16/3/10

Συνάντηση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου με τους δημοσιογράφους

 16/03/2010
 Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ Στέφανος Στεφάνου προέβη σήμερα σε ενημέρωση προς τους δημοσιογράφους. Στην αρχή της ενημέρωσής του, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος δήλωσε ότι «επειδή λέγονται και γράφονται πολλά, αναφορικά με το θέμα της αγοράς αυτοκινήτου για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και που αποτελούν διαστρέβλωση της πραγματικότητας, δίνω την πραγματική διάσταση του θέματος, ελπίζοντας ότι η διαστρέβλωση αριθμών, γεγονότων και καταστάσεων θα σταματήσει.



Η αγορά αυτοκινήτου για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας γίνεται στο πλαίσιο της αγοράς οκτώ συνολικά αυτοκινήτων με συνολικό κόστος 232 χιλιάδων ευρώ.
Πέραν από το αυτοκίνητο του Προέδρου της Δημοκρατίας, περιλαμβάνεται ένα αυτοκίνητο για τον πρώην Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Γλαύκο Κληρίδη, ένα αυτοκίνητο για τον Πρόεδρο του Ανωτάτου Δικαστηρίου και για αυτοκίνητα συνοδείας, ένα εκ των οποίων είναι του Προέδρου της Βουλής κ. Μάριου Καρογιάν.
Η αγορά γίνεται κατόπιν προσφορών και διαδικασιών, όπως προβλέπουν οι Νόμοι και οι Κανονισμοί, με ευθύνη του Υπουργείου Οικονομικών – διότι λέχθηκε ότι, τάχα, τα αυτοκίνητα ή το αυτοκίνητο του Προέδρου δεν θα αγορασθεί με προσφορές.

Η αγορά αυτοκινήτων κατέστη αναγκαία λόγω των μηχανικών και άλλων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν, ιδιαίτερα το προεδρικό αυτοκίνητο, κάτι που καθιστά την αγορά καινούργιων αναγκαία. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι, για το προεδρικό αυτοκίνητο, κατά τα έτη 2008 – 2009 δαπανήθηκαν 32 χιλιάδες ευρώ για επιδιόρθωση και συντήρηση όταν η τιμή του καινούργιου αυτοκινήτου του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι 38,5 χιλιάδες ευρώ.
Πιστεύω ότι ο κάθε νουνεχής άνθρωπος, που δεν καθοδηγείται από σκοπιμότητες, μπορεί να κάνει και τη σύγκριση. Λυπούμαστε που ένα τέτοιο θέμα γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης, διαστρέβλωσης και σκοπιμοτήτων.
Πολύ περισσότερο, δε, που η παρούσα Κυβέρνηση δεν εφάρμοσε την πάγια πολιτική που εφαρμοζόταν για αγορά αυτοκινήτων για κυβερνητικούς και υπηρεσιακούς αξιωματούχους, δηλαδή, κάθε πέντε χρόνια να αλλάζουν τα αυτοκίνητα.
Το προεδρικό αυτοκίνητο είναι επτά χρονών και αντικαθίσταται, όπως έχω πει, λόγω των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει. Σημειώνω ότι δεν έχουν αντικατασταθεί υπουργικά ή άλλα υπηρεσιακά αυτοκίνητα και αυτό αποδεικνύει ότι η Κυβέρνηση με ορθολογισμό και προσοχή προσεγγίζει αυτό το θέμα». Αναφερόμενος στο θέμα του Προγράμματος Σταθερότητας, ο κ. Στεφάνου είπε ότι «επειδή σήμερα υπάρχει δημοσίευμα ότι η Κυβέρνηση έχει καταθέσει εν κρυπτώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση το Πρόγραμμα Σταθερότητας, δηλώνω ότι η Κυβέρνηση δεν έχει καταθέσει στην ΕΕ το Πρόγραμμα Σταθερότητας. Προτίθεται να το κάνει τις επόμενες ημέρες.

