6/4/11

05/04/201 

Ομιλία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Δημήτρη Χριστόφια στη συνέντευξη Τύπου με θέμα την Εσωτερική Διακυβέρνηση1





Φίλοι και φίλες δημοσιογράφοι,
Συμπατριώτες και συμπατριώτισσες,

Σας καλωσορίζω στην τρίτη δημοσιογραφική διάσκεψη για απολογισμό των τριών χρόνων διακυβέρνησης. Είμαι βέβαιος ότι μέσα από τον διάλογο που θα αναπτύξουμε θα δώσουμε τη δυνατότητα στους πολίτες να ακούσουν, να ενημερωθούν, να αξιολογήσουν, να κρίνουν.

Έχουμε την πεποίθηση ότι στα τρία χρόνια διακυβέρνησης μας, παρά τις πολλές και μεγάλες δυσκολίες που προκάλεσε η πρωτόγνωρη παγκόσμια οικονομική κρίση, η οποία ασφαλώς δεν οφείλεται στην Κύπρο ή την κυπριακή οικονομία, έγιναν πάρα πολλά προς όφελος των απλών ανθρώπων και του κοινωνικού συνόλου.

Περάσαμε δύσκολες μέρες. Η παγκόσμια οικονομική κρίση προκάλεσε μεγάλα προβλήματα και δημιούργησε την επιτακτική ανάγκη για αναπροσαρμογή στόχων και προτεραιοτήτων της κοινωνικοοικονομικής μας πολιτικής. Αυτό όμως δεν αλλοίωσε το φιλολαϊκό περιεχόμενο της πολιτικής μας.

Η οικονομική κρίση ραγδαία επιδείνωσε τους δείκτες της οικονομίας σε βαθμό που οδήγησε σε δημοσιονομικό έλλειμμα. Αυτή η δυσμενής εξέλιξη αποτέλεσε πανευρωπαϊκό, και όχι μόνο, παγκόσμιο φαινόμενο.

Τι προκάλεσε το δημοσιονομικό έλλειμμα;

Πρώτον, η μεγάλη μείωση των εσόδων του κράτους από την καθίζηση της δραστηριότητας κυρίως στον κατασκευαστικό και τον τουριστικό τομέα. Τα έσοδα του κράτους μειώθηκαν κατά 1 δις. 200 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο από έναν προϋπολογισμό ύψους 8 δισεκατομμυρίων.

Δεύτερον, η κρίση δημιούργησε την ανάγκη για στήριξη σημαντικών κλάδων της οικονομίας, με συνολική δαπάνη μισού δισεκατομμυρίου ευρώ.

Δεν πρέπει επίσης να ξεχνούμε ότι στην αρχή της διακυβέρνησης μας βρεθήκαμε αντιμέτωποι με την πιεστική ανάγκη για αντιμετώπιση της λειψυδρίας και για αποζημίωση των γεωργοκτηνοτρόφων που πλήγηκαν από την παρατεταμένη ανομβρία. Συνολικά δαπανήθηκαν €120 εκ., 50 εκ. για τη μεταφορά νερού από την Ελλάδα και 70 εκ. για τις αποζημιώσεις.

Ο συνδυασμός μείωσης των εσόδων και αύξησης των δαπανών δημιούργησαν το δημοσιονομικό έλλειμμα που τον Απρίλιο του 2010 έφθασε το 6,1%. Δεν συμβαίνει αυτό που ορισμένες πολιτικές δυνάμεις και πολιτικά πρόσωπα ισχυρίζονται ότι δημιουργήσαμε ελλείμματα παραχωρώντας τάχα αλόγιστα κοινωνικές παροχές και επιδόματα. Άλλωστε, αυτός ο ισχυρισμός συγκρούεται κάθετα με έναν άλλο ισχυρισμό των ιδίων κομμάτων και πολιτικών ότι τάχα μειώσαμε τις δαπάνες για τις κοινωνικές παροχές. Είναι αντιληπτό ότι δεν μπορεί να συμβαίνουν και τα δύο γιατί αλληλοαναιρούνται.

Αυτή η αντίφαση παρατηρείται δυστυχώς σε πολλές άλλες περιπτώσεις και αποδεικνύει το αυθαίρετο και το αστήριχτο πολλών επικρίσεων που εκτοξεύονται σε βάρος της Κυβέρνησης, απλά και μόνο για χάρη της αντιπολίτευσης και της επίκρισης.

