23/12/10

Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Εσωτερικών κ. Νεοκλή Συλικιώτη με θέμα: «Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης»

Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Εσωτερικών κ. Νεοκλή Συλικιώτη με θέμα: «Μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης»
23/12/2010





Ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Νεοκλής Συλικιώτης έδωσε σήμερα συνέντευξη Τύπου με θέμα τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σε εναρκτήρια ομιλία του ο κ. Υπουργός ανέφερε:

«Σας ευχαριστώ για την κάλυψη της σημερινής διάσκεψης τύπου. Είχα δεσμευθεί πως θα εργαστώ με όλες μου τις δυνάμεις για να δω να παίρνει σάρκα και οστά ο στόχος που θέσαμε ως Κυβέρνηση για ριζική μεταρρύθμιση του Χάρτη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Από τα αρχικά στάδια αυτής της προσπάθειας είχα επισημάνει πως ένα τόσο τολμηρό και ριζοσπαστικό εγχείρημα θα πρέπει να στηρίζεται στη συναίνεση και τη συλλογική σοφία. Προς το σκοπό αυτό στο Υπουργείο Εσωτερικών εγκαινιάσαμε έναν ευρύτατο διάλογο με όλα τα Κοινοβουλευτικά Κόμματα και τις Ενώσεις Δήμων και Κοινοτήτων. Ο διάλογος αυτός αναπτύχθηκε στο πλαίσιο μιας απόλυτα ειλικρινούς και εποικοδομητικής συνεργασίας, πρωτόγνωρης για τα κυπριακά δεδομένα. Έχω συγκαλέσει τη διάσκεψη τύπου για να ενημερώσω, μέσω σας, τους πολίτες πως η υλοποίηση αυτής μας της δέσμευσης αποτελεί γεγονός και πως οι προσπάθειες μας αποδίδουν καρπούς. Έχουμε πλέον βάλει γερά τα θεμέλια για τη ριζική μεταρρύθμιση. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση που ξέραμε, των πολλαπλών προβλημάτων, του αναχρονισμού και των δυσλειτουργιών, πολύ σύντομα θα αποτελεί παρελθόν στον τόπο μας.

Με την πολύ ουσιαστική συμβολή σ' αυτόν τον παραγωγικό διάλογο των Κοινοβουλευτικών Κομμάτων και των Ενώσεων Δήμων και Κοινοτήτων, τους οποίους και ευχαριστώ θερμά γι' αυτό, καταλήξαμε σε συμφωνία για τους νέους θεσμούς, τις δομές και τις αρμοδιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που δημιουργούμε στο πλαίσιο αυτής της μεταρρύθμισης. Έτσι, έχουμε καταλήξει στη σύσταση, τις δομές και τις αρμοδιότητες των Επαρχιακών Συμβουλίων που θα αποτελούν το δεύτερο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης με στόχο να μετατραπούν στους πυλώνες του περιφερειακού αναπτυξιακού προγραμματισμού. Συγκεκριμένα, τα Επαρχιακά Συμβούλια θα συμμετέχουν στη διαμόρφωση των πολιτικών για την οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη, το περιβάλλον, την πολεοδομία και χωροταξία, την υγεία, την κοινωνική πολιτική, τις φυσικές καταστροφές, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, αναλαμβάνοντας και την εποπτεία υπηρεσιών που προσφέρονται σε υπερτοπική κλίμακα, όπως η υδατοπρομήθεια, οι αποχετεύσεις και η διαχείριση αποβλήτων. Είναι σημαντικό να τονιστεί πως, στο πλαίσιο του ευρύτερου επανασχεδιασμού του όλου τομέα της ανάπτυξης που προωθεί το Υπουργείο Εσωτερικών, επιδιώκουμε μέσα από τα Επαρχιακά Συμβούλια τη σύσταση και λειτουργία περιφερειακών Πολεοδομικών Συμβουλίων, τη συμμετοχή στην εκπόνηση του Σχεδίου για τη Νήσο και την παρακολούθηση της εφαρμογής του σε επαρχιακό επίπεδο, την ετοιμασία περιφερειακού σχεδίου χωροταξικής ανάπτυξης ως κατευθυντήριας πολιτικής για όλες τις τοπικές αρχές, αλλά και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων για να λειτουργήσουν ως ενιαίες Πολεοδομικές Αρχές.

