9/1/12


Ομιλία του Υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων κ. Ευθύμιου Φλουρέντζου στην τελετή λήξης των εκδηλώσεων Οδικής Ασφάλειας για τα Χριστούγεννα 2011

09/01/2012





Ολοκληρώνεται σήμερα η εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για την οδική ασφάλεια, που διοργάνωσε ο Οργανισμός Νέων για την Οδική Ασφάλεια REACTION σε συνεργασία με το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας. Ευχαριστώ θερμά τον REACTION για την εκστρατεία αυτή, αλλά και για τη συμβολή του στην Οδική Ασφάλεια στην Κύπρο και διαβεβαιώνω ότι θα συνεχίσουμε να τον στηρίζουμε σε κάθε νέα του δραστηριότητα.

Αποχαιρετήσαμε πριν λίγες μέρες το 2011, που ήταν μια ιδιαίτερα σημαντική χρονιά για την οδική ασφάλεια. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Δημήτρης Χριστόφιας κήρυξε στις 11 Μαΐου, μαζί με άλλους 100 αρχηγούς κρατών και Κυβερνήσεων σε ολόκληρο τον κόσμο, την έναρξη της Παγκόσμιας Δεκαετίας Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2011-2020, με το σύνθημα αλλά και δέσμευση «Ώρα για Δράση». Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρωτοπορεί στις παγκόσμιες προσπάθειες και άρχισε το 2011 την εφαρμογή του νέου Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια για την περίοδο μέχρι το 2020. Ο ευρωπαϊκός στόχος είναι και πάλι φιλόδοξος: «Μείωση στους νεκρούς σε οδικές συγκρούσεις στο μισό, μέχρι το 2020».

Η Κύπρος υιοθέτησε τον ευρωπαϊκό στόχο και περιέλαβε σε αυτόν τη μείωση κατά 50% και στους τραυματίες.

Για την επίτευξη του στόχου, εκπονείται το νέο Στρατηγικό Σχέδιο που θα τεθεί σε εφαρμογή στα μέσα του 2012. Η στρατηγική γραμμή έχει ήδη καθοριστεί με σχετική απόφαση του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας. Αυτή αφορά στη στόχευση στις οδικές συγκρούσεις αυτοκινήτων σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο και στις οδικές συγκρούσεις με την εμπλοκή ευάλωτων, ή ορθότερα, απροστάτευτων χρηστών των δρόμων, δηλαδή πεζών, ποδηλατιστών, μοτοποδηλατιστών και μοτοσικλετιστών, στις κατοικημένες περιοχές. Οι συγκεκριμένες πολιτικές και δράσεις που θα εφαρμοστούν για την επίτευξη των στρατηγικών στόχων θα αποφασιστούν μέσα στους επόμενους λίγους μήνες και, βεβαίως, θα αναδιαμορφώνονται στην πορεία, ανάλογα με τις εξελίξεις και την αποδοτικότητά τους.

Κατά το 2011 υλοποιήθηκε μεγάλος αριθμός δράσεων σε όλους τους τομείς της οδικής ασφάλειας, που είναι η ασφάλεια των οδικών υποδομών, η ασφάλεια των οχημάτων, η νομοθεσία, η αστυνόμευση, η κυκλοφοριακή αγωγή, η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση και η άμεση περίθαλψη των τραυματιών.

Ο κατάλογος των δράσεων που υλοποιήθηκαν είναι μακροσκελής, γι΄ αυτό θα αναφέρω μόνο τις πιο σημαντικές από αυτές:

Εντός του 2011
· Ολοκληρώθηκε η εκπόνηση μελέτης για τις οδικές συγκρούσεις με νεαρούς οδηγούς και άρχισε η εφαρμογή των μέτρων που προτείνονται.

· Άρχισε η εκπόνηση του νέου Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας για την περίοδο 2012-2020.

· Ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση για νομοθετικές ρυθμίσεις που εισάγουν υποχρεώσεις για την ύπαρξη και σωστή συντήρηση συστημάτων ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας στα οχήματα, και

· Παραδόθηκε στην κυκλοφορία το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας-Λεμεσού, από τη Λευκωσία μέχρι την Αλάμπρα, που διαπλατύνθηκε στις 6 λωρίδες και κατασκευάστηκε με βάση τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές και εξοπλισμό.

