22/1/13

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΔΕΛΤΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ




ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
ΔΕΛΤΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ


ΑΡ. 15/13                                                                                   ΗΜΕΡ.: 22.01.13

1.  Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέθεσε γεύμαστα μέλη του Κεντρικού Συμβουλίου της Ε.ΚΥ.ΣΥ. - 21.1.13
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και η σύζυγός του κα Έλση Χριστόφια παρέθεσαν σήμερα γεύμα προς τα μέλη του Κεντρικού Συμβουλίου της Ένωσης Κυπρίων Συνταξιούχων (Ε.ΚΥ.ΣΥ.), στο Προεδρικό Μέγαρο.

Ο Πρόεδρος Χριστόφιας ευχήθηκε στα μέλη της Ε.ΚΥ.ΣΥ. υγεία,μακροημέρευση και καλούς αγώνες και πρόσθεσε: «Πολλοί φίλοι της παλιάς γενιάς όταν κερδίσαμε το 2008 τις εκλογές μου είπαν: ‘Δημήτρη, να έχετε την ευχή μας, εκπληρώθηκε ένα όνειρο ζωής για μας’. Αυτό το όνειρο ζωής θα πρέπει με τους αγώνες μας να το συνεχίσουμε. Λέει ένας φίλος μου ότι είναι σαν να και συνωμότησε το σύμπαν εναντίον μας από τότε που αναλάβαμε την εξουσία. Εγώ λέω δεν είναι το σύμπαν που συνωμότησε, είναι συγκεκριμένες δυνάμεις που συνωμότησαν διεθνώς και εσωτερικά. Θα αφήσουμε να περάσουν; Εδώ είναι το θέμα.

Η αλήθεια είναι ότι η παγκόσμια οικονομική κρίση μας δημιούργησε τεράστια προβλήματα, η κυβερνώσα Βουλή το ίδιο, η αντιπολίτευση επίσης, αλλά εμείς κρατούμε γερά, είμαστε από μια στόφα που αντέχει. Περάσαμε μέσα από πολλές συμπληγάδες τα τελευταία 86 χρόνια που το λαϊκό εργατικό κίνημα δίνει αγώνες, όπως κατατρεγμούς από τους Άγγλους και κατατρεγμούς από τον Γρίβα και τη δεξιά και την ΕΟΚΑ Β΄, και είμαστε εδώ με το κεφάλι ψηλά και με σφιγμένη τη γροθιά. Εσείς δώσατε πολλές ταξικές μάχες και εκλογικές μάχες και αλωνίσατε την Κύπρο. Όσο κρατάνε τα πόδια μας και οι δυνάμεις μας θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για τον τόπο μας, πρώτα από όλα για την επίλυση του Κυπριακού. Ορισμένοι, με νεοφανείς τοποθετήσεις και ερμηνείες - τι θα έκανε ο Μακάριος αν ζούσε, ακούστε τώρα - βάζουν το Κυπριακό στις ελληνικές καλένδες. Αν υλοποιηθούν αυτές οι απόψεις και οι πολιτικές, είτε είναι του κ. Αναστασιάδη και των συνεργατών του είτε του κ. Λιλλήκα είτε του Αρχιεπισκόπου, εμείς θα βλέπουμε τα κατεχόμενα με τα κιάλια. Δυστυχώς. Δεν το λέω αυτή την ώρα απλώς για να επικρίνω, το λέω διότι το νιώθω μέχρι τα βάθη της ψυχής μου.

Πρέπει να επανενωθεί ο τόπος και δεν είναι με τα συνθήματα και τους παλληκαρισμούς που θα επανενωθεί, αυτά έχουν δοκιμαστεί χρόνια τώρα και κάθε φορά πάμε πιο πίσω. Κάθε φορά και χειρότερα. Κάθε χθες και καλύτερα. Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, δεν έχουμε πλέον περιθώρια. Ξεκινήσαμε από την ένωση, ο Μακάριος ορθά διείδε την ανάγκη του εφικτού, φτάσαμε όμως σε μια ανεξαρτησία που ήταν κουτσουρεμένη - Ζυρίχη, Λονδίνο, βάσεις, εγγυητές με δικαίωμα επέμβασης - αλλά ήταν ανεξαρτησία, ήταν μια έπαλξη. Αντί να χρησιμοποιήσουμε αυτή την έπαλξη αγκαλιάζοντας τους Τουρκοκύπριους συμπατριώτες μας, μέχρι που να στεγνώσει το μελάνι πάνω στις συμφωνίες θυμηθήκαμε πάλι την ένωση.

Και ξεκίνησε και πάλι αντιπαράθεση με τους Τουρκοκύπριους. Πίσω από τις σοβινιστικές τουρκοκυπριακές δυνάμεις ξέρουμε ποιοι ήταν. Ήταν η Άγκυρα η οποία με τη βοήθεια των Άγγλων αποικιστών μπήκε στο παιγνίδι από το 1950 και διεκδικούσε πράγματα που δεν εδικαιούτοκαι τα οποία απεκδύθηκε από το 1925. Την έβαλαν, όμως, οι Εγγλέζοι στο παιγνίδι. Εμείς, όμως, αντί να προβλέψουμε αυτά και να αγκαλιάσουμε τους Τουρκοκύπριους συμπατριώτες μας, να τους φέρουμε με το μέρος μας, βιαστήκαμε να αλλάξουμε τις συμφωνίες. Αλλά κάποιοι, πέρα από την αλλαγή των συμφωνιών, ήθελαν και αλλαγή της πληθυσμιακής αναλογίας στην Κύπρο, δυστυχώς, και είχαμε τα γνωστά γεγονότα. Οι σοβινιστές Τουρκοκύπριοι άλλο που δεν ήθελαν, ο Denktash άδραξε την ευκαιρία και έριξε τους Τουρκοκύπριους στις αγκάλες της Άγκυρας. Και από τότε διαφέντευε για πολλά χρόνια την τουρκοκυπριακή κοινότητα με κατατρεγμούς κατά των αριστερών Τουρκοκυπρίων, με δολοφονίες προοδευτικών δημοσιογράφων, μέχρι πρόσφατα ακόμα.

Οι Τουρκοκύπριοι όταν ακούνε σήμερα να γίνεται λόγος για κατάργηση της πολιτικής της ομοσπονδίας διερωτώνται τι θέλουμε και πού βαδίζουμε, διότι οι Τουρκοκύπριοι επίσης θεωρούν ότι η ομοσπονδία είναι μια ευκαιρία να πουν στην Τουρκία: ‘Ευχαριστούμε για την «προστασία» που μας σκοτώνει’. Διότι είναι δήθεν προστασία, πνίγουν τους Τουρκοκύπριους με το κουβάλημα δεκάδων χιλιάδων εποίκων. Γι’ αυτό οι Τουρκοκύπριοι δυσανασχετούν και κατηγορούν την Τουρκία. Αντί λοιπόν και αυτή τη φορά να προσπαθήσουμε να κάνουμε μια συμμαχία με τους Τουρκοκύπριους, λέμε στους ανθρώπους ‘ξέρετε, εμείς έχουμε ελληνικό κράτος από ’δω γι’ αυτό δεν σας θέλουμε’. Ελάτε όμως που η Κύπρος είναι μέλος της ΕΕ με όλη της την επικράτεια και με όλο τον λαό της. Κάποιος εξήγγειλε ότι θα κάνει κίνημα για τα δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων στις ελεύθερες περιοχές. Δεν ξέρουμε τι σημαίνει αυτό, δεν θέλω να κάνω προβλέψεις, αλλά πρέπει να διερευνηθεί πολύ σοβαρά. Είναι αντικειμενικά που γίνεται; Είναι άλλως πως; Πρέπει να το μελετήσουμε. Το αποτέλεσμα ποιο θα είναι; Ένα τουρκικό κράτος με τους ‘κουβαλητούς’ και ένα μικτό κράτος στις ελεύθερες περιοχές. Δεν θα έχουμε ελληνικό κράτος, όπως μας είπε ο αρχιερέας. Δεν θα έχουμε ελληνικό κράτος αλλά μικτό κράτος και ένα τουρκικό κράτος στις ελεύθερες περιοχές. Θα ξεγράψουμε την Κερύνεια, την Αμμόχωστο, τη Μόρφου; Εγώ το Δίκωμο δεν το ξεγράφω, όπως και εσείς τα χωριά και τις πόλεις σας. Κατά συνέπεια χρειάζεται να συνεχιστούν ενωτικές πολιτικές του λαού και ενωτικές πολιτικές της Κυπριακής Δημοκρατίας, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, ενωτικές πολιτικές της οικονομίας και του κράτους. Και αυτές τις πολιτικές εφαρμόσαμε αυτά τα πέντε χρόνια.