Με κάποιες διαφορετικές απόψεις που εκφράστηκαν σε επιμέρους θέματα, οι συμμετέχοντες στο διάλογο έχουμε συμφωνήσει ότι τα πρώτα Επαρχιακά Συμβούλια που θα συσταθούν αμέσως μετά τις Δημοτικές και Κοινοτικές εκλογές του 2011 θα συγκροτηθούν με την εκπροσώπηση όλων των Δήμων και των Συμπλεγμάτων των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Επαρχίας και τις Επαρχιακές Ενώσεις Κοινοτήτων, όμως με μια αναλογία στη βάση πληθυσμιακών κριτηρίων. Έτσι, σε όλες της Επαρχίες, στα Επαρχιακά Συμβούλια θα εκπροσωπούνται όλοι με 1 τουλάχιστον μέλος ανεξάρτητα από το αριθμό των ψηφοφόρων, με 2 μέλη για πέραν των 20.000 και μέχρι 40.000, με 3 μέλη για πέραν των 40.000 και μέχρι 60.000 και με 4 μέλη για κάθε Δήμο ή Σύμπλεγμα που έχει πληθυσμό πέραν των 60.000 ψηφοφόρων. Αυτή είναι μια μεταβατική διάταξη που θα ισχύσει μέχρι το 2016, οπόταν και τα 19 μέλη των Επαρχιακών Συμβουλίων θα εκλέγονται για πενταετή θητεία απευθείας από το σύνολο του εκλογικού σώματος της κάθε Επαρχίας, όπως εκλέγονται τα Δημοτικά Συμβούλια. Στη συνέχεια, τα 19 μέλη του Επαρχιακού Συμβουλίου θα εκλέγουν τον Πρόεδρο και τον Αντιπρόεδρο του Συμβουλίου με απλή πλειοψηφία, χωριστά και με μυστική ψηφοφορία.

Ως αποτέλεσμα του διαλόγου με τα Κοινοβουλευτικά Κόμματα και τις Ενώσεις Δήμων και Κοινοτήτων που εξελίχθηκε σε 12 συνεδρίες, καταλήξαμε επίσης στις γενικές αρχές, τις δομές και τις αρμοδιότητες που μπορούν να εκχωρηθούν στα Συμπλέγματα Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σε πρώτο στάδιο, λοιπόν, προχωρούμε με τη θεσμοθέτηση της εθελοντικής συμπλεγματοποίησης, και με τρόπο που οι Κοινότητες θα διατηρούν την ταυτότητα τους ως ανεξάρτητες οντότητες, για την από κοινού προώθηση διάφορων πολιτικών, μέτρων, έργων και υπηρεσιών. Με την παροχή επαρκών διοικητικών, δημοσιονομικών και άλλων κινήτρων, τα Συμπλέγματα θα συμβάλουν στην ενδυνάμωση των προοπτικών ανάπτυξης και ευημερίας, την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και την αποδοτικότερη χρήση των πόρων. Καθόσον αφορά τη δομή των Συμβουλίων των Συμπλεγμάτων αυτά θα συγκροτούνται από αιρετούς αντιπροσώπους της κάθε αρχής που συμμετέχει. Η κάθε αρχή θα αντιπροσωπεύεται με 1 μέχρι 3 εκπροσώπους ανάλογα με τους εγγεγραμμένους ψηφοφόρους (π.χ. 1 μέχρι 500 ψηφοφόρους, 2 για 501- 1500 και 3 για αρχές με περισσότερους από 1501 ψηφοφόρους).

