Με
ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι σήμερα μαζί σας στην εκδήλωση που
διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης για
τη λειτουργία τραμ στη Λευκωσία, ένα θέμα πολύ επίκαιρο, αν κάποιος
σκεφτεί ότι σε τρεις περίπου μήνες θα έχουμε στα χέρια μας τα πορίσματα
της σχετικής τεχνοοικονομικής μελέτης.
Είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο ότι η
εξυπηρέτηση των αναγκών για διακίνηση μπορεί και πρέπει να επιτευχθεί με
ένα βέλτιστο τρόπο, μέσα από τον οποίο να ενισχύεται η χρήση των
εναλλακτικών προς το αυτοκίνητο μέσων, όπως είναι οι δημόσιες μεταφορές,
το ποδήλατο και το περπάτημα. Σ΄ αυτή την προσπάθεια, οι δημόσιες
μεταφορές έχουν ένα πρωτεύοντα ρόλο να παίξουν.
Προτεραιότητα μας είναι η ουσιαστική
αναβάθμιση των δημοσίων μεταφορών μέσα από τη στήριξη των δημόσιων
εταιρειών λεωφορείων. Το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, οι εταιρείες
λεωφορείων, η τοπική αυτοδιοίκηση, η υπόλοιπη κρατική μηχανή και η
κοινωνία των πολιτών θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι οι δημόσιες
μεταφορές και η υποστήριξη του λεωφορείου είναι μονόδρομος. Σε αυτά τα
πλαίσια θα πρέπει να χαράξουμε μια «κοινή συνεταιριστική προσπάθεια»
στην οποία ο καθένας θα έχει το ρόλο του και κανένας δεν θα περισσεύει.
Παράλληλα, το Υπουργείο Συγκοινωνιών και
Έργων οφείλει να διερευνά και μελετά την περαιτέρω ανάπτυξη των δημοσίων
μεταφορών με την συμπληρωματική προσθήκη και άλλων μέσων δημόσιας
μεταφοράς. Η Λευκωσία με ένα πληθυσμό κοντά στις 250.000 είναι μια
μεσαίου μεγέθους πόλη και ως τέτοια, θα μπορούσε να εξυπηρετείται από
ένα μεικτό σύστημα δημόσιων μεταφορών, στο οποίο το λεωφορείο να
αποτελεί μεν τη βάση, αλλά στους άξονες με την πιο πυκνή κυκλοφορία να
υπάρχει ένα μέσο μεταφοράς πιο μαζικό. Τέτοιο μπορεί να είναι ένα
σύστημα λεωφορείων ταχείας διέλευσης (bus rapid transit ή BRT όπως είναι
γνωστό παγκοσμίως) ή ένα σύστημα τραμ.
Για το λόγο αυτό, το Υπουργείο Συγκοινωνιών
και Έργων, στα πλαίσια της ανάπτυξης του Ολοκληρωμένου Σχεδίου
Κινητικότητας, διερεύνησε σε επίπεδο προ-τεχνοοικονομικής μελέτης, τη
δυνατότητα δημιουργίας συστήματος τραμ και αφού τα πορίσματα ήταν
θετικά, προχώρησε πέρσι με την ανάθεση πλήρους τεχνοοικονομικής μελέτης
για ένα τέτοιο σύστημα.
Μας χαροποιεί ιδιαίτερα που οι Δήμοι της
ευρύτερης αστικής περιοχής Λευκωσίας στηρίζουν ως σύνολο αυτή την
προσπάθεια και αντικρίζουν θετικά το ενδεχόμενο της εισαγωγής ενός
συστήματος τραμ εφόσον αυτό αποδειχθεί βιώσιμο.
Για εμάς το λεωφορείο και το τραμ δεν είναι
ανταγωνιστικά μέσα μεταφοράς. Δεν γνωρίζω καμιά πόλη στον κόσμο όπου να
λειτουργεί ένα μεταφορικό σύστημα αποκλειστικά με τραμ. Επομένως, το
ερώτημα που τίθεται ως τίτλος της σημερινής εκδήλωσης πιστεύω ότι δεν
είναι αυτό που θα πρέπει να απαντηθεί. Το πρώτιστο που θα πρέπει να
διερευνήσουμε με κάθε σοβαρότητα, είναι αν το τραμ είναι οικονομικά
βιώσιμο και, αν ναι, κατά πόσο μια τέτοια επένδυση είναι η καλύτερη που
μπορεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της πόλης και των ανθρώπων της.
Επιπρόσθετα, χρειάζεται να σταθμίσουμε και
άλλες σημαντικές παραμέτρους όπως είναι η ενεργειακή απόδοση και
βιωσιμότητα, η μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων, η συμβολή στη
δημιουργία ενός ελκυστικού αστικού περιβάλλοντος και η επίδραση στην
ανταγωνιστικότητα και οικονομική ανάπτυξη της πόλης. Αυτά ακριβώς τα
ερωτήματα αναμένουμε να απαντηθούν από την τεχνοοικονομική μελέτη. Η
αρχική επένδυση είναι αρκετά μεγάλη, όμως αν τα οφέλη στην κοινωνία
είναι πολλαπλάσια και, κυρίως, αν ένα σεβαστό μέρος της επένδυσης μπορεί
να αναληφθεί από ιδιώτες επενδυτές, τότε δεν θα πρέπει να διστάσουμε να
προχωρήσουμε για το καλό της πόλης.
Το Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων είναι
δεσμευμένο στην περαιτέρω ανάπτυξη των δημοσίων μεταφορών προς όφελος
της διαρκούς και βιώσιμης ανάπτυξης και με γνώμονα την εξυπηρέτηση του
πολίτη. |