Καθημερινά επαναλαμβάνεται ο ισχυρισμός ότι η Κυβέρνηση δήθεν δεν πήρε μέτρα και ότι τίποτα δεν έχει κάνει για την αντιμετώπιση της κρίσης. Με όλους αυτούς διαφωνεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία χαρακτήρισε τα μέτρα που έλαβε η Κυβέρνηση έγκαιρα και στοχευμένα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επανήλθε πολύ πρόσφατα για να σημειώσει ότι λόγω των ορθών μέτρων που έχει λάβει η Κυβέρνηση έχουν εκπληρωθεί οι δημοσιονομικοί στόχοι του 2010 και ότι είναι πολύ καλές οι προοπτικές για εκπλήρωση των στόχων του 2011 και 2012.

Παρά τις περί αντιθέτου προβλέψεις και κινδυνολογίες διαφόρων στην Κύπρο, η Κυβέρνηση με τη λήψη στοχευμένων μέτρων κατάφερε να συγκρατήσει το έλλειμμα πολύ πιο κάτω από το 6% και το 2010 έκλεισε στο 5,3%. Επιπλέον, ο ρυθμός ανάπτυξης για το 2010 κυμάνθηκε στο 1%. Αυτό επιτεύχθηκε με τη στήριξη της ανάπτυξης, τη συγκράτηση των λειτουργικών δαπανών του κράτους και τη μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων.

Για την αντιμετώπιση των συνεπειών της οικονομικής κρίσης διαμορφώσαμε και καταθέσαμε στην ΕΕ τριετές Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Αυτό περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα για τον περιορισμό του δημοσιονομικού ελλείμματος στο 6% του ΑΕΠ το 2010, στο 4,5% το 2011 και στο 3% το 2012, όπως επιβάλλει η ΕΕ. Ο σχεδιασμός που εφαρμόστηκε ήταν η άμβλυνση των επιπτώσεων της κρίσης για το 2009 και η έξοδος από την ύφεση το 2010. Και οι δύο στόχοι εκπληρώθηκαν.

Για το 2011 ο στόχος είναι να συνεχιστεί η εξυγίανση των δημοσίων οικονομικών διατηρώντας τον κοινωνικό και αναπτυξιακό χαρακτήρα της οικονομίας.

Στον Προϋπολογισμό του 2011 προβλέπεται αύξηση των λειτουργικών δαπανών μόνο κατά 0,5%, όταν όλα τα προηγούμενα χρόνια η αύξηση των λειτουργικών δαπανών κυμαινόταν γύρω στο 7,5 – 8,0% κατ’ έτος.

Σύμφωνα με στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου τον Δεκέμβριο του 2010 ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων μειώθηκε κατά 1240 άτομα. Αυτό για πρώτη φορά συμβαίνει στα χρόνια ύπαρξης της Κυπριακής Δημοκρατίας. Προηγουμένως κάθε Κυβέρνηση προσέθετε τουλάχιστον 1200-1500 δημόσιους υπαλλήλους ετησίως. Δηλαδή, συνολικά στην πενταετία επιπρόσθετοι 6–7,5 χιλιάδες νέοι δημόσιοι υπάλληλοι. Η Κυβέρνηση μας είναι η μοναδική Κυβέρνηση που προχώρησε σε κατάργηση μόνιμων θέσεων στη δημόσια υπηρεσία, συνολικά 405, και προωθεί την κατάργηση και άλλων μόνιμων θέσεων. Το Υπουργικό Συμβούλιο μεθαύριο Πέμπτη, στη συνεδρία του, θα αποφασίσει την κατάργηση άλλων 218 μόνιμων θέσεων στη δημόσια υπηρεσία. Αυτό το κάνουμε και σε συνεργασία με την ΠΑΣΥΔΥ.

Προηγούμενες Κυβερνήσεις πρόσθεταν προνόμια στη δημόσια υπηρεσία. Η Κυβέρνηση μας έβαλε τέλος ή δρομολογεί την κατάργηση τέτοιων ρυθμίσεων. Η Κυβέρνηση μας κατάργησε το προνόμιο της παραχώρησης ανεργιακού επιδόματος για έξι μήνες στους δημοσίους υπαλλήλους που συνταξιοδοτούνταν και έχει προχωρήσει στην κατάργηση του απαράδεκτου φαινομένου των πολλαπλών συντάξεων. Πριν μερικά χρόνια, επί άλλης διακυβέρνησης, Υπουργός της Κυβέρνησης, όταν έληξε η θητεία του πήρε το επίδομα ανεργίας. Μπορείτε να κρίνετε. Είναι από αυτούς που μας κατηγορούν μέρα νύκτα.

