14/7/10

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας προήδρευσε συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Δημήτρης Χριστόφιας προήδρευσε σήμερα συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου, στο Προεδρικό Μέγαρο.


Μετά τη λήξη της συνεδρίας, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Στέφανος Στεφάνου έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Το Υπουργικό Συμβούλιο προχώρησε σήμερα στο διορισμό του Προέδρου, του Αντιπροέδρου και των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου (ΔΣ) της ΑΤΗΚ. Είναι οι ακόλουθοι:

Πρόεδρος: κ. Στάθης Κιττής
Αντιπρόεδρος: κ. Λοΐζος Παπαχαραλάμπους
Μέλη: κ.κ. Νικόλας Γεωργιάδης, Χριστάκης Αττούνας,
Γιώργος Τσακκιστός, Στέλιος Αμερικάνος,
Γιώργος Χαρής, Χαράλαμπος Τσουρής και Αντώνης Αντωνίου.

Τα επτά πρώτα ονόματα αποτελούν επαναδιορισμό. Ο κ. Τσουρής, αρχιτέκτονας, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΤΕΚ και ο κ. Αντωνίου, επίσης αρχιτέκτονας αποτελούν τα δυο νέα μέλη του ΔΣ της ΑΤΗΚ».

Στη συνέχεια ο κ. Στεφάνου απάντησε στις ακόλουθες ερωτήσεις των δημοσιογράφων:

Ερώτηση: Διάφορα κόμματα ζητούσαν πλήρη αλλαγή του ΔΣ της ΑΤΗΚ.

Απάντηση: Τα επτά από τα εννέα μέλη έθεσαν τις παραιτήσεις τους στη διάθεση του Προέδρου της Δημοκρατίας. Η παραίτηση δύο μελών του πρώην ΔΣ, του κ. Γιώργου Κωνσταντίνου και του κ. Χρήστου Κυριάκου ήταν οριστική. Υπενθυμίζω ότι το ΔΣ τότε έθεσε τις παραιτήσεις του στη διάθεση του Προέδρου διότι είχε δημιουργηθεί μια κατάσταση που αδικούσε κατάφωρα τόσο την ΑΤΗΚ όσο και το ΔΣ και ήδη είχαν παραιτηθεί, λέγοντας ότι πρέπει να σταματήσει ο θόρυβος έτσι ώστε όλοι να μπορούν να κρίνουν με νηφαλιότητα και ψυχραιμία. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας – και το είχαμε πει και στη δήλωσή μας τότε όταν ανακοινώθηκε η παραίτηση του ΔΣ – ευχαρίστησε για τη δραστηριότητα που είχαν αναπτύξει και είπε ότι θα έπαιρνε τις αποφάσεις του το Υπουργικό Συμβούλιο λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα.

Ερώτηση: Υπήρχε μια κατάσταση. Αυτή η κατάσταση άλλαξε τώρα;

Απάντηση: Τα ΜΜΕ μιλούσαν για «μπάχαλο» τότε στην ΑΤΗΚ. Ποιές υποθέσεις υπάρχουν στην ΑΤΗΚ;

Ερώτηση: Υπάρχουν πληροφορίες και έγγραφα ότι η διοίκηση της ΑΤΗΚ πλήρωνε δημοσιογράφους για να γράφουν υπέρ της.

Απάντηση: Για ό,τι υπάρχει για αυτά τα θέματα, να γίνουν καταγγελίες. Η Κυβέρνηση ούτε δικάζει, ούτε καταδικάζει οποιονδήποτε. Ενώπιον της Νομικής Υπηρεσίας ή της Αστυνομίας υπάρχει μόνο μια υπόθεση αναφορικά με την ΑΤΗΚ και η Κυβέρνηση έχει προχωρήσει στο να επαναδιορίσει ΔΣ της ΑΤΗΚ.

