4/1/12

 
Ομιλία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Δημήτρη Χριστόφια στα εγκαίνια του Κέντρου Εξυπηρέτησης του Πολίτη στην ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου







Είναι με ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση που βρίσκομαι σήμερα στην ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου για να εγκαινιάσω το Κέντρο Εξυπηρέτησης του Πολίτη (ΚΕΠ), το οποίο φιλοξενείται σε ένα σύγχρονο, λειτουργικό χώρο, φιλικό προς τον πολίτη. Ένα χώρο που σκοπό έχει να καλύψει τις ανάγκες των συμπολιτών μας στις συναλλαγές τους με τη δημόσια διοίκηση, μειώνοντας τη γραφειοκρατία και την αναμονή. Φιλοδοξία μας είναι να αποτελέσει το Κέντρο αυτό ένα ακόμη κανάλι επικοινωνίας με τους πολίτες στις περίπλοκες, δαπανηρές και χρονοβόρες διαδικασίες που σε αρκετές περιπτώσεις απαιτεί ο κρατικός μηχανισμός.

Η ικανοποίηση μου γίνεται ακόμα μεγαλύτερη καθώς το κυβερνητικό πρόγραμμα για λειτουργία ενός, τουλάχιστον, ΚΕΠ σε κάθε επαρχία του νησιού μας υλοποιείται σήμερα με τα εγκαίνια του ΚΕΠ και στην ελεύθερη επαρχία Αμμοχώστου. Ήδη λειτουργούν άλλα τέσσερα ΚΕΠ στα αστικά κέντρα, σε Λευκωσία, Λεμεσό, Λάρνακα και Πάφο, καθώς και δύο ΚΕΠ στην περιφέρεια, στην Πόλη Χρυσοχούς και στο Πελένδρι.

Η Κυβέρνηση αυτή, αφότου ανέλαβε τα ηνία του κράτους, έθεσε ψηλά στις προτεραιότητές της την πάταξη της γραφειοκρατίας. Στόχος από την αρχή ήταν και παραμένει η δίκαιη, ταχεία και χωρίς ταλαιπωρίες εξυπηρέτηση όλων των πολιτών, μακριά από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις.

Θέλω στο σημείο αυτό να υπογραμμίσω ότι συνεχείς προσπάθειες της Κυβέρνησης να υλοποιήσει μέρος του προγράμματος το οποίο θα οδηγήσει στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Υπηρεσίας προσκρούουν σε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελούν οι δυσκολίες που συναντούμε στην προσπάθεια μηχανογράφησης ολόκληρου του δημόσιου τομέα, ένα έργο φιλόδοξο και δύσκολο, η υλοποίηση του οποίου, όμως, θα αποτελέσει καθοριστικό βήμα για την απλοποίηση των διαδικασιών στον δημόσιο τομέα.

Η συνεχής ανάπτυξη και επέκταση του θεσμού των ΚΕΠ, από την έναρξη της λειτουργίας του μέχρι σήμερα, αποδεικνύει στην πράξη ότι μπορεί, μέσα από την προώθηση έργων όπως είναι ο θεσμός αυτός, να οικοδομηθεί μια νέα σχέση κράτους – πολίτη. Αυτή η σχέση πρέπει να βασίζεται σε θεμελιώδεις αρχές όπως η συνέπεια, η εμπιστοσύνη, η αμεροληψία και ο σεβασμός προς τον πολίτη.

Ο θεσμός των ΚΕΠ κάνει την αποκέντρωση πράξη και αποτελεί σημείο δημιουργικής και αποτελεσματικής επαφής των πολιτών με τη δημόσια διοίκηση, όπου μπορούν να τύχουν εξυπηρέτησης για πληθώρα δημοσίων υπηρεσιών από ένα μόνο σημείο. Τα ΚΕΠ είναι ένα δείγμα της κυβερνητικής πολιτικής που επιδιώκει να διασφαλίσει, για όλους τους πολίτες της Κύπρου, ίση μεταχείριση, ίσες ευκαιρίες, ίδιες δυνατότητες και ίδιες διευκολύνσεις από κρατικές υπηρεσίες.