Η Κυβέρνηση μας δεν στοχοποιεί τους δημοσίους υπαλλήλους για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η δημόσια υπηρεσία ούτε και θεωρεί πως τα προβλήματα της οικονομίας οφείλονται στους δημοσίους υπαλλήλους, όπως διάφοροι διατείνονται. Πιστεύουμε όμως ότι οι λειτουργοί του δημόσιου και ημιδημόσιου τομέα μπορούν και πρέπει να συμβάλουν στην αντιμετώπιση των οικονομικών δυσκολιών και προβλημάτων, γι’ αυτό και είμαστε σε διαρκή επαφή και διάλογο με τις συνδικαλιστικές τους οργανώσεις.

Η Κυβέρνηση μας δεν προσπερνά τα προβλήματα. Όπως αποδεικνύεται από τις πράξεις της, η Κυβέρνηση μας τα ξεσκεπάζει, τα αναδεικνύει και τα επιλύει. Και δυστυχώς, υπάρχουν πολλά προβλήματα και στρεβλώσεις στην οικονομία μας που συσσωρεύθηκαν μέσα από τις δεκαετίες. Μπορεί κάποια προβλήματα να τα ξεσκεπάζουν και οι επικριτές μας και εμείς έχουμε καλό «αυτί» και αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες για αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων.

Τα προβλήματα αυτά δεν μπορούν να επιλυθούν από τη μια ημέρα στην άλλη. Για την επίλυση τους επιβάλλεται διάλογος και συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους και τις πολιτικές δυνάμεις.

Στο οικονομικό πακέτο που η Κυβέρνηση εξήγγειλε τον περασμένο Δεκέμβριο περιλαμβάνονται μέτρα για επίλυση μιας σειράς διαρθρωτικών προβλημάτων όπως είναι το συνταξιοδοτικό του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, η εναλλαξιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων, η αναδιάρθρωση προς το δικαιότερο της ΑΤΑ, η περαιτέρω μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων, η πάταξη της φοροδιαφυγής, η πολεοδομική ρύθμιση κ.ά.

Σχετικά με το συνταξιοδοτικό του δημοσίου, η Κυβέρνηση έχει ήδη διορίσει αναλογιστή για ετοιμασία μελέτης, στη βάση της οποίας θα γίνει διάλογος για εξεύρεση λύσεων. Με την ευκαιρία αυτή σας ενημερώνω ότι ήδη αυτή η μελέτη έχει ολοκληρωθεί και πολύ σύντομα μαζί με τους κοινωνικούς εταίρους θα αρχίσουμε διάλογο για τη διευθέτηση των προβλημάτων του συνταξιοδοτικού. Αυτό είναι το πόνημα του αναλογιστή το οποίο πήρα σήμερα. Ο αναλογιστής έχει οριστεί σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους. Είναι κοινά αποδεκτός.

Για την πάταξη της φοροδιαφυγής προωθήσαμε έξι νομοσχέδια τα οποία εγκρίθηκαν πρόσφατα με μεγάλη καθυστέρηση στη Βουλή. Στο πλαίσιο της επίλυσης διαρθρωτικών προβλημάτων της οικονομίας, επιλύσαμε το θέμα των εκτάκτων δημοσίων υπαλλήλων που ταλάνιζε για δεκαετίες τη δημόσια υπηρεσία. ΄Ημουν Πρόεδρος της Βουλής για επτά χρόνια, αυτά τα επτά χρόνια συνεχώς δεχόμουν αντιπροσωπείες των έκτακτων δημοσίων υπαλλήλων οι οποίοι απαιτούσαν την επίλυση αυτού του χρονίζοντος προβλήματος, όπως και πολλά άλλα χρονίζοντα προβλήματα το λύσαμε και αυτό.

Το οικονομικό πακέτο περιλαμβάνει επίσης μέτρα για άμεση αύξηση των εσόδων του κράτους και για μείωση των εξόδων. Αύξηση των εσόδων θα επιφέρει η πρόταση για συνεισφορά των τραπεζών ύψους €120 εκ. για δύο χρόνια (τα €50 εκ. θα χρησιμοποιηθούν για δημιουργία ταμείου στήριξης) η οποία ελπίζουμε να εγκριθεί από τη Βουλή και να μην απορριφθεί όπως είχε γίνει με τις προτάσεις της Κυβέρνησης για φορολόγηση του πλούτου και των εχόντων.

Για τη μείωση των εξόδων, ως Κυβέρνηση έχουμε θέσει τον στόχο της συνεισφοράς των δημοσίων υπαλλήλων ύψους €70 εκ. για τα επόμενα δύο χρόνια (2011 και 2012). Έχω συγκαλέσει σύσκεψη με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, την ερχόμενη Πέμπτη το πρωί, για συνέχιση της συζήτησης που αφορά αυτό καθώς και για άλλα ζητήματα κοινού ενδιαφέροντος.