Ερώτηση: Υπάρχουν έγγραφα για αυτά. Αν τελικά αποδειχθεί ότι έτσι έχουν τα πράγματα, ποιά η ευθύνη της Κυβέρνησης;

Απάντηση: Δεν γνωρίζω αν αυτά που λέτε ενέχουν αδίκημα ή κάτι άλλο. Μου ζητάτε να δικάσω και να καταδικάσω, πράγμα που ποτέ αυτή η Κυβέρνηση δεν θα κάνει διότι μια ευνομούμενη κοινωνία και πολιτεία κρίνεται πρώτα από όλα από το γεγονός ότι υπάρχουν διαδικασίες που πρέπει να τηρούνται και υπάρχουν κάποιοι που αποφασίζουν αν κάτι αποτελεί παράπτωμα, αδίκημα ή παρατυπία.

Ερώτηση: Όταν υπάρχουν ανοικτές υποθέσεις και επαναδιορίζονται τα ίδια μέλη, δεν είναι σαν να λέτε ότι εκείνες οι υποθέσεις δεν ευσταθούν;

Απάντηση: Υπάρχει μια ανοικτή υπόθεση. Μία. Και αυτή αφορά τις καταγγελίες που έκανε ο Πρόεδρος του ΔΣ της ΑΤΗΚ για κάποιες παρατυπίες που, κατά την άποψή του, υπάρχουν.
Ερώτηση: Ο κ. Καρογιάν χθες είπε ότι αφέθηκαν σκιές, οι οποίες ακόμη δεν έχουν εξαλειφθεί. Και τώρα επαναδιορίζεται το ίδιο ΔΣ.

Απάντηση: Υπάρχουν αυτές οι όποιες σκιές και δεν επαναδιορίζεται το ΔΣ. Και αύριο με τις όποιες διαδικασίες προβλέπει η διαδικασία, αυτές οι σκιές αποδεικνύονται λανθασμένες. Ποιός θα «σβήσει» τα όποια υπονοούμενα ή τις όποιες σκιές αφέθηκαν στους ανθρώπους, για σκιές στις οποίες αναφέρονταν άλλοι; Για αυτό λέω ότι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί. Κάποια συγκεκριμένα κόμματα έτρεξαν πρώτα να καταγγείλουν αυτά τα φαινόμενα και να βρεθούν μπροστά στη συζήτηση αυτών των ζητημάτων, όταν για παρατυπίες που προέκυψαν σε οργανισμό του δικού τους κόμματος ζήτησαν να περιμένουμε το πόρισμα της έρευνας – που είναι και σωστή θέση. Δεν μπορεί, όμως, να είναι «της παπαδιάς τα ξύλα» σε περιπτώσεις που ενδιαφέρει κάποιους και σε άλλες περιπτώσεις που θεωρούν ότι θα κάνουν αντιπολίτευση να κτυπούν αλύπητα. Για να έχουμε και μια σωστή προσέγγιση προς όλα τα θέματα, πάντοτε όλοι να περιμένουμε τις διαδικασίες, έτσι όπως προβλέπονται σε μια ευνομούμενη κοινωνία, για να μη γίνουμε Βαβυλωνία. Για να μην αιωρούνται σκιές πάνω από όλους τελικά. Όποιος θέλει, να κατηγορεί κάποιον και αμέσως να ξεκινά η συζήτηση αν είναι έτσι ή αλλιώς και να κάνουμε τους δικαστές, να δικάζουμε, να καταδικάζουμε, να λοιδορούμε ανθρώπους. Πού θα καταλήξουμε;

Ερώτηση: Αυτές οι σκιές οδήγησαν στην παραίτηση του ΔΣ.

Απάντηση: Δημιουργήθηκε ολόκληρο «μπάχαλο» και για αυτό το ίδιο το ΔΣ, όπως και ο Πρόεδρος και η Κυβέρνηση θέλαμε να σταματήσει αυτή η ιστορία. Να μπορέσει η κοινωνία με ψυχραιμία να κρίνει κάποια πράγματα και να προχωρήσουν και κάποιες διαδικασίες.

