1/4/12

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Γιώργου Δημοσθένους σε συνέδριο με θέμα: «Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις και Εφαρμοσμένες Πρακτικές στη διδασκαλία θεμάτων δημιουργικής απασχόλησης και ενισχυτικής διδασκαλίας στα σχολεία», χθες στη Λεμεσό

01/04/2012





Είναι με ιδιαίτερη χαρά που βρίσκομαι σήμερα μαζί σας, στο πρώτο επιμορφωτικό συνέδριο που διοργανώνει η Μονάδα Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Ταμείων του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού με θέμα: «Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις και Εφαρμοσμένες Πρακτικές στη διδασκαλία θεμάτων δημιουργικής απασχόλησης και ενισχυτικής διδασκαλίας στα σχολεία».

Η διοργάνωση του συνεδρίου εντάσσεται στο πλαίσιο των δράσεων που αναπτύσσει το Υπουργείο για την επιμόρφωση των 120 εκπαιδευτών οι οποίοι διδάσκουν στα Απογευματινά Προγράμματα Δημιουργικής Απασχόλησης και Ενισχυτικής Διδασκαλίας που προσφέρουμε δωρεάν στα παιδιά που φοιτούν στα σχολεία των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (Ζ.Ε.Π.) σε όλη την Κύπρο, και οι οποίοι στην πλειοψηφία τους είναι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί.

Τα Απογευματινά Προγράμματα Δημιουργικής Απασχόλησης και Ενισχυτικής Διδασκαλίας αποτελούν μια από τις δράσεις που αναπτύσσονται στο πλαίσιο του έργου «Πρόγραμμα κατά της Πρόωρης Εγκατάλειψης του Σχολείου, της Σχολικής Αποτυχίας και της Παραβατικότητας σε Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας», το οποίο έχει συνολικό προϋπολογισμό 10,8 εκ. ευρώ και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (Ε.Κ.Τ.) κατά 85% και την Κυπριακή Δημοκρατία κατά 15%. Το συγκεκριμένο συγχρηματοδοτούμενο έργο αποσκοπεί:

(α) στην παροχή προς τα παιδιά που φοιτούν στα σχολεία που είναι ενταγμένα στις Ζ.Ε.Π., περισσότερων ευκαιριών για δημιουργική απασχόληση κατά τα απογεύματα ώστε και στον μη σχολικό τους χρόνο να μπορούν να απασχολούνται σε ένα ασφαλές περιβάλλον αναπτύσσοντας τα ενδιαφέροντά τους και

(β) στην παροχή παιδαγωγικής υποστήριξης προς αυτά τα παιδιά ώστε, όπως και οι υπόλοιποι συμμαθητές τους, να πετυχαίνουν όλους τους στόχους της εκπαίδευσης και να αποκτούν όλα όσα χρειάζεται σήμερα ένας μορφωμένος άνθρωπος.

Συγκεκριμένα, στα 1.584 παιδιά που συμμετέχουν εθελοντικά στο πρόγραμμα και τα οποία φοιτούν στα 8 Γυμνάσια και 17 Δημοτικά Σχολεία που είναι ενταγμένα στις Ζ.Ε.Π., παρέχονται ευκαιρίες για:

• ενασχόληση με δημιουργικές δραστηριότητες (π.χ. αθλοπαιδιές, χορό, θέατρο, μουσική, τέχνη),

• συμμετοχή σε τμήματα ταχύρρυθμης εκμάθησης της ελληνικής (για παιδιά μεταναστών),

• συμμετοχή σε τμήματα ενισχυτικής διδασκαλίας (κυρίως στα μαθηματικά και τη γλώσσα) και

• συμμετοχή σε τμήματα διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας (εάν τα παιδιά έχουν ως μητρική τους γλώσσα οποιαδήποτε άλλη εκτός της ελληνικής).

Μια από τις βασικές δεσμεύσεις του προγράμματος διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι η δημιουργία ενός πραγματικά δημοκρατικού και ανθρώπινου σχολείου.

