9/2/12

Δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπου κ. Στέφανου Στεφάνου

09/02/2012

Τα περί ελευθερίας εγκατάστασης και εργασίας των Τούρκων υπηκόων που ισχυρίζεται η αντιπολίτευση, δεν ευσταθούν. Για την εγκατάσταση και την εργασία των Τούρκων υπηκόων τίθενται μόνιμοι περιορισμοί, επισήμανε σήμερα ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Στέφανος Στεφάνου σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, στο Προεδρικό Μέγαρο.



Σχολιάζοντας δηλώσεις από πλευράς αντιπολίτευσης περί ανενεργού Εθνικού Συμβουλίου, ο κ. Στεφάνου είπε: «Αυτοί που ουσιαστικά καθιστούν ανενεργό το Εθνικό Συμβούλιο είναι αυτοί που όλη μέρα και κάθε μέρα τίποτα άλλο δεν κάνουν παρά να σχολιάζουν επιλεκτικές και στοχευμένες διαρροές στον Τύπο σχετικά με τις διαπραγματεύσεις στο Κυπριακό και τις θέσεις της ελληνοκυπριακής πλευράς και να κατηγορούν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για τις θέσεις του στο Κυπριακό.

Η όλη τους συμπεριφορά, όλων αυτών που καθημερινά κατηγορούν, αναδεικνύει τις πραγματικές τους στοχεύσεις πίσω από τους ατεκμηρίωτους ισχυρισμούς τους ότι δήθεν δεν έχουν ενημέρωση για τις διαπραγματεύσεις. Σχολιάζοντας αποσπασματικές και επιλεκτικές διαρροές διαστρεβλώνουν τις θέσεις της ελληνοκυπριακής πλευράς, κινδυνολογούν και προσπαθούν να πανικοβάλουν τον κόσμο.

Με αυτό τον τρόπο θεωρούν ότι πλήττουν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και την πολιτική του. Αυτό που πλήττουν, όμως, είναι την αξιοπιστία της ελληνοκυπριακής πλευράς καθώς και την προοπτική επίτευξης λύσης.

Μέσα σε αυτό το σκηνικό, οι πολίτες εμβρόντητοι παρακολουθούν τις συνεχείς μεταλλάξεις του Προέδρου του ΔΗΣΥ κ. Νίκου Αναστασιάδη. Εν όψει της υποψηφιότητάς του για τις προεδρικές εκλογές του 2013 χρησιμοποιεί αποσπασματικές και στοχευμένες διαρροές για να προβαίνει σε αστήρικτους ισχυρισμούς ακόμη και περί τουρκοποίησης της Κύπρου.

Οι μεταλλάξεις του κ. Αναστασιάδη καθιστούν τις θέσεις του αναξιόπιστες. Ποιες θέσεις του κ. Αναστασιάδη να πιστέψουν οι πολίτες; Τις θέσεις περί χαλαρής Ομοσπονδίας, αποκεντρωμένου κράτους και περί διεύρυνσης των διαπραγματεύσεων, θέσεις με τις οποίες διαφωνούν όλες οι υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις; Ή να πιστέψουν τους ισχυρισμούς του κ. Αναστασιάδη περί τουρκοποίησης της Κύπρου, όπως δηλώνει, διαστρεβλώνοντας το έγγραφο σύγκλισης για τις τέσσερις ελευθερίες; Αυτό έκανε ο κ. Αναστασιάδης προχθές σε παρουσία του σε τηλεοπτικό κανάλι.

Θέλουμε ξανά να επαναλάβουμε ότι με τη σύγκλιση της 29ης Ιανουαρίου του 2010 η ελληνοκυπριακή πλευρά πέτυχε την άσκηση των τεσσάρων ελευθεριών για τους Κύπριους πολίτες σε ολόκληρη την επικράτεια της Ενωμένης Ομοσπονδιακής Κυπριακής Δημοκρατίας, κάτι που για πρώτη φορά επιτυγχάνεται σε όλη την ιστορία των διαπραγματεύσεων για το Κυπριακό. Αυτή είναι η ουσία της σύγκλισης του συγκεκριμένου εγγράφου.

Τα περί ελευθερίας εγκατάστασης και εργασίας των Τούρκων υπηκόων, που ισχυρίζεται η αντιπολίτευση, δεν ευσταθούν. Για την εγκατάσταση και την εργασία των Τούρκων υπηκόων τίθενται μόνιμοι περιορισμοί στο πλαίσιο της διασφάλισης της δημογραφικής αναλογίας 4 προς 1.

Με τη σύγκλιση που επιτεύχθηκε τότε διασφαλίστηκε ότι ακόμη και εάν η Τουρκία ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτοί οι περιορισμοί θα υπάρχουν.

Αυτή είναι ακόμη μια επιτυχία μέσα από τη σύγκλιση του εγγράφου του Ιανουαρίου του 2010. Αυτή είναι η πραγματικότητα που δεν μπορεί να διαστρεβλωθεί από δηλώσεις και ισχυρισμούς που γίνονται καθημερινά.