Αύξηση των εσόδων θα επιφέρει η Πολεοδομική Ρύθμιση η οποία τελικά ψηφίστηκε με καθυστέρηση σχεδόν ενός έτους από τη Βουλή των Αντιπροσώπων.

Ανάμεσα στις προκλήσεις που υπάρχουν και εντατικά εργαζόμαστε για να τις αντιμετωπίσουμε, είναι δύο που αποτελούν πρώτης γραμμής: η ανεργία και το μεταναστευτικό.

Είναι γεγονός ότι η ανεργία στην Κύπρο έχει φθάσει σε υψηλά για τη χώρα μας επίπεδα λόγω της οικονομικής κρίσης. Το πρόβλημα της ανεργίας επιτείνεται από την έλευση μεγάλου αριθμού κοινοτικών εργαζομένων στην Κύπρο, οι οποίοι έρχονται στη χώρα μας προς αναζήτηση εργασίας. Οι κοινοτικοί έρχονται στη χώρα μας διότι στις χώρες τους υπάρχει πιο βαθιά οικονομική κρίση και μεγαλύτερη ανεργία από ότι στην Κύπρο και πολλές από αυτές δεν έχουν και θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι από τις 29 χιλιάδες περίπου άνεργους το 25% - δηλαδή γύρω στις 7 χιλιάδες - είναι κοινοτικοί. Ακόμη και με αυτό τον αριθμό η Κύπρος κατέχει την 6η καλύτερη θέση στο ποσοστό ανεργίας. Αυτό βέβαια δεν μας εφησυχάζει. Συνεχώς παίρνουμε μέτρα και εργαζόμαστε ώστε να αντιμετωπίσουμε την ανεργία που αποτελεί μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα.

Νέες θέσεις εργασίας δημιουργούνται. Το 2010 η απασχόληση, σύμφωνα με στοιχεία της Αρχής Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, αυξήθηκε κατά 1%, δηλαδή 3.829 εργαζόμενους. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ένα σημαντικό ποσοστό των θέσεων εργασίας καταλαμβάνεται από κοινοτικούς. Είναι φανερό ότι πολλοί εργοδότες προτιμούν να εργοδοτούν κοινοτικούς διότι το εργατικό κόστος είναι πιο χαμηλό. Η Κυβέρνηση παίρνει μέτρα για αντιμετώπιση της κατάστασης στο πλαίσιο βέβαια που επιτρέπει το ευρωπαϊκό κεκτημένο.

Ακόμη από τον Οκτώβριο του 2008 η Εθνική Επιτροπή Απασχόλησης είχε υιοθετήσει τους βασικούς άξονες πολιτικής για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Αυτό απαντά στις αστήρικτες επικρίσεις ότι τάχα καθυστερήσαμε ως Κυβέρνηση να δράσουμε.

Η πολιτική μας για την καταπολέμηση της ανεργίας στηρίζεται:

· Στη συστηματική παρακολούθηση της αγοράς
· Στη στήριξη των επιχειρήσεων για διατήρηση θέσεων απασχόλησης
· Στην παροχή κινήτρων για πρόσληψη ανέργων
· Στην εφαρμογή περιοριστικής πολιτικής σχετικά με την απασχόληση εργαζομένων από τρίτες χώρες
· Στην εφαρμογή πολύ αυστηρών μέτρων για πάταξη της παράνομης και αδήλωτης εργασίας.

Για την εφαρμογή των μέτρων και των προγραμμάτων για την καταπολέμηση της ανεργίας και τη στήριξη της απασχόλησης δαπανήθηκαν ή έχουν δεσμευθεί συνολικά €28 εκ. Πέραν των 5.300 ανέργων έχουν προσληφθεί, αποτέλεσμα των προγραμμάτων που εφαρμόζουμε.

Μεταναστευτικό

Η Κύπρος για αρκετά χρόνια αντιμετώπιζε μεγάλο πρόβλημα από την έλευση παράνομων μεταναστών, ειδικά από τη γραμμή αντιπαράταξης. Λόγω μη ύπαρξης ολοκληρωμένης μεταναστευτικής πολιτικής, οι αιτητές ασύλου το 2005 είχαν ανέλθει στους 11.300. Η απουσία μεταναστευτικής πολιτικής δεν επέτρεψε τη δημιουργία χώρων υποδοχής μεταναστών, όπως προβλέπουν οι οδηγίες της ΕΕ, υποδομή απαραίτητη για την ανάπτυξη ολοκληρωμένης μεταναστευτικής πολιτικής.

