Ο
Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Τάσος Μητσόπουλος συναντήθηκε σήμερα
το πρωί με την Πρέσβειρα της Γερμανίας στην Κύπρο δρ Gabriela Guellil.
Μιλώντας στους δημοσιογράφους μετά τη συνάντηση ο κ. Υπουργός είπε τα εξής:
«Με την Πρέσβειρα της Γερμανίας είχαμε μια
πάρα πολύ ενδιαφέρουσα και χρήσιμη συνομιλία στη διάρκεια της οποίας
ανασκοπήσαμε τις διμερείς σχέσεις μεταξύ Κύπρου και Γερμανίας.
Πρέπει να πούμε ότι, σε ό,τι αφορά το
Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, η συνεργασία μας παραδοσιακά με τη
Γερμανία είναι σε ένα άριστο επίπεδο. Έχουμε εξαιρετικές ανταλλαγές
ξεκινώντας από τις αρχαιότητες, όπου είναι γνωστό ότι εδώ και αρκετά
χρόνια γερμανικές αποστολές διεξάγουν ανασκαφές στην Κύπρο, συνεχίζοντας
στις αερομεταφορές, στην ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών όσον αφορά τα
θέματα υποδομών και διχτύων.
Πρέπει να πω ότι η Πρέσβειρα της Γερμανίας
έχει εκδηλώσει ένα σημαντικό ενδιαφέρον επίσης για τη συνεργασία που
έχουμε στον τομέα της Εμπορικής Ναυτιλίας όπου, όπως είναι καλά γνωστό,
πολλές γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες δραστηριοποιούνται από την
Κύπρο, και πολλά πλοία γερμανικών συμφερόντων είναι υπό κυπριακή σημαία,
ενώ αυτή την ώρα, πρέπει να σας πω ότι γερμανικές τράπεζες
χρηματοδοτούν τη ναυπήγηση νέων κυπριακών πλοίων.
Πρέπει επίσης να αναφέρω ότι συζητήσαμε το
ενδεχόμενο ανταλλαγής γνώσεων και εμπειριών κυρίως για την κατασκευή
δημοσίων έργων, για τη βελτίωση των υποδομών μας και για την αναβάθμιση
επίσης των δημοσίων μεταφορών και συγκοινωνιών. Υπάρχει ένα σημαντικό
ενδιαφέρον από πλευράς της Γερμανίας να μας βοηθήσει με τη μεταφορά
γνώσεων και τεχνογνωσίας και εμπειριών στην κατεύθυνση αυτή».
Σε ερώτηση δημοσιογράφου για τις Κυπριακές Αερογραμμές, ο κ. Μητσόπουλος είπε τα ακόλουθα:
«Την περασμένη εβδομάδα είχα μια συνομιλία
με τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου των Κυπριακών Αερογραμμών,
είχα και μια συνάντηση με τον Εκτελεστικό Διευθυντή της εταιρείας για
σκοπούς ενημέρωσης και συνεργασίας. Πρέπει να πούμε ότι το Σχέδιο
Αναδιάρθρωσης προχωρεί, όπως έχουμε ενημερωθεί, με συνέπεια και
αξιοπιστία. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό προκειμένου να κερδίσουμε τη
μάχη των εντυπώσεων έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πρέπει επίσης να
πούμε ότι, σύμφωνα με την ενημέρωση που έχω, αυτή την καλοκαιρινή
περίοδο η πληρότητες των αεροσκαφών της εταιρείας είναι πάρα πολύ ψηλές.