Ερώτηση: Εντοπίζει η Κυβέρνηση μικροκομματικές σκοπιμότητες για τα πυρά που δέχεται η ΑΤΗΚ;

Απάντηση: Δεν θέλω να «ρίχνω λάδι στη φωτιά». Άλλωστε, όσες φορές το πολιτικό κλίμα στην Κύπρο πήρε «φωτιά», δεν ήταν εξ υπαιτιότητας της Κυβέρνησης. Εμείς υποχρεωνόμαστε να επανέλθουμε. Όλοι μας θα πρέπει να στηρίξουμε οργανισμούς οι οποίοι είναι και εύρωστοι και κερδοφόροι και προσφέρουν πάρα πολλά στην οικονομία του τόπου, αλλά και στην κοινωνία μέσα από υπηρεσίες. Είναι πολύ ανταγωνιστικό το πεδίο των τηλεπικοινωνιών. Η Κυβέρνηση θα συνεχίσει να στηρίζει τους ημικρατικούς οργανισμούς για να μπορούν να αντεπεξέλθουν και του ανταγωνισμού και να συνεχίσουν να προσφέρουν στην κυπριακή κοινωνία και οικονομία. Από ΄κει και πέρα, ο καθένας κρίνεται με τις δικές του τοποθετήσεις και ενέργειες.

Στη συνέχεια ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος προέβη στην ακόλουθη ανακοίνωση:

«Το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε την επαναπροκήρυξη του σχεδίου απόσυρσης και αντικατάστασης παλαιών οχημάτων με ταυτόχρονη αγορά νέου αυτοκινήτου χαμηλού κυβισμού, φιλικού προς το περιβάλλον και το μέγιστο ύψος της επιχορήγησης καθορίζεται στα €1.000 για κάθε απόσυρση, με ανώτατο προϋπολογισμό €2 εκ. Τα κυριότερα οφέλη από την εφαρμογή του εν λόγω σχεδίου είναι, πρώτα από όλα, οικολογικά εφόσον η τεχνολογία καινούργιων αυτοκινήτων, ιδιαίτερα μικρού κυβισμού, παράγει λιγότερους ρύπους και απαιτεί χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμων. Επιπλέον, υπάρχει όφελος για την τόνωση της αγοράς αυτοκινήτου, έχοντας υπόψη ότι το 2009 παρατηρήθηκε μια μεγάλη μείωση της αγοράς καινούργιων αυτοκινήτων και επίσης, θα έχει όφελος και το κεφάλαιο της οδικής ασφάλειας λόγω του ότι τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν πολλαπλά συστήματα οδικής ασφάλειας. Το σχέδιο αφορά την αγορά καινούργιων αυτοκινήτων, όχι μεταχειρισμένων. Τα αυτοκίνητα προς απόσυρση θα πρέπει να είναι ηλικίας 15 χρόνων και άνω. Κρίθηκε ότι το προηγούμενο σχέδιο προσέφερε και για αυτό το επαναπροκηρύσσουμε».

Ακολούθως, ο κ. Στεφάνου έκανε την εξής δήλωση:

«Αναφορικά με την ενεργοποίηση της διαδικασίας ελέγχου ελλείμματος, στην οποία έχει εισέλθει και η Κυπριακή Δημοκρατία μαζί με τη Δανία, τη Φινλανδία και τη Βουλγαρία, τη γνωστή ως επιτήρηση, ο κ. Ομήρου έχει πει σχετικά ότι η επιτήρηση είναι αποστέρηση της εθνικής οικονομικής κυριαρχίας και ως ένα βαθμό και αποστέρηση της εθνικής πολιτικής κυριαρχίας. Αυτό είναι υπερβολή που απλώς πανικοβάλλει τον κόσμο. Εάν η διαδικασία ελέγχου ελλείμματος είναι απώλεια της εθνικής οικονομικής και πολιτικής κυριαρχίας, τότε όλες οι χώρες της Ευρωζώνης, πλην του Λουξεμβούργου, που έχουν εισέλθει στην επιτήρηση, δηλαδή οι 24 από τις 27 χώρες της ΕΕ, έχουν απολέσει την εθνική οικονομική κυριαρχία και την εθνική πολιτική κυριαρχία. Για αυτό λέω ότι είναι υπερβολή.

