Αγαπητοί φίλοι και συνεργάτες,
Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι στη σημερινή δημοσιογραφική διάσκεψη για την παρουσίαση και παραλαβή του εκπαιδευτικού υλικού «Ορθολογιστική Διαχείριση των Απορριμμάτων: Εκπαιδευτικές Προτάσεις για τη Μέση Εκπαίδευση», το οποίο θα διανεμηθεί σε όλα τα σχολεία της μέσης εκπαίδευσης στον γυμνασιακό κύκλο ως υποστηρικτικό υλικό για τη μελέτη και ανάλυση ζητημάτων σχετικών με τα απορρίμματα.
Με ιδιαίτερη χαρά βρίσκομαι στη σημερινή δημοσιογραφική διάσκεψη για την παρουσίαση και παραλαβή του εκπαιδευτικού υλικού «Ορθολογιστική Διαχείριση των Απορριμμάτων: Εκπαιδευτικές Προτάσεις για τη Μέση Εκπαίδευση», το οποίο θα διανεμηθεί σε όλα τα σχολεία της μέσης εκπαίδευσης στον γυμνασιακό κύκλο ως υποστηρικτικό υλικό για τη μελέτη και ανάλυση ζητημάτων σχετικών με τα απορρίμματα.
Η συνειδητοποίηση του γεγονότος ότι κανένα μέτρο πολιτικής προστασίας δεν μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής κρίσης εάν δεν διαμορφωθούν περιβαλλοντικά υπεύθυνοι, ενεργοί και κριτικά σκεπτόμενοι πολίτες, καθιστά τον ρόλο της εκπαίδευσης κρίσιμο και σημαντικό σε σχέση με την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών ζητημάτων και την επίτευξη της αειφόρου ανάπτυξης.
Για τον λόγο αυτό δράττομαι της ευκαιρίας να σας αναφέρω ότι τα θέματα του περιβάλλοντος και της αειφόρου ανάπτυξης κατέχουν πρωτεύουσα θέση στην εκπαίδευση του τόπου μας. Επιστέγασμα αποτελεί η καθιέρωσή του Αναλυτικού Προγράμματος για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη το οποίο στην παρούσα φάση έχει ενσωματωθεί στη δημοτική εκπαίδευση, εφαρμόζεται πιλοτικά στην προδημοτική εκπαίδευση και σε μεταγενέστερο στάδιο πρόκειται να ενσωματωθεί στη μέση γενική εκπαίδευση.
Προσπάθεια και μέλημά μας είναι να ιδωθούν τα ζητήματα του περιβάλλοντος και της αειφόρου ανάπτυξης σε ένα πλαίσιο όπου το κάθε σχολείο αποκεντρωμένα, αλλά συστηματικά και οργανωμένα, θα είναι σε θέση να οργανώνει τη δική του αειφόρο περιβαλλοντική εκπαιδευτική πολιτική με στόχο τη διαμόρφωση του αειφόρου σχολείου στη βάση της αναδιοργάνωσης του παιδαγωγικού, οργανωσιακού και κοινωνικού του πλαισίου.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού στηρίζει τις προσπάθειες των σχολείων με σύγχρονα εκπαιδευτικά εργαλεία και διδακτικά μέσα, όπως το συγκεκριμένο υλικό, που θα αναβαθμίσουν ποιοτικά το εκπαιδευτικό έργο και θα εκσυγχρονίσουν τη μαθησιακή διαδικασία με γνώμονα την αποτελεσματικότερη προσέγγιση των περιβαλλοντικών ζητημάτων και των θεμάτων της αειφόρου ανάπτυξης.
Το διδακτικό υλικό «Ορθολογιστική Διαχείριση των Απορριμμάτων: Εκπαιδευτικές Προτάσεις για τη Μέση Εκπαίδευση» αποτελεί συνέχεια του εκπαιδευτικού υλικού της δημοτικής εκπαίδευσης που παρήχθη κατά την περσινή χρονιά. Το υλικό που έχετε στα χέρια σας προσεγγίζει διάφορες πτυχές των απορριμμάτων κατά τρόπο συστηματικό και ολιστικό, στη βάση της αξιοποίησης των σύγχρονων παιδαγωγικών και διδακτικών προσεγγίσεων αλλά και του μεθοδολογικού πλαισίου που διέπει τα θέματα της εκπαίδευσης για την αειφόρο ανάπτυξη. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό υλικό το οποίο απορρέει από τις ανάγκες της κυπριακής εκπαίδευσης και δομείται στη βάση ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών σχεδιασμών που μπορούν να προσαρμοσθούν στις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες τόσο της κάθε σχολικής μονάδας όσο και στα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών.
Το διδακτικό υλικό που παρουσιάζεται σήμερα είναι το επιστέγασμα της συνεργασίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου με το Πανεπιστήμιο Frederick, την Green-Dot Κύπρου και την εταιρεία Λανίτης. Το παραγόμενο εκπαιδευτικό υλικό αποτελεί ενδεικτικό παράδειγμα της κοινωνικής περιβαλλοντικής εταιρικής ευθύνης και της συλλογικότητας των προσπαθειών που απαιτούνται για την αποτελεσματική προώθηση των θεμάτων του περιβάλλοντος και της αειφόρου ανάπτυξης σε όλα τα επίπεδα και μορφές εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό ιδιαίτερες ευχαριστίες απευθύνω στον οργανισμό Green-Dot ο οποίος συστηματικά και σε μακροπρόθεσμη βάση αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για προώθηση της ορθολογιστικής διαχείρισης των απορριμμάτων στον τόπο μας, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη στήριξη των σχολείων, μέσα από συνεργασίες που αναπτύσσει με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.
Ευχαριστώ, επίσης, την εταιρεία Λανίτης για τη στήριξη πρωτοβουλιών όπως η συγκεκριμένη αλλά και για την ευγενική χορηγία της για έκδοση του υλικού.
Συγχαίρω το Πανεπιστήμιο Frederick και ιδιαίτερα τους φοιτητές/τριες του Μεταπτυχιακού Προγράμματος για την Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη οι οποίοι με τους καθηγητές και καθηγήτριες τους ανέλαβαν την πρωτοβουλία να συγγράψουν εθελοντικά το συγκεκριμένο διδακτικό υλικό.
Τέλος, θα ήθελα να συγχαρώ το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο που, ως ο υπεύθυνος φορέας του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού για τα θέματα της περιβαλλοντικής επαίδευσης, όλα αυτά τα χρόνια εργάζεται πολυεπίπεδα για την εδραίωση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και της αειφόρου ανάπτυξης στον τόπο μας.
Καταληκτικά, σημειώνω ότι ο ρόλος της εκπαίδευσης για την εδραίωση του περιβαλλοντικού πολιτισμού είναι κρίσιμος και θεμελιώδης. Τέτοιου είδους συλλογικές πρωτοβουλίες και ενέργειες μας κάνουν να αισιοδοξούμε ότι με κοινή προσπάθεια και αγώνα μπορούμε, αλλά κυρίως έχουμε ευθύνη και υποχρέωση, να κληροδοτήσουμε έναν κόσμο καλύτερο στις μελλοντικές γενεές που θα στηρίζεται στις αρχές της κοινωνικής δικαιοσύνης και της οικολογικής ακεραιότητας.