20/8/10

Δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπου κ. Στέφανου Στεφάνου

20/08/2010
Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Στέφανος Στεφάνου προέβη σήμερα σε ενημέρωση προς τους δημοσιογράφους στο Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών. Στην εναρκτήρια του δήλωση ο κ. Στεφάνου ανέφερε:


«Έχουμε διαβάσει στον Τύπο ότι η Κυβέρνηση δεν ευνοεί νέα δικαστικά μέτρα κατά των Όραμς γιατί – κατά το δημοσίευμα – θα 'διαταραχθεί το καλό κλίμα στις συνομιλίες'. Σε σχέση μ’ αυτό το δημοσίευμα, έχουμε να σχολιάσουμε τα ακόλουθα:

Η Κυβέρνηση δεν επικαλέστηκε 'το καλό κλίμα των συνομιλιών' για να αποτρέψει την επιδίωξη 'νέας απόφασης για εκτέλεση του διατάγματος κατεδάφισης της οικίας που έκτισαν παράνομα στην κατεχόμενη Λάπηθο οι Όραμς'. Διερωτόμαστε από πού έχει αντληθεί μια τέτοια πληροφόρηση.

Για μια ακόμα φορά θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε ότι οι προσφυγές είναι θέμα ατομικού δικαιώματος. Δεν είναι η Κυβέρνηση που προσφεύγει στα δικαστήρια, είναι οι πολίτες που διεκδικούν τα δικαιώματά τους.

Παρότι είναι ατομικό δικαίωμα των πολιτών η διεκδίκηση των όποιων δικαιωμάτων τους διά της δικαστικής οδού, εντούτοις η Κυβέρνηση έχει θέσεις και απόψεις για τα ζητήματα που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο επηρεάζουν πτυχές του Κυπριακού και έχει υποχρέωση να τις δηλώνει.

Οι τελευταίες εξελίξεις με αποφάσεις του ΕΔΑΔ θα έπρεπε ήδη να προβληματίσουν όλους όσοι θεωρούν ότι χωρίς σοβαρό προβληματισμό και επιμέτρηση των όποιων πιθανών προεκτάσεων και επιπτώσεων στο Κυπριακό μπορούν να καταφεύγουν στα δικαστήρια. Στην υπόθεση Όραμς κερδήθηκε μια νομική μάχη. Δεν μπορεί ο καθένας να αποφασίζει και να προχωρεί αδιαφορώντας για τις όποιες επιπτώσεις θα έχουν οι πράξεις του.
Ως Κυβέρνηση έχουμε την υποχρέωση να προστατεύουμε και να διαφυλάσσουμε τα όποια νομικά εργαλεία και αποφάσεις δικαστηρίων έχει στα χέρια της η Κυπριακή Δημοκρατία.

Σε σχέση με τα δημοσιεύματα για την ανέγερση πανεπιστημίου στα κατεχόμενα, στην περιοχή του Αγίου Φίλωνα, θα πρέπει να πω ότι μόλις περιέπεσαν στην αντίληψή μας δημοσιεύματα στον τουρκοκυπριακό Τύπο περί οικοδόμησης πανεπιστημίου στην περιοχή της Γιαλούσας η Κυβέρνηση προχώρησε σε ενέργειες και διαβήματα τα οποία και θα συνεχίσει. Για πρώτη φορά υπήρξαν σχετικά δημοσιεύματα στις 10 Απριλίου 2010. Πολλά από τα δημοσιεύματα που υπάρχουν στον τουρκοκυπριακό Τύπο τελικά αποδεικνύονται ως μη αληθή, αλλά εμείς πάντοτε έχουμε την υποχρέωση να τα διερευνούμε πολύ σοβαρά για να διαπιστώσουμε πρώτα απ΄ όλα εάν και κατά πόσον ευσταθούν έτσι ώστε να γίνονται έγκαιρα οι ενέργειες και τα διαβήματα της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Σε σχέση με το πλοιάριο για μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα, σύμφωνα με τα όσα έχουν δηλώσει οι πρωταγωνιστές της φερόμενης νέας πρωτοβουλίας για μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας, αυτό που έχουμε να πούμε ανεξαρτήτως της όποιας εξέλιξης θα έχει η πρωτοβουλία αυτή – γιατί εμείς δεν έχουμε οποιαδήποτε επίσημη πληροφόρηση – το κυβερνητικό διάταγμα που έχει εκδοθεί και που απαγορεύει τον κατάπλουν και τον απόπλουν σκαφών που έχουν προορισμό τη Γάζα συνεχίζει να ισχύει. Άρα η Κυβέρνηση θα πράξει ανάλογα εάν και εφόσον υπάρξουν οποιεσδήποτε εξελίξεις στο συγκεκριμένο θέμα».

