Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας
κ. Νίκος Αναστασιάδης δέχθηκε σήμερα, στο Προεδρικό Μέγαρο, τον Υπουργό
Ναυτιλίας και Αιγαίου της Ελλάδας κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη και τον Υπουργό
Μεταφορών και Υποδομών της Μάλτας κ. Josephon Mizzi, τους οποίους συνόδευε ο
Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Τάσος Μητσόπουλος.
Σε δηλώσεις του στους
δημοσιογράφους μετά τη συνάντηση ο κ. Μητσόπουλος είπε: «Με μεγάλη χαρά
υποδεχθήκαμε τους Υπουργούς Ναυτιλίας κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη και τον Υπουργό
Μεταφορών της Μάλτας κ. Mizzi.
Σε μια δεύτερη τριμερή
συνάντηση που είχαμε σήμερα συζητήσαμε θέματα ναυτιλίας. Έχουμε μέσα από την
πρωινή μας συνάντηση συμφωνήσει ότι θα εντείνουμε τη συνεργασία μας, θα
αναβαθμίσουμε τον συντονισμό μας προκειμένου να προωθήσουμε τα κοινά μας
συμφέροντα εντός και εκτός ΕΕ.
Η ναυτιλία είναι ένας πολύ
ισχυρός κλάδος και για τις τρεις χώρες, είναι στοιχείο ανάπτυξης, δημιουργίας
θέσεων εργασίας και για τις τρεις χώρες είναι ζωτικής σημασίας το πώς θα
διαφυλάξουμε την ανταγωνιστικότητα των στόλων και νηολογίων μας, ιδιαίτερα τώρα
που την Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ έχει αναλάβει η Ελλάδα που είναι μια
παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη και προσδοκούμε φυσικά στο να ασκήσει την επιρροή
της προκειμένου τα κοινά μας συμφέροντα, οι κοινές μας επιδιώξεις να προβληθούν
καλύτερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Στόχος μας είναι αυτή τη
συνεργασία να τη διευρύνουμε και με τη συμμετοχή άλλων χωρών που επίσης
διαθέτουν ισχυρό στόλο και ισχυρά νηολόγια. Η επόμενη συνάντηση μας θα
πραγματοποιηθεί στη Μάλτα.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας
εξέφρασε ενδιαφέρον και ετοιμότητα να στηρίξει τα θέματα αυτά και στη συνάντηση
που θα έχει με τον Πρωθυπουργό Κάμερον στη Βρετανία».
Ερωτηθείς για τη συνεργασία
των τριών χωρών, ο κ. Μητσόπουλος είπε πως «είναι άτυπη. Δεν έχουμε στο παρόν
στάδιο συζητήσει το ενδεχόμενο να προσλάβει άλλο χαρακτήρα, αλλά είναι πολύ
σημαντικό χώρες που έχουν κοινά συμφέροντα και κοινές επιδιώξεις να
συντονίζονται προκειμένου ακριβώς να ακούγεται η φωνή τους ισχυρή μέσα στον
χώρο της ΕΕ και στα διεθνή φόρα».
Από την πλευρά του ο κ.
Βαρβιτσιώτης είπε: «Η Ελλάδα, ως προεδρεύουσα του Συμβουλίου της ΕΕ, έχει θέσει
ανάμεσα στις προτεραιότητες της τη θαλάσσια πολιτική της Ένωσης. Πιστεύουμε ότι
είναι σημαντικό να διατηρηθεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ευρωπαϊκής
ναυτιλίας, να μην υιοθετούνται κανονισμοί που δημιουργούν περιφερειακές
πολιτικές και να αντιληφθούν οι Βρυξέλλες, να αντιληφθεί η ευρωπαϊκή
γραφειοκρατία, ποιο είναι το σημαντικό πλεονέκτημα που έχει η Ευρώπη
διατηρώντας ένα πολύ μεγάλο στόλο υπό τη σημαία της με τη διαχείριση των
πλοίων.