Βεβαίως ο ερχομός του κ. Eroglu τα έχει τινάξει στον αέρα, με τη βοήθεια και του τουρκικού κατεστημένου. Αλλά δεν είναι με το να σβήσουμε όλα όσα έχει εγκρίνει και ο ΟΗΕ μέχρι σήμερα ως γραμμή επίλυσης του Κυπριακού.

Θέλω να υπενθυμίσω και στον κ. Λιλλήκα και σε αυτούς που τον υποστηρίζουν ότι η τελευταία συμφωνίατην οποία υπέγραψε ή έκανε ο αείμνηστος Πρόεδρος Τάσσος Παπαδόπουλος είναι η Συμφωνία της 8ης Ιουλίου την οποία επικαλούνται κιόλας. Τι λέει αυτή η συμφωνία;Συμφώνησαν για λύση διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας με πολιτική ισότητα. Αυτή είναι η συμφωνία για λύση διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας. Και εγώ συμφωνώ με αυτούς που λένε ότι η ουσία είναι το περιεχόμενο της συμφωνίας και όχι η ονομασία.

Κατά συνέπεια πώς είναι δυνατό να χρησιμοποιούν κατά κόρον το όνομα του αείμνηστου Τάσσου Παπαδόπουλου και την ίδια ώρα τη συμφωνία την οποία έκαμε ο ίδιος να την θεωρούν καταστροφική και να την ακυρώνουν; Εδώ υπάρχουν αντιφάσεις οι οποίες είναι δύσκολο να γίνουν κατανοητές».

Αναφερόμενος στην οικονομία ο Πρόεδρος Χριστόφιας είπε: «Είμαστε θύματα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Αυτό είναι σαφέστερο του σαφούς. Όμως φαίνεται ότι για την παγκόσμια οικονομική κρίση φταίει η Κυβέρνηση Χριστόφια. Αυτό μας λένε καθημερινά. Εμείς προσπαθήσαμε όντως να χτίσουμε ένα κοινωνικό κράτος. Να αναστήσουμε ακόμα παραπάνω και να στηρίξουμε τους εργαζόμενους. Δυστυχώς, αυτή η κρίση μάς δημιούργησε μεν προβλήματα, θα μπορούσαμε όμως να βγούμε από την κρίση, αλλά μας συνάντησε ένα ‘τσουνάμι’ που λέγεται τράπεζες, χωρίς κανένα έλεγχο από τον Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας που είναι ο υπεύθυνος με βάση τα δεδομένα τα ευρωπαϊκά, και το οποίο γονάτισε την οικονομία μας πραγματικά.

Παρόλα αυτά εμείς, εφόσον υποχρεωθήκαμε να απευθυνθούμε σ’ αυτόν τον περιβόητο Μηχανισμό Στήριξης, δώσαμε μεγάλη μάχη να υπερασπιστούμε βασικά δικαιώματα και κατακτήσεις των εργαζομένων όπως ο 13ος μισθός, το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων και η βιωσιμότητά του, οι χαμηλές συντάξεις τις οποίες αυξήσαμε και παραμένουν αυξημένες, το πασχαλινό επίδομα και διάφορα άλλα τα οποία έχουμε προσφέρει τιμώντας τους ανθρώπους του μόχθου, τους ανθρώπους της δουλειάς. Εκείνους οι οποίοι ήταν οι πρωταγωνιστές των αγώνων για να πετύχουμε αυτές τις κατακτήσεις.

Σήμερα είμαστε εδώ - εμείς δεν θα μείνουμε εδώ, δεν διεκδικήσαμε ξανά την Προεδρία – επειδή αυτή η Κυβέρνηση θέλει να σας τιμήσει. Έστω με αυτό το θερμό καλωσόρισμα και με ένα λιτό γεύμα, αλλά με μια αγκάλη η οποία θα είναι πάντα ανοικτή για σας.

Θα συνεχίσουμε τους αγώνες μαζί, και εγώ συνταξιούχος θα είμαι, και ως Ε.ΚΥ.ΣΥ. και ως ΠΕΟ και προπάντων ως ΑΚΕΛ, το οποίο έχει καθοδηγήσει όλους αυτούς τους αγώνες, πολιτικούς και κοινωνικούς, και είναι η μάνα αυτών των κατακτήσεων. Χωρίς αυτό το κόμμα διερωτώμαι πού θα βρισκόταν αυτή τη στιγμή ο τόπος μας και χωρίς αυτό το κόμμα σάς λέω ότι δεν θα είχε σωτηρία αυτός ο τόπος.Άρα ας εργαστούμε να παραμείνει ισχυρό το ΑΚΕΛ διότι είναι η εγγύησή μας για το παρόν και για το μέλλον».

Στον Πρόεδρο Χριστόφια απονεμήθηκε από μέρους της Ε.ΚΥ.ΣΥ. τιμητική πλακέτα, και ο Πρόεδρος Χριστόφιας δώρισε στην οργάνωση ασημένια φύλλα ελιάς.
Παραλαμβάνοντας το αναμνηστικό δώρο που του προσέφερε η Ε.ΚΥ.ΣΥ. ο Πρόεδρος Χριστόφιας είπε: «Εκφράζω την εκτίμηση και την αγάπη τη δική μου και της συζύγου μου καθώς και ενός ανθρώπου που προέρχεται από τις γραμμές σας, μαχητή για τα δικαιώματά σας, της κας Σωτηρούλας Χαραλάμπους, και προσφέρω και εγώ με τη σειρά μου κλαδιά ελιάς, σύμβολο αγάπης, ειρήνης και αγώνα».

2.  Συλλυπητήρια του Προέδρου της Δημοκρατίαςκαι της Κυβέρνησης για τον θάνατο του Αντώνη Τσόκκου - 21.1.13
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Δημήτρης Χριστόφιας και η Κυβέρνηση εκφράζουν τη βαθιά τους θλίψη για τον αδόκητο θάνατο του Δημάρχου Αγίας Νάπας Αντώνη Τσόκκου.

Ο Αντώνης Τσόκκος, ο οποίος διακρινόταν από ήθος και προσήλωση σε αρχές και αξίες, υπηρέτησε επί σειρά ετών με αφοσίωση και υψηλό αίσθημα ευθύνης την κοινωνία και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και η Κυβέρνηση εκφράζουν τα θερμά τους συλλυπητήρια στην οικογένεια του Αντώνη Τσόκκου.

3.  ΄Eχουμε εφαρμόσει όλες τις εισηγήσεις της Τρόικα, τονίζει ο ΥΠΟΙΚ - 21.1.13
Σε ενημέρωση των εταίρων του στην Ευρωζώνη για την πορεία υλοποίησης του κυπριακού μνημονίου θα προβεί στη σημερινή συνεδρία του Eurogroup ο Υπουργός Οικονομικών Βάσος Σιαρλή, προσθέτοντας ότι η Κύπρος έχει ικανοποιήσει όλες τις εισηγήσεις της Τρόικα.

Το κυπριακό μνημόνιο δεν αναμένεται να συζητηθεί διεξοδικά στη σημερινή συνεδρία καθώς δεν έχουν οριστικοποιηθεί οι κεφαλαιακές ανάγκες του χρηματοπιστωτικού συστήματος.

Σε δηλώσεις στο ΚΥΠΕ κατά την προσέλευσή του στη σύνοδο των ΥΠΟΙΚ της Ευρωζώνης, ο κ. Σιαρλή είπε ότι θα ενημερωθεί για τις όποιες εκκρεμότητες εάν υπάρχουν για την κυπριακή δανειακή σύμβαση.
«Θα ενημερώσουμε για το τι έχουμε κάνει. Όπως γνωρίζετε έχουμε ικανοποιήσει όλες τις εισηγήσεις και έχουμε ανταποκριθεί πλήρως στο τι προνοείται στο μνημόνιο όσον αφορά τον δημόσιο τομέα τις διαρθρωτικές αλλαγές και επίσης όσον αφορά τις αλλαγές στον χρηματοπιστωτικό τομέα», ανέφερε στις δηλώσεις του ο κ. Σιαρλή, χαρακτηρίζοντας παράλληλα «εικασίες» τα περί ξεπλύματος βρόμικου χρήματος.