Ως ένα μέτρο ενίσχυσης της άμεσης δημοκρατίας θεσμοθετείται η διεξαγωγή δημοψηφισμάτων. Για παράδειγμα, με απόφαση των 2/3 του συνόλου των μελών του Συμβουλίου, θα διεξάγονται δημοψηφίσματα για σοβαρά θέματα πολεοδομικού σχεδιασμού και κυκλοφοριακής πολιτικής και έργα που συνεπάγονται μεγάλες επενδύσεις. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα διεξαγωγής δημοψηφίσματος μετά από αιτήματα κινήσεων πολιτών με προϋποθέσεις ελάχιστου ποσοστού υπογραφών και ασφαλιστικές δικλείδες. Επίσης, όταν θα είναι έτοιμα, τα Συμπλέγματα θα αναλάβουν αρμοδιότητες για την έκδοση αδειών οικοδομής, αφού θα λειτουργούν ως Οικοδομικές Αρχές. Μια εξέλιξη με πολλαπλά πλεονεκτήματα και οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες και την ευρύτερη ανάπτυξη, αφού θα συμβάλλει στην ουσιαστική αποκέντρωση των διαδικασιών αδειοδότησης και στη δημιουργία τεχνικών υπηρεσιών. Περισσότερες λεπτομέρειες για τα Επαρχιακά Συμβούλια και τα Συμπλέγματα μπορείτε να δείτε στα σχετικά παραρτήματα που σας επισυνάπτονται.

Παράλληλα, στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουμε προχωρήσει με την ενοποίηση/κωδικοποίηση των δύο Νόμων για τους Δήμους και τις Κοινότητες. Είμαστε πλέον αισιόδοξοι ότι μέχρι τις επόμενες Δημοτικές και Κοινοτικές εκλογές που θα διεξαχθούν το Δεκέμβριο του 2011 θα έχουμε στα χέρια μας τον Ενιαίο Κώδικα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Και είναι σημαντικό αυτό, γιατί μόνο έτσι τα Δημοτικά και Κοινοτικά Συμβούλια που θα προκύψουν από τις εκλογές του Δεκεμβρίου θα μπορέσουν να λειτουργήσουν στη βάση αυτού του νέου ενοποιημένου νομοθετικού πλαισίου, το οποίο θα κωδικοποιεί και τις πρόνοιες για τη σύσταση των νέων θεσμικών δομών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Αναφερόμενος στη μέθοδο εργασίας που ακολουθήσαμε για να φτάσουμε μέχρις εδώ, να υπενθυμίσω πολύ συνοπτικά κάποια σημαντικά στάδια αυτής της πορείας. Αφού πήραμε στα χέρια μας πριν 11 περίπου μήνες τη σχετική μελέτη που ετοίμασε το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης της Ελλάδας, υπό την παρακολούθηση και επίβλεψη των Ενώσεων Δήμων και Κοινοτήτων Κύπρου, που ήταν και η Αναθέτουσα Αρχή, προχωρήσαμε σε μια σειρά από ενέργειες. Μεταξύ άλλων, προχωρήσαμε στη σύσταση Επιτροπής Προώθησης, με εκπροσώπους από το Υπουργείο Εσωτερικών, τους Δήμους και τις Κοινότητες, το διορισμό συντονιστή, την απόσπαση νομικού, και τη διοργάνωση παρουσιάσεων της Μελέτης σε Επαρχιακά Σεμινάρια και σε συναντήσεις με Επαρχιακές Ενώσεις Κοινοτήτων. Στη συνέχεια και στη βάση των γενικών στρατηγικών επιλογών και διαπιστώσεων της μελέτης αυτής, τα Σεμινάρια και τις απόψεις που εκφράστηκαν, καθώς και άλλες παρατηρήσεις που υποβλήθηκαν, διαμορφώθηκαν δυο κείμενα εργασίας, τα οποία εμπλουτίζονταν και διαφοροποιούνταν με την κατάθεση και των θέσεων των Κοινοβουλευτικών Κομμάτων και των άλλων οργανωμένων φορέων τοπικών αρχών που λάμβαναν μέρος στο διάλογο.

Να προσθέσω πως ο διάλογος, βέβαια, δεν έχει λήξει. Με το νέο χρόνο θα προχωρήσουμε στη συζήτηση οικονομικών θεμάτων, όπως για παράδειγμα την παροχή κινήτρων για ενθάρρυνση των συνεργασιών και συνενώσεων μεταξύ των Κοινοτήτων. Θα συνεχίσουμε επίσης τη συζήτηση μας για την αναγκαιότητα για πρόσθετες θεσμικές αλλαγές όπως για παράδειγμα τη σύσταση ανεξάρτητου οργάνου ελέγχου των οικονομικών και της νομιμότητας των πράξεων των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τη σύσταση ανεξάρτητης υπηρεσίας προσλήψεων και προαγωγών, κάτι αντίστοιχο της ΕΔΥ.