Στη συνέχεια ο κ. Στεφάνου απάντησε σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων ως ακολούθως:

Απ. Τομαράς: Τι είναι αυτό που φοβίζει την Κυβέρνηση αναφορικά με την απόφαση για τους Όραμς; Εάν κινηθεί η πλευρά του κ. Αποστολίδη για εκτέλεση της απόφασης βλέπετε κάποιους άλλους κινδύνους που πιθανότατα να παραπέμπουν σε μια αρνητική απόφαση του ΕΔΑΔ;

Κ. Ε.: Νομίζω ότι όλοι θα πρέπει να παραδειγματιστούμε από την πορεία και τις εξελίξεις που είχαν διάφορες υποθέσεις στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Το 1998 είχε κερδηθεί μια νομική μάχη με την υπόθεση της Τιτίνας Λοϊζίδου. Θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι τότε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ως Γενικός Γραμματέας του ΑΚΕΛ αλλά και ως Πρόεδρος της Βουλής, είχε πει ότι δεν πρέπει να προχωρήσουμε στη μαζικοποίηση των προσφυγών γιατί υπάρχει κίνδυνος αυτά που έχουν κερδηθεί ως «νομικό απόθεμα» ενδεχομένως αύριο είτε να χαθεί είτε να μειωθεί η εμβέλειά τους. Είδαμε την εξέλιξη των πραγμάτων και έχουμε και συγκεκριμένες αποφάσεις. Άρα αυτό που υπάρχει ως νομικό όπλο θα πρέπει πάντοτε να διαφυλάσσεται. Έχω πει ότι θα πρέπει όλοι μας να επιμετρούμε διπλά και τριπλά τις προεκτάσεις και τις πιθανές παρενέργειες των όποιων ενεργειών μας.

Δεν είναι θέμα φόβου, είναι θέμα εκτίμησης και επιμέτρησης των όποιων κινδύνων, των όποιων παρενεργειών πιθανόν να υπάρξουν. Θα πρέπει να σκεφτούμε κιόλας τι περισσότερο μπορεί να πάρουμε σε μια νέα δικαστική μάχη, όποια και αν είναι αυτή, σε σχέση με αυτά που έχουμε στα χέρια μας. Αυτά πρέπει να τα θέτουμε υπό το πρίσμα της μελέτης για να διαφυλάσσουμε τα νομικά επιχειρήματα που έχουμε ως Κυπριακή Δημοκρατία.

Θα ήθελα να επαναλάβω τη βασική μας θέση ότι το Κυπριακό δεν πρόκειται να επιλυθεί στις αίθουσες των δικαστηρίων. Το Κυπριακό, ως κατεξοχήν πολιτικό θέμα, θα λυθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, φυσικά και φυσιολογικά αξιοποιώντας και τη νομική επιστήμη και τα νομικά εργαλεία που έχουμε στα χέρια μας και το Δίκαιο.