Σήμερα, στο πλαίσιο των διαρροών, υπήρχε σε πρωινή εφημερίδα αναφορά περί χρηματοδότησης της ανάπτυξης μετά από τη λύση και, μάλιστα, σε τίτλο εφημερίδας αναφέρεται ότι υπάρχει ακόμη ένα δώρο από μέρους του Προέδρου της Δημοκρατίας προς την τουρκοκυπριακή πλευρά.

Και εδώ θα αποκαταστήσουμε την πραγματικότητα. Κατ΄ αρχάς πάγια θέση της ελληνοκυπριακής πλευράς, όλων των διαπραγματευτών και όλων των Προέδρων που είναι οι διαπραγματευτές της ελληνοκυπριακής πλευράς στις συνομιλίες, είναι ότι μετά από τη λύση του Κυπριακού θα πρέπει να προνοούνται τέτοιες διευθετήσεις που να οδηγήσουν στην οικονομική εξισορρόπηση της τουρκοκυπριακής ομόσπονδης μονάδας με την ελληνοκυπριακή. Και αυτό διότι η οικονομική ανισορροπία στο πλαίσιο της Ομοσπονδίας προκαλεί προβλήματα και γεννά αποσχιστικές τάσεις. Είναι γι’ αυτό που η ελληνοκυπριακή πλευρά έχει υιοθετήσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια τη θέση ότι μετά από τη λύση θα πρέπει να υπάρχουν όλες οι απαραίτητες διευθετήσεις για να εξισορροπηθούν τα οικονομικά επίπεδα των δύο ομόσπονδων μονάδων.

Για την ουσία του εγγράφου υπογραμμίζω ότι με στόχο την επίτευξη οικονομικής εξισορρόπησης συμφωνήθηκε όπως στον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό, για μια μικρή μεταβατική περίοδο - και εδώ υπάρχει διαφωνία διότι η ελληνοκυπριακή πλευρά υποστηρίζει ότι αυτή η μεταβατική περίοδος θα πρέπει να είναι για 10 χρόνια και η τουρκοκυπριακή πλευρά υποστηρίζει ότι θα πρέπει να είναι για 15 χρόνια – το 6% των εσόδων θα κατανέμεται ως αναπτυξιακό κονδύλι στις δύο ομόσπονδες μονάδες. Μετά τον τερματισμό της μεταβατικής περιόδου το αναπτυξιακό κονδύλι θα κατανέμεται με βάση την κατανάλωση, που φυσιολογικά στην ελληνοκυπριακή ομόσπονδη μονάδα θα είναι ψηλότερη. Άρα, αυτό που καταγράφεται - ότι αυτό το ποσόν θα είναι κατά 5/6 προς την τουρκοκυπριακή κοινότητα και κατά 1/6 προς την ελληνοκυπριακή κοινότητα - αφορά σε μια μικρή μεταβατική περίοδο και, μάλιστα, μόνο για το 6% του προϋπολογισμού, στο πλαίσιο της προσπάθειας εξισορρόπησης των οικονομικών επιπέδων των δύο μονάδων.

Σχετικά με τη γενικότερη κατανομή του ομοσπονδιακού προϋπολογισμού, τα έσοδα, δηλαδή έμμεσοι φόροι και ΦΠΑ, στη μεταβατική περίοδο θα κατανέμονται ως εξής: ένα μέρος τους με βάση τον πληθυσμό που είναι 4 προς 1 και ένα άλλο μέρος με βάση την κατανάλωση. Δηλαδή τα έσοδα από τον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό θα πηγαίνουν κατά ένα μέρος με βάση τον πληθυσμό και κατά ένα άλλο μέρος με βάση την κατανάλωση.

Με την ολοκλήρωση της μεταβατικής περιόδου η κατανομή των εσόδων θα γίνεται στη βάση της κατανάλωσης που, όπως έχουμε πει, πολύ φυσιολογικά θα είναι πολύ μεγαλύτερη στην ελληνοκυπριακή ομόσπονδη μονάδα».

Κληθείς να διευκρινίσει τι εννοεί με την αναφορά «κατανάλωση», ο κ. Στεφάνου είπε ότι «κατανάλωση στην οικονομία, δηλαδή το πόσα καταναλώνει η μια μονάδα και πόσα η άλλη. Εκεί που ο πληθυσμός είναι περισσότερος και είναι πιο ψηλό το βιοτικό επίπεδο η κατανάλωση είναι πιο μεγάλη».

Ερωτηθείς αν τα ποσοστά που αφορούν στα 5/6 και στο 1/6 έχουν συμφωνηθεί από τις δύο πλευρές, ο κ. Στεφάνου είπε: «Αυτά έχουν συμφωνηθεί, υπάρχουν κάποιες επιμέρους διαφωνίες, όπως έχω πει, στις μεταβατικές περιόδους, αλλά τονίζω ότι αυτό αφορά μόνο σε ένα πολύ μικρό ποσοστό της τάξης του 6% και για μια πολύ μικρή μεταβατική χρονική περίοδο. Εκτός και αν κάποιοι τώρα θέλουν να αλλάξουν και αυτή την πάγια θέση της ελληνοκυπριακής πλευράς ότι δεν πρέπει να υπάρξει οικονομική εξισορρόπηση στο πλαίσιο της Ομοσπονδίας με ό,τι αυτό θα σημαίνει μετέπειτα. Και έχω πει τι σημαίνει αυτό το πράγμα. Στις Ομοσπονδίες, όπου υπάρχει οικονομική ανισορροπία τελικά εκτρέφονται οι αποσχιστικές τάσεις και προκαλούνται πάρα πολλά προβλήματα».

