24/1/11

Γραπτή Δήλωση του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού δρος Ανδρέα Δημητρίου για την επιμόρφωση των Καθηγητών
24/01/2011





Είναι γενικά παραδεκτό ότι η εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αποτελεί μια από τις πιο κρίσιμες παραμέτρους που επηρεάζουν, σε μεγάλο βαθμό, την απόδοση ενός εκπαιδευτικού συστήματος. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών στην ποιοτική βελτίωση της εκπαίδευσης θεωρείται πρωταρχικός και όλες οι χώρες που καταβάλλουν προσπάθειες για τη γενικότερη αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης, μεταξύ των οποίων και η Κύπρος, αποδίδουν τεράστια σημασία στη βελτίωση των συστημάτων εκπαίδευσης, κατάρτισης και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.

Στο πιο πάνω πλαίσιο θεσμοθετήθηκε, για πρώτη φορά, από την παρούσα Κυβέρνηση συγκεκριμένος χρόνος για την υποχρεωτική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο εισαγωγής των τετραμήνων που εφαρμόζονται φέτος για πρώτη φορά, οι δύο ημέρες που μεσολαβούν μεταξύ της λήξης του Α΄ Τετραμήνου και της έναρξης του Β’ Τετραμήνου καθορίζονται ως «Ημέρες Εκπαιδευτικού» και αξιοποιούνται για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε προγράμματα που διοργανώνονται είτε από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού είτε από τις σχολικές μονάδες, καθώς και για τον προγραμματισμό των εργασιών της σχολικής μονάδας για το Β΄ Τετράμηνο. Κατά τις δύο αυτές ημέρες οι μαθητές δεν προσέρχονται στα σχολεία.

Κατά τη φετινή σχολική χρονιά ο χρόνος αυτός αξιοποιείται κατά το διήμερο 21 και 24 Ιανουαρίου ως ακολούθως:

· Για τους 3.334 καθηγητές των γυμνασίων διοργανώνονται επιμορφωτικά σεμινάρια με αντικείμενο τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα (ΝΑΠ), με στόχο την ενημέρωση όλων των εκπαιδευτικών που εργάζονται στα γυμνάσια για τη φιλοσοφία και το περιεχόμενο των ΝΑΠ, τα οποία πρόκειται να εισαχθούν σταδιακά από τη νέα σχολική χρονιά στα γυμνάσια. Κατά το διήμερο 21 και 24 Ιανουαρίου η επιμόρφωση διεξάγεται σε 37 επιμορφωτικά κέντρα, όπου βρίσκονται κατά μέσο όρο 85 εκπαιδευτικοί.
Κατά την επιμόρφωση, οι εκπαιδευτικοί θα ενημερωθούν για τις βασικές ρχές των ΝΑΠ καθώς επίσης, και για τα ΝΑΠ της ειδικότητάς τους και για τα νέα στοιχεία που αυτά εισάγουν, τους σκοπούς και τους στόχους, το περιεχόμενο, τη διδακτική μεθοδολογία, τους δείκτες επιτυχίας και την αξιολόγηση των μαθητών. Οι εκπαιδευτικοί θα εργαστούν και θα ανταλλάξουν απόψεις στο πλαίσιο ανάπτυξης και παρουσίασης δειγματικών διδασκαλιών σύμφωνα με τις αρχές των ΝΑΠ. Εκεί όπου το επιτρέπουν οι αριθμοί των εκπαιδευομένων, ανάλογα με το γνωστικό αντικείμενο, ενδέχεται να γίνουν και εργαστηριακές εφαρμογές.

· Όσον αφορά τους καθηγητές που διδάσκουν στα λύκεια, για την αξιοποίηση των δύο ημερών που προσφέρονται για επιμόρφωση των καθηγητών των λυκείων, την ευθύνη για την οργάνωση και την επιλογή των θεμάτων έχουν οι Διευθύνσεις των σχολείων και για τις δύο ημέρες.
Παράλληλα, προσφέρθηκε η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς των λυκείων να παρακολουθήσουν επιμορφωτικά σεμινάρια που θα διοργανωθούν από τη Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης σε κεντρικό επίπεδο στα ακόλουθα θέματα:

Α) Ειδική Αγωγή (Παιδαγωγική Τεχνική Freinel, Ντίνα Διβάρη Borel).
Β) Η Τέχνη στην Ειδική Εκπαίδευση.
Γ) Διδακτικές προσεγγίσεις στη Φυσική.
Δ) «Όχι στην Εμπορία Προσώπων»- σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κύπρου και την Αστυνομία Κύπρου.
Ε) PISA- Ενημερωτική συνάντηση για σχολεία και ειδικότητες που εμπλέκονται μόνον.

Το διήμερο επιμόρφωσης μεταξύ των δύο τετραμήνων αποτελεί μόνο μέρος του μεγαλύτερου προγράμματος υποχρεωτικής επιμόρφωσης εκπαιδευτικών που έχει διεξαχθεί ποτέ στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, το οποίο εφαρμόζουμε φέτος για την ομαλή εισαγωγή των ΝΑΠ. Το πρόγραμμα αναπτύσσεται σε τέσσερις φάσεις και σε αυτό λαμβάνουν μέρος το σύνολο των στελεχών του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, το σύνολο των εκπαιδευτικών της Δημοτικής Εκπαίδευσης και των γυμνασίων, ενώ από πιο εντατικό πρόγραμμα επιμόρφωσης στα διάφορα γνωστικά αντικείμενα θα περάσουν κατά τη φετινή σχολική χρονιά συνολικά 1.800 δάσκαλοι και 1.250 καθηγητές που διδάσκουν σε γυμνάσια.

Επισημαίνω ότι αντίστοιχο πρόγραμμα με αυτό που εφαρμόζεται κατά το διήμερο 21 και 24 Ιανουαρίου για τους καθηγητές εφαρμόστηκε κατά το τριήμερο 21-22 Δεκεμβρίου 2010 και στις 7 Ιανουαρίου 2011 για τους εκπαιδευτικούς Δημοτικής, Προδημοτικής και Ειδικής Εκπαίδευσης.

Ολοκληρώνοντας, θέλω να συγχαρώ τους αρμόδιους Λειτουργούς του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, συγκεκριμένα της Διεύθυνσης Μέσης Εκπαίδευσης, της Επιτροπής Προώθησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, για την άρτια οργάνωση των επιμορφωτικών προγραμμάτων, τα οποία δεν έχουν προηγούμενο στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Τα προγράμματα που εφαρμόζουμε φανερώνουν ότι και στον νευραλγικό τομέα της επιμόρφωσης, οι δεσμεύσεις του Προέδρου Χριστόφια, που μιλούσαν για διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου συστήματος ενδοϋπηρεσιακής επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, γίνονται πράξη.