Η δε Κυπριακή Δημοκρατία είναι στο πρώτο στάδιο μιας διαδικασίας που περιλαμβάνει διάφορα στάδια. Είμαστε στο στάδιο των συστάσεων και εμείς ακούμε αυτές τις συστάσεις και λαμβάνουμε τα μέτρα μας για να μην πάρουν άλλοι μέτρα για μας, όπως γίνεται με την Ελλάδα, όπως γίνεται και με κάποιες άλλες χώρες που, δυστυχώς, είναι σε μια κατάσταση που και επώδυνα μέτρα αναγκάζονται να λάβουν και που άλλοι τα επιβάλλουν. Εμείς θα συνεχίσουμε να κάνουμε πολιτική έτσι ώστε να δικαιώσουμε τους στόχους που έχουμε θέσει, στόχους που θέτει και η ΕΕ, ούτως ώστε να μειωθεί το έλλειμμα στο 3% μέχρι το 2012.

Η ΕΕ, στην Έκθεση που δημοσίευσε πριν από περίπου 15 μέρες, επαναλαμβάνει την ενεργοποίηση του ελέγχου ελλείμματος, αναφέροντας και τους λόγους για τους οποίους η Κύπρος και η Δανία – και μας ξεχωρίζουν από τις άλλες δύο χώρες – έχουν τέτοιο έλλειμμα και εφαρμόζεται σε αυτές η εν λόγω διαδικασία. Περαιτέρω αναφέρεται ότι η Κύπρος και η Δανία βρέθηκαν με αυτό το έλλειμμα λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και εξωγενών παραγόντων και επειδή η Κύπρος, όπως και άλλες χώρες, σύμφωνα με τις παραινέσεις και συστάσεις της ΕΕ, διέθεσαν κονδύλια για να τονωθεί η οικονομία και η ανάπτυξη. Αυτό απαντά σε εκείνους που λένε – το είπε και ο κ. Ομήρου και ο ΔΗΣΥ – ότι η Κυβέρνηση δεν πήρε μέτρα. Αν δεν πήρε μέτρα τόνωσης της οικονομίας και της ανάπτυξης τότε τι ήταν τα δύο γενναιόδωρα πακέτα της Κυβέρνησης, τον Δεκέμβριο του 2008 και το Φεβρουάριο του 2009; Τί είδους πακέτα ήταν αυτά που δώσαμε για τον τουρισμό, την κατασκευαστική βιομηχανία, αλλά και μια σειρά από άλλα μέτρα για να στηρίξουμε τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού δημιουργώντας ταυτόχρονα και κίνηση στην ίδια την οικονομία; Για παράδειγμα τα σχέδια του κοινωνικού τουρισμού, που θα βοηθήσουν τον τουρισμό και τους ξενοδόχους αλλά και μια σειρά από άλλα μέτρα. Και επειδή ακριβώς η ΕΕ λέει ότι η Κύπρος και η Δανία λόγω εξωγενών παραγόντων έχουν δημιουργήσει το έλλειμμα, για αυτό το λόγο μας, έχουν θέσει στο μεσοπρόθεσμο στάδιο, να μειώσουμε το έλλειμμα κάτω από 3%, δηλαδή μέχρι το τέλος του 2012, τη στιγμή που για τη Βουλγαρία και τη Φινλανδία – που έχουν εκτιμήσει ότι δεν είναι για αυτό το λόγο που δημιούργησαν το έλλειμμα – λένε ότι πρέπει μέσα στο 2011 να εργαστούν άμεσα για να μειώσουν το έλλειμμα. Για να είμαστε δίκαιοι στην κριτική μας και στην επίθεσή μας, ας διαβάσουμε τι λέει η ίδια η ΕΕ.

