11/11/14

Δήλωση του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Κώστα Καδή για τη στάση εργασίας των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

Δήλωση του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Κώστα Καδή για τη στάση εργασίας των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
11/11/2014


Η ξαφνική απόφαση της ηγεσίας της ΠΟΕΔ να καλέσει τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε δίωρη στάση εργασίας αύριο, με αφορμή το ζήτημα της αμοιβής των αντικαταστατών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μας προκαλεί έκπληξη και μεγάλη απογοήτευση, καθώς λήφθηκε χωρίς να έχει προηγηθεί ο αναμενόμενος διάλογος.
Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (ΥΠΠ), αναγνωρίζοντας τη σοβαρότητα του ζητήματος, ετοίμασε συγκεκριμένη πρόταση για την αντιμετώπισή του. Την πρόταση αυτή κοινοποιήσαμε στην ΠΟΕΔ και τις υπόλοιπες εκπαιδευτικές οργανώσεις στις 7/11, καλώντας τις να τη μελετήσουν και να υποβάλουν τις απόψεις και εισηγήσεις τους σε συνάντηση που ορίστηκε για τις 17/11. Δυστυχώς, η ΠΟΕΔ, αντί να προσέλθει στο διάλογο, προχώρησε στη λήψη απεργιακών μέτρων. Το πρωτόγνωρο αυτό γεγονός μας θλίβει διπλά, καθώς η άρνηση στον διάλογο αποτελεί ανησυχητική εξέλιξη για την κοινωνία μας. Επιπρόσθετα, αν το πρώτο μάθημα ζωής που πρέπει να δίνουμε στα παιδιά μας ως γονείς και ως δάσκαλοι είναι «να λύνουμε τις διαφορές μας μέσα από διάλογο και τα προβλήματά μας μέσα από συζήτηση», θα πρέπει να αναρωτηθούμε αν αποτελούμε καλό παράδειγμα για αυτά.
Η πρόταση του ΥΠΠ λαμβάνει υπόψη πολλές παραμέτρους, συμπεριλαμβανομένων των θέσεων των εκπαιδευτικών, καθώς και τις συστάσεις του Γενικού Ελεγκτή και της Επιτρόπου Διοικήσεως για το θέμα αυτό. Εννοείται ότι το ΥΠΠ οφείλει να σέβεται τις συστάσεις και τις υποδείξεις των θεσμικών οργάνων του κράτους, καθήκον των οποίων είναι η προάσπιση των συμφερόντων των πολιτών, η διασφάλιση της χρηστής διοίκησης και η τήρηση των νόμων.
Εξάλλου, η συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην παρουσία μου στις 3/10/2014, μεταξύ του Γενικού Ελεγκτή, της Επιτρόπου Διοικήσεως και των εκπαιδευτικών οργανώσεων, αποσκοπούσε ακριβώς στο να εξηγηθούν με σαφή τρόπο και να γίνουν κατανοητά, από όλες τις πλευρές, τα πλαίσια μέσα στα οποία το Υπουργείο θα έπρεπε να κινηθεί για να λάβει αποφάσεις, ούτως ώστε αυτές να είναι νόμιμες, έγκυρες και να μην θέτουν σε κίνδυνο την ακεραιότητα των θεσμών του κράτους.
Η κλιμάκωση των τελευταίων ημερών ενός προβλήματος που θα μπορούσε να είχε βρει λύση μέσα από τον διάλογο, είναι αδικαιολόγητη και στέλνει λάθος μηνύματα στην κοινωνία, καθώς πλήττει την αποτελεσματικότητα και την αξιοπιστία των θεσμών, μέρος των οποίων είναι και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί, ενώ παράλληλα αποδυναμώνει και ακυρώνει τον ρόλο τους έναντι των πολιτών.
Η λήψη απεργιακών μέτρων είναι δικαίωμα όλων των εργαζομένων, το οποίο οφείλουμε να σεβόμαστε, δεδομένου ότι είναι αποτέλεσμα υπεύθυνης και ώριμης σκέψης και επιλέγεται ως έσχατο μέτρο για την προάσπιση των δικαιωμάτων τους. Παράλληλα, επικροτούμε τις εκδηλώσεις αλληλεγγύης μέσα στην κοινωνία, αφού αποτελεί το στήριγμα και τον συνεκτικό ιστό της. Στην προκειμένη περίπτωση, ωστόσο, λυπούμαι να παρατηρήσω ότι η ηγεσία μιας ιστορικής και σεβαστής εκπαιδευτικής οργάνωσης όπως η ΠΟΕΔ, έλαβε πριν από την ολοκλήρωση του διαλόγου αποφάσεις που μόνο αλληλέγγυες δεν μπορούν να χαρακτηριστούν απέναντι σε μια κοινωνία που ταλανίζεται από τόσα άλλα προβλήματα.
Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, με σεβασμό και αίσθημα ευθύνης απέναντι στους πολίτες και προσήλωση στα θεσμικά όργανα του κράτους, θα πορευτεί με γνώμονα τη νομιμότητα και τη χρηστή διοίκηση. Θα συνεχίσουμε να προτάσσουμε τον διάλογο ως τον μοναδικό τρόπο αντιμετώπισης της όποιας διαφοράς, διότι οι ανάγκες και τα προβλήματα της παιδείας μας μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο μέσα από τη συζήτηση και την ανταλλαγή απόψεων και ιδεών. Η παιδεία είναι θέμα όλων μας και δεν μπορούμε να πορευόμαστε σε δρόμους μοναχικούς