10/9/14

Προετοιμασία αναθεωρημένου νομοσχεδίου με τίτλο «Ο περί Γενικού Συστήματος Υγείας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2014»

Προετοιμασία αναθεωρημένου νομοσχεδίου με τίτλο
«Ο περί Γενικού Συστήματος Υγείας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2014»


Το Υπουργικό Συμβούλιο με την απόφασή του με αρ. 66.358 και ημερ. 14 Νοεμβρίου 2007, ενέκρινε το νομοσχέδιο με τίτλο «Ο περί Γενικού Συστήματος Υγείας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2007» και το Υπουργείο Υγείας κατέθεσε στη Βουλή των Αντιπροσώπων το εν λόγω νομοσχέδιο στις 22/11/2007. Κατά τη συζήτηση του εν λόγω νομοσχεδίου στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Υγείας διαπιστώθηκε η ανάγκη παροχής περαιτέρω διασαφηνίσεων στο κείμενο του τροποποιητικού νομοσχεδίου, καθώς και η εισαγωγή πρόσθετων ρυθμίσεων που αφορούσαν στη λειτουργία του Γενικού Συστήματος Υγείας (ΓεΣΥ).

Επιπρόσθετα, στo κείμενο του Μνημονίου Συναντίληψης με την Τρόικα του Μαΐου 2014 (μέτρο 3.2.c.4), καθώς και στο πρόσφατα επικαιροποιημένο κείμενο του Μνημονίου του Ιουλίου 2014 (μέτρο 3.2.b.5), αναφέρεται η ανάγκη όπως στο προωθούμενο τροποποιητικό νομοσχέδιο γίνει αποσαφήνιση και καθορισμός του ρόλου, της διακυβέρνησης και των αρμοδιοτήτων του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) και του Υπουργείου Υγείας, ειδικότερα σε ό,τι αφορά στη στρατηγική πολιτική, τον έλεγχο του προϋπολογισμού, την εποπτεία, τον έλεγχο και τη ρύθμιση του Γενικού Συστήματος Υγείας. Σύμφωνα με τις πρόνοιες του Μνημονίου, το αναθεωρημένο νομοσχέδιο θα πρέπει να ψηφιστεί από τη Βουλή των Αντιπροσώπων μέχρι το τέλος του 2014.

Προς επίτευξη των πιο πάνω, το Υπουργείο Υγείας προτίθεται να ετοιμάσει αναθεωρημένο νομοσχέδιο, το οποίο θα διατηρεί τη βασική φιλοσοφία του συστήματος όπως διαμορφώθηκε στο τροποποιητικό νομοσχέδιο που είχε κατατεθεί στη Βουλή το 2007, ειδικότερα ως προς τα ακόλουθα:

  1. Εισαγωγή Γενικού Συστήματος Υγείας που θα προνοεί για την παροχή ασφάλισης υγείας για τους πολίτες και τους λοιπούς διαμένοντες στην Κυπριακή Δημοκρατία.
  2. Εφαρμογή του ΓεΣΥ μέσω ενός κρατικού φορέα ασφάλισης υγείας, του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας.
  3. Εξασφάλιση καθολικότητας του συστήματος και υποχρεωτική κάλυψη όλου του πληθυσμού που έχει τη μόνιμη του κατοικία στην Κύπρο.
  4. Χρηματοδότηση του συστήματος μέσω συνεισφοράς από Μισθωτούς, Εργοδότες, Αυτοεργοδοτούμενους, Συνταξιούχους, Εισοδηματίες, Αξιωματούχους και το  Κράτος.
  5. Δίκαιη κατανομή του κόστους και κοινωνική αλληλεγγύη.
  6. Δικαίωμα ελεύθερης επιλογής του παρόχου υπηρεσιών φροντίδας υγείας και δημιουργία συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού ανάμεσα στους παροχείς υπηρεσιών φροντίδας υγείας.
  7. Υιοθέτηση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού ως πύλης εισόδου στο σύστημα και ως βασικό εργαλείο συγκράτησης συνολικών δαπανών του συστήματος. Μέσω του Προσωπικού Ιατρού θα γίνεται παραπομπή στους λοιπούς παρόχους υπηρεσιών φροντίδας υγείας.
  8. Προκειμένου όμως (α) να επιτευχθεί ο απαιτούμενος επαναπροσδιορισμός του ρόλου και αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Υγείας και του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας όπως παρουσιάζεται στην παράγραφο 3 πιο πάνω, και (β) να διασφαλιστούν η μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα του ΓεΣΥ, η παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών φροντίδας υγείας στους δικαιούχους και η βιωσιμότητα του συστήματος σε βάθος χρόνου, χρειάζεται να διαφοροποιηθεί το περιεχόμενο του αναθεωρημένου νομοσχεδίου από αυτό που είχε κατατεθεί στη Βουλή το 2007, ως προς τα ακόλουθα:

  1. Το Υπουργείο Υγείας αναλαμβάνει την ευθύνη της χάραξης της σχετικής στρατηγικής και πολιτικής, της παρακολούθησης, του ελέγχου, της εποπτείας και της ρύθμισης του ΓεΣΥ.

  1. Ο Οργανισμός Ασφάλισης Υγείας θα είναι ο κρατικός ασφαλιστικός οργανισμός υγείας που θα παρέχει κρατική ασφάλιση υγείας στα πλαίσια του ΓεΣΥ.

  1. Η αρμοδιότητα έκδοσης Κανονισμών για την εφαρμογή του νόμου, μεταφέρεται από τον ΟΑΥ στο Υπουργείο Υγείας και απαιτείται η έγκριση τους από το Υπουργικό Συμβούλιο και τη Βουλή.

  1. Στο Υπουργείο Υγείας δημιουργείται Διεύθυνση ΓεΣΥ που θα έχει τη διοικητική ευθύνη αναφορικά με τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Υγείας στο ΓεΣΥ.

  1. Εισαγωγή της προοπτικής μετεξέλιξης του ΓεΣΥ σε ανοικτό (πολυασφαλιστικό) σύστημα.

  1. Μεταφορά του Ταμείου Ασφάλισης Υγείας από τον ΟΑΥ προς το Υπουργείο Υγείας. To Ταμείο θα τελεί υπό την εποπτεία και διαχείριση του Διευθυντή του ΓεΣΥ στο Υπουργείο Υγείας. Στο Ταμείο Ασφάλισης Υγείας θα συλλέγονται όλες οι εισφορές από τα συνεισφέροντα μέρη. Κανονισμοί θα ρυθμίζουν τον επιμερισμό του προϋπολογισμού του Ταμείου Ασφάλισης Υγείας και τη διαχείρισή του.
α. Ο ΟΑΥ θα υποβάλλει μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου κάθε έτους προϋπολογισμό για το επόμενο έτος, με βάση λεπτομέρειες που ορίζει ο Υπουργός.
β. Το Υπουργείο Υγείας με την εφαρμογή του ΓεΣΥ και υπό προϋποθέσεις που θα καθορίζονται με Κανονισμούς, δύναται να επιμερίζει μέρος του προϋπολογισμού του Ταμείου για την παροχή υπηρεσιών φροντίδας υγείας γενικού συμφέροντος.

  1. Ο ΟΑΥ θα διοικείται από διοικητικό συμβούλιο, το οποίο θα είναι 15μελές και την πλειοψηφία έχει η Κυβέρνηση. Το διοικητικό συμβούλιο του ΟΑΥ θα έχει επίσης συμβουλευτικό ρόλο αναφορικά με τον ετήσιο προϋπολογισμό και τους ετήσιους λογαριασμούς του Ταμείου Ασφάλισης Υγείας, την ετήσια έκθεση του Διευθυντή ΓεΣΥ αναφορικά με το Ταμείο, την έκθεση που υποβάλλει ο αναλογιστής αναφορικά με το Ταμείο, την επένδυση του ενεργητικού του Ταμείου, καθώς και κάθε άλλο θέμα που ο Υπουργός ή ο Διευθυντής ΓεΣΥ κρίνει σκόπιμο να παραπέμψει αναφορικά με το Ταμείο στο Συμβούλιο προς συζήτηση.