Στις στοχεύσεις μας για το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα εμπίπτει και η επιδίωξη μας για διεύρυνση του κοινωνικού διαλόγου με εκστρατείες ενημέρωσης των πολιτών, συλλογικών οργάνων εργαζομένων, αλλά και συλλογικών φορέων της οικονομίας και της κοινωνίας, όπως επίσης και την εμπλοκή και άλλων Υπουργείων. Στο πλαίσιο αυτό, αποτελεί ευτυχή συγκυρία η προώθηση, μέσω της Κυπριακής Ακαδημίας Δημόσιας Διοίκησης, εκπαιδευτικό πρόγραμμα για 1500 και πλέον (αιρετά και μη) μέλη των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε θέματα ανάπτυξης διοικητικών και ηγετικών ικανοτήτων. Το όλο έργο θα κοστίσει γύρω στα €2 εκ. και θα χρηματοδοτηθεί κατά 85% από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.

Ως καταληκτικό σχόλιο: Στη δική μας αντίληψη, η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αποτελεί μονόδρομο γι αυτό, άλλωστε, και αποτελεί προτεραιότητα της Κυβέρνησης Δημήτρη Χριστόφια. Μια μεταρρύθμιση που έχει ως στόχο την αποκέντρωση, τη διοικητική αυτοτέλεια και την οικονομική αυτονομία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Με άλλα λόγια, μια μεταρρύθμιση που θα οδηγήσει στην πολυεπίπεδη ισχυροποίηση του θεσμού, και με τρόπο που οι Τοπικές Αρχές να λειτουργούν και να προάγουν τη διαφάνεια και την αξιοκρατία, να κατοχυρώνουν διαδικασίες συμμετοχικότητας και άμεσης δημοκρατίας, να διακρίνονται από αποδοτικότητα και συνοχή στις πολιτικές που εφαρμόζουν και να διασφαλίζουν την πολυφωνία και τον πλουραλισμό. Είναι σαφές πως η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι η εξουσία που βρίσκεται πιο κοντά στον πολίτη και τα καθημερινά του προβλήματα. Συνεπώς, η διαμόρφωση εκείνων των κατάλληλων συνθηκών που θα επιτρέπουν την παροχή ποιοτικά αναβαθμισμένων υπηρεσιών στους πολίτες θα σημαίνει αυτόματα και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των ίδιων των πολιτών».

Στη συνέχεια, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Υπουργός τόνισε: «Οι θεσμικές και δομικές αλλαγές που προωθούνται στο πλαίσιο της ριζικής μεταρρύθμισης του Χάρτη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα αποβούν πολλαπλώς χρήσιμες για τους πολίτες. Μέσα από τις διαδικασίες αποκέντρωσης με τη δημιουργία των Επαρχιακών Συμβουλίων, τη συμπλεγματοποίηση των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τη συνένωση υπηρεσιών θα έχουμε πιο αποδοτικές, αποτελεσματικές και στοχευμένες υπηρεσίες προς τους πολίτες, με σαφώς χαμηλότερο κόστος και ίσως και λιγότερο προσωπικό. Αυτό θα σημαίνει σημαντικές εξοικονομήσεις τις οποίες θα επωφελούνται οι πολίτες».

___________________

Παράρτημα Α


ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΕΠΑΡΧΙΑΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ

Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ

1. Τα Συμβούλια έχουν δικό τους προϋπολογισμό και υπαλλήλους για τις κοινές υπηρεσίες.
2. Τα Συμβούλια είναι δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση.
3. Οι σχέσεις μεταξύ Συμπλεγμάτων και Συμβουλίων δεν είναι ελέγχου και ιεραρχίας, αλλά συνεργασίας, οι οποίες αναπτύσσονται βάσει του νόμου, κοινών συμφωνιών, καθώς και με το συντονισμό κοινών δράσεων.
4. Η πιθανή μεταφορά σε άλλα όργανα μερικών αρμοδιοτήτων της Επαρχιακής Διοίκησης, ιδιαίτερα όταν αυτές δε σχετίζονται με την άσκηση αποκεντρωμένης διοίκησης, μπορεί να γίνει σταδιακά, με την πρόοδο στη δημιουργία και εδραίωση του θεσμού των Συμβουλίων. Το ίδιο ισχύει και για ενδεχόμενη αναδιοργάνωση των Επαρχιακών Διοικήσεων.