Υπάρχει μεγάλη ζήτηση θέσεων. Τα αεροσκάφη των Κυπριακών Αερογραμμών
λόγω αυτής της αυξημένης ζήτησης ίσως να μην επαρκούν αυτή την περίοδο
να ανταποκριθούν. Γίνεται ο σχεδιασμός και για την υπόλοιπη χρονική
περίοδο. Από την άλλη, κάποια προβλήματα που υπήρχαν - και αυτό είναι
γνωστό - με τους υπαλλήλους οι οποίοι πρόκειται να φύγουν από την
εταιρεία με το Σχέδιο Μείωσης του Προσωπικού, σε σχέση τουλάχιστον με τα
Ταμεία Προνοίας τους, τα προβλήματα αυτά έχουν ξεπερασθεί και όπως με
έχει ενημερώσει το Συμβούλιο της εταιρείας, οι διαβεβαιώσεις που έχουν
δοθεί κρίθηκαν ικανοποιητικές. Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία θα συνεχίσει
να λειτουργεί ομαλά και αυτό είναι πολύ σημαντικό έναντι των πελατών
της εταιρείας».
Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το θέμα του προϋπολογισμού και για τον δρόμο Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, ο κ. Υπουργός απάντησε:
«Το θέμα του προϋπολογισμού δεν έχει λήξει.
Είμαστε ακόμα στη διαδικασία ετοιμασίας του προϋπολογισμού, σε
συνομιλίες με το Υπουργείο Οικονομικών προκειμένου μέσα από κοινό
διάλογο και κοινές προσεγγίσεις να διαμορφωθεί ο προϋπολογισμός του
επόμενου χρόνου. Όσον αφορά το συγκεκριμένο έργο του δρόμου Πάφου –
Πόλης Χρυσοχούς, πρέπει να πούμε ότι το έργο αυτό, όπως ξέρετε, αυτή την
ώρα βρίσκεται σε πλήρη στασιμότητα και δεν οφείλεται αυτή η στασιμότητα
σε ευθύνες ή παραλείψεις της σημερινής Κυβέρνησης, αλλά σε εμπλοκές
νομικού και διαδικαστικού χαρακτήρα που προέκυψαν τα περασμένα χρόνια,
σαν αποτέλεσμα της διαδικασία του διαγωνισμού προσφυγών και διάφορων
νομικών εμπλοκών που είχαν δημιουργηθεί.
Εμείς αυτή την ώρα προσπαθούμε αυτό το
σημαντικό έργο για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Πάφου να το
επαναφέρουμε στο προσκήνιο, αλλά με ένα τρόπο ο οποίος να μην είναι
δαπανηρός. Πρέπει να πούμε ότι ο σχεδιασμός αυτού του έργου έγινε με ένα
τρόπο πολυέξοδο. Το κόστος κατασκευής και συντήρησης του έργου ήταν
τόσο υπερβολικό που, ιδιαίτερα υπό τις σημερινές οικονομικές συγκυρίες,
καθιστούσε αδύνατη την υλοποίηση του έργου. Εμείς προσπαθούμε να δούμε
πως θα καταστεί εφικτή η υλοποίηση του έργου με την εμπλοκή του
ιδιωτικού τομέα αφού προηγηθεί μια διαδικασία αναθεώρησης και
εξορθολογισμού του κόστους κατασκευής. Και αυτό είναι εφικτό».
Σε ερώτηση για την πιθανότητα επιβολής διοδίων για χρήση του συγκεκριμένου δρόμου, ο κ. Μητσόπουλος απάντησε:
«Το θέμα των διοδίων το κράτος το είχε δει
παλαιότερα και είχε κριθεί ότι λόγω των μικρών αποστάσεων που υπάρχουν
στην Κύπρο δεν θα είναι πρακτικά εφικτή η λύση των διοδίων. Ενδεχομένως
θα πρέπει να δούμε, μέσα στα πλαίσια των νέων οικονομικών δεδομένων εάν
υπάρχουν άλλοι τρόποι, για χρηματοδότηση ανάλογων μεγάλων έργων. Ωστόσο,
πρέπει να σας πω ότι η μέθοδος με την οποία, τουλάχιστον εμείς
προσπαθούμε να προωθήσουμε την υλοποίηση αυτού του έργου είναι, όπως έχω
αναφέρει, με την εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα. Θα αναλάβει ιδιωτική
κατασκευαστική εταιρεία το έργο, θα το παραδώσει και θα αρχίσει η
αποπληρωμή του κόστους κατασκευής του έργου σε δόσεις μετά την παράδοση
του, και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Αυτή ήταν η διαδικασία η οποία
είχε προκριθεί και στην προηγούμενη φάση.
