28/1/10

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού στην Παγκύπρια Συνδιάσκεψη των Γενικών Αντιπροσώπων της ΟΕΛΜΕΚ

28/01/2010
Με την ευκαιρία της πραγματοποίησης της σημερινής Παγκύπριας Συνδιάσκεψης των Γενικών Αντιπροσώπων της ΟΕΛΜΕΚ σας απευθύνω τους χαιρετισμούς μου καθώς και τις ευχές μου για επιτυχή διεξαγωγή των εργασιών της.



Συγχαίρω θερμά την οργάνωση σας για την επιλογή της να αφιερώσει τη σημερινή Παγκύπρια Συνδιάσκεψη αποκλειστικά στη συζήτηση των θεμάτων της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης, η οποία τα τελευταία χρόνια είναι ο βασικός άξονας της πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.

Το γεγονός αυτό αποδεικνύει το ενδιαφέρον της οργάνωσης σας -πέρα από τα συνδικαλιστικής φύσεως θέματα- γενικότερα για την Παιδεία στον τόπο μας και σας καθιστά φυσικούς συμμάχους της πολιτείας στην προσπάθεια που καταβάλλει για την αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης μέσα από την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.

Κρίνοντας ότι η παιδεία αποτελεί την καλύτερη επένδυση για την κοινωνική, οικονομική, πνευματική και πολιτιστική ανάπτυξη και πρόοδο για την κυπριακή κοινωνία θεωρούμε ότι, μετά από αρκετά χρόνια συζητήσεων και διαλόγου, έφτασε η ώρα να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για την εφαρμογή των μεγάλων αλλαγών στα πλαίσια της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.

Η λήψη οριστικών αποφάσεων και η υλοποίηση των μεγάλων αλλαγών αποτελούν σήμερα περισσότερο από ποτέ γενικό κοινωνικό αίτημα. Οι συνθήκες για την υλοποίηση της, πέντε περίπου χρόνια μετά την έναρξη του διαλόγου για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση έχουν πλέον ωριμάσει. Η πραγματοποίηση του μεγάλου ποιοτικού άλματος στη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση είναι απαίτηση της κοινωνίας και υποχρέωση της πολιτείας, ώστε να επιτευχθεί ο μακροπρόθεσμος στόχος της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης που είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου, ανθρώπινου και δημοκρατικού σχολείου το οποίο θα προσφέρει ίσες ευκαιρίες πρόσβασης και επιτυχίας σε όλους τους νέους και το οποίο να ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες των παιδιών της ευρωπαϊκής Κύπρου στον 21ο αιώνα.

Από τα ανοικτά θέματα του διαλόγου για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση, θα αναφερθώ συνοπτικά στις άμεσες προτεραιότητες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού:

· Πρώτη προτεραιότητα είναι ο εκσυγχρονισμός του περιεχομένου της εκπαίδευσης με την ανάπτυξη νέων αναλυτικών προγραμμάτων και τη διαμόρφωση νέου ωρολογίου προγράμματος από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο. Η διαδικασία διαμόρφωσης των νέων αναλυτικών προγραμμάτων βρίσκεται πια στην τελική της ευθεία. Πρόθεση μας είναι η διαδικασία εισαγωγής των νέων αναλυτικών προγραμμάτων να γίνει νοικοκυρεμένα, στη διάρκεια μιας τριετίας, ώστε να προετοιμαστούν κατάλληλα όλοι οι συντελεστές για τις αλλαγές που θα γίνουν και να μην αιφνιδιαστούν. Θα ήθελα σε αυτό το σημείο να ευχαριστήσω τόσο την οργάνωση σας όσο και τους δεκάδες μάχιμους καθηγητές για την εποικοδομητική συμβολή στη διαδικασία αυτή.
· Η αναδιάρθρωση του Ενιαίου Λυκείου με την ενοποίηση της Μέσης Γενικής με τη Μέση Τεχνική Εκπαίδευση. Θεωρώ πως κομίζω γλαύκας αν ισχυριστώ ότι το Ενιαίο Λύκειο που έχουμε σήμερα απέτυχε, έχοντας οδηγήσει σε δραματική υποβάθμιση της ποιότητας των σπουδών στη Μέση Εκπαίδευση. Η σχετική πρόταση που ετοιμάζεται από την Επιτροπή των Αναλυτικών Προγραμμάτων θα τεθεί σύντομα στο διάλογο με όλους τους κοινωνικούς εταίρους.
· Η επιτάχυνση και ολοκλήρωση του διαλόγου για την εισαγωγή ενός νέου συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Η πρόταση που καταθέσαμε στο διάλογο εμπεριέχει μεγάλο μέρος των αιτημάτων που έχει καταθέσει κατά καιρούς η οργάνωση σας για το θέμα της αξιολόγησης. Ως εκ τούτου, αναμένω τη δημιουργική σας συμβολή για την όσο το δυνατόν ταχύτερη ολοκλήρωση του διαλόγου.
· Η εισαγωγή νέων προγραμμάτων για την ενδοϋπηρεσιακή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, με έμφαση στο θέμα των νέων αναλυτικών προγραμμάτων.
· Η ίδρυση και λειτουργία μεταλυκειακών ινστιτούτων επαγγελματικής κατάρτισης.
· Ο εκσυγχρονισμός και βελτίωση του καταλόγου διοριστέων.

