16/11/11

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας προήδρευσε συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου
16/11/2011
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Δημήτρης Χριστόφιας προήδρευσε συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου, στο Προεδρικό Μέγαρο.


Μετά τη λήξη της συνεδρίας ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Στέφανος Στεφάνου προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

«Το θέμα του φυσικού αερίου είναι ένα σύνθετο και πολύπτυχο ζήτημα. Περιλαμβάνει οικονομικά, νομικά, τεχνικά, πολιτικά θέματα, αλλά και θέματα εθνικής ασφάλειας τα οποία τυγχάνουν συνολικής προσέγγισης από μέρους της Κυβέρνησης.

Οι χειρισμοί της Κυβέρνησης στο θέμα του φυσικού αερίου είναι προσεκτικοί, μεθοδικοί και υπεύθυνοι. Είναι γι’ αυτό που η Κυβέρνηση έχει συστήσει διυπουργική επιτροπή για πολιτική παρακολούθηση του θέματος, συμβουλευτική ομάδα εμπειρογνωμόνων με πολυετή εμπειρία στο θέμα για να συμβουλεύει την Κυβέρνηση. Παράλληλα, υπάρχει ομάδα τεχνοκρατών για τα διάφορα πρακτικά ζητήματα που προκύπτουν καθώς και η Υπηρεσία Ενέργειας στο Υπουργείο Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού. Σημειώνουμε ότι διά νόμου σύμβουλος της Κυβέρνησης στα θέματα ενέργειας είναι η ΡΑΕΚ.

Η Κυβέρνηση πάντοτε είναι φειδωλή και προσεκτική στις δηλώσεις που προβαίνει για το φυσικό αέριο και για την πορεία των ερευνών στην κυπριακή ΑΟΖ.

Ενώ ο ΔΗΣΥ καλεί για σοβαρότητα και υπευθυνότητα, στην πράξη ενεργεί ακριβώς προς την αντίθετη κατεύθυνση. Ο ΔΗΣΥ μετατρέπει δημοσιεύματα και πληροφορίες σε γεγονότα, εγείρει ανύπαρκτα θέματα και μετά τα χρησιμοποιεί απλά και μόνο για να κατηγορεί άδικα και αυθαίρετα την Κυβέρνηση. Όπως έκανε σήμερα ο εκπρόσωπος Τύπου του ΔΗΣΥ, ο οποίος αναφέρεται σε αόριστες πληροφορίες για να καλύψει το καθημερινό «κότα» του ΔΗΣΥ στις κατηγορίες κατά της Κυβέρνησης. Αυτός που προσπαθεί να προκαλέσει υστερία στο θέμα του φυσικού αερίου είναι ο ΔΗΣΥ και όχι η Κυβέρνηση.

Η Κυβέρνηση ποτέ δεν εξήγγειλε ή προέβη σε δηλώσεις σχετικά με τις ποσότητες σε πιθανά κοιτάσματα. Όπως, επίσης, ποτέ δεν ανακοίνωσε μετάβαση του Προέδρου της Δημοκρατίας στην πλατφόρμα. Οι απαντήσεις της Κυβέρνησης σε αυτά, αλλά και σε άλλα ζητήματα για το φυσικό αέριο είναι πάντοτε λιτές και χαμηλών τόνων. Όταν και εφόσον εντοπιστεί κοίτασμα και όταν και εφόσον ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αποφασίσει να μεταβεί στην πλατφόρμα, θα γίνουν οι ανάλογες ανακοινώσεις. Άρα, η κριτική που κάνει σήμερα ο ΔΗΣΥ δεν έχει αντικείμενο.

Το Υπουργικό Συμβούλιο στη σημερινή του συνεδρία εξέτασε το θέμα του δεύτερου γύρου πρόσκλησης υποβολής αιτήσεων για τη χορήγηση αδειών έρευνας και αδειών εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στην κυπριακή ΑΟΖ. Είναι αυτό που αποκαλούμε δεύτερο γύρο αδειοδότησης. Έχει γίνει μια κατ’ αρχήν ανταλλαγή απόψεων στο Υπουργικό Συμβούλιο, στη βάση εισήγησης που έχει κάνει η Υπουργός Εμπορίου, και το Υπουργικό Συμβούλιο εξουσιοδότησε τη διυπουργική Επιτροπή να συνεχίσει τη συζήτηση, να ολοκληρώσει την εισήγηση για όλα τα θέματα που αφορούν τον δεύτερο γύρο αδειοδότησης και σε επόμενη συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου το θέμα να επανέλθει για τη λήψη οριστικών αποφάσεων.

