8/2/12

Δηλώσεις του Κυβερνητικού Εκπροσώπου για το Κυπριακό

08/02/2012

Μέσα από επιλεκτική διαρροή εγγράφων γίνονται δηλώσεις και τοποθετήσεις που διαστρεβλώνουν θέσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας και της ελληνοκυπριακής πλευράς στο διακοινοτικό διάλογο, είπε σήμερα ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Στέφανος Στεφάνου.



Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους μετά τη λήξη της συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου, στο Προεδρικό Μέγαρο, ο κ. Στεφάνου είπε:

«Xθες δόθηκε το γενικό περίγραμμα θέσεων της ελληνοκυπριακής πλευράς στα κόμματα. Με αυτό είχε δοθεί και το έγγραφο συγκλίσεων της 29ης Ιανουαρίου 2010.

Άρχισε να συμβαίνει αυτό για το οποίο εμείς προειδοποιούσαμε. Δηλαδή, μέσα από επιλεκτική διαρροή εγγράφων γίνονται δηλώσεις και τοποθετήσεις που διαστρεβλώνουν θέσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας και της ελληνοκυπριακής πλευράς στον διακοινοτικό διάλογο.

Επειδή άρχισε να γίνεται αντικείμενο συζήτησης το θέμα των συγκλίσεων της 29ης Ιανουαρίου και των τεσσάρων ελευθεριών, θα ήθελα να προβώ σε δήλωση για το θέμα σε ό,τι αφορά στην ουσία του εγγράφου.

Το έγγραφο συγκλίσεων της 29ης Ιανουαρίου 2010 προβλέπει τα εξής:

Πρώτον, την εφαρμογή των ελευθεριών διαμονής, διακίνησης, εργασίας, επιχειρηματικής και οικονομικής δραστηριότητας, ελευθερίες που έχουν να κάνουν με την άσκηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των Κυπρίων υπηκόων σε ολόκληρη την επικράτεια της Κύπρου. Και μέσα από αυτή τη σύγκλιση διασφαλίζεται ότι όλοι οι Κύπριοι υπήκοοι, μετά από τη λύση του Κυπριακού, θα μπορούν να ασκήσουν αυτές τις βασικές ελευθερίες. Αυτό για πρώτη φορά επιτυγχάνεται στις συνομιλίες και αποτελεί ένα μεγάλο θετικό βήμα για την ενίσχυση των συνεκτικών στοιχείων της λύσης.

Δεύτερον, τίθεται όριο στην εγκατάσταση των Τούρκων υπηκόων εντάσσοντάς τους στο πλαίσιο διατήρησης της δημογραφικής αναλογίας 4 προς 1, δηλαδή, για κάθε τέσσερις Έλληνες υπήκοους που εγκαθίστανται στην Κύπρο να έχει δικαίωμα εγκατάστασης και, κατ’ επέκταση, απόκτησης ιθαγένειας, ένας Τούρκος υπήκοος. Άρα, δεν ευσταθεί και είναι αυθαίρετος και αβάσιμος ο ισχυρισμός ότι με αυτή τη σύγκλιση αποκτούν δικαίωμα στην εγκατάσταση όλοι οι Τούρκοι υπήκοοι. Ακριβώς το αντίθετο. Περιορίζεται αυτό το δικαίωμα, ακόμη και αν η Τουρκία ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Αυτό που έχουμε διασφαλίσει δηλαδή είναι ότι ακόμη και εάν η Τουρκία ενταχθεί στην ΕΕ αυτός ο περιορισμός θα υπάρχει. Οι λόγοι είναι αυτονόητοι.

Τρίτον, η αναφορά για την κατ’ αρχήν συμφωνία απόλαυσης των τεσσάρων ελευθεριών από Τούρκους υπηκόους αφορά στις ελευθερίες που διέπουν τους κανόνες της αγοράς και που είναι η ελευθερία διακίνησης αγαθών, κεφαλαίων, υπηρεσιών και προσώπων. Δεν περιλαμβάνει την ελευθερία εγκατάστασης. Το αναφέρω διότι έχει λεχθεί και αυτό. Μάλιστα, το θέμα των ελευθεριών των Τούρκων υπηκόων είναι υπό την αίρεση συμφωνίας για το θέμα των εποίκων, όπως καταγράφεται στο ίδιο το έγγραφο.

Και επειδή ορισμένοι προβαίνουν σε συγκρίσεις με το Σχέδιο Ανάν θέλω να επισημάνω ότι οι συγκλίσεις που έχουν επιτευχθεί στο έγγραφο του Ιανουαρίου του 2010 είναι καλύτερες από αυτές του Σχεδίου Ανάν.

Συγκεκριμένα:

Πρώτον, στο Σχέδιο Ανάν υπήρχαν περιορισμοί στο θέμα της άσκησης των ελευθεριών των Κυπρίων πολιτών. Εδώ δεν θα υπάρχουν.

Δεύτερον, οι περιορισμοί στην εγκατάσταση Τούρκων υπηκόων είναι τώρα μόνιμη, ενώ στο Σχέδιο Ανάν προβλεπόταν χρονική περίοδος 19 ετών.

Τρίτον, η δημογραφική αναλογία Ελλήνων/Τούρκων υπηκόων στο Σχέδιο Ανάν προβλεπόταν να διατηρηθεί με το ανώτατο όριο 5% στον πληθυσμό των Ελληνοκυπρίων/Τουρκοκυπρίων, ενώ τώρα το όριο γίνεται πιο αυστηρό με την αριθμητική αναφορά του 4 προς 1.

Τέταρτον, το 4 προς 1 ισχύει και για την ιθαγένεια. Στο Σχέδιο Ανάν το 5% στον πληθυσμό των Ελληνοκυπρίων και των Τουρκοκυπρίων ήταν κυλιόμενο, διότι στα επτά χρόνια παραμονής οι Τούρκοι υπήκοοι θα δικαιούνταν ιθαγένεια.

Πέμπτον, όταν μιλάμε για εγκατάσταση και πολιτογράφηση με αναλογία 4 προς 1, αυτό ισχύει και στην περίπτωση της εργασίας. Και αυτό σημαίνει ότι το θέμα του δικαιώματος εργασίας είναι στο πλαίσιο του 4 προς 1, άρα, οι Τούρκοι υπήκοοι θα προσεγγίζονται ως υπήκοοι τρίτης χώρας και αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν περιορισμοί. Άρα, το δικαίωμα στην εργασία των Τούρκων υπηκόων δεν είναι ανεξέλεγκτο, αλλά προβλέπονται συγκεκριμένες διαδικασίες και ασφαλιστικές δικλίδες και, ασφαλώς, η Κύπρος δεν πρόκειται να κατακλυσθεί από Τούρκους υπηκόους, όπως ορισμένοι άρχισαν ήδη να κινδυνολογούν.

Η Κυβέρνηση εκφράζει παράλληλα λύπη για το γεγονός ότι γινόμαστε μάρτυρες ξανά του ίδιου σκηνικού, όπου στη βάση εγγράφων της ελληνοκυπριακής πλευράς να αρχίζουν διάφοροι να κινδυνολογούν, να επιτίθενται στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τελικά να δημιουργούν ένα κλίμα που δεν αποβαίνει προς όφελος της ελληνοκυπριακής πλευράς».