11/3/11

Χαιρετισμός της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κας Σωτηρούλας Χαραλάμπους στη θεατρική παράσταση του Λυκείου Βεργίνας
11/03/2011
Να μη μεταδοθεί πριν τις 8 μ.μ.



Με ιδιαίτερη χαρά αποδέχθηκα την πρόσκλησή σας να παρευρεθώ και να θέσω υπό την αιγίδα μου τη σημερινή εκδήλωση που εντάσσεται στο πλαίσιο προώθησης του σχολικού στόχου για καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού.

Το 2010 είχε ανακηρυχτεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως το Ευρωπαϊκό Έτος για την καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού με το σύνθημα «Σταματήστε τη φτώχεια τώρα», μια εκστρατεία που στόχευε στην καταπολέμηση της φτώχειας η οποία επηρεάζει άμεσα έναν στους έξι Ευρωπαίους πολίτες.

Το Ευρωπαϊκό Έτος για την καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού έχει αποτελέσει σίγουρα, σε εθνικό επίπεδο, έτος εντατικοποίησης των προσπαθειών μας προς την επίτευξη μιας κοινωνίας χωρίς αποκλεισμούς με συνθήκες κοινωνικής συνοχής. Ιδιαίτερα έχει συμβάλει στην ευαισθητοποίηση των πολιτών και των οργανωμένων εθελοντικών φορέων γύρω από αυτά τα θέματα.

Η πολιτική της Κύπρου για την καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού διαφαίνεται μέσω ενεργών πολιτικών απασχόλησης προς ιδιαίτερα ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού και επιδοματικών πολιτικών οι οποίες στηρίζουν ομάδες που δεν έχουν επαρκείς πόρους για ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης καθώς και μέσω πολιτικών που διασφαλίζουν πλήρη πρόσβαση στο κοινωνικό γίγνεσθαι όλων των πολιτών. Πρωταρχικός και σταθερός μας στόχος είναι η ουσιαστική βελτίωση της ποιότητας της ζωής των πολιτών μας και ιδιαίτερα εκείνων των ομάδων του πληθυσμού που αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο της φτώχειας και του αποκλεισμού όπως οι συνταξιούχοι, τα άτομα με αναπηρίες, οι άνεργοι, οι μονογονεϊκές οικογένειες, οι μετανάστες και τα άτομα από κοινωνικοοικονομικά ασθενέστερες τάξεις. Σε αυτήν την προσπάθεια έχουν ρόλο και λόγο όλες οι συνιστώσες της δομημένης Πολιτείας. Η εκπαίδευση και ο πολιτισμός έχουν να διαδραματίσουν τον δικό τους καθοριστικό ρόλο σ’ αυτήν τη διαδικασία.

Η εκπαίδευση και κατά συνέπεια το σχολείο είναι φορείς μέσα από τους οποίους μπορούμε με επιτυχία να απαντήσουμε στις νέες προκλήσεις και να δημιουργήσουμε τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την εμπέδωση κλίματος αμοιβαίας κατανόησης και αποδοχής της διαφορετικότητας, για την πρόληψη της δημιουργίας φαινομένων ρατσισμού, ξενοφοβίας και προκαταλήψεων σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Γι’ αυτόν ακριβώς τον σκοπό απαιτείται συνεχής προσπάθεια, έγκαιρος αλλά και έγκυρος προγραμματισμός για επαναπροσδιορισμό στόχων, θέσεων και στάσεων.

Ο πολιτισμός από την πλευρά του μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά είτε στην αναπαραγωγή είτε στην εξάλειψη του αποκλεισμού που βιώνουν διάφορες ομάδες πολιτών όπως οι μετανάστες, οι ηλικιωμένοι, τα άτομα με ειδικές ανάγκες, άτομα που προέρχονται από μειονότητες ή από κοινωνικοοικονομικά ασθενέστερα τάξεις. Το θέατρο ως τέχνη, ως μια παγκόσμια γλώσσα που έχει την ικανότητα να ενώνει, έχει θέση στη διαμόρφωση κοινωνικής πολιτικής και συμβάλλει στην κατάργηση των εμποδίων στην ενσωμάτωση στην κοινωνία, ενώ ταυτόχρονα η πρόσβαση στην τέχνη, επιταχύνει τις διαδικασίες επανένταξης των ομάδων του πληθυσμού που πλήττονται από κοινωνική ανισότητα. Άλλωστε το θέατρο ως μορφή τέχνης διδάσκει τον σεβασμό στον άνθρωπο, τη συλλογική δουλειά, την αλληλεγγύη και τη συλλογική προσφορά. Την ίδια στιγμή αποτελεί ευκαιρία διαφώτισης της κοινωνίας για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ευάλωτες ομάδες, περνώντας μηνύματα αποδοχής της διαφορετικότητας και εξάλειψης των προκαταλήψεων και υποβοηθώντας την οικοδόμηση μιας κοινωνίας ανοιχτής στο διαφορετικό και ικανής να προσαρμόζεται στις ιδιαιτερότητες όλων των ομάδων του πληθυσμού.

Στόχος των προσπαθειών μας θα πρέπει να είναι η ενθάρρυνση αλλά και η εφαρμογή κάθε μέτρου που οδηγεί στην πλήρη ενσωμάτωση στην κοινωνία των ατόμων που βιώνουν τον αποκλεισμό και η κυπριακή Πολιτεία δεν μπορεί παρά να σταθεί συμπαραστάτης και αρωγός οποιωνδήποτε προσπαθειών αποσκοπούν στη σωστή και πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών, αλλά και δράσεων που παρέχουν στο παιδί ευκαιρίες να διαμορφώνει και να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του, να κάνει επιλογές, να εμπλουτίζει τις γνώσεις και τις εμπειρίες του βοηθώντας το να αναπτύξει την κριτική του σκέψη.

Αξίζουν λοιπόν τα πιο θερμά συγχαρητήρια στο Λύκειο Βεργίνας και ειδικότερα στον Διευθυντή, τα παιδιά και όλους όσοι εργάστηκαν για την υλοποίηση της αποψινής εκδήλωσης. Επιτρέψετέ μου και πάλι να σας ευχαριστήσω θερμά για την ευγενική σας πρόσκληση και να σας ευχηθώ ολόψυχα ακόμη σημαντικότερες επιτυχίες στο μέλλον.