Όπως ανέφερε ο κ. Σιαρλή, «κατά συνέπεια, από πλευράς δικής μας κρίνουμε ότι έχουμε κάνει ό,τι μας είχε ζητηθεί και ότι κρίνεται απαραίτητο για αυτό που ονομάζουμε αρχική εργασία (prioraction) του μνημονίου».

Είπε ότι στη σημερινή συνεδρία θα γίνει ενημέρωση από κυπριακής πλευράς όσο και από την πλευρά της Τρόικας για την πορεία υλοποίησης του μνημονίου.

«Σημαντικό είναι και θα τονίσουμε ότι όλες αυτές οι ενέργειες έχουν γίνει με την ομόφωνη ή σχεδόν ομόφωνη απόφαση της Βουλής και από την πλευρά του Eurogroup πιθανώς να ακούσουμε εάν υπάρχουν ή εάν παραμένουν οτιδήποτε εκκρεμότητες ή τι προβλέπουν εκείνοι δεδομένου ότι υπάρχει ακόμη το θέμα της συγκεκριμενοποίησης του ποσού που χρειάζεται για ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, το οποίο όμως είναι υπό εξέλιξη και αναμένουμε ότι σύντομα και αυτό θα είναι γνωστό», είπε.

Ερωτηθείς τι θα απαντήσει στις αιτιάσεις περί ξεπλύματος βρόμικου χρήματος, ο κ. Σιαρλή ανέφερε ότι «εκεί εμείς θα μπορούσαμε να απαντήσουμε, όπως απαντήσαμε και προηγουμένως ότι αυτά είναι εικασίες».

«Από πλευράς δικής μας εμείς είμαστε ικανοποιημένοι ότι τόσο σε επίπεδο νομοθεσίας αλλά και σε επίπεδο εκτέλεσης έχουμε κάνει όλα όσα ζητούνται από την πλευρά τη δική μας», είπε ο κ. Σιαρλήδιευκρινίζοντας ότι αναφέρεται τόσο στο θέμα του ξεπλύματος βρόμικου χρήματος όσο και στο θέμα των ανταλλαγών πληροφοριών.

Κληθείς να σχολιάσει τις αναφορές σε γερμανικά ΜΜΕ ότι ενδεχομένως η Κύπρος να μπορεί να δημιουργήσει συστημικό πρόβλημα στην ευρωζώνη παρά το μικρό της μέγεθος, ο κ. Σιαρλή ανέφερε ότι αυτό χρήζει μεγάλης συζήτησης.

«Είναι γεγονός ότι η Κύπρος αποτελεί ένα πολύ μικρό κομμάτι του συνόλου στην Ευρώπη, αλλά οι επιπτώσεις θα αξιολογηθούν», κατέληξε.

Εξάλλου ερωτηθείς για το λόγο καθυστέρησης της έγκρισης της δανειακής σύμβασης, ο κ. Σιαρλή ανέφερε ότι η Κύπρος βρίσκεται στη διαδικασία καθορισμού των κεφαλαιακών αναγκών του τραπεζικού τομέα, η οποία χρειάζεται κάποιο χρόνο.
Σε ερώτηση αν η δανειακή συμφωνία θα υπογραφεί μετά τις εκλογές, ο κ. Σιαρλή ανέφερε ότι «εμείς θα κάνουμε ό,τι εξαρτάται από εμάς, Απ’ εκεί και πέρα χρειάζεται χρόνος».(ΚΥΠΕ 21.1.13)

4.  Address by the Minister of Foreign Affairs, Dr. Erato-KozakouMarcoullis, at the presentation of the book by Atanas (Tancho) Shambanov, “Description of my life in Cyprus” - 21.1.13
Dear friends and colleagues,

I am truly delighted to present today the book that refers to the memoirs of Atanas (Tancho) Shambanov entitled “Description of my life in Cyprus”. 

I am particularly pleased that this unique edition has been the outcome of the close cooperation between the Embassy of Bulgaria and the Ministry of Foreign Affairs of Cyprus.

Specific mention should be made to the most valuable contribution of the Ambassador of Bulgaria,MrVeselinVelshev, who came up with the wonderful initiative of this edition. An edition that has been so professionally presented thanks to the tireless input of the Bulgarian Embassy and the dedication and perfectionist approach of MrsAndroullaLaniti of our Ministry, whom I thank very warmly.

When the Ambassador shared with me his idea few months ago, I immediately embraced it because I thought it would be the perfect opportunity to bring to light a very valuable part in the relations between our two countries.

Thank you Ambassador for this excellent idea and important initiative.
For those that are not aware of TanchoShambanov let me trace you back to a short profile of his legacy. AtanasShambanov was one of the initiators of the Bulgarian Revolutionary Movement of 1877 against the Ottoman Rule, under the guidance of the legendary leader of the Bulgarian Revolutionary Committee VasilLevski. His coffee shop was the meeting place for the Revolutionary Committee and his house was turned into an arsenal during the April Revolution of 1877. After the violent suppression of the uprising he was arrested and detained in several prisons. He was eventually transferred to Cyprus on September 15th, 1877, together with around 43 other Bulgarian imprisoned revolutionaries. Shambanov was eventually released under the provisions of article 17 of the St. Stefano treaty that provided for the immediate and full amnesty for all Ottoman citizens imprisoned or exiled because of their rebellious acts.

In Cyprus, the Bulgarian imprisoned revolutionaries were detained at night in the prison within the Nicosia wall. However the fact that during the day they were permitted to walk around town in chains, and even work, allowed Shambanov to blend in the everyday life of Cypriots, an experience he describes in vivid details through his graphic memoirs.

Dear friends and colleagues,

As diplomats we are often faced with the observation that history is presented in details that are often away from the limelight, in recognition of the fact that personal legacies, such as the memoirs of inspired individuals, have embraced the run of events so much bigger than themselves, hence achieving, almost accidentally, to portray a historic and socio-political outline of the specific time periods that they cover. This is also the case in Shambanov’s memoirs of his life in Cyprus, through which the sense of camaraderie between Cypriots and Bulgarians is highlighted. 

In this respect, the book constitutes a treasure of important information as regards life and environment in that particular period, outlining in a capturing manner the very social aspects of the Cypriot way of life, its challenges, its traditions, its mentalities and its beliefs. It hence succeeds in providing a fascinating read and in showing the bonds of friendship that developed between Greek Cypriots with Bulgarian imprisoned revolutionaries, their sense of solidarity and willingness to share not only material goods, such as food and money, but most importantly courage and support, as the natural outcome of their common values, faith and beliefs. Indicative of this is that Shambanov underlines the amiable feelings of the locals towards the exiled as he writes that Greeks would not forget about them and would often give them money especially during the time of the great Christian holidays.

In my view, this particular parameter carries across the key aim of the book which is to  pay tribute to the deep quality of relations between Cyprus and Bulgaria, proving that these links do not only go back to medieval times but are also carved by common experiences and a  similar sense of identity.

It would be an omission not to mention the fact that the legacy of friendship shown in the memoirs of Shambanov is honoured and kept very much alive today by the dynamic presence of Bulgarian citizens that live and work in Cyprus. They constitute a well-integrated and important group in the Cypriot society, while at the same time this connection is supplemented by the active presence of Cypriots in Bulgaria.

Dear friends,

I am convinced that the book constitutes a valuable addition to a further enhancement of the relations between our two countries that are evidently “linked by history and united by choice”, as so rightly described in the relevant book of professors GiorgosGiorgis and GiorgosKazamias on the relations of Cyprus with its European Union partners.

I am therefore pleased that I am in a position to say that Cyprus and Bulgaria have not only contributed to the weaving of developments of the tumultuous history of South Eastern Europe in the past centuries, but are presently in a position to pace together as EU partners, contributing to the collective cause of a better, more prosperous and more relevant Europe for all its citizens.



