20/1/15

Ανακοίνωση του ΔΣ του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας σχετικά με το ΓεΣΥ

Ανακοίνωση του ΔΣ του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας
σχετικά με το ΓεΣΥ


Το Διοικητικό Συμβούλιο (ΔΣ) του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) στις συνεδρίες του που πραγματοποιήθηκαν στις 18 Δεκεμβρίου 2014 και 15 Ιανουαρίου 2015, ασχολήθηκε με το προσχέδιο του τροποποιητικού νομοσχεδίου για το Γενικό Σύστημα Υγείας (ΓεΣΥ), το οποίο ετοιμάστηκε και δημοσιοποιήθηκε από τον Υπουργό Υγείας κ. Φίλιππο Πατσαλή στις 11 Δεκεμβρίου 2014, και επιθυμεί, για μια ακόμα φορά, να δημοσιοποιήσει τη θέση του και να εκφράσει τη βαθιά του ανησυχία για τις ριζικές αλλαγές στη φιλοσοφία της κείμενης νομοθεσίας και των σχεδιασμών που έχουν γίνει για την εφαρμογή του Γενικού Συστήματος Υγείας.

Περαιτέρω, το ΔΣ του ΟΑΥ, στο οποίο συμμετέχουν εκπρόσωποι των εργοδοτών (ΟΕΒ και ΚΕΒΕ), των εργαζομένων (ΣΕΚ, ΠΕΟ, ΔΕΟΚ, ΠΑΣΥΔΥ), των αυτοεργοδοτουμένων και της κυβέρνησης, εκφράζει την αντίθεσή του στα ακόλουθα:

·      στην υπερσυγκέντρωση εξουσιών και αρμοδιοτήτων στον εκάστοτε Υπουργό Υγείας,
·      στην κατάργηση της αυτονομίας του ΟΑΥ,
·      στην πλήρη ανατροπή του τριμερούς μοντέλου συνεργασίας και την ακύρωση του ρόλου των κοινωνικών εταίρων στη διακυβέρνηση του ΓεΣΥ,
·      στην έκθεση του ΓεΣΥ σε πολιτικές παρεμβάσεις και αδιαφανείς διαδικασίες, και
·      στον μη διαχωρισμό των ρόλων μεταξύ του επόπτη και του διαχειριστή του ΓεΣΥ.



Πιο συγκεκριμένα, το ΔΣ του ΟΑΥ θεωρεί ότι, με βάση τις πρόνοιες του προσχεδίου του τροποποιητικού νομοσχεδίου του Υπουργού Υγείας:

(α)    Δημιουργείται υπερσυγκέντρωση εξουσιών και αρμοδιοτήτων στον εκάστοτε Υπουργό Υγείας, ο οποίος θα έχει την εξουσία να καθορίζει και να μεταβάλλει όλες τις παραμέτρους και χαρακτηριστικά του Συστήματος, οδηγώντας ουσιαστικά σε ένα πλαίσιο διακυβέρνησης, το οποίο αναπόφευκτα εκθέτει το ΓεΣΥ σε πολιτικές παρεμβάσεις ή/και σκοπιμότητες και αυξάνει τον κίνδυνο αδιαφανών διαδικασιών και εμφιλοχώρησης φαινομένων διαπλοκής και διαφθοράς.

(β)    Δεν διασφαλίζεται η συνέχεια και η σταθερότητα του Συστήματος, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια περιόδων πολιτικών αλλαγών ή οικονομικών κρίσεων.

(γ)    Δεν διασφαλίζεται η αποτελεσματική συμμετοχή και εκπροσώπηση όλων των κοινωνικών εταίρων (εργαζομένων και εργοδοτών) στα διάφορα σώματα και θεσμούς στη βάση του τριμερούς μοντέλου διακυβέρνησης για τη  λήψη αποφάσεων.

(δ)    Καταργείται η αυτονομία του ΟΑΥ, δεν διασφαλίζεται η θωράκισή του από πολιτικές παρεμβάσεις και υ ποβαθμίζεται δραστικά ο ρόλος και οι αρμοδιότητές του, ως ενός κοινωνικοποιημένου οργανισμού, ο οποίος θα έχει την ευθύνη να ενεργεί ως αγοραστής υπηρεσιών υγείας εκ μέρους και προς όφελος των δικαιούχων του ΓεΣΥ.

(ε)    Δεν διασφαλίζεται η διάκριση των ρόλων μεταξύ του διαχειριστή και του επόπτη του Συστήματος, διάκριση η οποία είναι απαραίτητη για την αποτελεσματική εποπτεία του ΓεΣΥ, αφού ο εκάστοτε Υπουργός Υγείας καθίσταται τόσο διαχειριστής όσο και επόπτης του Συστήματος.

(στ)  Δημιουργείται σύγκρουση συμφερόντων για το Υπουργείο Υγείας, το οποίο, παρά το γεγονός ότι θα εξακολουθήσει να είναι παροχέας υπηρεσιών υγείας, ταυτόχρονα θα καθορίζει τις παραμέτρους λειτουργίας του ΓεΣΥ με την έκδοση διαταγμάτων επί ενός ευρέως φάσματος θεμάτων, δημιουργώντας αναπόφευκτα τις προϋποθέσεις για αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ των παροχέων υπηρεσιών υγείας του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.  

Εν όψει των πιο πάνω, το ΔΣ του ΟΑΥ επισημαίνει ότι οι σαρωτικές αλλαγές που περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του τροποποιητικού νομοσχεδίου του Υπουργού Υγείας δεν τεκμηριώνονται τεχνοκρατικά και επιστημονικά και ανατρέπουν την κοινωνική συναίνεση που επιτεύχθηκε κατόπιν μακρών συζητήσεων με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη ενώπιον της Βουλής. Ταυτόχρονα, αποπροσανατολίζουν την κοινωνία και τα εμπλεκόμενα μέρη και αυξάνουν τον κίνδυνο εκτροχιασμού της εφαρμογής του ΓεΣΥ.

Το ΔΣ του ΟΑΥ θεωρεί ότι το ενοποιημένο τροποποιητικό νομοσχέδιο του ΓεΣΥ αποτελεί τη σωστή βάση για την ταχύτερη δυνατή ψήφιση του νομοθετικού πλαισίου και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν εξαγγελθεί για την εφαρμογή του ΓεΣΥ. Το ενοποιημένο τροποποιητικό νομοσχέδιο ετοιμάστηκε από τον ΟΑΥ κατόπιν οδηγιών της Επιτροπής Υγείας της Βουλής, με τη βοήθεια εμπειρογνωμόνων εγνωσμένου κύρους, στη βάση επιστημονικών μελετών και διεθνών βέλτιστων πρακτικών και μετά από μακρόχρονες διαβουλεύσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τα ενδιαφερόμενα μέρη, στο πλαίσιο της απαιτούμενης κοινωνικής συναίνεσης.

______________

20 Ιανουαρίου , 2015