19/2/10

Ομιλία του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Ανδρέα Δημητρίου στη συνέντευξη Τύπου για την 17η Διεθνή Εκπαιδευτική Έκθεση, στη Λευκωσία

18/02/2010
Με ιδιαίτερη χαρά, σας καλωσορίζω στη σημερινή συνέντευξη Τύπου, η οποία πραγματοποιείται με την ευκαιρία της Διεθνούς Εκπαιδευτικής Έκθεσης του 2010. Η έκθεση αυτή, που διοργανώνεται για 17η κατά συνέχεια χρονιά από την Αρχή Κρατικών Εκθέσεων και το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, έχει φέτος ξεχωριστή σημασία.



Η φετινή έκθεση έχει ως κύριο άξονά της την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και τις προσπάθειες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, αλλά και της πολιτείας, γενικότερα, για αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό της κυπριακής εκπαίδευσης. Με κεντρικό σύνθημα «Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση – Διαμορφώνουμε το νέο σχολείο: όχι στον κοινωνικό αποκλεισμό, ναι στην ειρηνική συμβίωση» η φετινή έκθεση αποσκοπεί στην ενεργοποίηση όλων των πολιτών ώστε όλοι μαζί, ανταποκρινόμενοι στις προκλήσεις των καιρών και στα νέα ευρωπαϊκά δεδομένα, να κερδίσουμε τη μάχη της προόδου και της ανανέωσης της παιδείας του τόπου μας. Με όραμά μας τη δημιουργία ενός σύγχρονου, ανθρώπινου και δημοκρατικού σχολείου εργαζόμαστε μεθοδικά ώστε κάθε παιδί να αποκτήσει όλα εκείνα τα απαραίτητα εφόδια που θα του επιτρέπουν να ξετυλίγει το μίτο της γνώσης και να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι επισκέπτες της φετινής έκθεσης θα έχουν την ευκαιρία όχι μόνο να συλλέξουν πληροφορίες για τα κυπριακά, ελλαδικά και άλλα πανεπιστήμια του εξωτερικού, αλλά και να γνωρίσουν απευθείας τις κύριες πτυχές της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης. Επιπρόσθετα, μέσα από τα «Ησιόδεια 2010», που διοργανώνονται από την Υπηρεσία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού στο πλαίσιο της Έκθεσης, οι μαθητές, οι γονείς και οι άλλοι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να συλλέξουν πληροφορίες, από αρμόδιους φορείς, για θέματα επαγγελματικής φύσης και θέματα που αφορούν στις προοπτικές απασχόλησης του ανθρώπινου δυναμικού στον τόπο μας.

Για την παρούσα Κυβέρνηση, οι τομείς της παιδείας και του πολιτισμού αποτελούν την καλύτερη επένδυση για την κοινωνική, οικονομική, πνευματική και πολιτιστική ανάπτυξη και πρόοδο της Κύπρου. Η επίτευξη του στόχου μας και η εκπλήρωση του οράματός μας διέρχεται μέσα από την υλοποίηση της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης, η οποία θα αλλάξει ριζικά το σημερινό σχολείο, εκσυγχρονίζοντάς το και αναβαθμίζοντάς το.

Έχοντας ήδη κάνει αποφασιστικά βήματα προς την εν λόγω κατεύθυνση, με βάση πάντοτε το πρόγραμμα διακυβέρνησης του Προέδρου Δημήτρη Χριστόφια, εργαζόμαστε μεθοδικά ώστε το δημόσιο σχολείο να μπορεί να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά στις ανάγκες των παιδιών, αλλά και στις νέες συνθήκες.

Στη φετινή Έκθεση επιλέξαμε να προβάλουμε ένα μέρος του έργου που έχει παραχθεί τα δύο τελευταία χρόνια και το οποίο σχετίζεται άμεσα με τις προσπάθειες υλοποίησης της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης. Έργο το οποίο αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και όλο το φάσμα του πολιτισμού.

Από το 2008 έχει ξεκινήσει η προσπάθεια για τον εκσυγχρονισμό των αναλυτικών προγραμμάτων από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο και την αναβάθμιση του περιεχομένου του σχολικού συστήματος, για την υλοποίηση της οποίας έχουν ήδη γίνει σημαντικά βήματα, στο πλαίσιο της λειτουργίας της Επιστημονικής Επιτροπής των Αναλυτικών Προγραμμάτων. Με τα νέα υπό διαμόρφωση Αναλυτικά Προγράμματα τίθενται οι βάσεις για ένα σύγχρονο, ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των ευρωπαϊκών δεδομένων και στις ανάγκες του 21ου αιώνα, που τον χαρακτηρίζει η ραγδαία και διαρκώς μεταβαλλόμενη τεχνολογική και επιστημονική ανάπτυξη. Η πρώτη φάση έχει ήδη ολοκληρωθεί με την παράδοση των Αναλυτικών Προγραμμάτων από τις Επιτροπές. Σύντομα θα αρχίσει η εφαρμογή τους.