Σ. Παπαδόπουλος: Δεν σας ανησυχεί το γεγονός ότι αυτή η θέση της Κυβέρνησης, να είναι πιο συγκρατημένη, ειδικά στη συγκεκριμένη περίπτωση όπου δεν θέλετε να προχωρήσουμε στην κατεδάφιση του σπιτιού, θα δημιουργήσει τετελεσμένο στην περίοδο των συνομιλιών;

Κ. Ε.: Θα ήθελα πρώτα απ΄ όλα να εκφράσω τη λύπη μου γιατί τέτοια ζητήματα που σχετίζονται με πτυχές του Κυπριακού βγαίνουν στη δημοσιότητα. Αυτά είναι ζητήματα πάνω στα οποία θα έπρεπε να γίνεται ένας προβληματισμός μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας γιατί έχουμε και διαπραγματεύσεις. Θα πρέπει όλοι να παραδειγματιστούν και από τις εξελίξεις που έχουν επισυμβεί στο χώρο των δικαστηρίων και τις όποιες παρενέργειες έχουν στο Κυπριακό. Γι΄ αυτό εμείς αποφεύγουμε την όποια συζήτηση. Ασφαλώς και έχουμε θέση και άποψη την οποία διατυπώνουμε ευθαρσώς γιατί αισθανόμαστε και έχουμε ευθύνη για τη διαχείριση του κυπριακού προβλήματος.

Α. Χαραλάμπους: Έχετε υπόψη σας τις θέσεις που προωθεί ο Κουντρέτ Οζερσάι στη Σουηδία σε σχέση με το Κυπριακό;

Κ. Ε.: Η Κυβέρνηση πάντοτε βλέπει, ερευνά, αξιολογεί και ταυτόχρονα με σαφήνεια και καθαρότητα διατυπώνει τις θέσεις της και προς το διεθνή παράγοντα αλλά και στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Αυτές οι θέσεις εναρμονίζονται πλήρως με τη συμφωνηθείσα βάση του Κυπριακού, το στόχο για λύση διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας με πολιτική ισότητα, όπως περιγράφεται στα σχετικά ψηφίσματα του ΟΗΕ για ένα κράτος με μια και μόνη κυριαρχία, μια ιθαγένεια και μια διεθνή προσωπικότητα. Ταυτόχρονα η Κυβέρνηση έχει και συγκροτημένη πρόταση για το πώς μπορεί να επιταχυνθεί ο διάλογος και πώς μπορεί να δημιουργηθεί μια νέα δυναμική στις προσπάθειες επίλυσης του Κυπριακού. Αναφέρομαι στη δέσμη προτάσεων του Προέδρου της Δημοκρατίας, στις προτάσεις οι οποίες στηρίζονται και στα ψηφίσματα του ΟΗΕ αλλά και σε αποφάσεις της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Α. Χαραλάμπους: Ο κ. Έρογλου έχει πει ότι δεν υπάρχει τίποτα καινούριο στις τελευταίες προτάσεις.

Κ. Ε.: Μήπως αυτός είναι ο λόγος που απορρίπτει η τουρκοκυπριακή πλευρά τις προτάσεις; Το ζητούμενο είναι να υπάρχει κάτι νέο ή κάτι παλιό; Ασφαλώς και δεν είναι νέο το γεγονός ότι η Τουρκία θα πρέπει να παραδώσει την περιοχή των Βαρωσίων στον ΟΗΕ με βάση το ψήφισμα 550 του 1984 και το οποίο η Τουρκία, δυστυχώς, δεν εφαρμόζει από τότε. Όμως εμείς τα βάζουμε όλα σε ένα πακέτο που δημιουργεί κίνητρα και στην ίδια την Τουρκία και στην τουρκοκυπριακή κοινότητα για να προχωρήσουν και να λάβουν αποφάσεις που θα βοηθήσουν στην επίλυση του κυπριακού προβλήματος. Η δέσμη προτάσεων δημιουργεί κίνητρα και τη δυνατότητα για μεγαλύτερη εμπλοκή και της ίδιας της ΕΕ -έχοντας υπόψη ότι οι κύκλοι της ΕΕ προωθούν έναν κανονισμό για το απευθείας εμπόριο που είναι πάνω σε λανθασμένη νομική βάση και δεν στηρίζεται σε καμιά απόφαση, σε κανένα συμπέρασμα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου- και ταυτόχρονα προσφέρει διέξοδο και στην ΕΕ αλλά και στην Τουρκία αναφορικά με την προοπτική της συνέχισης της ευρωπαϊκής πορείας της Τουρκίας. Αναφέρομαι στο ξεπάγωμα Κεφαλαίων για την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας.

