23/10/15

Χαιρετισμός Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως

Χαιρετισμός Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως
στην συνέντευξη Τύπου για την έναρξη της Εβδομάδας Οδικής Ασφάλειας


Με αίσθημα ευθύνης συγκεντρωθήκαμε εδώ, στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, για να τελέσουμε την έναρξη της Εβδομάδας Οδικής Ασφάλειας, η οποία διοργανώνεται από την Αστυνομία Κύπρου για δέκατη συνεχή χρονιά σε συνεργασία με την CNP Ασφαλιστική, στέλνοντας το μήνυμα ότι η κατάσταση αυτή, δεν μπορεί να συνεχιστεί για πολύ και ο κάθε ένας από εμάς θα πρέπει να αναλογιστεί τη δική του συμπεριφορά και τον τρόπο οδήγησης στον δρόμο. Η φετινή   Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας , με τίτλο «Οδική Ασφάλεια… Μαζί βάζουμε STOP στις τροχαίες συγκρούσεις», έχει να επιτελέσει ένα ουσιαστικό έργο, απαραίτητο όσο ποτέ άλλοτε, αν αναλογιστεί κανείς τη συχνότητα των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων, η οποία το 2015, μέχρι σήμερα, έχει αποφέρει 45 νεκρούς, ενώ την αντίστοιχη χρονική περίοδο πέρσι είχαμε 34.

Η Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας εντάσσεται στο πλαίσιο των προσπαθειών που καταβάλλουμε, για ενημέρωση και καλλιέργεια της έννοιας της οδικής συνείδησης σε όλες τις ηλικίες, αλλά κυρίως όσον αφορά στους νέους μας, οι οποίοι πρέπει να εμπεδώσουν την κοινωνική ευθύνη που έχει ο κάθε ένας που κυκλοφορεί στον δρόμο και η οποία βασίζεται στη λήψη προληπτικών μέτρων. Γι’ αυτό, πρέπει όλοι να συνδράμουμε στην εκστρατεία διαφώτισης, την οποία πραγματοποιεί η Αστυνομία, ώστε να γίνει κατανοητό ότι, μόνο μέσα από τη λήψη των απαραίτητων μέτρων οδικής ασφάλειας, την αλλαγή συμπεριφοράς και με υπευθυνότητα στον δρόμο, θα πετύχουμε τον στόχο μας που είναι ο συνεχής περιορισμός του αριθμού απώλειας ανθρώπινων ζωών στην άσφαλτο.

Αισθανόμενοι έντονη ανησυχία για την αύξηση του αριθμού των οδικών συγκρούσεων στον τόπο μας το τελευταίο διάστημα, έχουμε ως Υπουργείο, σε συνεννόηση με την Αστυνομία, αποφασίσει τη λήψη πρόσθετων δυναμικών και στοχευμένων μέτρων, τα οποία θα συγκροτήσουν την νέα πολυδιάστατη στρατηγική των επομένων μηνών, ώστε να αναχαιτίσουμε την αύξηση των τροχαίων συγκρούσεων. Έτσι, προχωράμε:
·          Σε λεπτομερή ανάλυση και αξιολόγηση των στατιστικών στοιχείων των τελευταίων ετών, από τα οποία για πρώτη φορά θα εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για να ληφθούν στοχευμένα μέτρα.
·          Στην επαναξιολόγηση των μελανών σημείων στο οδικό μας δίκτυο, αλλά της γενικότερης συμπεριφοράς των οδηγών και ειδικότερα των νεαρών οδηγών, υπό διαφορετικές συνθήκες οδήγησης.
·          Στον καταρτισμό νέας επικοινωνιακής πολιτικής και πολιτικής διαφώτισης και ενημέρωσης, η οποία θα αποτελέσει την καμπάνια που θα απευθύνεται σε όλες τις κατηγορίες των οδηγών και χρηστών του οδικού δικτύου και θα είναι αποτέλεσμα των συμπερασμάτων ποιοτικής έρευνας που θα καταρτιστεί από εμπειρογνώμονες του τομέα επικοινωνίας. Με τον τρόπο αυτό, θα καθορι στεί η ομάδα στόχος (target group), ώστε μέσα από βιωματικά εργαστήρια να καθοριστούν νέοι τρόποι προσέγγισης των πολιτών.
·          Στη σύσταση Επιστημονικού Κέντρου Οδικής Ασφάλειας, το οποίο, με τη συμμετοχή επιστημόνων του τομέα, θα παρακολουθεί τα θέματα της οδικής ασφάλειας, θα προωθεί τη διεξαγωγή ερευνών και μελετών και θα εισηγούνται συγκεκριμένες παρεμβάσεις και στρατηγικές πρόληψης των οδικών ατυχημάτων.
·          Στην άμεση προώθηση ειδικής μελέτης που θα αξιολογεί την επάρκεια των προβλεπόμενων ποινών, τον αποτρεπτικό και κατασταλτικό τους ρόλο, με την εμπλοκή επιστημόνων διάφορων ειδικοτήτων όπως νομικών, ψυχολόγων, κοινωνιολόγων και άλλων, και τον συσχετισμό τους με τις παραβάσεις που αφορούν στις τέσσερις κυριότερες αιτίες πρόκλησης των οδικών συγκρούσεων, δηλαδή, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, την υπερβολική ταχύτητα, τη μη χρήση ζώνης και του προστατευτικού κράνους.