Β. ΔΟΜΕΣ

5. Συμβούλια ιδρύονται και για τις 6 Επαρχίες.

Μεταβατική διευθέτηση (μέχρι τις εκλογές του 2016):

6. Την πρώτη φορά, αμέσως μετά τις εκλογές του 2011, τα μέλη ενός Συμβουλίου προέρχονται από τους Δήμους Αφορά και τους κατεχόμενους Δήμους.
και τα Συμπλέγματα ΑΤΑ της Επαρχίας και τις Επαρχιακές Ενώσεις Κοινοτήτων (ΕEΚ), ως εξής-
Σε όλες τις Επαρχίες, για κάθε Δήμο, καθώς και για κάθε Σύμπλεγμα που δημιουργείται, 1 μέλος ανεξάρτητα από τον αριθμό των ψηφοφόρων, 2ο μέλος για πέραν των 20.000 και μέχρι 40.000 ψηφοφόρους, 3ο μέλος για πέραν των 40.000 και μέχρι 60.000 και 4ο μέλος για πάνω από 60.000 ψηφοφόρους.
7. Επιπρόσθετα:
α) Για τις Επαρχίες Αμμοχώστου, Λάρνακας, Λεμεσού, Λευκωσίας και Πάφου, 1 μέλος από τις αντίστοιχες ΕΕΚ, το οποίο εκπροσωπεί, συλλογικά, τις κοινότητες που δε θα μετέχουν σε Συμπλέγματα.
β) Για τις Επαρχίες Λευκωσίας και Αμμοχώστου, 2ο μέλος από την ΕEΚ, το οποίο εκπροσωπεί, συλλογικά, τις κατεχόμενες κοινότητες.
γ) Για την Επαρχία Κερύνειας, 2 μέλη από την ΕEΚ, τα οποία εκπροσωπούν τις κατεχόμενες κοινότητες.
8. Τα μέλη έχουν θητεία μέχρι και την ανάληψη των καθηκόντων των μελών που θα εκλεγούν στις εκλογές του 2016.
9. Το Δήμο ή Σύμπλεγμα εκπροσωπεί στο Συμβούλιο ο Δήμαρχος ή ο Πρόεδρος του Συμπλέγματος ή ο αντικαταστάτης τους όταν κωλύονται. Σε περίπτωση περισσότερων του 1 μελών, η επιλογή γίνεται, κατά το δυνατόν, από κόμμα, συνασπισμό, συνδυασμό ή ανεξάρτητους συμβούλους εκτός αυτού από το οποίο προέρχεται ο Δήμαρχος ή Πρόεδρος του Συμπλέγματος και κατά σειρά της αριθμητικής τους αντιπροσώπευσης.
10. Ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου εκλέγονται από τα μέλη με απλή πλειοψηφία, χωριστά και με μυστική ψηφοφορία.