Α. Χαραλάμπους: Οι Τουρκοκύπριοι προβάλλουν το απευθείας εμπόριο στις τελευταίες τους επαφές. Ποια είναι τα μηνύματα που παίρνουμε;

Κ. Ε.: Δεν είναι μόνο τώρα που οι Τουρκοκύπριοι προβάλλουν το απευθείας εμπόριο. Θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι το απευθείας εμπόριο ήταν ένας βασικός άξονας της πολιτικής της Τουρκίας και της τουρκοκυπριακής κοινότητας αμέσως μετά το 2004, κάτω από το ψευδοεπιχείρημα της άρσης της λεγόμενης απομόνωσης των Τουρκοκυπρίων και γι΄ αυτό το θέμα προσπαθούν από τότε. Να επαναλάβω ότι η δική μας η πρόταση δίνει τη δυνατότητα στην ΕΕ να υλοποιήσει τα συμπεράσματά της – αναφέρομαι στα συμπεράσματα του Απριλίου του 2004 – χωρίς να παραβιάζεται η κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας και χωρίς να παραβιάζονται και αποφάσεις της ίδιας της ΕΕ αλλά και χωρίς να παραβιάζεται σε τελική ανάλυση η διεθνής νομιμότητα. Είναι γι΄ αυτό που η δέσμη προτάσεων του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι και ισορροπημένη, είναι και υλοποιήσιμη.

Στ. Ορφανίδης: Εάν γίνει κάποιος έλεγχος στο πλοιάριο με την ανθρωπιστική βοήθεια, κατόπιν συνεννόησης και με τις ισραηλινές αρχές, υπάρχει περίπτωση να επιτραπεί τελικά ο απόπλους;

Κ. Ε.: Σε σχέση με το πλοίο έχω αναφέρει τη θέση της Κυπριακής Δημοκρατίας. Υπάρχει το κυβερνητικό διάταγμα. Είναι γνωστό ότι η Κυπριακή Δημοκρατία σε συνεργασία και με την Ελλάδα έχει αναλάβει και έχει προβεί μαζί με την Ελληνική Κυβέρνηση σε μια σειρά από ενέργειες με στόχο να ανοίξουν το δρόμο σε μια πρωτοβουλία που θα βοηθήσει την ενίσχυση της ροής ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα. Γίνονται διάφορες προσπάθειες και διαβουλεύσεις για το θέμα αυτό.

Απ. Τομαράς: Ποιά η απάντησή σας στις επικρίσεις ότι ο καταναλωτής είναι ανοχύρωτος στην ακρίβια και σε κάποιες νουθεσίες ότι πρέπει να επιβληθεί πλαφόν σε βασικά είδη διατροφής, όπως έγινε με τα καύσιμα;

Κ. Ε.: Το γνωρίζετε, και το έχει δηλώσει ευθαρσώς ο αρμόδιος Υπουργός, ότι έχουμε αποταθεί στην ΕΕ έτσι ώστε σε συγκεκριμένα προϊόντα πλατιάς κατανάλωσης να επιτραπεί να υπάρξει πλαφόν. Βέβαια υπάρχουν και αντίθετες τοποθετήσεις μέσα σε συγκεκριμένα κόμματα, και αναφέρομαι στον ΔΗΣΥ. Από τη μία έχουμε δηλώσεις Βουλευτών του ΔΗΣΥ που κατηγορούν την Κυβέρνηση ότι δεν λειτουργεί προς την κατεύθυνση να θέσει πλαφόν, και από την άλλη έχουμε δηλώσεις άλλων Βουλευτών του ιδίου κόμματος ότι είναι ατελέσφορη η πολιτική των πλαφόν γιατί πλήττει τη λογική της ελεύθερης οικονομίας. Η Κυβέρνηση λαμβάνει όλα τα μέτρα που πρέπει για την προστασία του καταναλωτή, στα πλαίσια ασφαλώς των Κανονισμών της ΕΕ και των κανόνων λειτουργίας της ελεύθερης οικονομίας της αγοράς. Εκεί που θα μας επιτρέψουν να έχουμε πλαφόν, θα έχουμε πλαφόν.