Η χρηματοδότηση των συγκεκριμένων ερευνών θα γίνεται από κονδύλια που είναι στη διάθεση του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας και τα συμπεράσματα τους θα μπορούν να αξιοποιηθούν οριζόντια από όλους τους συναρμόδιους φορείς και υπηρεσίες. Πρόθεσή μας είναι να θέσουμε το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας κάτω από επιστημονική υποστήριξη και τεχνοκρατική καθοδήγηση.

Επιπρόσθετα από τα μέτρα αυτά που στοχεύουν στον καταρτισμό μιας νέας στρατηγικής που θα στοχεύει τελικά στη δημιουργία οδικής συνείδησης, προχωρούμε με αποφασιστικότητα με άμεσα μέτρα, όπως είναι:

·        Η επίδειξη μηδενικής ανοχής όσον αφορά στις τέσσερις κυριότερες αιτίες πρόκλησης συγκρούσεων, με στόχο την πλήρη καταστολή.
·        Η εντατικοποίηση της δραστηριότητας των μελών της Αστυνομίας στους δρόμους, μέσα από διαφωτιστικές εκστρατείες και συστάσεις προς τους οδηγούς.
·        Η ετοιμασία Σχεδίων Δράσης από τις Αστυνομικές Διευθύνσεις όλων των επαρχιών, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε επαρχίας και τα μελανά τους σημεία.
·        Η ενίσχυση της αστυνόμευσης του δευτερεύοντος και αστικού δικτύου από το Τμήμα Τροχαίας ή και από άλλα τμήματα της Αστυνομίας.

Παράλληλα, προχωράμε στην προκήρυξη ανοικτού διαγωνισμού, ο οποίος αναμένεται να διεξαχθεί μέχρι το τέλος του 2015, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της αναθέτουσας αρχής –που είναι το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων- για την χρηματοδότηση, εγκατάσταση, συντήρηση και λειτουργία συστήματος φωτοεπισήμανσης για τροχαίες παραβάσεις, με τη μέθοδο σύμβασης σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ώστε, εντός λογικού χρονικού πλαισίου, να ετοιμάζεται και να επιδίδεται εξώδικο στον παρανομούντα, με στόχο την άμεση συμμόρφωσή του στους κανόνες οδικής συμπεριφοράς.

Στο πλαίσιο της νέας μας στρατηγικής προσέγγισης του θέματος των οδικών συγκρούσεων, στόχος είναι η γενική συστράτευση και κινητοποίηση όλων των υπηρεσιών του κρατικού μηχανισμού που έχουν άμεση ευθύνη στα θέματα οδικής ασφάλειας, αλλά και η απαραίτητη εμπλοκή ολόκληρης της κοινωνίας στον αγώνα μας για επιμόρφωση και συμμόρφωση των υφιστάμενων και ειδικότερα των νέων οδηγών με τους κανόνες οδικής ασφάλειας. Αναμφίβολα, η κάθε μέθοδος πρόληψης αποτελεί τον καλύτερο και αποτελεσματικότερο τρόπο για ευαισθητοποίηση του κοινού όσον αφορά στα κοινωνικά προβλήματα και πόσο μάλλον όταν αυτά αφορούν στα οδικά δυστυχήματα.
Συνεπώς, γ ια την ύπαρξη ασφάλειας στους δρόμους, στόχος μας είναι να υπάρχει αυστηρή τήρηση των βασικών κανόνων οδικής κυκλοφορίας από όλους, να τηρείται το όριο ταχύτητας, η οδήγηση να είναι συνειδητή και υπεύθυνη, αλλά και οι πεζοί και οι χρήστες ποδηλάτων να επιδεικνύουν συμμόρφωση προς τους κανόνες ορθής οδικής συμπεριφοράς. Ήδη, η Αστυνομία έχει θέσει σε εφαρμογή τη μηδενική ανοχή στις κυριότερες αιτίες των οδικών συγκρούσεων και την αυστηρή τήρηση των Κανόνων Οδικής Ασφάλειας, τακτική, η οποία θα συνεχιστεί με την ίδια αυστηρότητα, μέχρι να γίνει αντιληπτό από όλους ότι πρέπει να είμαστε υπεύθυνοι και να συμπεριφερόμαστε υπεύθυνα στους δρόμους.