Θα κατατεθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός και ένα γενικό πλαίσιο στόχων και, μόλις ολοκληρωθεί ο διάλογος με τις πολιτικές δυνάμεις, η Κυβέρνηση θα καταθέσει και τις λεπτομέρειες των μέτρων που περιλαμβάνονται σε αυτό». Στη συνέχεια, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος απάντησε σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων ως ακολούθως: Κ. Κωνσταντίνου: Υπάρχουν δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για παζάρεμα του ανοίγματος του κεφαλαίου της ενέργειας για την Τουρκία με αντάλλαγμα την είσοδο εμπειρογνωμόνων στην κλειστή πόλη της Αμμοχώστου για επιθεώρηση των κτηρίων. Απάντηση: Δεν υφίσταται τέτοιο θέμα. Δεν έχει γίνει αναφορά από κανέναν, καμιά αναφορά, άρα δεν υπάρχει. Κ. Πομηλορίδης: Πότε θα ολοκληρωθεί χρονικά το θέμα της διαβούλευσης της Κυβέρνησης με τα πολιτικά κόμματα για τα οικονομικά μέτρα; Απάντηση: Θέλουμε να ολοκληρωθεί το συντομότερο. Τα μέτρα τα γνωρίζουν τα κόμματα που συνεργάζονται στην Κυβέρνηση
.
Αύριο γνωρίζω ότι ο Υπουργός Οικονομικών θα συναντήσει το ΔΗΚΟ για να ακούσει και τις δικές του απόψεις και με την ολοκλήρωση αυτών των επαφών με τα συνεργαζόμενα κόμματα, η Κυβέρνηση θα κινηθεί και προς την κατεύθυνση των άλλων πολιτικών κομμάτων ζητώντας, επίσης, τις θέσεις και τις σκέψεις τους έτσι ώστε να μπορέσουμε να έχουμε και το πακέτο των οικονομικών μέτρων που χρειάζεται να υπάρχει για να συνεχίσουμε την προσπάθεια για αντιμετώπιση και της οικονομικής κρίσης και για να έχουμε την παραπέρα ανάπτυξη της κοινωνικής και οικονομικής μας πολιτικής. Κ. Πομηλορίδης: Μέχρι την επόμενη βδομάδα; Απάντηση: Είναι λίγο δύσκολο να τεθεί χρονικό όριο, πρέπει, όμως, να πω ότι επειγόμαστε.
Θέλουμε και επιδιώκουμε να κινηθούμε γρήγορα. Ν. Κουλέρμου:

Ο Υπουργός Οικονομικών θα έχει συναντήσεις και με άλλα κόμματα ; Απάντηση: Ασφαλώς και θα έχει. Είναι λογικό ότι, από τη στιγμή που υπάρχουν κόμματα που συμμετέχουν στην Κυβέρνηση, θα πρέπει να έχουμε και τις δικές τους προτάσεις, προσεγγίσεις και σκέψεις για να μπορέσουμε να κινηθούμε και προς τα άλλα κόμματα ώστε να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε το διάλογο και για να υπάρξει, όσο το δυνατόν, μεγαλύτερη συναίνεση σε ό,τι αφορά στη λήψη μέτρων. Ν. Κουλέρμου:

Υπήρξε αιχμή από τον Αναπληρωτή Πρόεδρο του ΔΗΣΥ κ. Αβέρωφ Νεοφύτου ότι η ΠΕΟ και το ΑΚΕΛ έχουν προαποφασίσει τα μέτρα. Κ. Κωνσταντίνου: Μάλιστα μίλησε για «χουβαρνταλίκια» από την Κυβέρνηση. Απάντηση: Ο κ. Νεοφύτου έχει αναλάβει το κομμάτι να κριτικάρει την Κυβέρνηση ότι τα δίνει όλα, διότι υπάρχει και ένα άλλο κομμάτι του ΔΗΣΥ, που φαίνεται, εκφράζεται από τον κ. Λευτέρη Χριστοφόρου, που λέει: να τα δώσουμε όλα. Εμείς αδυνατούμε να σχολιάζουμε τοποθετήσεις που δημιουργούν σύγχυση περί των θέσεων των κομμάτων. Η Κυβέρνηση έχει διαμορφώσει ένα σχέδιο μέτρων.