Να υπενθυμίσω ότι μόνο αυτή η Κυβέρνηση έχει προσφύγει στην Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού και έχουν ληφθεί και συγκεκριμένες αποφάσεις αναφορικά με την παραβίαση του ανταγωνισμού. Παρακολουθούμε πολύ στενά τα πράγματα και γίνεται πολύ συγκεκριμένη δουλειά για την προστασία του καταναλωτή. Θα πρέπει και ο ίδιος ο καταναλωτής να προστατεύει τον ίδιο του τον εαυτό και εμείς θα συνεχίσουμε να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας. Δεν συμφωνώ με αυτό που αυθαίρετα πολλές φορές λέγεται και είναι έξω από την πραγματικότητα, ότι για παράδειγμα η Κύπρος είναι η πιο ακριβή χώρα, ότι έχουμε το πιο ακριβό ρεύμα, ενώ οι αριθμοί δεν δείχνουν κάτι τέτοιο. Παρότι η Κυπριακή Δημοκρατία είναι σε δυσμενέστερη θέση σε σχέση με άλλες χώρες από άποψη πρώτων υλών, η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος ήταν στον μέσο όρο της ΕΕ ξεπερνώντας και χώρες που έχουν περισσότερες δυνατότητες από εμάς. Λεγόταν, επίσης, για τα καύσιμα ότι είναι τα ακριβότερα στην Ευρώπη, όμως η έρευνα που κάνουμε, και με βάση τις στατιστικές της ΕΕ, κάθε άλλο παρά δικαιολογεί αυτά που λέγονται. Δεν είναι ανάγκη να πανικοβάλλουμε τον κόσμο ή να κατηγορούμε ασύστολα ότι η Κύπρος είναι ακριβότερη σε διάφορα πράγματα. Η Κυβέρνηση, στα περιθώρια που της δίνονται, κάνει τις ενέργειές της με πολλή αποφασιστικότητα και έχει συγκεκριμένα δείγματα γραφής να δείξει. Το γάλα είναι ακριβό, όπως και το ψωμί, και κάνουμε προσπάθειες για να αντιμετωπίσουμε αυτό το θέμα, αλλά όχι πίσω από αυτά τα δύο να θέτουμε το ζήτημα ότι η Κύπρος είναι η ακριβότερη χώρα.

Σ. Παπαδόπουλος: Οι παραγωγοί αναφέρουν ότι πωλούν ακριβά με τη δικαιολογία ότι πληρώνουν ακριβό ρεύμα ενώ τα δικά μας καύσιμα βρίσκονται στο μέσο των τιμών της ΕΕ. Γιατί λοιπόν να έχουμε τα ακριβότερα προϊόντα και οι άλλες χώρες που έχουν πιο ακριβό ρεύμα να πωλούν προϊόντα στον μέσο όρο των τιμών της ΕΕ;

Κ. Ε.: Το θέμα ερευνάται πολύ επισταμένα από το αρμόδιο Υπουργείο, δηλαδή το Υπουργείο Εμπορίου, το οποίο κάνει συγκεκριμένες ενέργειες. Δεν μπορώ αυτήν τη στιγμή να λέω ότι από την αλυσίδα που ξεκινά από τον παραγωγό και φθάνει στον καταναλωτή ευθύνονται εκείνοι ή οι άλλοι. Εκτός από τις προσπάθειες για επιβολή πλαφόν εμείς συνεχίζουμε και τις προσπάθειες ώστε πραγματικά να λειτουργεί ο ανταγωνισμός προς όφελος του καταναλωτή και όχι να υπάρχουν οι όποιες συνεννοήσεις κάτω από το τραπέζι με στόχο να υπάρχει υπερκέρδος, αισχροκέρδεια και τελικά να την πληρώνει ο καταναλωτής.

Μ. Φιλή: Μας έχει απαντήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την επιβολή πλαφόν στα είδη πρώτης ανάγκης;

Κ. Ε.: Ο Υπουργός Εμπορίου έχει πει ότι αναμένει την απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία κατά την εκτίμησή του θα έρθει σύντομα.