16/12/13

Χαιρετισμός του Υπουργού Δικαιοσύνης κ. Ιωνά Νικολάου στη συνέντευξη Τύπου για την οδική ασφάλεια






Με ιδιαίτερη χαρά παρευρίσκομαι στη σημερινή συνέντευξη Τύπου που αφορά την εκστρατεία ενημέρωσης κατά κοινωνικών προβλημάτων, όπως είναι και η οδική αν-ασφάλεια.



Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι η πρόληψη είναι ο καλύτερος και ο αποτελεσματικότερος τρόπος για την ευαισθητοποίηση του κοινού σε προβλήματα. Γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά ότι «πολύ περισσότερο καλό επιτυγχάνεται στην πρόληψη προβλημάτων, παρά κατά τη θεραπεία τους».

Σε ό,τι αφορά την οδική ασφάλεια, η Κυβέρνηση, βάσει του Προγράμματος Διακυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη, επιδεικνύει ιδιαίτερη ευαισθησία σε θέματα πρόληψης, και για αυτό τον λόγο επιδιώκει να προωθήσει την ενεργότερη συμμετοχή, εκπαίδευση και επιμόρφωση των πολιτών, και ιδιαίτερα των παιδιών, σε κοινωνικά προβλήματα.

Όπως όλες οι ορθές στάσεις ζωής έτσι και η καλλιέργεια οδικής συνείδησης πιστεύουμε ότι πρέπει να ξεκινά από μικρή ηλικία, κατά την οποία τα παιδιά διαμορφώνουν τις ορθές νοοτροπίες που θα τα συνοδεύουν στην υπόλοιπή τους ζωή.

Στο επίκεντρο των προσπαθειών μας για μεγαλύτερη οδική ασφάλεια θέτουμε πάντοτε τις ευπαθείς ομάδες όπως: οι νεαροί οδηγοί, τα άτομα με αναπηρίες και τα άτομα της τρίτης ηλικίας.

Κυρίες και Κύριοι,

1,2 εκατομμύρια υγιείς άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο σε τροχαία ατυχήματα, άλλα 20-50 εκατομμύρια άνθρωποι τραυματίζονται σε τροχαία, και ένα μεγάλο ποσοστό από αυτά μένουν ανάπηρα για όλη την υπόλοιπη ζωή τους. Το 2020 τα τροχαία ατυχήματα αναμένεται να είναι η τρίτη αιτία θανάτου, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

Μετά λύπης μας διαπιστώσαμε ότι η χώρα μας βρίσκεται στη 2η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) σε σχέση με τους θανάτους νέων σε οδικές συγκρούσεις, ενώ στον τόπο μας, το 2013, μέχρι σήμερα, καταγράφηκαν 39 θανατηφόρα δυστυχήματα με 42 νεκρούς.

Παρόλα αυτά, στην Κύπρο, το 2010 σημειώθηκε μείωση στους θανάτους της τάξης του 41,75% και στους σοβαρούς τραυματίες από οδικές συγκρούσεις κατά 50%, επιτυγχάνοντας έτσι τον στρατηγικό στόχο της ΕΕ για μείωση κατά 50% των θανάτων και σοβαρών τραυματιών από οδικές τροχαίες συγκρούσεις με αφετηρία το 2000.

Επίσης, κατά τα τρία τελευταία χρόνια μέχρι σήμερα πετύχαμε μείωση των  θανάτων από 66 το 2011, σε 44 το 2012 και σε 42 το 2013, ενώ οι θανατηφόρες συγκρούσεις μειώθηκαν από 63 το 2011, σε 44 το 2012 και σε 39 το 2013.

Σίγουρα, όλοι μπορούμε να αντιληφθούμε ότι «η τιμωρία πρέπει να είναι το τελευταίο εργαλείο στα χέρια του νομοθέτη».

Η Κυβέρνηση, διαπιστώνοντας πως η υπερβολικά αυστηρή αστυνομική αντίδραση, το σκληρό πρόσωπο του αστυνομικού, και οι συνεχείς καταγγελίες, δεν οδηγούν στη συμμόρφωση των οδηγών με τους κανόνες της οδικής κυκλοφορίας, θεώρησε σοφό και δίκαιο να δώσουμε στους οδηγούς ευκαιρίες συμμόρφωσης με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας. Ως μέτρο πρόληψης επεκτείναμε το σύστημα Προειδοποιήσεων / Παρατηρήσεων, και ως αποτέλεσμα, από τις 25/10/2013, οι παρατηρήσεις ανέρχονται στις 2608 και οι προειδοποιήσεις στις 293.