Τα συζητά με τα συνεργαζόμενα κόμματα και, σύντομα, θα τα δώσει και στα άλλα κόμματα για να ολοκληρωθεί αυτός ο διάλογος. Επιδιώκουμε τη συναίνεση, όμως αυτό δεν σημαίνει ασφαλώς ότι ενδεχομένως να υπάρξει και ομοφωνία – αν υπάρξει πολύ καλώς θα υπάρξει, θα είναι για το καλό της συλλογικής προσπάθειας για αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων σε μια πολύ δύσκολη περίοδο, όπως είναι η οικονομική κρίση – όμως ο διάλογος γίνεται και θα συνεχίσει να γίνεται με στόχο την ευρύτερη δυνατή συναίνεση. Κ. Πομηλορίδης: Για το πακέτο που διαμόρφωσε η Κυβέρνηση θα πάρει ιδέες, από το ΔΗΚΟ, το ΔΗΣΥ και τα άλλα κόμματα, που θα προκύψουν από το διάλογο; Απάντηση: Όταν κάνεις διάλογο υπάρχουν μερικοί τρόποι για να κάνεις αυτόν το διάλογο. Είτε πας χωρίς προτάσεις και λες ‘θα τους ακούσω όλους και θα κάνω προτάσεις’ είτε κάνεις μια πρόταση και πας σε διάλογο.

Εκεί που πιστεύεις ότι συγκεκριμένες προτάσεις που σου γίνονται είναι στο πλαίσιο της δικής σου φιλοσοφίας, του δικού σου προγράμματος, των δικών σου προσεγγίσεων, τις υιοθετείς και ακούς τις σκέψεις και τις προσεγγίσεις για τα μέτρα που εσύ προτείνεις με στόχο να διαμορφώσεις ένα πακέτο μέτρων που να τυγχάνει της μεγαλύτερης δυνατής συναίνεσης. Αυτό δεν σημαίνει ότι η Κυβέρνηση δεν θα έχει το δικό της στίγμα και τις δικές της προσεγγίσεις σε ό,τι αφορά σε αυτό το πακέτο μέτρων. Ν. Κουλέρμου: Ποιά είναι η θέση της Κυβέρνηση αναφορικά με το 63ο έτος αφυπηρέτησης; Απάντηση: Στο πακέτο μέτρων της Κυβέρνησης δεν πρόκειται να περιλαμβάνεται πρόνοια για αύξηση του ορίου αφυπηρέτησης στο 63ο έτος. Α. Αρσαλίδου: Πού θα δοθεί περισσότερη έμφαση σε ό,τι αφορά στο περιεχόμενο του πακέτου μέτρων; Απάντηση: Βρισκόμαστε σε διάλογο και δεν θα ήταν σωστό να προδεσμεύουμε τον οποιονδήποτε και τον καθένα όταν γίνεται αυτός ο διάλογος.

Πρόκειται, όμως, για ένα πακέτο μέτρων που θα στοχεύει τόσο στην περιστολή των δαπανών όσο και στην αύξηση των εσόδων, αλλά επίσης δίνει έμφαση τόσο στην ανάπτυξη – διότι το καλύτερο όπλο στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης είναι η ανάπτυξη – καθώς επίσης και στην εμβάθυνση της κοινωνικής πολιτικής του κράτους. Είναι ένα ισορροπημένο πακέτο, το οποίο λαμβάνει υπόψη τα δεδομένα, όπως διαμορφώνονται λαμβάνει υπόψη τα προβλήματα, την ανάγκη που υπάρχει να αντιμετωπιστούν διαρθρωτικά προβλήματα της οικονομίας με στόχο την εξυγίανση της οικονομίας και μέσα από αυτό το διάλογο επιδιώκουμε να υπάρχει η μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση. Κ. Πομηλορίδης: Νέες φορολογίες θα υπάρξουν ή αυξήσεις υφιστάμενων φόρων; Απάντηση: Επειδή λέγονται πάρα πολλά, ας κάνουμε λίγη υπομονή. Κ. Πομηλορίδης: Επειδή μιλάτε για αύξηση των εσόδων.
Απάντηση:

Η πολιτική μας δεν είναι φορομπηκτική. Η αύξηση των εσόδων γίνεται μόνο μέσα από την αύξηση των φόρων; Για παράδειγμα, η Κυβέρνηση έχει ετοιμάσει ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο για πάταξη της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής που είναι μια μεγάλη πληγή για τα οικονομικά του τόπου και φιλοδοξούμε ότι, μέσα από αυτό το σχέδιο που έχουμε ετοιμάσει, θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε και να κλείσουμε αυτή την πληγή. Είναι γνωστό ότι υπάρχουν και άλλες σκέψεις για αύξηση των εσόδων, όπως είναι, για παράδειγμα, η πολεοδομική αμνηστία και μια σειρά από άλλα μέτρα που δεν θα επιβαρύνουν το λαό, αλλά που δίνουν τη δυνατότητα για να αυξηθούν τα έσοδα του κράτους. Κ. Πομηλορίδης: Δεν θα υπάρξει δηλαδή αύξηση φόρων, δηλαδή δεν θα αυξηθεί ο φόρος στα καύσιμα ή ο φόρος σε άλλα πράγματα; Απάντηση: Ποιος είπε ότι θα υπάρξει φόρος στα καύσιμα ή σε άλλα πράγματα; Κ. Πομηλορίδης: Νέες φορολογίες ή αυξήσεις υφιστάμενων φορολογιών; Απάντηση: Έχω πει κιόλας ότι υπάρχει ένα πακέτο μέτρων το οποίο συζητούμε, έχω δώσει το στίγμα κάποιων σημαντικών μέτρων που αφορούν στην αύξηση των εσόδων, από κει και πέρα υπάρχει και ο διάλογος.