Θεωρούμε ότι αυτή η
προτεραιότητα της Ελληνικής Προεδρίας δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί αν δεν έχουμε
τη συνδρομή των άλλων κρατών μελών που έχουν επίσης ισχυρούς στόλους και
νηολόγια, όπως είναι η Κύπρος και η Μάλτα. Και στο πλαίσιο αυτής της
συνεργασίας θέλουμε να ενδυναμώσουμε τη φωνή όλων των ναυτιλιακών κρατών και να
καταστήσουμε σαφές σε όλη την Ευρώπη ότι σήμερα, ενώ στον ευρύτερο θαλάσσιο
χώρο απασχολούνται περίπου 5,5 εκατομμύρια άνθρωποι στην ΕΕ, θα μπορούσε άνετα
αυτός ο αριθμός να αυξηθεί στα 7 εκ. μέχρι το 2020 υιοθετώντας τις κατάλληλες
πολιτικές.
Αυτό θα προσπαθήσουμε να
πετύχουμε στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών, όπου θα κάνουμε το mid-term review της
θαλάσσιας πολιτικής της Ένωσης, τον Μάη στην Αθήνα».
Κληθείς να σχολιάσει την
προσπάθεια εκ μέρους των Βρυξελλών για φορολόγηση της ναυτιλίας, ο κ.
Βαρβιτσιώτης είπε ότι «αυτό είναι ένα από τα βασικά θέματα και θέλουμε να
μεταφέρουμε στις Βρυξέλλες ότι αν βάλουμε μεγάλους και μη ανταγωνιστικούς
φόρους στη ναυτιλία δεν θα χάσει κάποιο κράτος, αλλά θα χάσει συνολικά η Ένωση
αυτό το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Σήμερα το κέντρο των φορτίων της παγκόσμιας
ναυτιλίας είναι η Ανατολή. Και παραδοσιακά η ναυτιλία ακολουθούσε τα φορτία
της. Εμείς δεν θέλουμε να χάσουμε από την Ένωση, από την Ευρώπη συνολικά, την έδρα
αυτών των ναυτιλιακών εταιρειών που προσθέτουν πλούτο, κύρος και δύναμη στην
ΕΕ».
Ερωτηθείς ποιες είναι οι
γραφειοκρατικές διαδικασίες στις οποίες αναφέρθηκε ενωρίτερα, ο κ. Βαρβιτσιώτης
είπε ότι «είναι η λογική των Βρυξελλών που θέλει να υπερ-ρυθμίσει τα πάντα και
αντιμετωπίζει τη ναυτιλία ως ένα κομμάτι του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού, ενώ η
ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι ανταγωνιστική με τις υπόλοιπες ναυτιλίες του υπόλοιπου
κόσμου. Και αυτή είναι μια διαφορά φιλοσοφίας που πρέπει να αντιληφθούν στις
Βρυξέλλες».
Στη συνέχεια, ο κ. Mizzi
ευχαρίστησε για την πρόσκληση της Κυπριακής Κυβέρνησης και εξέφρασε ικανοποίηση
για το γεγονός ότι η Ελληνική Προεδρία δίνει έμφαση, στις προτεραιότητες της,
στα θέματα ναυτιλίας.
Πρόσθεσε ότι οι τρεις χώρες
επιδιώκουν από κοινού την προστασία της ανταγωνιστικότητας στη ναυτιλία και
άλλων θεμάτων του ναυτιλιακού τομέα και σημείωσε ότι με τους άλλους δύο
Υπουργούς συζήτησε θέματα «περαιτέρω συνεργασίας». «Σκοπεύουμε να κάνουμε μια
τρίτη συνάντηση που θα επεκτείνει τη συνεργασία μας τόσο σε πολιτικό όσο και σε
τεχνικό επίπεδο», κατέληξε.
_______________