Τελική διευθέτηση

11. Στις δημοτικές/ κοινοτικές εκλογές του 2016, εκλέγονται 19 μέλη για κάθε Επαρχιακό Συμβούλιο με ξεχωριστό ψηφοδέλτιο απευθείας από το σύνολο του εκλογικού σώματος της Eπαρχίας, κατά τον ίδιο τρόπο που εκλέγονται τα Δημοτικά Συμβούλια. Η θητεία τους θα είναι πενταετής.
12. Η πρώτη συνεδρία για τη σύσταση Συμβουλίου σε σώμα συγκαλείται από τον Έπαρχο.
13. Ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου εκλέγονται από τα μέλη με απλή πλειοψηφία, χωριστά και με μυστική ψηφοφορία.
14. Ο Πρόεδρος υπηρετεί με απασχόληση σε πλήρη βάση. Τα λοιπά μέλη υπηρετούν όπως και οι Δημοτικοί Σύμβουλοι.
15. Ασύμβατη η υπηρεσία ενός μέλους Συμβουλίου που εκλέγεται, και ως αιρετού σε τοπική αρχή ή Σύμπλεγμα.
16. Ο Έπαρχος μετέχει σε Συμβούλιο με δικαίωμα λόγου αλλά όχι ψήφου.
17. Ένα Συμβούλιο συνέρχεται τακτικά κάθε μήνα και έκτακτα όταν αποφασίσει ο Πρόεδρός του ή το 1/3 των αιρετών μελών του.
18. Ως προς τη διοίκηση, εφαρμόζονται κατ’ αναλογία οι σχετικές διατάξεις που αφορούν τους Δήμους.
19. Κατά την κρίση του, ένα Συμβούλιο δημιουργεί επιτροπές από μέλη ή και μη μέλη του, για συγκεκριμένους τομείς με ρόλο να επεξεργάζονται σχέδια και προγράμματα δράσης και να εισηγούνται τη λήψη των αναγκαίων μέτρων καθώς και την υποβολή εισηγήσεων στο Συμβούλιο για θέματα πολιτικής.
20. Λήψη αποφάσεων με απαρτία και απλή πλειοψηφία των παρόντων μελών.
21. Δημιουργία άτυπου συμβουλευτικού Παγκύπριου Συντονιστικού Οργάνου Επαρχιακών Συμβουλίων, με τη συμμετοχή και εκπροσώπων των Ενώσεων Δήμων και Κοινοτήτων αλλά και άλλων φορέων, αν χρειαστεί.
22. Σε τακτά διαστήματα συγκαλούνται από τα Συμβούλια κοινές συνελεύσεις με όλα τα Συμπλέγματα και τις τοπικές αρχές, για συζήτηση θεμάτων μείζονος σημασίας και αλληλοενημέρωση.

Γ. ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΝΑΤΕΘΟΥΝ/ ΕΚΧΩΡΗΘΟΥΝ

Γενικά

23. Βασικός πυλώνας της εφαρμογής του περιφερειακού αναπτυξιακού προγραμματισμού, με τη συμμετοχή στη διαμόρφωση των πολιτικών για την οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη, το περιβάλλον, την πολεοδομία και χωροταξία, την υγεία, την κοινωνική πολιτική, τις φυσικές καταστροφές, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, κλπ., και την εξειδίκευσή τους σε επίπεδο Επαρχίας. Ετοιμασία σχετικών προγραμμάτων και παρακολούθηση της υλοποίησή τους αλλά και υλοποίηση αυτών που έχουν περιφερειακό χαρακτήρα.
24. Παρακολούθηση της υλοποίησης αλλά και υλοποίηση θεμάτων επιπέδου Επαρχίας σύμφωνα με τον αντίστοιχο σχεδιασμό και τις προωθούμενες από τα διάφορα Υπουργεία πολιτικές και ακολουθώντας τις πρόνοιες των σχετικών νομοθεσιών.
25. Συμβούλιο μπορεί να έρθει σε συμφωνία με ένα Σύμπλεγμα ή μια τοπική αρχή για την εφαρμογή προγραμμάτων ή έργων.

Προγραμματισμός- Ανάπτυξη

26. Εκπροσώπηση και προώθηση των συμφερόντων της Επαρχίας και διασφάλιση ισόρροπης ανάπτυξης.
27. Ίδρυση αναπτυξιακών εταιρειών και άλλων φορέων.
28. Συμμετοχή στην ετοιμασία του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς και την ετοιμασία και εκτέλεση Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων.
29. Παρακολούθηση και συντονισμός έργων που χρηματοδοτούνται με εθνικούς ή άλλους πόρους από τους υπόλογους διαχειριστές.
30. Έρευνα, σχεδιασμός και υποβολή προτάσεων για προώθηση αναπτυξιακών προγραμμάτων και τοπικών σχεδίων ανάπτυξης σε όλους τους τομείς της ανάπτυξης, περιλαμβανομένων προτάσεων για χρηματοδότηση από Ευρωπαϊκά προγράμματα.
31. Προώθηση του τουρισμού σε επίπεδο Επαρχίας, μέσω σχετικών φορέων.
32. Ενθάρρυνση επενδυτών στην ίδρυση επιχειρήσεων και τη χρηματοδότηση αναπτυξιακών προγραμμάτων και συμπράξεις με φορείς του ιδιωτικού τομέα.
33. Υποβοήθηση επενδυτών στην εξασφάλιση απαιτούμενων αδειών.
34. Προώθηση προγράμματος υποδομών και κινήτρων για την ανάπτυξη της υπαίθρου (π.χ. τουριστικές υποδομές, εναλλακτικές μορφές τουρισμού, αποκατάσταση υποβαθμισμένων περιοχών, αναβάθμιση περιοχών ψηλής φυσικής αξίας).