Η Κυβέρνηση μας επεξεργάστηκε και εφαρμόζει ολοκληρωμένη μεταναστευτική πολιτική. Λόγω ακριβώς αυτής της πολιτικής η ανεξέλεγκτη κατάσταση του παρελθόντος δεν υφίσταται πλέον. Έχει τερματιστεί. Πολλά από τα προβλήματα σταδιακά και σταθερά βρίσκουν τη λύση τους.

Ως αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής:

· Μειώθηκε ο αριθμός των αιτητών ασύλου. Από τις 11,5 χιλιάδες του 2005, οι αιτήσεις σήμερα μειώθηκαν στις 1400. Αυτό λέει πολλά.
· Με την καλύτερη επιτήρηση των θαλάσσιων συνόρων εξαλείψαμε το φαινόμενο της έλευσης παράνομων μεταναστών.
· Με την καλύτερη φύλαξη της γραμμής αντιπαράταξης περιορίσαμε σημαντικά τον αριθμό των λαθρομεταναστών από τα κατεχόμενα. Το 2008 αυτός ο αριθμός ήταν 5.200 άτομα ενώ το 2010 μειώθηκαν σε 1857.
· Λαμβάνονται μέτρα και για πρώτη φορά δημιουργούνται οι κατάλληλες υποδομές που θα επιτρέψουν τη δημιουργία των υλικών συνθηκών υποδοχής αντί την παραχώρηση δημοσίου βοηθήματος. Το δημόσιο βοήθημα παραχωρείται με ομόφωνη απόφαση της Βουλής του 2006.
· Προωθούμε πολιτική ένταξης στην εργασία και τερματισμού της παροχής δημοσίου βοηθήματος στους αναγνωρισμένους πολιτικούς πρόσφυγες και τους δικαιούχους επικουρικής προστασίας.
· Αξιοποιούμε ευρωπαϊκά κονδύλια από τα Ταμεία Αλληλεγγύης για ενίσχυση της φύλαξης και επιτήρησης (ελικόπτερα/οχήματα), για προγράμματα ένταξης μεταναστών και για τη δημιουργία χώρων υποδοχής.
· Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων θα συνεχίσουμε στοχευμένα να εργαζόμαστε πάντοτε σε συνεργασία με την ΕΕ και στη βάση των Κανόνων της Ένωσης αλλά και των διεθνών συμβάσεων. Ο Υπουργός Εσωτερικών έχει αναλάβει αρκετές και συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, συνεργασίες με Υπουργούς Εσωτερικών και Δικαιοσύνης των χωρών μελών της ΕΕ που βρέχονται από τα νερά της Μεσογείου ούτως ώστε να ασκηθεί ανάλογη επιρροή και στα υπόλοιπα μέλη της ΕΕ, στα μέλη που προέρχονται από το βορρά, για να αναλάβουν και αυτοί τις ευθύνες τους σε ό,τι αφορά την αποδοχή μεταναστών οι οποίοι περνούν από τα παράλια στις χώρες αυτές.

Κοινωνική πολιτική

Η Κύπρος στα ζητήματα της κοινωνικής πολιτικής αποτελεί εξαίρεση στην ΕΕ. Και θέλω αυτό να το τονίσω, αποτελούμε εξαίρεση. Ενώ σε έναν μεγάλο αριθμό χωρών της ΕΕ αποκόπηκαν μισθοί, ωφελήματα και συντάξεις, στην Κύπρο το κοινωνικό κράτος ενισχύθηκε.

Από το 2008 που ανέλαβε η Κυβέρνηση μας, οι κοινωνικές παροχές αυξήθηκαν κατά 25%, χωρίς να υπολογίζονται οι αυξήσεις των παροχών στην παιδεία και την υγεία που αποτελούν κατεξοχήν τομείς κοινωνικής πολιτικής. Από σχεδόν 1 δις ευρώ οι δαπάνες των κοινωνικών παροχών ανήλθαν στο 1 δις. 200 εκ. ευρώ. Για πρώτη φορά δε κοινωνικές παροχές δίνονται με έναν στοχευμένο τρόπο.