Ερωτηθείς εάν σε αυτά συμφωνεί και ο κ. Έρογλου, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος είπε ότι «υπάρχουν θέματα στα οποία υπάρχουν συγκλίσεις και έχουν συμφωνηθεί. Υπάρχουν κάποιες άλλες διευθετήσεις όπου είναι διαφορετικές οι θέσεις, όπως, για παράδειγμα, οι μεταβατικές περίοδοι».
Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι σε σχέση με την αναλογία 4 προς 1 υπάρχει μια άποψη ότι δεν περιλαμβάνεται στο έγγραφο συγκλίσεων το οποίο συμφωνήθηκε αλλά στο περίγραμμα λύσης, ο κ. Στεφάνου είπε: «Οι θέσεις της ελληνοκυπριακής πλευράς και ό,τι συζητιέται είναι μέρος του όλου. Όλα συζητούνται στη βάση ενός συνολικού σχεδίου λύσης. Έχει συμφωνηθεί ότι η δημογραφική αναλογία θα είναι 4 προς 1, και αυτά καταγράφονται κιόλας μέσα στο ίδιο το έγγραφο της σύγκλισης του 2010. Κάποιοι, βεβαίως, θέλουν πάντοτε μέσα από την αποσπασματική αναφορά να κάνουν τις δικές τους αυθαίρετες διατυπώσεις απλώς και μόνο για να επικρίνουν και να κατηγορούν. Λυπούμαστε πάρα πολύ, αυτή η πρακτική τελικά πλήττει την αξιοπιστία της ελληνοκυπριακής πλευράς και δίνει αφορμές και ερείσματα στην τουρκική πλευρά, και όχι μόνο, για να κατηγορούν την ελληνοκυπριακή πλευρά ότι δεν θέλει λύση.

Είναι γι’ αυτό που έχω δηλώσει ότι με αυτές τις προσεγγίσεις πλήττεται πρώτα απ' όλα η αξιοπιστία της ελληνοκυπριακής πλευράς και θα είναι καλό να σταματήσουν».

Κληθείς να σχολιάσει δηλώσεις του ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας κ. Ντερβίς Έρογλου σήμερα ότι δεν υπάρχει κίνητρο για την ελληνοκυπριακή πλευρά να προχωρήσει σε λύση μετά την 1η Ιουλίου, όταν θα αναλάβει την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο κ. Στεφάνου είπε: «Ο κ. Έρογλου πάντοτε προβαίνει σε αυθαίρετους ισχυρισμούς και τοποθετήσεις απλώς και μόνο για να στηρίξει θέσεις που έχει η τουρκική πλευρά. Πρώτον, η τουρκική πλευρά είναι γνωστό ότι προσπαθεί να μετατρέψει την Προεδρία της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και να την κάνει χρονοδιάγραμμα, κάτι που δεν μπορεί να σταθεί και δεν στέκεται.

Είναι ένα πράγμα είναι η Προεδρία της Κύπρου και άλλο πράγμα είναι οι διαπραγματεύσεις. Δεύτερον, προσπαθεί να καλύψει την αρνητική του στάση, τις υπαναχωρήσεις του από συγκλίσεις, που ουσιαστικά δεν επέτρεψε αυτή η στάση να υπάρξει πρόοδος στο Κυπριακό και, ασφαλώς, προσπαθεί να δικαιολογήσει τη θέση που εκφράζει, και που αποτελεί παραβίαση των ψηφισμάτων του ΟΗΕ, περί δημιουργίας δύο χωριστών κρατών στην Κύπρο.

Εάν η τουρκική πλευρά εργαζόταν προς την κατεύθυνση της λύσης της διζωνικής, δικοινοτικής Ομοσπονδίας, όπως περιγράφεται στα ψηφίσματα του ΟΗΕ και ειδικά στο Ψήφισμα 1251 για το οποίο κάνει αναφορά μερικές φορές ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ σε εκθέσεις του, τότε τα πράγματα θα ήταν πολύ καλύτερα.

Αντί λοιπόν ο κ. Έρογλου να κατηγορεί την ελληνοκυπριακή πλευρά θα είναι καλό να προσέλθει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με καλή θέληση, με συνέπεια στα ψηφίσματα του ΟΗΕ, να είναι συνεπής σε ό,τι έχουν δεσμευθεί οι δύο πλευρές ενώπιον του Γενικού Γραμματέα - διότι έχει αθετήσει δεσμεύσεις ο κ. Έρογλου - για να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις να υπάρξει πρόοδος στις προσπάθειες επίλυσης του Κυπριακού».