Ο πολίτης σήμερα έχει τη δυνατότητα της επιλογής. Μπορεί π.χ. για την έκδοση ενός πιστοποιητικού να απευθυνθεί στο αρμόδιο Τμήμα ή Υπηρεσία ή στο ΚΕΠ. Είναι προφανές ότι ο πολίτης θα απευθυνθεί στο ΚΕΠ μόνο εάν πεισθεί ότι έχει γρήγορη και ποιοτική εξυπηρέτηση και αντιμετωπίζεται με ευγένεια και προθυμία. Και πιστεύω ότι αυτό το έχουμε πετύχει. Ενδεικτικά, αναφέρω ότι στα τέσσερα μεγαλύτερα ΚΕΠ που λειτουργούν σε αστικά Κέντρα εξυπηρετούνται μέχρι και 2.600 περιπτώσεις ημερησίως.

Στο Κέντρο Εξυπηρέτησης του Πολίτη που εγκαινιάζουμε σήμερα, οι κάτοικοι της ελεύθερης επαρχίας Αμμοχώστου μπορούν να διεκπεραιώνουν άμεσα τις υποθέσεις τους για πέραν των 70 διαφορετικών υπηρεσιών του δημοσίου, καθημερινά, με συνεχές ωράριο. Δεν απαιτείται πλέον οι κάτοικοι των γύρω περιοχών να διανύουν μεγάλες αποστάσεις, να μεταβαίνουν σε άλλη επαρχία και να περιφέρονται από Υπουργείο σε Υπουργείο ή από Τμήμα σε Τμήμα αναμένοντας σε ουρές για να διεκπεραιώσουν τις υποθέσεις τους.

Πρόσθετα, ως Κυβέρνηση δεν προχωρούμε σε μια αποσπασματική διοικητική μεταρρύθμιση που στοχεύει σε μερικές απλές γραφειοκρατικές βελτιώσεις. Καταβάλλουμε προσπάθεια για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της δημόσιας διοίκησης, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα έργων και πρωτοβουλιών που επιδιώκουν να αυξήσουν την παραγωγικότητα της κρατικής μηχανής, ώστε να λειτουργεί αποτελεσματικά με λιγότερες δαπάνες.

Παρά τα όσα έχουμε μέχρι σήμερα πετύχει στον τομέα της εξυπηρέτησης των πολιτών, θεωρούμε ότι έχουμε ακόμη να κάνουμε αρκετά. Δεν εφησυχάζουμε. Συνεχίζουμε να υλοποιούμε την πολιτική μας σε όλα τα επίπεδα, με επίκεντρο τον άνθρωπο, τις ανάγκες του και την ποιοτική βελτίωση της καθημερινότητάς του.

Προετοιμαζόμαστε, μάλιστα, πολύ σύντομα να προχωρήσουμε ένα βήμα παραπέρα στην εξυπηρέτηση του πολίτη με τη δημιουργία στο άμεσο μέλλον, με συγχρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, ενός Κέντρου Τηλεξυπηρέτησης. Σε ένα τέτοιο τηλεφωνικό κέντρο όλοι οι πολίτες, και ιδιαίτερα αυτοί που δεν έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο, θα μπορούν να πάρουν, τηλεφωνικά, πληροφορίες για ένα μεγάλο φάσμα δημοσίων υπηρεσιών, ακόμη και όταν οι κυβερνητικές Υπηρεσίες είναι κλειστές.

Επίσης, συνεχίζουμε με άλλα έργα όπως είναι τα έργα ενίσχυσης της διοικητικής ικανότητας των δημοσίων οργανισμών, εφόσον ο εκσυγχρονισμός του δημόσιου τομέα αποτελεί βασικό παράγοντα ανάπτυξης κάθε κοινωνίας και κάθε οικονομίας. Αναφέρω, ενδεικτικά, τα έργα τα οποία, επίσης, συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο που αφορούν:

· στην αναδιοργάνωση και βελτίωση της διοικητικής ικανότητας Τμημάτων και Υπηρεσιών καθώς και στην απλούστευση διαδικασιών και στον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου μέσω του οποίου λειτουργούν τα Τμήματα και οι Υπηρεσίες,
· στην εκπαίδευση για στρατηγική, ηγετική και διευθυντική ανάπτυξη της κυπριακής Δημόσιας Υπηρεσίας και,
· στην εκπαίδευση για την ανάπτυξη της διοικητικής και ηγετικής ικανότητας στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης.