Οι πολιτικές που υλοποιήσαμε σε αυτό τον τομέα είναι πάρα πολλές. Θα αναφέρω τις πιο χαρακτηριστικές:

1. Συνταξιούχοι: Επί των ημερών της διακυβέρνησης μας τα εισοδήματα των χαμηλοσυνταξιούχων αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 30%. Η ενίσχυση αυτών των εισοδημάτων προήλθε από το πασχαλινό επίδομα, για το οποίο διατέθηκαν €88 εκ. και από την υλοποίηση του σχεδίου στήριξης συνταξιούχων με χαμηλά εισοδήματα, για το οποίο διατέθηκαν €90 εκ. Επιπρόσθετα, οι συνταξιούχοι επωφελήθηκαν από το σχέδιο κοινωνικού τουρισμού, για το οποίο προσφέρθηκαν €1.7 εκ.
2. Δημόσια βοηθήματα: Το δημόσιο βοήθημα για βασικές ανάγκες αυξήθηκε κατά 12% το 2008 και κατά 6,3% το 2009. Οι λήπτες δημοσίου βοηθήματος το 2010 ανήλθαν στις 26 χιλιάδες περιπτώσεις που αντιπροσωπεύουν πέραν των 45 χιλιάδων ατόμων. Επιπρόσθετα, βελτιώθηκαν και εμπλουτίστηκαν σχέδια κοινωνικής ευημερίας που αφορούν άτομα με ειδικές ανάγκες.
3. Άτομα με αναπηρίες: Η δέσμευση μας προς το κίνημα των ανάπηρων ατόμων για εφαρμογή μέτρων θετικών δράσεων για πρόσληψη τους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα έχει υλοποιηθεί. Ήδη, η Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας εφαρμόζοντας τις διατάξεις του νόμου, έχει προχωρήσει κατά το τρέχον σχολικό έτος σε διορισμό ατόμων με αναπηρίες στη Μέση και Δημοτική Εκπαίδευση.
4. Φοιτητική μέριμνα: Για πρώτη φορά, την ακαδημαϊκή χρονιά 2009-2010 εφαρμόστηκαν μέτρα φοιτητικής μέριμνας, ύψους €12 εκ., τα οποία παρέχονται στη βάση κοινωνικοοικονομικών κριτηρίων. Αυτά τα μέτρα επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο.
5. Ολοκληρωμένη στεγαστική πολιτική: Στο πλαίσιο της Νέας Στεγαστικής Πολιτικής έχουν αυξηθεί σημαντικά τα ωφελήματα και οι χορηγίες που παρέχονται σε δικαιούχους πολίτες. Ταυτόχρονα, βελτιώθηκαν και επεκτάθηκαν τα κριτήρια συμμετοχής στα στεγαστικά προγράμματα και έτσι διευρύνθηκε ο αριθμός των δικαιούχων. Το Ενιαίο Στεγαστικό Σχέδιο και τα άλλα στεγαστικά προγράμματα που απευθύνονται σε αυτόχθονες και εκτοπισμένους συμβάλλουν πλέον ουσιαστικά στην επίτευξη της επιδίωξης κάθε κυπριακής οικογένειας για την απόκτηση ιδιόκτητης κατοικίας.

Για τη στεγαστική πολιτική η Κυβέρνηση μας αύξησε σημαντικά τα κονδύλια. Συγκεκριμένα, από σύνολο €99 εκ. που διατέθηκαν το 2007 για όλες τις κατηγορίες που επωφελούνται από τα στεγαστικά προγράμματα, διατέθηκαν 125 εκ. το 2008, 172 εκ. το 2009 και 183 εκ. το 2010. Δηλαδή, από το 2007 μέχρι το 2010 σημειώθηκε αύξηση 46%.

Στο πλαίσιο της στεγαστικής της πολιτικής, η Κυβέρνηση ενίσχυσε τον Κυπριακό Οργανισμό Ανάπτυξης Γης (ΚΟΑΓ), ο οποίος είναι ο κατεξοχήν κρατικός φορέας που προωθεί προγράμματα τα οποία απευθύνονται σε χαμηλόμισθους και γενικά σε οικογένειες που χωρίς την κρατική φροντίδα δεν έχουν τη δυνατότητα απόκτησης ιδιόκτητης στέγης.

Διατέθηκαν €200 εκ. για παροχή χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων, κυρίως μέσω του Κυπριακού Οργανισμού Χρηματοδοτήσεως Στέγης, σε νέα ζευγάρια και οικογένειες με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.

Από τη στεγαστική πολιτική της Κυβέρνησης μέχρι σήμερα ικανοποιήθηκαν 17 χιλιάδες οικογένειες, κυρίως νεαρά ζευγάρια.