Δημοκρατικού, γιατί σε αυτό θα μπορούν να φοιτούν μαζί όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από οποιαδήποτε ιδιαιτερότητα μπορεί να έχουν ώστε, χωρίς οποιεσδήποτε εκπτώσεις στην ποσότητα και στην ποιότητα των μορφωτικών αγαθών, να έχουν τη δυνατότητα επίτευξης όλων των στόχων της εκπαίδευσης, και ανθρώπινου, γιατί σε αυτό κάθε παιδί θα έχει το δικαίωμα και τη δυνατότητα να βιώνει την παιδική και τη νεανική του ηλικία ως μια από τις πιο δημιουργικές και ευτυχισμένες περιόδους της ανθρώπινης ζωής.

Σας διαβεβαιώνω ότι η δέσμευση αυτή άρχισε να γίνεται πράξη τόσο μέσα από την εκπόνηση και την εφαρμογή των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων όσο και μέσα από την προσφορά προς τα παιδιά που φοιτούν στα σχολεία μας προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας και δημιουργικής απασχόλησης, όπως αυτό που εδώ και ένα χρόνο άρχισε να εφαρμόζεται στα σχολεία των Ζ.Ε.Π.

Η εθελοντική συμμετοχή των παιδιών στο πρόγραμμα, η οποία ξεπέρασε κάθε μας προσδοκία, μας γεμίζει με δύναμη να συνεχίσουμε και να επεκτείνουμε τη λειτουργία του προγράμματος όχι μόνο στα σχολεία των Ζ.Ε.Π. αλλά και σε όλα τα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης. Ήδη έχουν φθάσει στο Υπουργείο αρκετές αιτήσεις από σχολεία που δεν είναι ενταγμένα στις Ζ.Ε.Π. και τα οποία επιθυμούν να προσφέρουν στα παιδιά, σε απογευματινό χρόνο, παρόμοια προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας και δημιουργικής απασχόλησης.

Το γεγονός αυτό μας χαροποιεί ιδιαίτερα αφού επιβεβαιώνει και την πρόβλεψή μας για συμπερίληψη στην πρόταση μας για τα νέα Ωρολόγια Προγράμματα της πρόνοιας για καθιέρωση κατά τα απογεύματα (μετά τις 1.35 μ.μ.) σε όλα τα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης μιας Ζώνης Πολιτισμού (με δραστηριότητες σχετικά με τα εικαστικά, το θέατρο και τη μουσική) και μιας Ζώνης Ενίσχυσης κατά την οποία θα προσφέρονται μαθήματα ελληνικών σε αλλόγλωσσα παιδιά, μαθήματα στήριξης σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, κ.ά.

Η εφαρμογή τέτοιων πρωτοποριακών προγραμμάτων απογευματινής απασχόλησης στα σχολεία μας συμβάλλει καθοριστικά στη μείωση φαινομένων όπως ο λειτουργικός αναλφαβητισμός, η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου, η σχολική αποτυχία και παραβατικότητα και ενισχύει την κοινωνική συνοχή.

Φιλοδοξούμε ότι με τη συνέχιση και περαιτέρω επέκταση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης θα μπορέσουμε να πετύχουμε για τα παιδιά μας αυτό που τους αξίζει: να βρεθούν, σε επίπεδο επιδόσεων, στις υψηλότερες θέσεις της Ευρώπης.

Ευχαριστώ ιδιαίτερα τον κ. Τσιάκαλο καθώς επίσης και τους συναδέλφους από το 132ο Δημοτικό Σχολείο Αθήνας που αποδέχτηκαν την πρόσκλησή μας για συμμετοχή στο σημερινό συνέδριο ως επιμορφωτές, για να μας μεταφέρουν τις πολύτιμες γνώσεις και εμπειρίες που αποκόμισαν δουλεύοντας σε δύσκολες και αντίξοες συνθήκες.

Επίσης, θέλω να ευχαριστήσω και να συγχαρώ τους λειτουργούς της Μονάδας Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Ταμείων και της Κεντρικής Συντονιστικής Ομάδας των Ζ.Ε.Π. του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού για το σημαντικό έργο που επιτελούν για τη διαχείριση και εφαρμογή του προγράμματος.

Τέλος, ευχαριστώντας θερμά όλους όσοι εργάστηκαν για την υλοποίηση του προγράμματος, τις Διευθύνσεις και το προσωπικό των σχολείων στα οποία εφαρμόζεται το πρόγραμμα και όλους εσάς που διδάσκετε στο πρόγραμμα, σας εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες σας.