5.  Απάντηση του Υπουργού Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμούκ. ΝεοκλήΣυλικιώτη σε δηλώσεις Βουλευτών της αντιπολίτευσηςγια το Εθνικό Ταμείο Υδρογονανθράκων - 21.1.13
Τα πραγματικά γεγονότα, όπως έχουν αποκαλυφθεί για το θέμα του Εθνικού Ταμείου Υδρογονανθράκων, ξεσκεπάζουν τη δράση της αντιπολίτευσης σε σημείο που δεν αντέχεται, γι’ αυτό με φωνασκίες και αναλήθειες νομίζουν πως θα καταφέρουν να θολώσουν τα νερά. Η αλήθεια όμως με όλη την απλότητα των επιχειρημάτων που κουβαλά συνθλίβει κάθε ψεύδος. Συγκεκριμένα:

Ψέμα 1: Θέλαμε να εγκριθεί το νομοσχέδιο για να διορίσουμε ημέτερους στις δύο προβλεπόμενες από το νομοσχέδιο Επιτροπές.

Αλήθεια 1: Με την έγκριση του νομοσχεδίου δεν θα προέκυπτε η ανάγκη για διορισμό οποιουδήποτε, αφού η σύνθεση όλων των προβλεπόμενων επιτροπών θα αποφασιστεί σε κατοπινό στάδιο με Κανονισμούς, οι οποίοι εγκρίνονται από τη Βουλή των Αντιπροσώπων. Συνεπώς, ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ κ. Γιώργος Βαρνάβα ή δεν μελέτησε το νομοσχέδιο ή το μελέτησε αλλά συνειδητά ψεύδεται. Το ένα χειρότερο από το άλλο.

Ψέμα 2: Στο προσχέδιο του Μνημονίου το οποίο συμφωνήθηκε με την Τρόικα υπάρχουν ασάφειες και καθίσταται αμφίβολο αν η Κυβέρνηση διαφύλαξε το κυριαρχικό μας δικαίωμα να αποφασίζουμε για τη διαχείριση των υδρογονανθράκων.

Αλήθεια 2: Την Παρασκευή 18 Ιανουαρίου έδωσα στη δημοσιότητα τόσο το περιεχόμενο της επίμαχης παραγράφου του προσχεδίου του Μνημονίου που συμφωνήσαμε με την Τρόικα, όσο και τις αναβαθμισμένες απαιτήσεις της όπως προκύπτουν από πρόσφατη επιστολή της στο Υπουργείο Οικονομικών. Εκείνο που καταφανώς καταγράφεται ως νέα απαίτηση της Τρόικας είναι, μεταξύ πολλών άλλων, το υπό συζήτηση νομοσχέδιο να μην εγκριθεί από τη Βουλή των Αντιπροσώπων πριν η ίδια το εγκρίνει. Όσοι συνεπώς επιμένουν να θέτουν εντέχνως θέμα ασαφειών το μόνο που επιτυγχάνουν είναι να υιοθετούν τις υποδείξεις της Τρόικα.
Ψέμα 3: Δεν υπήρξε καμία παρασκηνιακή συνεννόηση με μέλη της αντιπολίτευσης προκειμένου το Νομοσχέδιο να μην οδηγηθεί προς ψήφιση στην ολομέλεια του Σώματος στις 17 Ιανουαρίου 2013.

Αλήθεια 3: Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ κ. Ζαχαρίας Ζαχαρίου, σε δηλώσεις του την Τετάρτη 16 Ιανουαρίου στο πρωινό δρομολόγιο του Τρίτου Προγράμματος του ΡΙΚ, μία ημέρα πριν την ολομέλεια της Βουλής, εν αγνοία του ουσιαστικά αποκάλυπτε το όλο παρασκήνιο που είχε στηθεί. Ότι, δηλαδή, εκείνος γνώριζε την ύπαρξη των επιστολών της Τρόικας προς το Υπουργείο Οικονομικών, κάνοντας και συγκεκριμένες παραπομπές στο περιεχόμενο τους. Ευλόγως βέβαια μπορώ να αναρωτηθώ αν μόνος του ο κ. Ζαχαρίου ή και άλλα ηγετικά στελέχη του ΔΗΣΥ ήταν γνώστες της ύπαρξης αυτών των επιστολών, όταν ο αρμόδιος Υπουργός Εμπορίου δεν είχε καμία ενημέρωση.

Ψέμα 4: Δεν υπήρχε αρκετός χρόνος για να τύχει ενδελεχούς μελέτης το νομοσχέδιο από τη Βουλή.

Αλήθεια 4: Στις 9 Νοεμβρίου 2012, σε μια από τις καθιερωμένες συναντήσεις που είχα με εκπροσώπους των Κοινοβουλευτικών Κομμάτων για ενημέρωση στα θέματα υδρογονανθράκων, τους ενημέρωσα για την πρόθεση μας να προχωρήσουμε με την κατάθεση νομοσχεδίου για την ίδρυση Εθνικού Ταμείου Υδρογονανθράκων. Με επιστολή μου που τους απέστειλα λίγες μέρες μετά τους ζητούσα και γραπτώς να καταθέσουν εισηγήσεις και απόψεις για να περιληφθούν στο νομοσχέδιο. Σε αυτή μου την επιστολή, μόνο ο ΔΗΣΥ ανταποκρίθηκε γι’ αυτό και στο νομοσχέδιο που καταθέσαμε στη Βουλή στις 19 Δεκεμβρίου 2012 περιλαμβάνονται πλείστες από τις εισηγήσεις του. Το νομοσχέδιο, το οποίο αποτελεί μεταφορά σχεδόν του αντίστοιχου νορβηγικού θεσμού, συζητήθηκε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εμπορίου στις 8 Ιανουαρίου 2013 και εκεί η κυβερνητική πλευρά επέδειξε κάθε πνεύμα συναίνεσης αποδεχόμενη τη μία ουσιαστικά τροποποιητική εισήγηση που εκφράστηκε από μέλη της Επιτροπής αναφορικά με την ενίσχυση του ρόλου που θα διαδραματίζει η Βουλή των Αντιπροσώπων στο Ταμείο.

Είναι πολλά που θα μπορούσαν να προστεθούν στον κατάλογο των ανακριβειών και αναληθειών που δηλώνονται από την αντιπολίτευση. Θα μπορούσα μάλιστα να ρωτήσω όσους φωνασκούν αυτές τις μέρες τι ερμηνεία δίνουν οι ίδιοι στα όσα συμφωνήσαμε στο προσχέδιο του Μνημονίου με την Τρόικα, αλλά το ερώτημα καθίσταται πλέον άνευ αντικειμένου, αφού οι πράξεις τους μιλούν από μόνες τους.

Για όσους ψάχνουν εναγωνίως να βρουν αλλότρια κίνητρα και δόλιες σκοπιμότητες στην επιμονή μας να εγκρινόταν το εν λόγω νομοσχέδιο από τη Βουλή, θα τους πω ότι κουράζονται άδικα γιατί απλούστατα τη θέση μας την είχα κάνει σαφή από την αρχή. Στόχος μας ήταν και είναι να διασφαλίσουμε ότι σημαντικό μέρος από τα έσοδα από τους υδρογονάνθρακες θα διατεθούν στην ανάπτυξη και συγκεκριμένα στην κατασκευή των αναγκαίων έργων υποδομής για την αξιοποίηση των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, όπως το τερματικό υγροποίησης φυσικού αερίου. Θα μπορούσα ακόμη να προσθέσω πως έγνοια μας είναι να διασφαλίσουμε πως η κατασκευή αυτού του στρατηγικής σημασίας έργου δεν θα σταλεί και αυτό στις ελληνικές καλένδες προς εξυπηρέτηση άλλων σχεδιασμών.

Όσον αφορά στην ορθότητα με την οποία η Κυβέρνηση μας διαχειρίζεται το θέμα του φυσικού αερίου, αντί άλλης απάντησης θα αναφερθώ σε χθεσινή συνέντευξη του Έλληνα Υπουργού Ενέργειας κ. Ευάγγελου Λιβιεράτου, στην εφημερίδα «Καθημερινή», ο οποίος πολύ απλά εξηγεί πως η Κύπρος έχει δώσει μαθήματα μεθόδου, υπομονής και σύνεσης και ότι οι σχεδιασμοί μας ήταν σοφοί και μελετημένοι, γι’ αυτό και αποτελούμε πρότυπο για την ελλαδίτικη σκέψη. Δυστυχώς, όμως, στην Κύπρο διανύουμε προεκλογική περίοδο και οι μικροκομματικές σκοπιμότητες υπερισχύουν κάθε συνετού λόγου.