Παράλληλα, η αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, ο εκσυγχρονισμός των μέσων, των μεθόδων διδασκαλίας, η συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και η ενεργότερη εμπλοκή των μαθητών στη διαδικασία της μάθησης είναι μέσα στις άμεσες προτεραιότητες του Υπουργείου.

Η βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής προωθείται συνεχώς μέσα από την ανέγερση νέων σχολικών κτηρίων, την αναβάθμιση των παιχνιδότοπων των δημόσιων νηπιαγωγείων, την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού των ειδικών σχολείων και των ειδικών μονάδων ώστε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι ανάγκες των παιδιών που φοιτούν εκεί, και την αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής των Ενιαίων Ολοήμερων Σχολείων.

Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, η επιμόρφωση και ο εκσυγχρονισμός, καθώς επίσης και ο εκσυγχρονισμός του συστήματος διορισμού των εκπαιδευτικών είναι τομείς που το Υπουργείο τόλμησε να ανοίξει αμέσως μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης. Οι προτάσεις μας μελετούνται μέσα από ένα δημοκρατικό διάλογο ενώ η εφαρμογή του προγράμματος εισαγωγικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών με την επιμόρφωση μεντόρων και νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών είναι ήδη πραγματικότητα. Σε αυτή τη διαδικασία διαμόρφωσης της εκπαιδευτικής πολιτικής οι εκπαιδευτικές οργανώσεις συμμετέχουν για πρώτη φορά τόσο ενεργά. Συμμετέχουν σε όλες τις Επιτροπές διαμόρφωσης των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων, στο Επιστημονικό Συμβούλιο, αλλά και στο διάλογο για το νέο σύστημα αξιολόγησης.

Οι ενέργειες μας, όμως, δεν σταματούν εδώ. Το Υπουργείο μελετά, επεξεργάζεται και προωθεί σειρά θεμάτων για την ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση του τόπου μας. Ιδρύθηκε Ιατρική Σχολή στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, ιδρύθηκε το Τμήμα των Επιστημών Αποκατάστασης στο ΤΕ.ΠΑ.Κ, κατατέθηκε πρόταση από το ΤΕ.ΠΑ.Κ για ίδρυση Σχολής Καλών Τεχνών και Δραματικής Σχολής, παραδόθηκε η πρόταση της Επιτροπής των Πρυτάνεων για την ενοποίηση της νομοθεσίας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επίσης, ξεκίνησε ο διάλογος με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια για μετεξέλιξή τους σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς έτσι ώστε με την υιοθέτηση των απαραίτητων ρυθμίσεων να διασφαλίζεται αποτελεσματικότερα η ευθύνη τους έναντι στη δημόσια αποστολή τους.

Παράλληλα, το Υπουργείο ανέπτυξε και κοινωνικό έργο τόσο μέσα από την έγκριση και διάθεση μεγάλων κονδυλίων, υπό τη μορφή κοινωνικών παροχών όσο και μέσω της άμεσης ανταπόκρισης σε αιτήματα που άπτονται της καθημερινότητας. Η μείωση του αριθμού των μαθητών κατά τμήμα στους 25 στην προδημοτική, στη Β΄ Γυμνασίου και σε όλες σχεδόν τις τάξεις του δημοτικού (εκτός της Στ’ τάξης), η επέκταση της εργαστηριοποίησης των μαθημάτων Βιολογίας, Τεχνολογίας και Ηλεκτρονικών Υπολογιστών στο Ενιαίο Λύκειο, η επέκταση του θεσμού του Υπεύθυνου Τμήματος στην Α΄ τάξη του Γυμνασίου, η παραχώρηση συντονιστικού χρόνου στα δημοτικά σχολεία για τις νέες τεχνολογίες, η παραχώρηση χορηγίας ύψους €300 σε όλους του μαθητές της Β’ Γυμνασίου για την αγορά φορητού ηλεκτρονικού υπολογιστή και η έγκριση, για πρώτη φορά, πακέτου στοχευμένων μέτρων στήριξης όσων φοιτητών αντιμετωπίζουν σοβαρά κοινωνικοοικονομικά προβλήματα, συνολικού ύψους €12.000.000, είναι μόνο μερικά από τα ζητήματα που προωθήσαμε στο εν λόγω πλαίσιο.