Τομές στην κοινωνία

Σημαντικό συστατικό μέρος της πολιτικής μας για δημιουργία μιας πιο δίκαιης κοινωνίας δεν είναι μόνο η επίλυση προβλημάτων που για δεκαετίες ταλάνιζαν την κοινωνία και την οικονομία αλλά και η διενέργεια τομών στην κοινωνία. Τέτοιες τομές προωθήθηκαν και εφαρμόστηκαν πολλές. Σταχυολογώ μόνο μερικές από αυτές:

· Δημόσιες συγκοινωνίες: Σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε μια νέα ολοκληρωμένη δομή για τις δημόσιες συγκοινωνίες. Πλέον η Κύπρος μπορεί να υπερηφανεύεται ότι διαθέτει σύγχρονες, επαρκείς και οικονομικά προσιτές δημόσιες συγκοινωνίες. Η Κυβέρνηση έχει θέσει τον στόχο οι δημόσιες συγκοινωνίες να αγκαλιαστούν μαζικά από τους πολίτες. Και αυτό θα επιφέρει πάρα πολλά ωφελήματα περιλαμβανομένων και ωφελημάτων για το περιβάλλον.
· Υδατικό: Η Κυβέρνηση υλοποιεί τη δέσμευση της για απεξάρτηση της Κύπρου από τις διαθέσεις των καιρικών συνθηκών σχετικά με την ύδρευση. Στο τέλος αυτού του έτους ολοκληρώνεται το πρόγραμμα ανέγερσης μονάδων αφαλάτωσης που αποτελούν συστατικό μέρος του σχεδιασμού μας. Επιπλέον, η Κυβέρνηση προχώρησε και συμπλήρωσε ένα τεράστιο κενό που υπήρχε σχετικά με την ενιαία διαχείριση υδάτων, αφού με σχετικό νομοθέτημα ολοκληρωμένα και λεπτομερώς ρυθμίσαμε την ανάπτυξη και την ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων της χώρας μας, με υπεύθυνο φορέα το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων.
· Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση: Αποφασιστικά συνεχίζουμε την υλοποίηση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, η οποία από το σχολικό έτος 2010 -2011 εισήλθε σε ένα πολύ αποφασιστικό στάδιο με την πιλοτική εφαρμογή των νέων αναλυτικών προγραμμάτων.
· Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων: Επιλύσαμε το πρόβλημα της βιωσιμότητας του ΤΚΑ μέχρι το 2048. Παράλληλα, δημιουργούμε πραγματικό αποθεματικό με την καταβολή κάθε χρόνο €200 εκ. από την Κυβέρνηση στο Ταμείο.
· Τοπική Αυτοδιοίκηση: Σε πολύ προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η εφαρμογή του σχεδιασμού για τη μεταρρύθμιση του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Βασικός στόχος της αναδιοργάνωσης είναι να δύναται η Τοπική Αυτοδιοίκηση να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών, να έχει μειωμένο κόστος συντήρησης και λειτουργίας και να αναβαθμίζει τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και του πολίτη.
· Περιβαλλοντική πολιτική: Θέσαμε σε εφαρμογή ολοκληρωμένη περιβαλλοντική πολιτική. Συστατικά μέρη αυτής της πολιτικής είναι η νέα πολεοδομική και χωροταξική πολιτική η οποία επιφέρει ποιοτικές αλλαγές αφού υιοθετούνται διαφανείς και συμμετοχικές διαδικασίες, η προώθηση συστήματος σύγχρονης και ορθολογικής διαχείρισης στερεών, κτηνοτροφικών και δημοτικών αποβλήτων, η προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η ολοκληρωτική απαγόρευση της καλλιέργειας γενετικά τροποποιημένων οργανισμών στη χώρα μας κ.ά.
· Ενεργειακή πολιτική: Η Κυβέρνηση μας με αποφασιστικότητα και χωρίς τυμπανοκρουσίες προωθεί τον σχεδιασμό της για μετατροπή της Κύπρου σε ενεργειακό κέντρο της περιοχής. Αυτός ο σχεδιασμός στηρίζεται στο πλεονέκτημα που έχει η Κύπρος λόγω γεωγραφίας αλλά και λόγω της ευρωπαϊκής ιδιότητας της χώρας μας. Η υπογραφή συμφωνιών και η προώθηση συνεργασιών με γειτονικές χώρες καθώς και η αξιοποίηση του υποθαλάσσιου πλούτου που πολύ πιθανόν να διαθέτει η χώρα μας, αποτελούν βασικούς άξονες του σχεδιασμού μας. Πολύ σύντομα η κοινή Επιτροπή Κύπρου-Ισραήλ, θα αρχίσει να συζητά πολύ πιο συγκεκριμένα τα θέματα που αφορούν στην πιθανή συνεκμετάλλευση υποθαλάσσιου πλούτου.

