Αυτή η πολιτική συνεχίζεται και επεκτείνεται, με στόχο όχι μόνο την αύξηση της παραγωγής, αλλά και την ενδυνάμωση παροχής υπηρεσιών του ιδιωτικού τομέα, με απώτερο στόχο την εξαγωγή τέτοιων υπηρεσιών, ειδικά μέσα στα νέα δεδομένα της πανευρωπαϊκής αγοράς.


Πέραν των πιο πάνω, η προσπάθεια της Κυβέρνησης επικεντρώνεται και στην παροχή κινήτρων αναπτυξιακού χαρακτήρα τα οποία δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, αφού με τα σημερινά δεδομένα οι δυνατότητες χρηματοδότησης δημόσιων έργων έχουν περιοριστεί σημαντικά.

Στο πλαίσιο αυτό και πέραν των ήδη εξαγγελθέντων μέτρων όπως η δημιουργία γηπέδων γκόλφ, η αύξηση του συντελεστή δόμησης μέσω των νέων τοπικών σχεδίων σε επιλεγμένες περιοχές στα κέντρα των πόλεων, η αναβάθμιση των ξενοδοχειακών μονάδων, γίνεται προσπάθεια εξεύρεσης και άλλων μηχανισμών στο πλαίσιο της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, για έργα όπως η ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων του δημοσίου κ.α.. Έργα όπως αυτά όχι μόνο θα βελτιώσουν την απασχόληση στον κατασκευαστικό κλάδο αλλά θα αποδώσουν και σημαντικά μακροπρόθεσμα οφέλη στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας.

Εν μέσω της οικονομικής ύφεσης, ο κατασκευαστικός κλάδος βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο καμπής. Καλείται να αναδιοργανωθεί, πάνω σε μια πιο παραγωγική και ποιοτική βάση, να στηριχτεί στην καινοτομία και την αύξηση της παραγωγικότητάς του, επενδύοντας στην έρευνα και την ανάπτυξη, αλλά και την εξειδίκευση και εμβάθυνση της κατάρτισης.

Μέσα στο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον ανταγωνισμού, ο κλάδος πρέπει να βρει τους μηχανισμούς να μετατραπεί σε βιομηχανία της γνώσης, στηριζόμενος στις ποιοτικές θέσεις εργασίας και σε λιγότερο βαθμό στο ανειδίκευτο προσωπικό.

Δράττομαι της ευκαιρίας για να θίξω για ακόμη μια φορά το θέμα της παράνομης και αδήλωτης απασχόλησης στον κατασκευαστικό τομέα. Πέραν των γνωστών σε όλους μας δυσμενών επιπτώσεων στην ανεργία και τη νόμιμη απασχόληση, τη στέρηση εισοδημάτων για το κράτος και τα συνταξιοδοτικά ταμεία, η παράνομη απασχόληση προκαλεί επιπρόσθετα την υποβάθμιση της ποιότητας και της ασφάλειας των κατασκευών αλλά και της ασφάλειας και υγείας των εργαζομένων στον κατασκευαστικό κλάδο.

Κλείνοντας, θα ήθελα να ευχηθώ κάθε επιτυχία στο έργο σας και εύχομαι οι προοπτικές που διανοίγονται στην κυπριακή οικονομία με την εύρεση του φυσικού αερίου να δώσουν το έναυσμα για την ανάκαμψη και του κατασκευαστικού κλάδου, ο οποίος καλείται να αδράξει την ευκαιρία να μπει στον τομέα της ενέργειας επενδύοντας στην γνώση και στην εξειδίκευση