6.  Ομιλία της Υπουργού Υγείας κας Ανδρούλας Αγρότου σε συνέντευξη Τύπου για τον απολογισμό του έργου του Υπουργείου Υγείας κατά την Κυπριακή Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ - 21.1.13
Με την ολοκλήρωση της Κυπριακής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2012, είναι τώρα η στιγμή για έναν απολογισμό του έργου που επιτεύχθηκε κατά το διάστημα αυτό.

Η Κυπριακή Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτέλεσε τόσο για την Κύπρο όσο και για το Υπουργείο Υγείας μια μεγάλη πρόκληση. Τα αποτελέσματα της δουλειάς που έγινε καταδεικνύουν ότι έχει επιτευχθεί ο σκοπός μας, ο οποίος ήταν να εργαστούμε συλλογικά για την προστασία και τη βελτίωση του επιπέδου υγείας των Ευρωπαίων πολιτών, προσβλέποντας σε μια Καλύτερη Ευρώπη.

Το Υπουργείο Υγείας ήταν αρμόδιο για την Προεδρία του Συμβουλίου Απασχόλησης, Κοινωνικής Πολιτικής, Υγείας και Καταναλωτών (EPSCO Υγείας) και των αντίστοιχων Ομάδων Εργασίας του Συμβουλίου, συγκεκριμένα την Ομάδα Εργασίας για τη Δημόσια Υγεία, την Ομάδα Εργασίας Δημόσιας Υγείας Υψηλού Επιπέδου, την Ομάδα Εργασίας Φαρμακευτικών Προϊόντων και Ιατροτεχνολογικού Εξοπλισμού και την Ομάδα Εργασίας Τροφίμων. Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου της Κυπριακής Προεδρίας πραγματοποιήθηκαν στις Βρυξέλλες συνολικά 43 συναντήσεις για συζήτηση των θεμάτων στις Ομάδες Εργασίας του Συμβουλίου της ΕΕ και έξι τρίλογοι.

Όσον αφορά στην Ομάδα Εργασίας για τη Δημόσια Υγεία συζητήθηκαν δύο βασικές νομοθετικές προτάσεις. Η πρώτη αφορούσε την πρόταση κανονισμού για τη θέσπιση του Προγράμματος «Υγεία για Ανάπτυξη», για την περίοδο 2014-2020, η οποία εντάσσεται στο Νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2014-2020 και αποτελεί το 3ο Πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για δράσεις στους τομείς της Δημόσιας Υγείας.

Κατά τη διάρκεια τριών τριλόγων, η Κυπριακή Προεδρία διαπραγματεύθηκε με το Ευρωκοινοβούλιο και την Επιτροπή και κατάφερε να επιτύχει συμφωνία σε όλα τα σημεία της πρότασης, πλην τριών τα οποία συνδέονται άμεσα με το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο και παραμένουν σε εκκρεμότητα.

Η δεύτερη νομοθετική πρόταση αφορά στην πρόταση Απόφασης για τις σοβαρές διασυνοριακές απειλές υγείας την οποία υπέβαλε η Επιτροπή τον Δεκέμβριο του 2011 και αναφέρεται στην προστασία των Ευρωπαίων πολιτών από ένα μεγάλο φάσμα απειλών υγείας όπως βιολογικές, χημικές και περιβαλλοντικές καθώς και στην παροχή πλήρως συντονισμένης αντίδρασης σε περιπτώσεις κρίσης. Η Κυπριακή Προεδρία συζήτησε την πρόταση σε οκτώ συνεδριάσεις της Ομάδας Εργασίας για τη Δημόσια Υγεία. Το αποτέλεσμα ήταν η επίτευξη συμφωνίας «Γενικής Προσέγγισης», ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την επόμενη Προεδρία ώστε να προχωρήσει με τους τριλόγους.

Όσον αφορά στα θέματα της Ομάδας Εργασίας Φαρμακευτικών Προϊόντων και Ιατροτεχνολογικού Εξοπλισμού, η πρώτη νομοθετική πρόταση που έτυχε χειρισμού από την Κυπριακή Προεδρία αφορά στην πρόταση για αναθεώρηση της Οδηγίας για τις Κλινικές Δοκιμές. 

Η αναθεώρηση της Οδηγίας έχει σκοπό την απλούστευση και τη συνοχή του πλαισίου στην ευρωπαϊκή κοινότητα και την αξιοπιστία των στοιχείων που προκύπτουν. Η παρουσίαση της πρότασης στην Ομάδα Εργασίας έγινε τον Ιούλιο του 2012 και οι συζητήσεις κατά τη διάρκεια της Κυπριακής Προεδρίας κρίνονται εποικοδομητικές εφόσον υπάρχουν ήδη προτάσεις στο τραπέζι για βελτίωση της πρότασης, η μελέτη της οποίας θα συνεχιστεί και κατά την επόμενη Προεδρία.

Στην ίδια Ομάδα Εργασίας συζητήθηκε επίσης η πρόταση Οδηγίας σχετικά με  τη διαφάνεια των μέτρων που ρυθμίζουν την τιμολόγηση των φαρμακευτικών προϊόντων ανθρώπινης χρήσης και τη συμπερίληψή τους στα εθνικά συστήματα ασφάλισης υγείας. Η Κυπριακή Προεδρία συνέχισε την εργασία μελέτης του θέματος, η οποία είχε αρχίσει από τη Δανική Προεδρία.

Με στόχο την έναρξη εποικοδομητικών συζητήσεων στις Ομάδες Εργασίας του Συμβουλίου και τη διατήρηση της πρότασης στο τραπέζι, η Κυπριακή Προεδρία διοργάνωσε ανεπίσημες διμερείς συναντήσεις με όλα τα κράτη μέλη καθώς και πληθώρα άλλων συναντήσεων με το Ευρωκοινοβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και απέσπασε γι’ αυτό θετικά σχόλια από όλους τους εμπλεκόμενους.

Όσον αφορά στο σημαντικό θέμα της προστασίας της υγείας των Ευρωπαίων πολιτών και στη διασφάλιση της κατάλληλης λειτουργίας της ενιαίας αγοράς σε σχέση με τον ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό, εγκρίθηκαν από την Επιτροπή στις 26 Σεπτεμβρίου 2012 οι δύο προτάσεις κανονισμών οι οποίες θα αντικαταστήσουν τις τρεις υφιστάμενες Οδηγίες. 

Μετά το σκάνδαλο ΡΙΡ και τη χρήση μη εγκεκριμένης ιατρικής σιλικόνης κατά την παρασκευή εμφυτευμάτων στήθους, και επειδή η εφαρμογή των εν λόγω Κανονισμών αναμένεται χρονοβόρα, ο πρώην Επίτροπος κ. JohnDalli πρότεινε ένα σχέδιο Κοινής δράσης των κρατών μελών ώστε να βελτιωθεί άμεσα η προστασία των Ευρωπαίων πολιτών.

Στην Ομάδα Εργασίας Τροφίμων συζητήθηκαν δύο προτάσεις. Η πρώτη πρόταση Κανονισμού αφορά τα τρόφιμα τα οποία προορίζονται για βρέφη και μικρά παιδιά και τα τρόφιμα που προορίζονται για ειδικούς ιατρικούς σκοπούς. Η εξέταση της πρότασης από το Συμβούλιο είχε αρχίσει από την Πολωνική Προεδρία και κατά τη διάρκεια της Κυπριακής Προεδρίας επιτεύχθηκε συμφωνία μεταξύ των τριών Θεσμικών Οργάνων. Η συμφωνία αυτή αποτελεί σημαντική επιτυχία της Κυπριακής Προεδρίας για ένα τόσο ευαίσθητο θέμα που αφορά στην διατροφή ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού.

Η δεύτερη πρόταση Κανονισμού αφορά στην αναθεώρηση των Οδηγιών Προγεύματος για την ευθυγράμμιση των πέντε Οδηγιών με τη Συνθήκη της Λισαβόνας αναφορικά με τις εξουσίες που πρέπει να ανατεθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η εξέταση της πρότασης στο Συμβούλιο ολοκληρώθηκε με επιτυχία από την Κυπριακή Προεδρία και τον Δεκέμβριο του 2012 εγκρίθηκε η επίτευξη «Γενικής Προσέγγισης» από το Συμβούλιο Υπουργών Υγείας. 