Για αυτό να κάνουμε λίγη υπομονή, σε σύντομο χρονικό διάστημα θα είμαστε σε θέση να πούμε περισσότερα πράγματα και αυτή την υπομονή πρέπει να επιδείξουμε όλοι. Τονίζω ότι η θέση της Κυβέρνησης είναι ότι σε μια τέτοια περίοδο όπου υπάρχουν δυσκολίες λόγω της οικονομικής κρίσης, θα πρέπει όλοι να μοιραστούμε τα βάρη, αλλά τα βάρη θα επιμεριστούν ανάλογα με το τι μπορεί ο καθένας να αντέξει, το τι ο καθένας διαθέτει και το τι μπορεί να δώσει. Α. Αρσαλίδου: Γνωρίζετε τα ποσά στα έσοδα από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής; Απάντηση:
Είναι πάρα πολλά, δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Α. Αρσαλίδου: Και φιλοδοξείτε ότι κάποιο από τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο πακέτο… Απάντηση: Υπενθυμίζω ότι είχε γίνει μια συζήτηση στη Βουλή όπου ο Υπουργός Οικονομικών, πριν από αρκετές εβδομάδες, είχε παρουσιάσει ένα σχέδιο από 22 μέτρα τα οποία, κατ΄ αρχήν, εγκρίναμε στο Υπουργικό Συμβούλιο με τα οποία θα προσπαθήσουμε να αντιμετωπίσουμε ένα διαχρονικό πρόβλημα και μια μεγάλη πληγή.
Ναι, έχουμε την πεποίθηση ότι, αν και εφόσον αυτά τα μέτρα υιοθετηθούν, με αυτά μπορούμε αποφασιστικά να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα, που θα δώσει και ένα μεγάλο έσοδο στο κράτος. Κ. Πομηλορίδης: Γνωρίζετε τη μάρκα και τον κυβισμό των αυτοκινήτων της συνοδείας; Απάντηση: Δεν θα ήταν δόκιμο εδώ να αναφέρω τη μάρκα των αυτοκινήτων. Κ. Πομηλορίδης: Τον κυβισμό; Απάντηση: Σε ό,τι έχει να κάνει με την ασφάλεια κυβερνητικών και άλλων αξιωματούχων, πάντοτε υπάρχει μια επιτροπή, η οποία χειρίζεται αυτά τα ζητήματα και στη βάση των προδιαγραφών των αυτοκινήτων και των θεμάτων ασφαλείας. Κ. Πομηλορίδης: Τα αυτοκίνητα που υπάρχουν τώρα είναι τριών χιλιάδων κυβικών. Τα καινούργια υπάρχει πληροφορία ότι είναι πέντε χιλιάδων. Απάντηση:
Γνωρίζω ότι το αυτοκίνητο του Προέδρου της Δημοκρατίας που τώρα είναι 60 αλόγων, θα είναι 45. Κ. Πομηλορίδης: Μήπως υπάρχουν και τζιπ αυτοκίνητα; Απάντηση: Θα πρέπει να το ρωτήσω αυτό, αλλά ποιος είναι ο λόγος αν υπάρχουν τζιπ ή άλλα; Κ. Πομηλορίδης: Επειδή διαψεύδετε. Απάντηση: Διαψεύδω πράγματα που έχουν ακουστεί, όπως ότι θα είναι θωρακισμένο το αυτοκίνητο, ότι η αξία τους φτάνει μέχρι και το ένα εκατομμύριο ευρώ, ότι δεν έχουν γίνει προσφορές – ενώ έχουν γίνει – και πολλά άλλα που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Κ. Πομηλορίδης: Δεν διαψεύδετε τη μάρκα και τον κυβισμό; Απάντηση: Γνωρίζω τη μάρκα, αλλά δεν νομίζω ότι είναι δόκιμο να την αναφέρω εδώ από μικροφώνου. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι η συνολική δαπάνη για τα οκτώ αυτοκίνητα που έχει καταλήξει η προσφορά είναι 232 χιλιάδες ευρώ, ότι η τιμή του αυτοκινήτου του Προέδρου είναι 38,5 χιλιάδες ευρώ και ότι το παρόν αυτοκίνητο στοίχισε μόνο σε δύο χρόνια για επισκευές και συντήρηση 32 χιλιάδες ευρώ.
Ο καθένας μπορεί να βγάλει το συμπέρασμά του για το ποιο είναι το πιο συμφέρον για τα οικονομικά σε ό,τι αφορά στη συντήρηση του αυτοκινήτου και όχι μόνο βέβαια, διότι όταν έχουμε να κάνουμε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και με άλλους αξιωματούχους του κράτους πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη και κάποια πράγματα που πάντοτε λαμβάνονταν υπόψη και που διερωτώμαι τώρα αν θα τα καταργήσουμε. Κ. Πομηλορίδης: Τέσσερα - πέντε τζιπ που αγόρασε η προεδρική φρουρά θα μεταφερθούν αλλού ή θα τα κρατήσει και αυτά; Απάντηση: Πότε αγοράστηκαν αυτά;
Κ. Πομηλορίδης: Προσφάτως. Μετά την ανάληψη της προεδρίας από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Απάντηση: Αν θέλετε περισσότερη πληροφόρηση να τη ζητήσουμε. Ν. Κουλέρμου: Είπατε ότι η Κυβέρνηση δεν εφάρμοσε την προηγούμενη πολιτική.
Ήταν για λόγους οικονομίας; Απάντηση: Θεωρούμε ότι τα αυτοκίνητα, αν και εφόσον δείχνουν ότι έχουν ζωή, ότι δεν είναι δαπανηρά στη συντήρησή τους, δεν χρειάζεται ν' αντικατασταθούν και αυτό έχουμε κάνει και τώρα.
Δεν εφαρμόσαμε δηλαδή την πάγια τακτική και πολιτική που αυτόματα αλλάζονταν τα αυτοκίνητα στα πέντε χρόνια, ανεξαρτήτως της κατάστασής τους διότι θέλουμε να έχουμε έναν ορθολογισμό. Κ. Πομηλορίδης: Ήταν η πιο χαμηλή προσφορά η συγκεκριμένη; Απάντηση: Μάλιστα. Οι προσφορές έχουν γίνει από το Υπουργείο Οικονομικών με τον πάγιο τρόπο με τον οποίο γίνονται πάντοτε στη βάση των Κανονισμών, των Νόμων. Μ. Χατζηκωστής:
Το προεδρικό όχημα θα είναι θωρακισμένο; Απάντηση: Όχι. Έστω και αν γράφτηκε στις εφημερίδες ότι θα αγοραστεί το κορυφαίο μοντέλο συγκεκριμένης μάρκας για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Έχουν λεχθεί πάρα πολλές υπερβολές και διερωτώμαι γιατί ορισμένοι το κάνουν θέμα. Δεν ξέρω αν έχει ξαναγίνει ποτέ θέμα για το αυτοκίνητο του Προέδρου της Δημοκρατίας.