Το Υπουργικό Συμβούλιο, μετά από εισήγηση
του Υπουργείου μας έχει πάρει μια απόφαση: Έχει αναθέσει σε Τεχνική
Επιτροπή να προχωρήσει στην αναθεώρηση του κόστους μέσα από διορθώσεις
των υφιστάμενων σχεδιασμών και έχει αναθέσει σε Διϋπουργική Επιτροπή να
αξιολογήσει τα νέα δεδομένα, το νέο κόστος του έργου μετά από τον
εξορθολογισμό. Στη βάση αυτών των δεδομένων θα ληφθούν και οι πολιτικές
αποφάσεις για το πώς θα προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα της διαδικασίας.
Λογικά θα πρέπει μέχρι το τέλος του χρόνου
να έχει ολοκληρωθεί αυτό το έργο της επαναξιολόγησης και αναθεώρησης του
κόστους κατασκευής του έργου».
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου ο κ.
Υπουργός ανέφερε ότι σε σχέση με την περσινή χρονιά θα υπάρχει μια
οριζόντια μείωση των δαπανών της τάξης του 10%. «Εμείς», πρόσθεσε ο κ.
Μητσόπουλος, «έχουμε κάνει τις εσωτερικές προεργασίες προσπαθώντας να
προβούμε να εξοικονομήσεις κυρίως σε λειτουργικές δαπάνες ούτως ώστε να
μην επηρεαστεί η υλοποίηση έργων αναπτυξιακού χαρακτήρα τα οποία
βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη».
Σε ερώτηση για την πολιτική των ‘ανοιχτών
αιθέρων’, ο κ. Μητσόπουλος είπε τα εξής: «Το Υπουργείο μας προωθεί
ενεργά την πολιτική των ‘ανοιχτών αιθέρων’. Αυτό είναι γνωστό. Είναι
γνωστό ότι καταφέραμε με την Ουκρανία που είναι ένας σημαντικός
τουριστικός εταίρος να πετύχουμε μια συμφωνία ‘ανοιχτών αιθέρων’,
ολόχρονα. Έχουμε ζητήσει με δυο επιστολές μας, από τη ρωσική πλευρά να
ανοίξουμε διάλογο για εφαρμογή ‘ανοιχτών αιθέρων’ ολόχρονα με τη Ρωσία.
Ακόμη δεν υπήρξε ανταπόκριση υπό ρωσικής πλευράς. Διερευνούμε τη
δυνατότητα να εξασφαλίσουμε πτήσεις από χώρες της Κεντρικής Ασίας, της
πρώην Σοβιετικής Ένωσης όπως π.χ. το Καζακστάν, που είναι μια μεγάλη
αγορά. Την περασμένη εβδομάδα είχαμε συνομιλίες με την ισραηλινή
εταιρεία ‘EL AL’ για το πώς θα μπορέσουμε και με το Ισραήλ να έχουμε
συχνότερες, πυκνότερες πτήσεις σε χαμηλότερο κόστος για το επιβατικό
κοινό. Ενημερωθήκαμε επίσης ότι στα πλαίσια των κινήτρων που προσπαθεί
να δώσει το Υπουργείο για την έλευση νέων αεροπορικών εταιρειών στην
Κύπρο, υπάρχει ενδιαφέρον από αεροπορική εταιρεία του Ιράκ για διεξαγωγή
πτήσεων, και μας έχουν ανακοινώσει ότι σύντομα οι πτήσεις αυτές θα
ξεκινήσουν από το Ιράκ προς την Κύπρο και αντίστροφα. Βεβαίως δεν
χάνουμε κυριολεκτικά ευκαιρία σε συνομιλίες και επαφές που έχουμε με
ξένους συνομιλητές να εγείρουμε το θέμα ‘ανοιχτών αιθέρων’ σε μια
προσπάθεια να καταστήσουμε την Κύπρο ένα σημαντικό κόμβο αεροπορικών
μεταφορών». |
|