  1. Τα ποσοστά καταβολής εισφορών από τις διάφορες κατηγορίες δικαιούχων καθορίζονται με Κανονισμούς. Οι διαδικασίες είσπραξης, καταβολής και παρακράτησης των εισφορών θα ρυθμίζονται με Κανονισμούς.

  1. Ο Υπουργός Υγείας διορίζει αναλογιστή, ο οποίος προβαίνει σε ανασκόπηση της εφαρμογής του νόμου και της οικονομικής κατάστασης του Ταμείου ανά διετία. Ο Υπουργός προχωρεί με αλλαγή των υφιστάμενων Κανονισμών ή εφαρμογή νέων στην περίπτωση που η αναλογιστική μελέτη καταδείξει ότι δεν διασφαλίζεται επαρκώς η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του Ταμείου.

  1. Οποιοδήποτε θέμα σχετικό με τα σχέδια υπηρεσίας και τα ωφελήματα/επιδόματα του προσωπικού του ΟΑΥ καθορίζεται με Κανονισμούς.



  1. Τα ελάχιστα κριτήρια που πρέπει να πληροί ένας παροχέας υπηρεσιών φροντίδας υγείας για να συμβληθεί με τον ΟΑΥ καθορίζονται με Κανονισμούς.

  1. Η αμοιβή και τα εισοδήματα των Προσωπικών Ιατρών και των ειδικών ιατρών καθορίζονται με Κανονισμούς αφού προηγηθούν διαβουλεύσεις, τις οποίες θα συντονίζει το Υπουργείο Υγείας και στις οποίες θα συμμετέχει ο ΟΑΥ και ο Παγκύπριος Ιατρικός Σύλλογος (ΠΙΣ). Η αποζημίωση των λοιπών παρόχων υπηρεσιών φροντίδας υγείας καθορίζεται επίσης με Κανονισμούς, μετά από διαβουλεύσεις, τις οποίες συντονίζει το Υπουργείο Υγείας και στις οποίες συμμετέχει ο ΟΑΥ και οι αρμόδιοι επαγγελματικοί σύνδεσμοι, σύλλογοι ή φορείς.

  1. Το Υπουργείο Υγείας σε συνεργασία με τον ΠΙΣ και τον ΟΑΥ καθορίζει πρότυπα αναφορικά με τις εγκαταστάσεις και τον εξοπλισμό για την παροχή υπηρεσιών φροντίδας υγείας.

  1. Το Υπουργείο Υγείας συμβάλλεται με νοσηλευτήρια στο εξωτερικό για την παροχή υπηρεσιών φροντίδας υγείας στο εξωτερικό. Το Υπουργείο Υγείας, και όχι ο ΟΑΥ, μπορεί να προβεί στη σύσταση ειδικού λογαριασμού του Ταμείου στον οποίο να κατατίθενται χρήματα για την κάλυψη παροχής υπηρεσιών φροντίδας υγείας που δεν προσφέρονται στην Κύπρο, στο εξωτερικό.

  1. Σύσταση συμβουλευτικών σωμάτων προς τον Υπουργό Υγείας για τον καταρτισμό του καταλόγου φαρμακευτικών προϊόντων και ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού και την αποζημίωση τους στο πλαίσιο του ΓεΣΥ

Τα πιο πάνω αποτελούν βασικές αρχές για να αρχίσει από σήμερα δημόσιος διάλογος με όλες τις αρμόδιες εμπλεκόμενες συνδικαλιστικές οργανώσεις και εμπλεκόμενους φορείς και εταίρους και ακολούθως το Υπουργείο Υγείας θα τροποποιήσει το σχετικό νομοσχέδιο σε συνεργασία με τη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας, το οποίο θα κατατεθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο τον Οκτώβριο για έγκριση και ακολούθως στην Βουλή.

_______________