Κοινωνική Αλληλεγγύη- Δημόσια Υγεία

35. Υλοποίηση προγραμμάτων δράσης και πρωτοβουλιών προώθησης της απασχόλησης και της κοινωνικής ενσωμάτωσης διαφόρων ομάδων.
36. Υλοποίηση προγραμμάτων και λειτουργιών κοινωνικής φροντίδας και κοινωνικής αλληλεγγύης.
37. Οργάνωση ειδικών προγραμμάτων για την προστασία και προαγωγή της δημόσιας υγείας.

Παιδεία -Πολιτισμός – Αθλητισμός- Νεολαία

38. Χρηματοδότηση πολιτιστικών και αθλητικών προγραμμάτων και εκδηλώσεων υπερτοπικής σημασίας.
39. Προγράμματα μαζικού αθλητισμού.
40. Ανέγερση και λειτουργία Αθλητικών Κέντρων και πολιτιστικών εγκαταστάσεων μείζονος σημασίας.

Περιβάλλον και Ποιότητα Ζωής

41. Εξειδίκευση των κατευθυντήριων γραμμών της περιβαλλοντικής πολιτικής σε επίπεδο Επαρχίας.
42. Σχεδιασμός της διαχείρισης στερεών αποβλήτων.
43. Εποπτεία και διαχείριση συμπλεγμάτων διαχείρισης σκυβάλων και προγραμμάτων διαχείρισης αποβλήτων, περιλαμβανομένων των «πράσινων σημείων».
44. Διαχείριση πάρκων, χώρων πρασίνου και δημόσιων χώρων υπερτοπικού μεγέθους και εμβέλειας.


Πολεοδομία και Χωροταξία

45. Ευθύνη για τη σύσταση και λειτουργία περιφερειακών Πολεοδομικών Συμβουλίων. Εξέταση της αναγκαιότητας διαφοροποίησης στη σύνθεση του Πολεοδομικού Συμβουλίου, ώστε να περιληφθούν οι Πρόεδροι των Επαρχιακών Συμβουλίων.
46. Συμμετοχή στην εκπόνηση του Σχεδίου για τη Νήσο και την παρακολούθηση της εφαρμογής του σε Επαρχιακό επίπεδο.
47. Ετοιμασία περιφερειακού σχεδίου χωροταξικής ανάπτυξης ως κατευθυντήριας πολιτικής για όλες τις τοπικές αρχές.
48. Αρμοδιότητες Ενιαίας Πολεοδομικής Αρχής.
49. Γνωμοδότηση για τη χωροθέτηση μεγάλων αναπτύξεων, π.χ. μαρίνες, γκολφ, χώροι επεξεργασίας/ ταφής αποβλήτων, σταθμοί αποθήκευσης πετρελαιοειδών, αιολικά πάρκα, αυτοκινητόδρομοι, μεγάλες βιομηχανικές μονάδες, σταθμοί παραγωγής ενέργειας.

Πολιτική Προστασίας και Ασφάλειας

50. Συμμετοχή στο σχεδιασμό της πολιτικής προστασίας της Επαρχίας.
51. Συντονισμός της δράσης για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης σε Επαρχιακή κλίμακα.
52. Αρωγή στην καταστολή πυρκαγιών και την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών.

Υποδομές – Μεταφορές – Συγκοινωνίες

53. Εποπτεία και διαχείριση ευρύτερων εξειδικευμένων Συμβουλίων (π.χ. Υδατοπρομήθειας και Αποχετεύσεων) και ετοιμασία μελετών για την ενοποίηση Συμβουλίων.
54. Κατασκευή και συντήρηση αντιπλημμυρικών έργων.
55. Μελέτη, κατασκευή, συντήρηση περιφερειακών δρόμων,
56. Εκπόνηση κυκλοφοριακών μελετών.
57. Συντονισμός και σχεδιασμός δημόσιων μεταφορών, έλεγχος εταιρειών μεταφορών, καθορισμός υπεραστικών γραμμών λεωφορείων και ύψους κομίστρου, διερεύνηση παραπόνων.


23 Δεκεμβρίου, 2010