Το Υπουργείο Υγείας, εκτός από τις Ομάδες Εργασίας στις Βρυξέλλες, κατά τη διάρκεια της Κυπριακής Προεδρίας είχε την ευθύνη συντονισμού και εκπροσώπησης των κρατών μελών σε δύο Διεθνείς Συναντήσεις. Η πρώτη αφορούσε τη Συνάντηση της Περιφερειακής Επιτροπής του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την Ευρώπη και πραγματοποιήθηκε στις 10-13 Σεπτεμβρίου 2012. Στην εν λόγω Συνάντηση συζητήθηκαν και λήφθηκαν αποφάσεις σχετικά με διάφορες πολιτικές υγείας.

Η δεύτερη Διεθνής Συνάντηση αφορούσε στην  5η Σύνοδο της Διάσκεψης των Μερών της Σύμβασης Πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τον έλεγχο του καπνού (FCTC), η οποία πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2012 στη Σεούλ της Δημοκρατίας της Κορέας. Κατά τη Σύνοδο η Κυπριακή Προεδρία, σε συνεργασία με την Επιτροπή και με την Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης της ΕΕ, διεκπεραίωσε με επιτυχία τον συντονισμό και τη διαπραγμάτευση των θέσεων της ΕΕ πριν και κατά τη Διάσκεψη. 

Τα αποτελέσματα της Συνόδου αξιολογήθηκαν ως θετικά για την Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς και για τη μελλοντική εξέλιξη των πολιτικών κατά του καπνού ανά τον κόσμο.  Καθ’ ομολογία όλων των Ευρωπαίων εταίρων μας, η Κυπριακή Προεδρία πέτυχε ώστε η Ευρωπαϊκή Ένωση να είναι ένας από τους πρωταγωνιστές της Συνόδου. Το ορόσημο της Συνάντησης ήταν η υιοθέτηση του Πρωτοκόλλου για την πάταξη του παράνομου εμπορίου καπνικών προϊόντων μετά από τέσσερα χρόνια διαπραγματεύσεων. 

Πέραν των θεμάτων τα οποία προωθήθηκαν ως μέρος της εργασίας στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Υπουργείο Υγείας, ως αρμόδια Αρχή, προήδρευσε με επιτυχία της Συνεδρίασης της Επιτροπής Λογαριασμών της Διοικητικής Επιτροπής για τον Συντονισμό των Συστημάτων Κοινωνικής Ασφάλισης, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 21 Νοεμβρίου 2012 στις Βρυξέλλες. Η συγκεκριμένη Επιτροπή ασχολείται με τον Συντονισμό των Συστημάτων Κοινωνικής Ασφάλισης περιλαμβανομένης και της υγείας, καθώς και με την εφαρμογή των σχετικών κανονισμών.

Αριθμός δράσεων είχαν επίσης οργανωθεί για προώθηση των προτεραιοτήτων στον τομέα της δημόσιας υγείας.

Όσον αφορά στο θέμα της δωρεάς και μεταμόσχευσης οργάνων, κατά την Άτυπη Υπουργική Σύνοδο που διοργάνωσε η Κυπριακή Προεδρία στη Λευκωσία, στις 10 και 11 Ιουλίου 2012, οι Υπουργοί Υγείας είχαν την ευκαιρία ανταλλαγής απόψεων σχετικά με τις διασυνοριακές ανταλλαγές οργάνων και τα εμπόδια της δωρεάς από ζωντανούς δότες. Με βάση τις απόψεις αυτές αλλά και τα αποτελέσματα της ενδιάμεσης αξιολόγησης της εφαρμογής του σχεδίου δράσης για τη δωρεά και μεταμόσχευση οργάνων για την περίοδο 2009-2015, η Κυπριακή Προεδρία προώθησε την έγκριση σχετικών Συμπερασμάτων του Συμβουλίου.

Η δεύτερη βασική προτεραιότητα της Κυπριακής Προεδρία στον τομέα της υγείας αφορά στην προστασία από σοβαρές διασυνοριακές απειλές κατά της υγείας. Η Προεδρία, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, Περιφερειακό Γραφείο για την Ευρώπη, και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Ασθενειών (ECDC), διοργάνωσε συνέδριο με θέμα «Διασυνοριακές απειλές για την υγεία στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τις γειτονικές της χώρες, με ειδική αναφορά στα λοιμώδη νοσήματα».

Το συνέδριο υπογράμμισε τον ρόλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως ένα αποτελεσματικό μέσο επικοινωνίας και ως μέσο για την ενίσχυση των μηχανισμών για την πρόληψη, την έγκαιρη προειδοποίηση και τον αποτελεσματικό έλεγχο των μεταδοτικών ασθενειών στην ευρύτερη ευρωπαϊκή περιοχή.

Η σημερινή οικονομική κρίση σε συνδυασμό με τη γήρανση του πληθυσμού ενέπνευσε την Κυπριακή Προεδρία να περιλάβει το ζήτημα της υγιούς γήρανσης ως μία από τις βασικές της προτεραιότητες στον τομέα της υγείας. Η Κυπριακή Προεδρία διοργάνωσε διάσκεψη υψηλού επιπέδου με θέμα: «Υγιήςγήρανση καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής», η οποία πραγματοποιήθηκε στις 5 – 6 Σεπτεμβρίου 2012, στη Λευκωσία.

Με βάση τα συμπεράσματα της Διάσκεψης ετοιμάστηκε σχέδιο Συμπερασμάτων το οποίο ενέκρινε το Συμβούλιο Υπουργών Υγείας στις 7 Δεκεμβρίου 2012. Στα Συμπεράσματα αυτά καλούνται τα κράτη μέλη να περιλάβουν το ζήτημα της υγιούς γήρανσης μεταξύ των προτεραιοτήτων τους για τα επόμενα έτη. Επίσης, τα κράτη μέλη καλούνται από κοινού με την Επιτροπή, μεταξύ άλλων, να προωθήσουν στρατηγικές για την αντιμετώπιση των παραγόντων κινδύνου που επηρεάζουν την υγιή γήρανση. 

Μέρος των Συμπερασμάτων του Συμβουλίου για την υγιή γήρανση έχει αφιερωθεί στις καινοτόμες προσεγγίσεις παροχής φροντίδας υγείας.

Το θέμα των καινοτόμων διατομεακών προσεγγίσεων στην παροχή υπηρεσιών φροντίδας υγείας απασχόλησε την κοινή συνάντηση των Ιατρικών, Νοσηλευτικών και Οδοντιατρικών Λειτουργών, ενώ το θέμα της Στρατηγικής Ανοικτής Καινοτομίας απασχόλησε το συνέδριο INNOVAHEALTH. Τα δύο αυτά συνέδρια οργανώθηκαν τον Οκτώβριο του 2012 στην Κύπρο.
Στα πλαίσια της ανάδειξης των προτεραιοτήτων που έθεσε η Κυπριακή Προεδρία για προστασία και προαγωγή της υγείας των Ευρωπαίων Πολιτών «Προς μια Καλύτερη Ευρώπη», το Υπουργείο Υγείας πέραν των προαναφερθέντων διασκέψεων, διοργάνωσε αριθμό άλλων συνεδρίων και συναντήσεων σε σημαντικά θέματα της δημόσιας υγείας, των φαρμακευτικών και του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού, καθώς επίσης και της υγιεινής και ασφάλειας των τροφίμων.

Στο πλαίσιο αυτό, διοργανώθηκαν από το Υπουργείο Υγείας ή τα Τμήματα/Υπηρεσίες του συνολικά 21 συναντήσεις/διασκέψεις στην Κύπρο. Επίσης, σε πέραν των 60 συνεδρίων/διασκέψεων τα οποία διοργανώθηκαν στο πλαίσιο της Κυπριακής Προεδρίας ή είχαν τεθεί υπό την αιγίδα της Κυπριακής Προεδρίας στην Κύπρο και στο εξωτερικό, κυρίως στις Βρυξέλλες, το Υπουργείο Υγείας συμμετείχε με εκπρόσωπο ή ομιλητή.