Η διαμόρφωση του νέου πλαισίου λειτουργίας του Ενιαίου Ολοήμερου Σχολείου, η επέκταση του προαιρετικού ολοήμερου σχολείου, του Ανοικτού Σχολείου και των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας, καθώς και η διεύρυνση των μέτρων για την ομαλή ένταξη των αλλόγλωσσων μαθητών, με τη διοργάνωση τμημάτων ταχύρρυθμης εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας και την έκδοση οδηγού υποδοχής, είναι μέτρα που, επίσης, ξεκίνησαν να εφαρμόζονται από τη φετινή σχολική χρονιά.

Παράλληλα, μέσα στο πλαίσιο της αναδόμησης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, συστάθηκαν τρεις νέες διατμηματικές ομάδες: Το Γραφείο Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων, η Μονάδα Άμεσης Παρέμβασης, με στόχο την αντιμετώπιση της σχολικής βίας, και το Παρατηρητήριο για τη Βία. Ταυτόχρονα ξεκίνησε, σε πιλοτική βάση, η λειτουργία Επαρχιακών Γραφείων Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής που στοχεύουν στην αποκέντρωση των Υπηρεσιών του Υπουργείου.

Στον τομέα του πολιτισμού σημαντική εξέλιξη ήταν η έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου για τη δημιουργία Ενιαίας Αρχής Πολιτισμού. Σημαντικά έργα, επίσης, ήταν η προώθηση της υλοποίησης της δημιουργίας Πολιτιστικού Χωριού στη Λέμπα, των διαδικασιών για τη λειτουργία Προγράμματος Μουσικής Ανάπτυξης Νέων Ταλέντων, και η δημιουργία Ιδρύματος Πολιτιστικής Δημιουργίας για Παιδιά και Νέους στη Λάρνακα, καθώς και Μουσείου Νεότερης και Σύγχρονης Τέχνης.

Πέραν όλων αυτών, τη νέα χρονιά προγραμματίζεται η δημιουργία Στέγης Χορού στη Λευκωσία, η αναβάθμιση του Μουσείου Κώστα Αργυρού στο Μαζωτό και η δημιουργία Γειτονιάς Καλλιτεχνών στη Λεμεσό σε συνεργασία με το Δήμο Λεμεσού. Επιπρόσθετα, έχει εγκριθεί το Αναθεωρημένο Σχέδιο Στήριξης των Τοπικών Αρχών για τη Δημιουργία Έργων Πολιτιστικής Υποδομής, έχει αναθεωρηθεί ο κανονισμός για τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας και, παράλληλα, έχει εγκριθεί το Πρόγραμμα επιχορηγήσεων μετάφρασης και έκδοσης Τουρκοκυπριακών έργων στην Ελληνική και Ελληνοκυπριακών έργων στην Τουρκική γλώσσα. Επίσης, έχει εγκριθεί το Νέο Σχέδιο επιχορήγησης εκδόσεων, ο νέος κανονισμός για τη ΣΕΚΙΝ, ο Νόμος για τα Μουσεία, ενώ αναθεωρήθηκε η νομοθεσία που αφορά στον εμπλουτισμό των δημοσίων κτηρίων με έργα τέχνης.

Τέλος, όσον αφορά στον τομέα του Πολιτισμού θα πρέπει να αναφερθεί ότι το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού ανέλαβε να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο τόσο στους προγραμματιζόμενους εορτασμούς για τα 50χρονα της Κυπριακής Δημοκρατίας όσο και στην προετοιμασία για την ανάληψη της Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την Κύπρο το δεύτερο εξάμηνο του 2012.

Αγαπητές και αγαπητοί λειτουργοί των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης,

Στη φετινή έκθεση το έργο του Υπουργείου προβάλλεται σφαιρικά μέσα από τις δραστηριότητες και τις καινοτομίες των διαφόρων Τμημάτων και Υπηρεσιών του. Ο τρόπος παρουσίασης αυτού του έργου περιλαμβάνει αυθεντικό υλικό, αφίσες, προπλάσματα, γραφικές παραστάσεις, ενημερωτικά έντυπα και προβολές, με κύρια έμφαση στο στοιχείο της δημιουργικότητας. Με την ελπίδα ότι και η φετινή 17η Διεθνής Εκπαιδευτική Έκθεση θα ανταποκριθεί στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του κοινού, σας ευχαριστώ θερμά για την εδώ παρουσία σας και την προβολή του έργου του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.