Πολλή συζήτηση γίνεται για τα επιδόματα στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Παρουσιάζεται μάλιστα η παραδοξότητα, πολιτικές δυνάμεις που στο παρελθόν πρωταγωνίστησαν στην παροχή επιδομάτων, σήμερα να εκφράζουν έκπληξη για την ύπαρξη αυτών των επιδομάτων και να πρωταγωνιστούν στην κατάργησή τους. Αναφέρομαι στον ΔΗΣΥ. Στη δεκαετία της διακυβέρνησης του ΔΗΣΥ, δόθηκαν συνολικά οκτώ επιδόματα κάποια εκ των οποίων ορισμένα δόθηκαν σε προεκλογική περίοδο.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το σύστημα επιδομάτων πρέπει να εξορθολογιστεί. Υπάρχουν επιδόματα που είναι απολύτως δικαιολογημένα και θα πρέπει να παραμείνουν. Υπάρχουν επιδόματα που πιθανόν θα πρέπει να αναθεωρηθούν ή να καταργηθούν. Αυτό, όμως, δεν μπορεί να γίνει χωρίς σοβαρή συνολική μελέτη και αξιολόγηση. Αυτό κάνει η Κυβέρνηση. Το Υπουργείο Οικονομικών έχει ζητήσει καταρτισμό καταλόγου για το σύνολο των επιδομάτων προς αξιολόγηση και λήψη αποφάσεων.

Η Κυβέρνηση, συνεχίζοντας την υλοποίηση της δέσμευσής της για εξυγίανση και εξορθολογισμό των δημοσίων οικονομικών, προχώρησε στην περαιτέρω στόχευση των κοινωνικών παροχών. Σχετική ανακοίνωση εκδόθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών η οποία καταγράφει πού έχει γίνει στόχευση, στα περισσότερα με βάση τα περιουσιακά και εισοδηματικά κριτήρια και όχι μόνο τα εισοδηματικά, όπως ισχυρίζεται σήμερα ο κ. Αβέρωφ Νεοφύτου. Και αυτή η στόχευση δεν είναι μόνο σε δύο κοινωνικές παροχές, όπως επίσης ισχυρίζεται ο κ. Νεοφύτου, αλλά σε συνολικά έξι προγράμματα που περιλαμβάνει, πέραν της φοιτητικής χορηγίας και του επιδόματος τέκνου, στεγαστικά προγράμματα, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη κλπ.

Επιπλέον, ήδη στοχευμένα είναι τα δημόσια βοηθήματα, ενώ υπάρχουν κοινωνικές παροχές που παρέχονται σε ειδικές ομάδες πληθυσμού, όπως είναι οι ανάπηροι. Άρα, δεν ευσταθεί αυτό που σήμερα έχει ισχυριστεί ο κ. Αβέρωφ Νεοφύτου για τα άλλα 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ των κοινωνικών παροχών για στόχευση. Εκτός και αν υποστηρίζει τον περιορισμό κοινωνικών παροχών σε ανάπηρα άτομα ή στα φτωχότερα στρώματα του πληθυσμού που λαμβάνουν δημόσιο βοήθημα.

Σημειώνω ότι για πρώτη φορά στην ιστορία της Κυπριακής Δημοκρατίας γίνεται αυτή η στόχευση και αυτή η στόχευση δεν έχει ξεκινήσει τώρα, αλλά έχει γίνει και στο πασχαλινό επίδομα για τους συνταξιούχους. Η στόχευση υπάρχει και στο επίδομα ευημερίας των φοιτητών που εισήγαγε η Κυβέρνηση πριν από δύο χρόνια. Αυτή η στόχευση υπάρχει και στο πρόγραμμα στήριξης των χαμηλών συντάξεων που υιοθέτησε η Κυβέρνηση πριν από δύο χρόνια».