Αγαπητοί δημοσιογράφοι,
Συμπατριώτες και συμπατριώτισσες,

Τα όσα σε συντομία έχουμε αναφέρει αποτελούν το τεκμήριο ότι η Κυβέρνηση μας, σε πολύ αντίξοες συνθήκες, υλοποιεί σταθερά και με συνέπεια το Πρόγραμμα της. Στα τρία χρόνια της διακυβέρνησης μας έχει γίνει πλούσιο και πολυσχιδές έργο. Επιλύουμε προβλήματα τα οποία για δεκαετίες κανένας δεν άγγιζε και για δεκαετίες ταλάνιζαν την κοινωνία μας.

Στην Κυβέρνηση μας έλαχε το καθήκον να αντιμετωπίσει την παγκόσμια οικονομική κρίση και τα διάφορα προβλήματα που προκάλεσε ή ανέδειξε στην επιφάνεια.

Η οικονομική κρίση, η οποία ταλανίζει τους λαούς παγκόσμια, προκλήθηκε από την ασυδοσία μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών και τραπεζών που στον βωμό του κέρδους και ελλείψει ελέγχων στις αγορές κερδοσκόπησαν σε βάρος της πραγματικής οικονομίας.

Στην αντιμετώπιση των συνεπειών της οικονομικής κρίσης η Κυβέρνηση μας ανταποκρίθηκε με επάρκεια, έστω και αν διάφορες πολιτικές δυνάμεις δεν βρίσκουν τίποτα θετικό και τα ζωγραφίζουν όλα με μαύρο χρώμα. Καμιά φορά όταν ακούμε αυτά που λέγονται καθημερινά διερωτώμαι «είμαι άνθρωπος των σπηλαίων; Και ζω χωρίς καμιά επαφή με την πραγματικότητα; ΄Η ζω στη Σιβηρία;»

Ποτέ δεν υποστηρίξαμε ότι όλα είναι ιδανικά και ότι όλα είναι ρόδινα. Ποτέ. Εμείς πρώτοι αναδείξαμε τα προβλήματα. Εμείς πρώτοι τονίσαμε την ανάγκη να αντιμετωπιστούν τα διαρθρωτικά προβλήματα της οικονομίας, να αντιμετωπιστούν αδικίες του παρελθόντος. Και δεν μένουμε στα λόγια. Κάνουμε έργο που κάθε καλόπιστος και αντικειμενικός κριτής μπορεί εύκολα να το διακρίνει. Οι Ευρωπαίοι εταίροι μας το διακρίνουν και το εκτιμούν. Και από προσωπικές εμπειρίες ξέρω πόσο το διακρίνουν και το εκτιμούν, όπως και οι Υπουργοί οι οποίοι σχετίζονται με τις δουλειές της ΕΕ. Ας το εκτιμήσουμε κι εμείς εδώ στην Κύπρο, κάνοντας απλά μια σύγκριση με το τι συμβαίνει στην Ευρώπη και αλλού.

Εμείς δεχόμαστε συγκρίσεις. Δεν ζητούμε εύσημα. Ζητούμε να κρινόμαστε αντικειμενικά. Η Κύπρος μας έχει ανάγκη την αισιοδοξία και τη θετική προσέγγιση, όχι τον μόνιμο αρνητισμό και τον μηδενισμό που προκαλεί αδικαιολόγητο πανικό.

Η αντιμετώπιση της κρίσης δεν είναι αποκλειστικό καθήκον της Κυβέρνησης. Είναι αλήθεια ότι στους ώμους της Κυβέρνησης πέφτει το κύριο βάρος. Χωρίς όμως τη συμβολή των κοινωνικών εταίρων και των πολιτικών δυνάμεων κάτι θα λείπει. Το θέμα της οικονομίας είναι εθνικό και ως τέτοιο πρέπει υπεύθυνα να αντιμετωπίζεται.

Η Κύπρος μας έχει ανάγκη την προοπτική την οποία εμείς δημιουργούμε με το έργο μας. Την προσφορά μας. Την εργασία μας.

Δεν μπορώ να υποσχεθώ ότι όλα τα προβλήματα θα επιλυθούν ως διά μαγείας. Μπορώ όμως να διαβεβαιώσω ότι θα συνεχίσω μαζί με τους συνεργάτες μου τη σκληρή και συνεχή προσπάθεια για τη στήριξη των ανθρώπων της εργασίας, για την επίλυση των καθημερινών προβλημάτων του λαού, των μεσαίων στρωμάτων, για το παρόν και το μέλλον της Κύπρου μας.