15/1/11

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού δρος Ανδρέα Δημητρίου στο 11ο Παγκύπριο Συμπόσιο της ΠΕΟΜ, στη Λευκωσία
15/01/2011





Είναι ιδιαίτερη η χαρά μου, γιατί μου δίνεται η ευκαιρία να απευθύνω χαιρετισμό στο 11ο Παγκύπριο Συμπόσιο της Παγκύπριας Ενιαίας Οργάνωσης Μαθητών.

Αρχικά, θα ήθελα να συγχαρώ τους διοργανωτές του Συμποσίου. Η διοργάνωση τέτοιων συνεδρίων αποτελεί απόδειξη για το ενδιαφέρον της ΠΕΟΜ γύρω από σοβαρά θέματα, όπως αυτό της εκπαίδευσης στον τόπο μας και συγκεκριμένα για θέματα όπως: την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα, τον ελεύθερο μαθητικό συνδικαλισμό, τους σχολικούς κανονισμούς κ.ά. Για την πατρίδα μας, η εκπαίδευση και γενικότερα η παιδεία, αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο για την επιβίωσή μας, γι’ αυτό την κατατάσσουμε ψηλά στις προτεραιότητές μας.

Όραμα, λοιπόν, όλων μας είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου, ανθρώπινου και δημοκρατικού σχολείου για όλους, από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο. Ενός σχολείου όπου, όλοι μέσα σε συνθήκες αποδοχής, αλληλοκατανόησης, συνεργασίας και σεβασμού των ιδιαιτεροτήτων του καθενός, οδηγούνται στον δρόμο που θα τους κάνει ευτυχισμένους και ολοκληρωμένους πολίτες.

Στόχος μας είναι ένα σχολείο που να προωθεί τις πανανθρώπινες αξίες και ιδανικά, να προάγει την κριτική σκέψη και να καλλιεργεί δεξιότητες και ταλέντα προσφέροντας γνώσεις από όλο το φάσμα των επιστημών.

Η πραγματοποίηση των πιο πάνω περνά μέσα από την υλοποίηση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, ενός εγχειρήματος που αποσκοπεί, μεταξύ άλλων, στον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης έχουν ληφθεί σοβαρές αποφάσεις για αρκετά ζητήματα, μεταξύ των οποίων και οι ακόλουθες:
· η λήψη της απόφασης για την ίδρυση Ιατρικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου,
· η επιχορήγηση των μαθητών της Β΄ Γυμνασίου για αγορά φορητού ηλεκτρονικού υπολογιστή,
· η επέκταση και στήριξη των ζωνών εκπαιδευτικής προτεραιότητας,
· τα μέτρα για την ένταξη των αλλόγλωσσων μαθητών και
· η επέκταση της εργαστηριοποίησης των μαθημάτων της Βιολογίας, της Τεχνολογίας και της Πληροφορικής στο Λύκειο.

Ο εκσυγχρονισμός, επίσης, των Αναλυτικών Προγραμμάτων αποτελεί έναν από τους βασικότερους άξονες της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, αφού τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα θα αποτελέσουν την ουσία και το περιεχόμενο της παιδείας του τόπου μας.

Στόχος των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων είναι να τεθούν οι βάσεις για ένα σύγχρονο και δημοκρατικό σχολείο, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και στις ανάγκες του 21ου αιώνα.

Τα νέα Προγράμματα Σπουδών για κάθε γνωστικό αντικείμενο είναι ενιαία από την Α΄ τάξη του Δημοτικού έως και την Α΄ τάξη του Λυκείου. Διασφαλίζεται, έτσι, η συνοχή και αποφεύγονται τυχόν χάσματα μεταξύ των τάξεων και των βαθμίδων. Τα προγράμματα αυτά είναι προσανατολισμένα τόσο στην παροχή ενός επαρκούς και συνεκτικού συστήματος γνώσεων όσο και στην ανάπτυξη ικανοτήτων και δεξιοτήτων που θεωρούνται απαραίτητες για τη σημερινή κοινωνία της γνώσης.

Επιπρόσθετα, τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα προωθούν σύγχρονες μορφές διδασκαλίας και αυξάνουν τα κίνητρα των μαθητών και την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας, προσβλέποντας στην παραπέρα ανάπτυξη του δημοκρατικού σχολείου.

Φέτος, αρχίζει η δοκιμαστική εφαρμογή των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα βοηθηθούμε, ώστε την επόμενη σχολική χρονιά – που θα είναι και η χρονιά της οριστικής εφαρμογής τους – να τα εφαρμόσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Από φέτος ήδη εφαρμόζονται κάποιες αλλαγές όπως: η οργάνωση του σχολικού χρόνου σε δύο τετράμηνα, καθώς και ο εκσυγχρονισμός του συστήματος αξιολόγησης με την προώθηση και νέων μορφών αξιολόγησης μέσα από δημιουργικές εργασίες.

Με αυτές τις σκέψεις χαιρετίζω το σημερινό 11ο Παγκύπριο Ετήσιο Συμπόσιο της Παγκύπριας Οργάνωσης των Μαθητών και εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες του.