Ως Κυβέρνηση, δεσμευθήκαμε ότι η προώθηση των αλλαγών θα γίνεται πάντοτε μέσα από ένα συνεχή, ειλικρινή και δημιουργικό διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, γιατί πιστεύουμε ότι με συναίνεση μπορούν να βρεθούν αποτελεσματικές και συγκεκριμένες λύσεις στις οποίες μπορούμε όλοι να συμφωνήσουμε.

Τηρούμε ευλαβικά τη δέσμευση μας αυτή, αφού έχουμε εμπλέξει ενεργά τόσο την ΟΕΛΜΕΚ όσο και τις άλλες εκπαιδευτικές οργανώσεις όχι απλώς στη συζήτηση των θεμάτων της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης αλλά στην ίδια τη διαδικασία διαμόρφωσης της εκπαιδευτικής πολιτικής. Αναφέρω ενδεικτικά τη συμμετοχή στις Επιτροπές διαμόρφωσης των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων, στο Επιστημονικό Συμβούλιο και στο διάλογο για ένα νέο σύστημα αξιολόγησης.

Η επιλογή μας αυτή βασίζεται στην πεποίθηση μας ότι καμιά προσπάθεια για πραγματική αλλαγή στην εκπαίδευση, καμιά εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν μπορεί να πετύχει αν δεν υπάρχει η ενεργός συμμετοχή και η συνεργασία όλων των φορέων, ιδιαίτερα των εκπαιδευτικών.

Κυρίες και κύριοι,

Προετοιμάζοντας το χαιρετισμό μου για τη σημερινή Παγκύπρια Συνδιάσκεψη, ανέτρεξα στα έγγραφα που μου έχει αποστείλει κατά καιρούς η οργάνωση σας με τα αιτήματα της. Βλέποντας το έγγραφο που μου επιδόθηκε στην πρώτη κοινή συνάντηση που είχα με τη Γραμματεία της οργάνωσης σας, επιτρέψτε μου να προβώ σε ένα σύντομο απολογισμό των τελευταίων δύο περίπου χρόνων, σε σχέση με τα αιτήματα που θέσατε τότε:

· Ξεκίνησε η εφαρμογή προγράμματος εισαγωγικής επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, νεοεισερχομένων και μεντόρων. Ο διδακτικός χρόνος μάλιστα που παραχωρείται στους μέντορες για τα καθήκοντα που αναλαμβάνουν υπερβαίνει το αρχικό αίτημα της οργάνωσής σας, ενώ παραχωρείται και μείωση του διδακτικού χρόνου στους νεοεισερχόμενους εκπαιδευτικούς, που δεν είχε τεθεί τότε ως αίτημα.
· Επεκτάθηκε ο θεσμός του Υπεύθυνου Τμήματος στην Α’ Γυμνασίου (πρόσθετοι διορισμοί 35 καθηγητών). Η ολοκλήρωση του μέτρου αυτού με την επέκταση του στη Β’ Γυμνασίου, που αποτελεί δέσμευση του πενταετούς προγράμματος της Κυβέρνησης Χριστόφια, θα ολοκληρωθεί εντός της πενταετίας.
· Οι Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ) επεκτάθηκαν με την προσθήκη μιας νέας ΖΕΠ στη Λάρνακα. Παράλληλα, ο θεσμός στηρίχθηκε με νέα μέτρα τα οποία περιλαμβάνουν την αφαίρεση του διδακτικού χρόνου των Διευθυντών στα Γυμνάσια των ΖΕΠ.
· Επεκτάθηκε η εργαστηριοποίηση των μαθημάτων της Τεχνολογίας, της Πληροφορικής και της Βιολογίας στο Λύκειο.
· Εφαρμόστηκε, για πρώτη φορά, πρόγραμμα ταχύρρυθμης εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας για αλλόγλωσσους μαθητές στη Μέση Εκπαίδευση, το οποίο φέτος επεκτάθηκε σε 31 σχολεία (πρόσθετοι διορισμοί 23 καθηγητών-φιλολόγων).
· Το αίτημα για απαλλαγή των Διευθυντών από διδακτικά τους καθήκοντα προωθήθηκε τμηματικά.
· Έδωσα προσωπικά οδηγίες ώστε να μην παραλαμβάνονται πλέον και να καταστρέφονται αμέσως ανώνυμες καταγγελίες εναντίον εκπαιδευτικών.

Με αυτές τις σκέψεις απευθύνω σε όλους σας, αγαπητοί καθηγητές και καθηγήτριες, τα θερμά συγχαρητήρια και τις ευχαριστίες μου για το σημαντικό έργο που επιτελείτε. Έχω εμπιστοσύνη στο έργο και επενδύω στη συνεισφορά σας για να θεμελιώσουμε από κοινού ένα σύστημα δημόσιας εκπαίδευσης που θα δίνει στα παιδιά μας όλα εκείνα τα εφόδια που χρειάζονται για να κατακτήσουν το μέλλον.

Εκφράζοντας τα συγχαρητήριά μου για τη δράση και προσφορά της ΟΕΛΜΕΚ, εύχομαι ξανά κάθε επιτυχία στις εργασίες της Συνδιάσκεψης.