Τέλος, το Υπουργείο Υγείας ως καθ’ ύλην αρμόδιο για την παροχή φροντίδας υγείας ετοίμασε σε συνεργασία με τα αρμόδια Τμήματα των Ιατρικών Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας και των Νοσηλευτικών Υπηρεσιών, σχέδιο δράσης για την παροχή άμεσης φροντίδας υγείας με σκοπό την κάλυψη των συναντήσεων που πραγματοποιήθηκαν στην Κύπρο κατά τη διάρκεια του εξαμήνου της Κυπριακής Προεδρίας. Συγκεκριμένα, είχαν καλυφθεί 107 ημερήσιες συναντήσεις στο Συνεδριακό Κέντρο και πέντε ημερήσιες συναντήσεις εκτός Συνεδριακού, συμπεριλαμβανομένης και της τελετής έναρξης στο Κούριο. 

Τον συντονισμό της εφαρμογής του σχεδίου δράσης είχε ο Διευθυντής Νοσηλευτικών Υπηρεσιών και για την κάλυψη των πιο πάνω συναντήσεων συμμετείχαν 33 Ιατροί, 133 Νοσηλευτές, 13 Φοιτητές Νοσηλευτικής και 25 Οδηγοί Ασθενοφόρων. 

Σημειώνεται ότι το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό που απαιτήθηκε για την κάλυψη των αναγκών εφαρμογής του Σχεδίου Δράσης, εργάστηκε σε εθελοντική βάση καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου της Κυπριακής Προεδρίας.



Κυρίες και κύριοι,

Ολοκληρώνοντας, επιτρέψετε μου να υπογραμμίσω ότι είναι ευρέως παραδεκτό τόσο από τους Ευρωπαίους όσο και από τους Κύπριους εταίρους μας ότι η Κυπριακή Προεδρία κατόρθωσε με το δικό της παράδειγμα να επιβεβαιώσει ότι πραγματικά «δεν υπάρχουν μικρές και μεγάλες Προεδρίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρά πετυχημένες και μη».

Τα αποτελέσματα της δουλειάς που έχει γίνει καταδεικνύουν ότι ο σκοπός και η επιδίωξη του Υπουργείου Υγείας να εργαστούμε συλλογικά για την προστασία και τη βελτίωση του επιπέδου υγείας των Ευρωπαίων πολιτών προσβλέποντας προς μια Καλύτερη Ευρώπη, έχει επιτευχθεί. Μέλημα όλων μας παραμένει η διασφάλιση, η βελτίωση και η προστασία της υγείας των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για βιωσιμότητα και περαιτέρω ανάπτυξη.

Ευχαριστώ και πάλι θερμά όλους τους εκπροσώπους των ΜΜΕ για τη στήριξη που παρείχατε στο Υπουργείο Υγείας καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου της Κυπριακής Προεδρίας, καθώς και για τη σημερινή εδώ παρουσία σας. Κλείνοντας, θα ήταν  μεγάλη παράλειψη  να μην ευχαριστήσω τους μεγάλους πρωταγωνιστές αυτής της προσπάθειας, τους ανθρώπους δηλαδή που δούλεψαν αγόγγυστα και με υψηλό αίσθημα ευθύνης για την αποτελεσματική διεκπεραίωση του έργου που αναλάβαμε στο πλαίσιο της Κυπριακής Προεδρίας.

Θερμές ευχαριστίες, λοιπόν, στον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου κ. Διονύση Μαυρονικόλα, την Πρώτη Λειτουργό Υγείας κα. Όλγα Καλακούτα, στα μέλη του ακούραστου κλιμακίου του Υπουργείου για Ευρωπαϊκά θέματα, στους λειτουργούς μας στις Βρυξέλλες, στους Διευθυντές των Τμημάτων/Υπηρεσιών του Υπουργείου Υγείας, καθώς και στους Προεδρεύοντες των Ομάδων Εργασίας.

Αισθάνομαι τέλος, υποχρέωση μου να ευχαριστήσω τον τέως Υπουργό Υγείας κ. Σταύρο Μαλά για την ανεκτίμητη συμβολή του στο έργο της Κυπριακής Προεδρίας. 



7.  Ομιλία του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Γιώργου Δημοσθένους
στην εκδήλωση για την παρουσίαση της παγκύπριας έρευνας για το σχολικό κλίμα και τη βία στο σχολείο, στο Πανεπιστήμιο Κύπρου - 21.1.13
Νιώθω ιδιαίτερα ευτυχής που χαιρετίζω τη σημερινή ημερίδα του Κυπριακού Παρατηρητηρίου για τη Βία στο Σχολείο, κατά την οποία θα ανακοινωθούν και τα αποτελέσματα της πρώτης παγκύπριας έρευνας που διενήργησε για το σχολικό κλίμα και τη θυματοποίηση στα σχολεία Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης.
Η χαρά μου είναι ακόμη πιο μεγάλη που η εκδήλωση αυτή σηματοδοτείται από την παρουσία μιας παγκόσμιας φυσιογνωμίας στο χώρο της επιστημονικής έρευνας για τη βία στο σχολείο, του καθηγητή EricDebarbieux, Προέδρου του Διεθνούς Παρατηρητηρίου για τη Βία στο Σχολείο και Συμβούλου του Υπουργού Παιδείας της Γαλλίας σε θέματα πρόληψης της βίας.

Ο καθηγητής Debarbieux, στενός συνεργάτης του Κυπριακού Παρατηρητηρίου για τη Βία στο Σχολείο, είναι κι ένας συνεπής φίλος και υποστηρικτής της Κυπριακής Δημοκρατίας αφού είναι με τις ενέργειες του που απέτρεψε τη διεξαγωγή, το καλοκαίρι, ειδικού σεμιναρίου των Ευρωπαϊκών Εκπαιδευτικών Οργανώσεων στη κατεχόμενη γη μας.  Του οφείλουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ.

Αγαπητοί φίλοι,

Θα ήθελα να υπογραμμίσω πως η σύσταση του Παρατηρητηρίου το 2008 σηματοδοτεί έναν ιστορικό σταθμό στον αγώνα κατά της βίας στο σχολείο, στον βαθμό που η λειτουργία του θα μας επιτρέψει μια ακριβή εικονογράφηση του προβλήματος πάνω στην οποία θα μπορέσουμε να οικοδομήσουμε και να αναπροσαρμόζουμε την προληπτική μας στρατηγική.

Η λειτουργία του Παρατηρητηρίου αποτελούσε μια από τις βασικές εισηγήσεις της «Επιτροπής ειδικών για τη σχολική βία», η οποία συστάθηκε το 2008 και μελέτησε το πρόβλημα της νεανικής παραβατικότητας. 

Με βάση τις εισηγήσεις της Επιτροπής, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού διαμόρφωσε, για πρώτη φορά, μια ολοκληρωμένη και συνεκτική πολιτική για την πρόληψη και αντιμετώπιση της παραβατικότητας, η οποία συζητήθηκε και  έγινε αποδεκτή από τους φορείς που συμμετέχουν στα Συμβούλια της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης.

Στα πλαίσια αυτής της πολιτικής, πέρα από τη λειτουργία του Παρατηρητηρίου, υλοποιήθηκαν σταδιακά όλα τα μέτρα για τα οποία είχε δεσμευθεί το Υπουργείο, τα κυριότερα από τα οποία είναι τα εξής:

·         Η δημιουργία της Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης, η οποία παρακολουθεί συστηματικά σοβαρές περιπτώσεις παραβατικότητας και βοηθάει τα σχολεία στην ανάπτυξη σχεδίων δράσης για την επίλυση των προβλημάτων που παρουσιάζονται.
·         Η λειτουργία της Συντονιστικής Επιτροπής Αγωγής Υγείας και Πολιτότητας, η οποία χρηματοδοτεί δράσεις και παρεμβάσεις που αναπτύσσουν τα ίδια τα σχολεία, με σημαντική αύξηση της σχετικής δαπάνης από τα €50.000 το 2007 σε περίπου €700.000 σήμερα.
·         Η επέκταση του θεσμού του Υπεύθυνου Τμήματος σε όλες τις τάξεις της Μέσης Εκπαίδευσης και η εφαρμογή του, για πρώτη φορά, σε όλες τις τάξεις της Δημοτικής.
·         Η επέκταση του θεσμού των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας από τρεις σε οκτώ.  Σημειώνω ότι μέσα στα πλαίσια του συγχρηματοδοτούμενου από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο έργου «Πρόγραμμα κατά της Πρόωρης Εγκατάλειψης του Σχολείου, της Σχολικής Αποτυχίας και της Παραβατικότητας σε Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας», που καλύπτει σήμερα περίπου το 10% του μαθητικού πληθυσμού, προσφέρονται δωρεάν μαθήματα δημιουργικής απασχόλησης και ενισχυτικής διδασκαλίας στους μαθητές σε απογευματινό χρόνο.  Επίσης, λειτουργούν για πρώτη φορά τέσσερα Κέντρα Πληροφόρησης και Ψυχοκοινωνικής Στήριξης σε όλες τις επαρχίες, τα οποία παρέχουν υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής στήριξης σε μαθητές, εκπαιδευτικούς, σχολικές μονάδες και γονείς από κλινικούς, σχολικούς και συμβουλευτικούς ψυχολόγους, παιδοψυχιάτρους, κοινωνικούς λειτουργούς και άλλους ειδικούς.
·         Η εισαγωγή, στα πλαίσια της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης, του μαθήματος της αγωγής υγείας στη Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση.