Όλοι θέλουμε να υπάρξει ασφάλεια στους δρόμους. Για την επίτευξη ασφάλειας όμως είναι απαραίτητες οι εξής προϋποθέσεις:

    Από πλευράς οδηγών:
  • Να τηρούνται αυστηρά και συστηματικά οι βασικοί κανόνες οδικής κυκλοφορίας,
  • Να τηρούνται τα όρια ταχύτητας,
  • Να οδηγούμε με συνείδηση, χωρίς τη χρήση αλκοόλ ή άλλων ναρκωτικών ουσιών.

Από πλευράς υποδομών:
  • Να διατηρούμε σε καλή ποιότητα τους δρόμους, να εξασφαλίζουμε καλή σήμανση και τον απαιτούμενο φωτισμό,
  • Να μην γίνεται παρεμπόδιση των πεζοδρομίων και ειδικότερα των τροχαίων διαβάσεων.

Από πλευράς πολιτών:
  • Να υπάρξει μεταστροφή νοοτροπίας και ανάπτυξη οδικής συνείδησης,
  • Να γίνεται χρήση του πεζοδρομίου αντί του οδοστρώματος από τους πεζούς, φέροντας ανακλαστικά ρούχα και αξεσουάρ,
  • Να γίνεται ορθή χρήση του οδικού δικτύου από τους ποδηλάτες, οι οποίοι πρέπει να φέρουν κράνος και φωσφορούχο γιλέκο.

Από πλευράς Αστυνομίας:
  • Να υπάρχει γενικά αποτελεσματικότερη αστυνόμευση.

Σε ό,τι αφορά την αστυνόμευση, πρέπει να σημειωθεί ότι, στα πλαίσια του Προγράμματος Διακυβέρνησης του ΠτΔ, υιοθετήθηκαν και άρχισαν να εφαρμόζονται σύγχρονες μέθοδοι, όπως είναι η πρακτική της οδικής αστυνόμευσης (road policing), αντί της τροχαίας αστυνόμευσης (traffic policing), η οποία στοχεύει στην αντιμετώπιση των τροχαίων παραβάσεων και της εγκληματικότητας γενικότερα.

Για να πετύχουμε το ζητούμενο, που είναι η συμμόρφωση όλων με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας πρέπει να εφαρμόσουμε αποτελεσματικές προληπτικές δράσεις όπως:
  • τη διαφώτιση του κοινού σε όλα τα επίπεδα,
  • την αύξηση των εκστρατειών διαφώτισης και διαλέξεων σε μαθητές και
  • τη διοχέτευση διαφωτιστικών μηνυμάτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Με απώτερο στόχο την ουσιαστική μεταστροφή της οδικής νοοτροπίας των πολιτών και καλλιέργεια κυκλοφοριακής αγωγής και συνείδησης, το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης επιθυμεί και επιτυγχάνει άρτια συνεργασία, τόσο με την Αστυνομία, όσο και με τα άλλα συναρμόδια Υπουργεία.

Κυρίες και Κύριοι,

«Τι το όφελος από τους νόμους, όταν δεν υπάρχει ηθική;» (Όσκαρ Ουαϊλντ)

Αυτό που επιθυμούμε για την ασφάλεια στους δρόμους μας δεν είναι μόνο η συμμόρφωση των οδηγών με τους κανόνες, αλλά πολύ περισσότερο η αμυντική και προσεκτική οδήγηση να γίνει καθημερινή πράξη ζωής!

Επιπλέον, ίσως είναι χρήσιμο να πούμε ότι είναι καιρός πια και στην Κύπρο, παραδειγματιζόμενοι από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, να στραφούμε ως κοινωνία σε πιο οικονομικούς, ευεργετικούς και οικολογικούς τρόπους μεταφοράς, όπως: η ποδηλασία, το περπάτημα και η χρήση μέσων μαζικής κυκλοφορίας.

Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι η προστασία του υπέρτατου αγαθού της Ζωής είναι καθήκον όλων μας, τόσο απέναντι στους συνανθρώπους μας, όσο και απέναντι στους ίδιους τους εαυτούς μας.

Προτείνω σε όλους μας να αρχίσουμε από το ίδιο μας το σπίτι, τονίζοντας στα παιδιά μας τη σημασία που έχουν για τη ζωή τους: η ορθή χρήση του οδικού δικτύου και η οδική ασφάλεια, και κυρίως, ας γίνουμε εμείς οι ίδιοι ένα καλό παράδειγμα για τα παιδιά μας, ως πεζοί ή ως ποδηλάτες στον δρόμο και ως οδηγοί στο αυτοκίνητο.
         
_____________