Ο ΔΗΣΥ έχει πει ότι η Κυβέρνηση στηρίζεται στην αύξηση της φορολογίας. Έχω την εντύπωση ότι ο ΔΗΣΥ, ενδεχομένως, να σύγχυσε την Κύπρο με χώρες της ΕΕ που λαμβάνουν σκληρά φορολογικά μέτρα, ισοπεδωτικά, για να αντιμετωπίσουν την οικονομική κρίση. Προχθές ανακοινώθηκε ότι επτά χώρες της ΕΕ αυξάνουν και θα αυξήσουν το μέσο όρο του ΦΠA, που είναι έμμεσος και ισοπεδωτικός φόρος, για να αντιμετωπίσουν τα ελλείμματα από την οικονομική κρίση. Και μάλιστα είναι χώρες που έχουν και ψηλούς συντελεστές του ΦΠA, ενώ η Κύπρος έχει το χαμηλότερο μέσο συντελεστή ΦΠΑ μαζί με το Λουξεμβούργο, της τάξης του 15 %. Οι άλλες χώρες έχουν 20% και θα πάει ακόμη πιο πάνω, διότι αυξάνεται από τα ίδια τα κράτη μέλη με στόχο να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες της κρίσης. Αυτή η Κυβέρνηση πρότεινε δύο φορολογικά μέτρα που έχουν να κάνουν με το μεγάλο κεφάλαιο, με τα μεγάλα εισοδήματα. Απορρίφθηκαν δυστυχώς. Εμείς συνεχίζουμε και δεν θα σταθούμε στο γεγονός ότι έχουν απορριφθεί. Χθες στη συνάντηση του Πρόεδρου με τον κ. Καρογιάν, ένα από τα ζητήματα που τέθηκαν είναι πώς συνεχίζεται ο διάλογος και η διαβούλευση για να εξεταστεί τι άλλο μπορεί να γίνει για την κυπριακή οικονομία, έτσι ώστε και να μειωθούν τα έξοδα του κράτους, αλλά και να αυξηθούν τα έσοδα με κοινωνικά δίκαιο τρόπο. Βασική καθοδήγηση της δικής μας Κυβέρνησης είναι ο καθένας να συνεισφέρει για την αντιμετώπιση των συνεπειών από την οικονομική κρίση, ανάλογα με τις δυνατότητές του.

Ο ΔΗΣΥ λέει ότι είναι ισχυρισμοί ότι η Κυβέρνηση έχει πετύχει τον περιορισμό των δημοσίων δαπανών. Αντιλαμβάνομαι τη δυσκολία του ΔΗΣΥ να κατανοήσει το πώς μπορούν να μειωθούν οι δαπάνες του κράτους και δυσκολεύεται να το καταλάβει διότι στη δική τους δεκαετία αύξησαν τη Δημόσια Υπηρεσία κατά 10.000 δημόσιους υπαλλήλους. Τα στοιχεία είναι εκεί. Αν σήμερα μιλούν για τη δαπάνη της Δημόσιας Υπηρεσίας, ας κάνουν πρώτα την αυτοκριτική τους για τη δραματική αύξηση του αριθμού των δημόσιων υπαλλήλων η οποία οδήγησε και στη δραματική αύξηση των δαπανών, που χρειάζεται να κάνει η κάθε Κυβέρνηση για να καλύπτει τα μισθολόγια της Δημόσιας Υπηρεσίας. Έχει πει ο ΔΗΣΥ ότι αυτή η Κυβέρνηση κάνει αλχημείες με τους αριθμούς. Καμιά αλχημεία με τους αριθμούς δεν κάνει η Κυβέρνηση. Έτσι κι αλλιώς όταν ένα κράτος είναι στην ΕΕ και η Κυβέρνησή του κάνει αλχημείες τότε ‘τρώει άγριες καμπάνες’ όπως έπαθαν διάφορες χώρες. Ο ΔΗΣΥ όμως τότε, όταν η Κύπρος δεν ήταν στην ΕΕ έκανε αλχημείες με τους αριθμούς και ένιωθε την ανάγκη να κάνει αλχημείες με τους αριθμούς διότι αύξησε το δημοσιονομικό έλλειμμα πάνω από 6% όταν δεν υπήρχε κιόλας οικονομική κρίση. Τώρα υπάρχει οικονομική κρίση και μάς έχει μειώσει δραματικά τα έσοδα του κράτους. Για αυτό και εμείς αγωνιζόμαστε να μειώσουμε τα έξοδα του κράτους – και τα έχουμε μειώσει και θα συνεχίσουμε την προσπάθεια – και, ταυτόχρονα, προσπαθούμε να αυξήσουμε τα έσοδα του κράτους με πολύ δίκαιο τρόπο».