·         Η επέκταση του θεσμού του Ανοικτού Σχολείου σε επτά νέους Δήμους, με στόχο τη μετατροπή των σχολείων σε Πολιτιστικά Κέντρα της γειτονιάς και την αξιοποίηση των εγκαταστάσεών τους για πολιτιστικές, δημιουργικές, αθλητικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες. Σημειώνω ότι στα δέκα υφιστάμενα Ανοικτά Σχολεία συμμετέχουν περίπου 6.500 πολίτες όλων των ηλικιών.
·         Η πιλοτική εισαγωγή του Θεσμού του Σχολικού Κοινωνικού Λειτουργού.
·         Η αξιολόγηση και ενίσχυση της Υπηρεσίας Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής με την πρόσληψη πρόσθετου αριθμού καθηγητών.
·         Η ενίσχυση της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας με βάση την εξωτερική αξιολόγηση της Υπηρεσίας που διενεργήθηκε από επιστημονική επιτροπή εμπειρογνωμόνων.

Βρισκόμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση της παρουσίασης των επιστημονικών ευρημάτων για τη βία στο σχολείο και το σχολικό κλίμα από την έρευνα που διενήργησε το Παρατηρητήριο για τη Βία στο Σχολείο.

Από τη μελέτη των βασικών επιστημονικών ευρημάτων της έρευνας διαφαίνεται πως η βία στο σχολείο, ιδιαίτερα ως προς τις  σοβαρές μορφές της, έχει περιορισμένη έκταση, ιδιαίτερα αν συγκριθεί με αντίστοιχα αποτελέσματα άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Ένα άλλο σημαντικό εύρημα που θα πρέπει να μας προβληματίσει όλους είναι η συσχέτιση της βίας και θυματοποίησης με το σχολικό κλίμα. Θα πρέπει όλοι οι πρωταγωνιστές της εκπαιδευτικής διαδικασίας να φροντίσουμε ώστε η κάθε σχολική μονάδα να καλλιεργήσει ένα θετικό σχολικό κλίμα, ένα εύφορο ψυχοκοινωνικό πλαίσιο στο οποίο θα ανθίζουν οι προσωπικότητες των μαθητών.

Θέλω να τονίσω ότι τα αποτελέσματα της έρευνας καθώς και οι εισηγήσεις που κατατίθενται θα αξιοποιηθούν δεόντως από το Υπουργείο Παιδείας για την περαιτέρω ενίσχυση της πολιτικής που εφαρμόζει συστηματικά και μεθοδικά τα τελευταία χρόνια.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τα μέλη του Παρατηρητηρίου για τη Βία στο Σχολείο Μαρία Καραγιάννη και Κώστα Ιερείδη, και ιδιαίτερα τον επιστημονικό συντονιστή Μιχάλη Παπαδόπουλο, για την έρευνα και γενικότερα για το έργο τους. Επίσης ευχαριστώ το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης το οποίο, με τη λειτουργό του κα Σοφία Βλάμη, συνέβαλε σημαντικά στην πραγματοποίηση  της έρευνας.

Ιδιαίτερες ευχαριστίες, όμως, απευθύνω στο φίλο καθηγητή EricDebarbieux για την όλη συμβολή του στην εργασία του Παρατηρητηρίου και την εδώ παρουσία του η οποία μας τιμά ιδιαίτερα.

8.  Θλίψη και καταδίκη από Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο για βεβήλωση τεμένους στην Δένεια- 21.1.13
Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομος Β’ εκφράζει «θλίψη και απερίφραστη καταδίκη για το ατυχές γεγονός της απόπειρας κατεδάφισης από νυκτοβάτες του μουσουλμανικού τεμένους της κοινότητας Δένειας που έλαβε χώραν στις 19 Ιανουαρίου και ενώ το τζαμί βρισκόταν υπό αναστήλωση από τις αρχές Ιανουαρίου του 2013».
Με γραπτή του ανακοίνωση ο Προκαθήμενος της Εκκλησίας της Κύπρου, «εκφράζει την ευχή όπως οι αρμόδιες αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας εντοπίσουν και συλλάβουν το συντομότερο τους δράστες της βέβηλης πράξης και τους προσάξουν ενώπιον της δικαιοσύνης».
Ο Μακαριώτατος, «απεύχεται όπως η ανωτέρω θλιβερή ενέργεια, υποσκάψει το κλίμα σεβασμού και ειρηνικής συνύπαρξης μεταξύ των χριστιανών και μουσουλμάνων κατοίκων της Κύπρου, για την επίτευξην του οποίου εργάζεται».
Η Εκκλησία της Κύπρου, αναφέρει ο Προκαθήμενός της, «ως κατά συρροήν θύμα πράξεων βεβήλωσης ιερών χώρων λατρείας στο βόρειο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου από το 1974, στέκεται θεματοφύλακας όλων των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των ευρωπαϊκών αρχών δικαίου».(ΚΥΠΕ 21.1.13)


9.  Προεδρικές Εκλογές 2013 - 21.1.13
Ώρες ψηφοφορίας στις Προεδρικές Εκλογές
Ο Γενικός Έφορος Εκλογών ανακοινώνει ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα εκλογική νομοθεσία, η ψηφοφορία για τις Προεδρικές Εκλογές της 17ης Φεβρουαρίου, στα εκλογικά κέντρα που θα λειτουργήσουν στη Δημοκρατία θα αρχίσει στις 7 π.μ. και θα διακοπεί στις 12 το μεσημέρι, για διάλειμμα μιας ώρας.  Η ψηφοφορία θα επαναρχίσει στη 1 μ.μ. και θα λήξει κανονικά στις 6 μ.μ.

Συναφώς ανακοινώνεται ότι οι ώρες ψηφοφορίας για τα εκλογικά κέντρα του εξωτερικού έχουν καθοριστεί ως ακολούθως:

Χώρα
Ώρες ψηφοφορίας (τοπική ώρα της χώρας)
Κατάρ
Μπαχρέϊν
ΣαουδικήΑραβία

10 π.μ. – 7 μ.μ. με διάλειμμα 2 μ.μ. – 3 μ.μ.
Ελλάδα
Βουλγαρία
7 π.μ. – 6 μ.μ. με διάλειμμα 12 μ. – 1 μ.μ
Αυστρία
Βέλγιο
Γαλλία
Γερμανία
Ουγγαρία
Τσεχία


9 π.μ. – 5 μ.μ. με διάλειμμα 1 μ.μ. – 2 μ.μ.
Ηνωμένο Βασίλειο
8 π.μ. – 4 μ.μ. με διάλειμμα 12 μ. – 12.30 μ.μ.
Η.Π.Α
7π.μ. – 11π.μ.

Σημειώνεται ότι ο προεδρεύων υπάλληλος κάθε εκλογικού κέντρου μπορεί να παρατείνει τις ώρες ψηφοφορίας το αργότερο μέχρι τις 9 μ.μ., αν υπάρχει μεγάλος αριθμός ψηφοφόρων έξω από το εκλογικό κέντρο που περιμένουν για να ψηφίσουν.

Διευθύντρια