Με προσανατολισμό μας πάντοτε τους πολίτες, θα επενδύσουμε στη βάση των αξιολογήσεων και των πορισμάτων των ερευνών για τις ηλικιακές κατηγοριοποιήσεις των εμπλεκομένων σε τροχαίες συγκρούσεις, τη δημιουργία, αλλά και την αλλαγή στάσεων, όσον αφορά στην ασφαλή και υπεύθυνη συμπεριφορά στον δρόμο. Όμως η ανάγκη για επίδειξη σωφροσύνης στους δρόμους είναι επιτακτική, και απευθύνω έκκληση, ειδικότερα στους νέους οδηγούς ηλικίας 15-24 , όπου το ποσοστό θανατηφόρων ατυχημάτων είναι διπλάσιο σε σχέση με τους πιο έμπειρους οδηγούς και ο κίνδυνος δεν αφορά μόνον τους ίδιους:  για κάθε νεαρό οδηγό που σκοτώνεται σε σύγκρουση, βρίσκουν τον θάνατο και άλλα 1,3 άτομα, κατά μέσο όρο , αναφέρουν έρευνες της ΕΕ.

Βάσει των αξιολογήσεων των πιο πρόσφατων στατιστικών στοιχείων που διαθέτει η Αστυνομία, 1/3 του συνόλου των θυμάτων σε οδικές συγκρούσεις (33,95%) τα τελευταία χρόνια έχασε τη ζωή του εξαιτίας της κατανάλωσης αλκοόλ, με το αλκοόλ να αποτελεί την πρώτη αιτία πρόκλησης θανατηφόρων συγκρούσεων από το 2010 μέχρι και το 2014 στη χώρα μας. Συνεπώς, έχοντας υπόψη ότι το αλκοόλ είναι παρόν σε κάθε εκδήλωση κοινωνικής συναναστροφής και ότι το οδήγημα είναι η πιο διαδεδομένη διαθέσιμη επιλογή μετακίνησης, πρέπει να αποδεχτούμε όλοι ότι αλκοόλ και οδήγηση δεν είναι ποτέ η διαθέσιμη επιλογή. Είναι άδικο μια ξεχωριστή κοινωνική στιγμή να έχει τραγικό τέλος και όλοι έχουμε μερίδιο ευθύνης σε αυτό . Γι’ αυτό, ας μην γινόμαστε συνυπαίτιοι και ας μην επιτρέπουμε στα οικεία μας πρόσωπα να οδηγούν μετά την κατανάλωση αλκοόλ.

Πέρα από τη διαφώτιση και ευαισθητοποίηση των οδηγών, που είναι φυσικά απαραίτητα μέσα, για τη μείωση των οδικών συγκρούσεων, θα ήθελα να τονίσω ότι δεν παύει να συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητά μας η επίδειξη επαγγελματικής συμπεριφοράς των μελών της Αστυνομίας. Είμαστε δίπλα στον πολίτη, με επαγγελματισμό, στέλνοντας το μήνυμα ότι η κάθε καταγγελία συνιστά μέτρο για βελτίωση και αλλαγή της οδικής του συμπεριφοράς και όχι μέσο τιμωρίας του.

Ο μεγάλος αυτός αγώνας για μείωση των οδικών συγκρούσεων, αποκτά απεριόριστη δυναμική και επιρροή όταν περισσότεροι φορείς, οργανισμοί, ομάδες και απλοί άνθρωποι εμπλέκονται σε αυτόν.   Η καλλιέργεια οδικής συνείδησης είναι ευθύνη της πολιτείας, αλλά και της ίδιας της κοινωνίας, γι’ αυτό και κάθε προσπάθεια που καταβάλλεται, στο πλαίσιο της πληροφόρησης και αξιολόγησης των αιτιών που προκαλούν το δυσάρεστο αυτό φαινόμενο της αύξησης των οδικών συγκρούσεων στην κυπριακή κοινωνία, μπορεί να συνδράμει θετικά.

Η CNP Ασφαλιστική, επιδεικνύοντας την ευαισθησία της σε ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που ταλανίζουν τον τόπο μας, αποδεικνύει, για άλλη μια φορά, έμπρακτα με τη συμβολή της στη διοργάνωση αυτή, ότι είναι ένας φορέας με αίσθημα κοινωνικής ευθύνης.   Σας ευχαριστούμε για τη στήριξή σας.

Αγαπητοί φίλοι,

Κηρύσσοντας την έναρξη της Εβδομάδας Οδικής Ασφάλειας, κηρύσσουμε ένα αγώνα διαφύλαξης της ζωής που τόσο άδικα χάνεται στην άσφαλτο. Η ανθρώπινη ζωή είναι πολύτιμη και σας διαβεβαιώνω ότι, από την πλευρά μας, θα πράξουμε κάθε τι το δυνατόν, μέσα από μια πολύπλευρη, κοινωνική και επιστημονική προσέγγιση, για να την προστατεύσουμε, στο πλαίσιο μιας σωστής οδικής συνείδησης που θα καλλιεργήσει στον κάθε πολίτη την έννοια της ασφαλούς διακίνησης.