Άλλες πρωτοβουλίες που έχουν τους ίδιους στόχους αποτελούν:

· H προώθηση της εισαγωγής Κώδικα Συμπεριφοράς των δημοσίων υπαλλήλων που έχει σκοπό να θεσμοθετήσει την επαγγελματική συμπεριφορά και προσέγγιση που πρέπει να έχει κάθε δημόσιος λειτουργός στο χώρο εργασίας του, καθώς και στις συναλλαγές του με τους πολίτες.
· Η εφαρμογή του Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης τόσο σε κυβερνητικά Τμήματα και Υπηρεσίες όσο και οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Το Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης είναι εργαλείο αυτοαξιολόγησης των δημόσιων οργανισμών που χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό των διοικητικών αδυναμιών και την προώθηση μέτρων για βελτίωση της αποτελεσματικότητάς τους.
· Η ανάπτυξη των ικανοτήτων και δεξιοτήτων των στελεχών της Δημόσιας Υπηρεσίας στη διαχείριση των θεμάτων ΕΕ, εν όψει της Κυπριακής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ε.Ε. το 2ο εξάμηνο του 2012, η οποία αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση για ένα μικρό κράτος- μέλος όπως είναι η Κύπρος.

Όλα αυτά συντρέχουν σε μια περίοδο που, ως κυπριακό κράτος, βρισκόμαστε ενώπιον πολλών, διαφορετικών και δύσκολων προκλήσεων. Σε στιγμές ιστορικές για την Κύπρο και τον λαό μας καλούμαστε να προσαρμοστούμε και να επιτύχουμε. Η Κύπρος βρίσκεται σήμερα σε ένα ιστορικό σταυροδρόμι και οι εξελίξεις σήμερα θα επηρεάσουν για τις επόμενες δεκαετίες την πορεία μας στο μέλλον. Δημιουργούμε σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο τη μεγάλη προοπτική του φυσικού αερίου. Διορθώνουμε τις στρεβλώσεις της οικονομίας που δημιουργήθηκαν μέσα από λάθη και παραλείψεις δεκαετιών με στόχο όχι μόνο να αντιμετωπίσουμε τις επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, αλλά να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για ακόμα πιο ισχυρή κυπριακή οικονομία αύριο.

Ετοιμαζόμαστε για μια επιτυχημένη Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με στόχο να συμβάλουμε στην προσπάθεια για μια καλύτερη Ευρώπη και να ενισχύσουμε περαιτέρω το κύρος της Κύπρου. Βασική μας επιδίωξη παραμένει η επίλυση του Κυπριακού, η απελευθέρωση και επανένωση της πατρίδας και του λαού μας. Διαβαίνουμε λοιπόν το ιστορικό σταυροδρόμι με σύνεση και αποφασιστικότητα, χτίζοντας τις βάσεις για μια ισχυρότερη Κύπρο και μια καλύτερη ποιότητα ζωής για κάθε Κύπριο και Κύπρια.

Καλώ, λοιπόν, όλους τους δημοσίους λειτουργούς ως σύνολο και τον καθένα ξεχωριστά να καταβάλουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους, ώστε να φέρουμε σε πέρας αποτελεσματικά αυτό το σημαντικό έργο.

Τελειώνοντας, θέλω να ευχαριστήσω και να επαινέσω όλους ανεξαιρέτως όσοι συμβάλλουν καθημερινά στις προσπάθειες της κυβέρνησης για εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης και για εφαρμογή μεταρρυθμίσεων που οδηγούν στη δημιουργία ενός κράτους δικαίου, όπου όλοι οι πολίτες θα τυγχάνουν ίσης και δίκαιης μεταχείρισης καθώς και σεβασμού από τις κρατικές Υπηρεσίες.

Εύχομαι το ΚΕΠ Αμμοχώστου να αποδειχθεί ιδιαίτερα παραγωγικό για την επαρχία που το είχε τόσο ανάγκη και είμαι σίγουρος ότι όλο το προσωπικό θα δείξει την ίδια ευσυνειδησία και επαγγελματισμό για τη γρήγορη, άμεση και αποτελεσματική εξυπηρέτηση των πολιτών, όπως και στα άλλα ΚΕΠ που ήδη λειτουργούν.