22/1/10

Παραδόθηκε το πόρισμα της έρευνας για τη βλάβη στο φωτισμό του διαδρόμου

Παραδόθηκε το πόρισμα της έρευνας για τη βλάβη στο φωτισμό του διαδρόμου προσγείωσης – απογείωσης του αερολιμένα Λάρνακας
22/01/2010

Παραδόθηκε στις 18 Ιανουαρίου 2010 στον Υπουργό Συγκοινωνιών και Έργων κ. Νίκο Νικολαΐδη, η έκθεση και το πόρισμα της έρευνας που είχε ζητήσει αναφορικά με τη βλάβη που παρουσιάστηκε στο φωτισμό του διαδρόμου (διαύλου) του αερολιμένα Λάρνακας στις 24 Δεκεμβρίου 2009 και η οποία είχε, ως αποτέλεσμα, το κλείσιμο του αερολιμένα και την ταλαιπωρία επιβατών.

Την έρευνα διεξήγαγε ο Λειτουργός Ελέγχου στο Τμήμα Ελέγχου του Υπουργείου κ. Στέλιος Στυλιανίδης, συνεπικουρούμενος από τον Ανώτερο Λειτουργό του Υπουργείου κ. Αντώνη Λεμεσιανό. Η Έκθεση αποτελείται από το βασικό μέρος και 13 Παραρτήματα και παραδόθηκε στον κ. Υπουργό στο πλαίσιο ειδικής σύσκεψης που συγκάλεσε προς τούτο.

Με βάση την Έκθεση, βασικές αιτίες της βλάβης ήταν:

(α) η μη ορθή εκτίμηση του μεγέθους του κινδύνου πρόκλησης της βλάβης από το Τμήμα Συντήρησης της Διαχειρίστριας Εταιρείας, παρά το γεγονός ότι κτύπησε 3 φορές ο κώδωνας του κινδύνου (μία στις 17/12, μία στις 21/12 και μία στις 23/12, όταν το πρώτο από τα δύο κυκλώματα φωτισμού παρουσίασε βλάβη). Η μη ορθή εκτίμηση του κινδύνου οδήγησε σε ελλιπή και αναποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος.

(β) η διαχρονικά ελλιπής προληπτική (προγραμματισμένη και έκτακτη) συντήρηση του συστήματος φωτισμού από το Τμήμα Συντήρησης της Διαχειρίστριας Εταιρείας.

(γ) η πεπαλαιωμένη ηλεκτρική εγκατάσταση του συστήματος φωτισμού. Αυτό αναγνωρίστηκε από τη Διαχειρίστρια Εταιρεία, η οποία είχε προγραμματίσει την πλήρη αντικατάσταση του συστήματος. Ως εκ τούτου, θα έπρεπε, μέχρι την αντικατάσταση του συστήματος, να υπήρχαν πολύ πιο αυστηροί έλεγχοι.

Προς αποφυγή παρόμοιων ανεπιθύμητων βλαβών στο μέλλον και για ασφαλέστερη λειτουργία του αερολιμένα, στην Έκθεση περιλαμβάνονται εισηγήσεις για βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και διαχρονικές ρυθμίσεις και μέτρα. Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα αφορούν τη διαχείριση του υφιστάμενου συστήματος φωτισμού μέχρις ότου αυτό αντικατασταθεί. Οι μεσοπρόθεσμες ρυθμίσεις αφορούν εισηγήσεις που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη ώστε το όλο νέο σύστημα φωτισμού, το οποίο θα εγκατασταθεί από τη Διαχειρίστρια Εταιρεία εντός του 2010, να είναι απηλλαγμένο αδυναμιών και να περιλαμβάνει τις αναγκαίες ασφαλιστικές δικλείδες, η έλλειψη των οποίων διαφάνηκε από την υπό διερεύνηση βλάβη. Οι διαχρονικές διευθετήσεις αφορούν την εκπαίδευση του προσωπικού της Διαχειρίστριας Εταιρείας σε τομείς προληπτικής συντήρησης και σε θέματα καλύτερης επικοινωνίας με το προσωπικό του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας.

Από τα γεγονότα που καταγράφονται στην Έκθεση, προκύπτει το συμπέρασμα ότι ουδεμία κλήση για βοήθεια οποιασδήποτε μορφής είχε δεχθεί η Πυροσβεστική Υπηρεσία κατά τις ημέρες του συμβάντος. Επίσης, συμπεραίνεται ότι η συνεργασία του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας και των άλλων κυβερνητικών Τμημάτων με τη Διαχειρίστρια Εταιρεία ήταν πλήρης και συνεχής.

Αυτό που διαφάνηκε, επίσης, ήταν ότι η Διαχειρίστρια Εταιρεία δεν ενημέρωσε, ως όφειλε, το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας για τη βλάβη στο 1ο κύκλωμα φωτισμού που συνέβη στις 21 Δεκεμβρίου 2009.

Ανεξάρτητα από τα πιο πάνω, πρέπει να σημειωθεί ότι η προσπάθεια του προσωπικού της HERMES για επιδιόρθωση της βλάβης το βράδυ της 24ης Δεκεμβρίου 2009, κάτω από τις πολύ δύσκολες επικρατούσες καιρικές συνθήκες ,υπήρξε αξιέπαινη.

Κατά τη σύσκεψη αποφασίστηκε όπως το πόρισμα σταλεί στη Διαχειρίστρια Εταιρεία για ενημέρωση και τυχόν σχόλιά της. Ακολούθως, ο κ. Υπουργός θα κρίνει, ασκώντας τις εξουσίες που του παρέχει ο περί Πολιτικής Αεροπορίας Νόμος, κατά πόσον τα πραγματικά γεγονότα της υπόθεσης δικαιολογούν την επιβολή οποιασδήποτε διοικητικής κύρωσης.