Στη συνέχεια ο κ. Στεφάνου απάντησε και στις εξής ερωτήσεις:

Ερώτηση: Σήμερα ο Βουλευτής κ. Νικόλας Παπαδόπουλος επανήλθε με επικρίσεις για την οικονομία.

Απάντηση: Εκφράζω την απορία μου στο τι αποσκοπούν οι δηλώσεις του κ. Παπαδόπουλου, όταν χθες – και το γνωρίζει ο κ. Παπαδόπουλος - στη συνάντηση που είχε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας με τον κ. Καρογιάν συζητήθηκε και το θέμα της οικονομίας και η ανάγκη να υπάρχει αυτός ο διάλογος και η διαβούλευση. Να φέρει τις προτάσεις του το ΔΗΚΟ, τα κόμματα που συμμετέχουν στην Κυβέρνηση και να συζητήσουμε, να διαβουλευθούμε εκ νέου για να δούμε τι κάνουμε περαιτέρω. Δεν θα πρέπει ο κ. Παπαδόπουλος μετά από αυτή τη συνάντηση να κάνει κριτική και να εκφράζει και απορίες.

Ερώτηση: Χρειαζόμαστε €300 εκ. το χρόνο για να μπορέσουμε να ικανοποιήσουμε τις συστάσεις της ΕΕ. Από τη στιγμή που τα φορολογικά μέτρα έχουν απορριφθεί, διερωτάται κανείς αν θα αναμένουμε αύξηση του ΦΠΑ ή του φόρου στα ακίνητα.

Απάντηση: Επειδή διαχέονται διάφορα, να πω ότι δεν υπάρχει κάτι αυτή την ώρα που να μπορούμε να πούμε. Έχουμε τις σκέψεις μας και εμείς. Θα το συζητήσουμε και θα διαβουλευθούμε για να δούμε πώς αυξάνουμε περαιτέρω τα έσοδα του κράτους, με κοινωνικά δίκαιο τρόπο. Ταυτόχρονα, συνεχίζουμε και την προσπάθεια των μέτρων, τα οποία, ήδη έχουμε λάβει έτσι ώστε να υπάρξει αποτέλεσμα. Υπενθυμίζω ότι εκκρεμούν τα νομοσχέδια για τη φοροδιαφυγή και ότι ο Πρόεδρος είχε συνάντηση με τους Λειτουργούς του Τμήματος Εσωτερικών Προσόδων για να εντείνουν τις προσπάθειές τους και για να τους εκφράσει την υποστήριξή του στην προσπάθεια που κάνουν – στη βάση της νομοθεσίας που υπάρχει και είναι καλή - για πάταξη της φοροδιαφυγής. Υπάρχει και το θέμα της πολεοδομικής αμνηστίας που θα συμβάλει, επίσης, στην αύξηση των εσόδων. Από ΄κει και πέρα θα συζητήσουμε.

