24/5/13

Πραγματοποιήθηκε ημερίδα στα πλαίσια του ερευνητικού προγράμματος AGROCHEPACK

Παρασκευή, 24/5/2013

Το Ινστιτούτο Γεωργικών Ερευνών, διεξήγαγε ημερίδα στα πλαίσια του ερευνητικού προγράμματος AGROCHEPACK, την Δευτέρα, 13 Μαΐου, στο ξενοδοχείο Κλεοπάτρα στη Λευκωσία. Το πρόγραμμα AGROCHEPACK χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στα πλαίσια του προγράμματος Διακρατικής Συνεργασίας Μεσογειακού Χώρου –MED.
Το AGROCHEPACK φιλοδοξεί να συμβάλει στη λύση του προβλήματος της διάθεσης των αποβλήτων συσκευασιών των αγροχημικών (ΑΠΣΑ), με ταυτόχρονη αξιοποίηση του πλαστικού των συσκευασιών. Είναι ένα τριετές πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχουν εφτά εταίροι από πέντε Μεσογειακά κράτη (Ελλάδα, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία και Κύπρος). Εταίρος του Προγράμματος για την Κύπρο είναι το Ινστιτούτο Γεωργικών Ερευνών (ΙΓΕ). Στόχος του είναι η ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού, φιλικού προς το περιβάλλον και οικονομικά βιώσιμου συστήματος για τη διαχείριση των ΑΠΣΑ, στις χώρες που δεν έχουν μέχρι σήμερα κάποιο τέτοιο σύστημα (Κύπρος. Ελλάδα, Ιταλία) και να προτείνει βελτιώσεις στη λειτουργικότητα και αποτελεσματικότητα των συστημάτων εκεί όπου ήδη υπάρχουν (Γαλλία, Ισπανία).
Στα πλαίσια του προγράμματος έγινε σχεδιασμός ενός συστήματος απορρύπανσης (με τριπλό πλύσιμο από τους γεωργούς), συλλογής και διαχωρισμού των ΑΠΣΑ και διερεύνησης των εναλλακτικών δυνατοτήτων αξιοποίησής τους. Ο σχεδιασμός του προτεινόμενου συστήματος, βασίστηκε σε αξιολόγηση της υπάρχουσας κατάστασης που περιλάμβανε εκτίμηση των παραγομένων ποσοτήτων πλαστικών στο σύνολο της Κύπρου και ανά επαρχία.
Για τον εντοπισμό ενδεχόμενων προβλημάτων και δυσλειτουργιών και τη συλλογή στοιχείων που αφορούν σε κάθε φάση του συστήματος, πραγματοποιήθηκε η πιλοτική του εφαρμογή στην Κοινότητα Ξυλοφάγου αρχικά, και στην Κοινότητα Σωτήρας αργότερα.
Η πιλοτική εφαρμογή περιλάμβανε την κατασκευή και εγκατάσταση των αναγκαίων υποδομών, δηλαδή ενός σταθμού διαλογής και αποθήκευσης των συσκευασιών στον πειραματικό σταθμό του ΙΓΕ στην Ξυλοτύμπου και την τοποθέτηση πλαστικών κάδων στα καταστήματα λιανικής πώλησης φυτοπροστατευτικών ουσιών της Ξυλοφάγου. Η δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος έδωσε τη δυνατότητα εντοπισμού προβλημάτων, τη δυνατότητα συγκέντρωσης στοιχείων και παρατηρήσεων, καθώς και στοιχεία για την οικονομική αποτύπωση του όλου συστήματος συλλογής και ανακύκλωσης των ΑΠΣΑ. Διαφάνηκε η μεγάλη σημασία της εκπαίδευσης των παραγωγών όσον αφορά την διαχείριση των άδειων συσκευασιών (τριπλό πλύσιμο και προσωρινή αποθήκευση) και της ενημέρωσης για τις νομικές υποχρεώσεις τους.
Το πρόγραμμα περιλάμβανε επίσης:
  • την εξέταση τριών βασικών μεθόδων ανακύκλωσης των πλαστικών συσκευασιών: την επιτόπια ανακύκλωση, την εξαγωγή του πλαστικού για ανακύκλωση στο εξωτερικό και την περίπτωση ανάκτησης ενέργειας με την καύση των πλαστικών.
  • την ενημέρωση και ενεργό εμπλοκή των ενδιαφερομένων μερών (Τμήμα Περιβάλλοντος, Τμήμα Γεωργίας, εταιρείες εισαγωγής φυτοπροστατευτικών ουσιών, γεωργοί)
  • εισηγητικές παρεμβάσεις κατά την κατάρτιση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Ορθολογική Χρήση Φυτοπροστατευτικών Προϊόντων 2013-2017
  • τη διευθέτηση του ρόλου των εμπόρων φυτοπροστατευτικών ουσιών στο σύστημα
  • την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού και την εκπαίδευση των παραγωγών που συμμετείχαν στο σύστημα
  • τη δημιουργία πρωτοκόλλων λειτουργίας που κάλυπταν όλα τα στάδια διαχείρισης των ΑΠΣΑ.
Την ημερίδα παρακολούθησαν η Επίτροπος Περιβάλλοντος κα Ιωάννα Παναγιώτου, εκπρόσωποι του Τμήματος Περιβάλλοντος, του Τμήματος Γεωργίας, του Τμήματος Αναπτύξεως Υδάτων, των εταιρειών εισαγωγής φυτοπροστατευτικών ουσιών, καθώς και αντιπρόσωποι ιδιωτικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο χώρο διαχείρισης αποβλήτων. Η συζήτηση που ακολούθησε στα πλαίσια της ημερίδας ήταν άκρως εποικοδομητική. Από αυτή διαφάνηκε η ανάγκη για άμεση εφαρμογή συστήματος διαχείρισης των ΑΠΣΑ στην Κύπρο και η ανάγκη συνεχούς ενημέρωσης και εκπαίδευσης των παραγωγών. Αναγνωρίστηκε, επίσης, η δυνατότητα ουσιαστικής συμβολής του AGROCHEPACK στη διαμόρφωση της νομοθετικής ρύθμισης της διαχείρισης των ΑΠΣΑ.



-------------------------------------