Παράλληλα,

· Ετοιμάστηκε και κατατέθηκε στη Βουλή των Αντιπροσώπων νομοσχέδιο που ρυθμίζει τη διακίνηση ποδηλάτων στο οδικό δίκτυο.

· Ετοιμάστηκαν δύο νομοσχέδια που ρυθμίζουν τον έλεγχο της παράνομης στάθμευσης και παρέχουν τη δυνατότητα στις Τοπικές Αρχές να αναθέτουν τη δραστηριότητα αυτή σε ιδιωτικούς οργανισμούς,

και διοργανώθηκαν ποικίλες δραστηριότητες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης όπως:

· Το 13ο ετήσιο Σεμινάριο Οδικής Ασφάλειας με θέμα «Οδήγηση, αλκοόλ και άλλες ουσίες».

· Το σεμινάριο με θέμα «Η ασφάλεια των μοτοσικλετιστών».

· 21 εκστρατείες αστυνόμευσης.

· 14 εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού. Έξι από τις εκστρατείες αυτές διοργανώθηκαν από τον Οργανισμό REACTION, σε συνεργασία με το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας.

· Στο πλαίσιο μιας πιο ολοκληρωμένης προσπάθειας αντιμετώπισης της μάστιγας των οδικών συγκρούσεων, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων προχώρησε στην παραχώρηση δωρεάν καθισμάτων ασφάλειας αυτοκινήτου σε όλα τα παιδιά της προδημοτικής τάξης των δημοσίων και ιδιωτικών νηπιαγωγείων.

· Άρχισε η υλοποίηση σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία του εκπαιδευτικού προγράμματος οδικής ασφάλειας «ΦΑΕΘΩΝ», από τον Οργανισμό REACTION, σε συνεργασία με το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας.

· Άρχισε τον Οκτώβριο 2011 και θα ολοκληρωθεί τον ερχόμενο Σεπτέμβριο το πρόγραμμα κατάρτισης «Διασώστης - Πλήρωμα Ασθενοφόρου», που παρακολουθούν 50 σπουδαστές.

· Παραλήφθηκαν 23 καινούρια ασθενοφόρα με σύγχρονο εξοπλισμό, περιλαμβανομένου συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού, και τέλος,

· Διευρύνθηκε περισσότερο η μεγάλη Κυπριακή Κοινωνική Συμμαχία για την Οδική Ασφάλεια, με την υπογραφή της Ευρωπαϊκής Χάρτας Οδικής Ασφάλειας από ακόμα 30 οργανισμούς και Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό των μελών της Συμμαχίας σε 92.

Όμως, παρά τις μεγάλες προσπάθειες που καταβλήθηκαν από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες και τη μεγάλη κοινωνική συμμαχία των κυπριακών οργανισμών που υπέγραψαν την Ευρωπαϊκή Χάρτα Οδικής Ασφάλειας, δυστυχώς κατά το 2011 καταγράφηκε αύξηση 18% στους νεκρούς σε οδικές συγκρούσεις, σε σχέση με το 2010. Το 2011 θρηνήσαμε 71 συνανθρώπους μας που χάθηκαν τόσο άδικα στην άσφαλτο, 11 περισσότερους απ΄ όσους το 2010.

Αυτό το παράλογο αιματοκύλισμα πρέπει και μπορεί να σταματήσει. Όλοι μαζί, κράτος και κυπριακή κοινωνία, ενωμένοι μπορούμε να φέρουμε το τέλος σ΄ αυτή τη συνεχή αφαίμαξη της Κύπρου μας. Ως Πρόεδρος του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, καλώ όλες τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, αλλά και τα μέλη της Ευρωπαϊκής Χάρτας Οδικής Ασφάλειας, να πολλαπλασιάσουν και να εντατικοποιήσουν τις δραστηριότητες τους για την Οδική Ασφάλεια, για να αντιστρέψουμε άμεσα την αυξητική τάση στα θύματα της ασφάλτου που καταγράφηκε πέρσι και να επιστρέψουμε στη σταθερή μείωση που σημειώθηκε τα προηγούμενα χρόνια.

Το χρωστούμε στους εαυτούς μας, αλλά πολύ περισσότερο στα παιδιά μας. Όλοι μαζί μπορούμε να το πετύχουμε.