Ο Πρόεδρος, στο πλαίσιο του προβληματισμού και της συζήτησης, συναντάται και με πρώην Υπουργούς Οικονομικών. Η συνάντηση αυτή δε γίνεται μετά από πρόσκληση του Προέδρου της Δημοκρατίας, αλλά έχει δημιουργηθεί μια ομάδα από πρώην Υπουργούς Οικονομικών και έχουν ζητήσει να δουν τον Πρόεδρο. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θεώρησε καλό να τους δει διότι κάθε διάλογος, με όποιον έχει ασχοληθεί με την οικονομία, ιδιαίτερα από το επίπεδο του Υπουργού Οικονομικών, είναι χρήσιμος και προσφέρει στον γενικότερο προβληματισμό που όλοι πρέπει να κάνουμε με υπευθυνότητα, για να μπορέσουμε να πραγματώσουμε τα θετικά που υπάρχουν διότι δεν είναι μόνο αρνητικά στην οικονομία. Οι Διεθνείς οίκοι και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο όταν αξιολόγησαν την κυπριακή οικονομία είπαν και καλά και δεν θα πρέπει να τα υποτιμούμε. Πρέπει να κτίζουμε πάνω σε αυτά και τα προβλήματα που έχουμε, πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε. Αυτή είναι η ορθολογική προσέγγιση και ιδιαίτερα για την οικονομία και όχι απλώς να «κτυπάμε» για λόγους αντιπολιτευτικούς.

Ερώτηση: Πραγματοποιήθηκε σήμερα σύσκεψη συντεχνιών. Σε ανακοίνωση αναφέρεται ότι το βάρος της ευθύνης πρέπει να το επωμισθούν όλοι.

Απάντηση: Δεν είναι κριτική στην Κυβέρνηση. Μια Κυβέρνηση έχει την ευθύνη να λαμβάνει υπόψη όλους και την ανάπτυξη και την προσπάθεια στήριξης της επιχειρηματικότητας διότι χωρίς ανάπτυξη δεν μπορούν να υπάρξουν νέες θέσεις εργασίας, δεν μπορείς να πάρεις την οικονομία μπροστά και να παράγεις πλούτο.

Ερώτηση: Το επιχείρημα της ΠΑΣΥΔΥ, όπως το διατύπωσε ο κ. Χατζηπέτρου, είναι ότι από το €1 δις οφειλές προς το κράτος, τα €580 εκ. αφορούν ανείσπρακτους φόρους. Αν η Κυβέρνηση εισέπραττε τα €300 εκ. τότε η Κυβέρνηση θα κάλυπτε ανάγκες του 1ου έτους;

Απάντηση: Διερωτάται όμως κανείς: Τώρα προέκυψε το €1 δις; Άρα όλοι είχαν μια διαχρονική δυσκολία για πολλούς και διάφορους λόγους και όχι μόνο στην Κύπρο, διότι το θέμα των ανείσπρακτων φόρων είναι παγκόσμιο φαινόμενο και πάντοτε πρέπει να υπάρχει η διάθεση και βούληση από κάθε Κυβέρνηση να εισπράξει, στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, το λαβείν του κράτους. Αυτό κάνει αυτή η Κυβέρνηση. Δεν είναι τυχαία που ο Πρόεδρος συναντήθηκε με τους Λειτουργούς του Τμήματος Εσωτερικών Προσόδων, δεν είναι τυχαία που η Κυβέρνηση κατέθεσε στη Βουλή πέντε νομοσχέδια όπως έκανε και άλλες κινήσεις. Δεν είναι δίκαιο να κατηγορείται η Κυβέρνηση ότι δεν απευθύνεται πρώτα από όλα σε αυτούς που μπορούν κατά κύριο λόγο να συνεισφέρουν στην αντιμετώπιση των δυσκολιών από την οικονομική κρίση.

Ερώτηση: Η Κυβέρνηση μελετά κάποια μέτρα που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα;

Απάντηση: Να δείξουμε λίγη υπομονή. Υπάρχουν σκέψεις, θα τις συζητήσουμε και θα ανταλλάξουμε απόψεις και επιχειρήματα και με τα πολιτικά κόμματα και με τους κοινωνικούς εταίρους καθώς και με άλλες ομάδες, με στόχο να υπάρξει η μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση για αντιμετώπιση των προβλημάτων.