6/11/12

Επίσκεψη του Υπουργού Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού στην τουριστική έκθεση “WorldTravelMarket”, στο Λονδίνο 06/11/2012

Ο Υπουργός Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού κ. Νεοκλής Συλικιώτης, ο οποίος βρίσκεται στο Λονδίνο, επισκέφθηκε χθες την ετήσια τουριστική έκθεση «WorldTravelMarket» στην οποία συμμετέχει η Κύπρος με περίπτερο του Κυπριακού Οργανισμού Τουρισμού καθώς και περίπτερα οργανισμών και παραγόντων της κυπριακής τουριστικής βιομηχανίας. Η έκθεση «WorldTravelMarket» είναι από τις μεγαλύτερες εκθέσεις του είδους της στον κόσμο και κάθε χρόνο ελκύει χιλιάδες οργανισμούς ως εκθέτες και πολύ περισσότερους επισκέπτες, οι οποίοι εκπροσωπούν τη βρετανική και παγκόσμια τουριστική βιομηχανία.

Τον Υπουργό Εμπορίου συνόδευαν ο Πρόεδρος και o Aντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΚΟΤ κ.κ. Αλέκος Ορουντιώτης και Γιώργος Μιντής, ο Γενικός Διευθυντής του Οργανισμού κ. Μάριος Χαννίδης και υπηρεσιακοί παράγοντες. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του ο κ. Συλικιώτης είχε χωριστές συναντήσεις με εκπροσώπους των μεγαλύτερων τουριστικών πρακτόρων και αερογραμμών της Βρετανίας κατά τις οποίες συζητήθηκαν τρόποι περαιτέρω ανάπτυξης του τουριστικού ρεύματος από τη Βρετανία προς την Κύπρο.

Μετά το πέρας των επαφών του, ο κ. Συλικιώτης προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

«Το 2012 εξελίχθηκε, και εξελίσσεται βεβαίως, σε μια εξαιρετική χρονιά για τον τουρισμό στην Κύπρο σημειώνοντας αριθμούς ρεκόρ σε αφίξεις και έσοδα. Eίχαμε μιαν αύξηση 5% περίπου σε αφίξεις σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και σε πραγματικούς αριθμούς οι τουρίστες πλησίασαν φέτος τα 2,5 εκατομμύρια. Να σας πω ακόμη ότι κατά την καλοκαιρινή περίοδο Μαΐου-Σεπτεμβρίου 2012 οι αφίξεις ανήλθαν στις 1,68 εκατομμύρια περίπου, αριθμός ο οποίος είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος στα τουριστικά χρονικά της Κύπρου μετά τις 1,72 εκατομμύρια αφίξεις που σημειώθηκαν την αντίστοιχη περίοδο του 2001. Άλλο σημαντικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι η αύξηση στα έσοδα είναι μεγαλύτερη από την αύξηση στον τουρισμό. Ενώ σημειώθηκε αύξηση 5% στον αριθμό τουριστών, είχαμε 8.5% αύξηση σε έσοδα την αντίστοιχη περίοδο του 2012. Αυτό σημαίνει ότι βελτιώνεται ποιοτικά ο τουρισμός μας.Ειδικά η ρωσική αγορά έχει παρουσιάσει μιαν εντυπωσιακή άνοδο η οποία αναμένεται να συνεχιστεί και το 2013.

Σε ό,τι αφορά το τουριστικό ρεύμα από τη Βρετανία, είναι γεγονός ότι φέτος σημειώθηκε μείωση. Όμως, από τις επαφές που έχουμε κάνει με τους μεγάλους ταξιδιωτικούς οργανισμούς φαίνεται ότι υπάρχει μια συγκρατημένη αισιοδοξία ότι το 2013 θα είναι κάπως καλύτερο σε σχέση με το 2012. Αυτή είναι η εικόνα που σχηματίσαμε από τις συναντήσεις που είχαμε σήμερα με τους κυριότερους τουριστικούς πράκτορες και αερογραμμές εδώ στο Λονδίνο. Αυτό οφείλεται, βεβαίως, και στο γεγονός ότι θα λείπουν τον ερχόμενο χρόνο μεγάλα γεγονότα όπως ήταν το Αδαμάντινο Ιωβηλαίο της Βασίλισσας Ελισάβετ και οι Ολυμπιακοί Αγώνες που περιόρισαν την έξοδο των Βρετανών σε μεσογειακές χώρες το 2012.

Το μήνυμα που έστειλα σε αυτούς τους μεγάλους τουριστικούς πράκτορες είναι ότι η Βρετανία παραμένει η μεγαλύτερη μας αγορά και γι’ αυτό γίνονται έντονες προσπάθειες για την προβολή και την προσέλκυση Βρετανών τουριστών. Αυτές οι προσπάθειες, που περιλαμβάνουν συνεργασίες με τουριστικούς πράκτορες και ενισχυμένη διαφήμιση και δημόσιες σχέσεις με τα ΜΜΕ, στοχεύουν στο να διατηρήσουμε και να αυξήσουμε στρατηγικά το μερίδιό μας στη συνολική αγορά. Δηλαδή, ενώ επιδιώκουμε – και πρέπει να επιδιώκουμε - να έχουμε νέες αγορές δεν πρέπει να ξεχνούμε την πιο παραδοσιακή αγορά που διαμορφώνει και μια σταθερότητα.

Παράλληλα, μελετούμε τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαμε να ενισχύσουμε το τουριστικό ρεύμα. Εκείνο που μεταφέραμε είναι, πρώτον, ότι πρέπει να υπάρχει μια μακροπρόθεσμη ή μεσοπρόθεσμη πολιτική σε ό,τι αφορά τον τουρισμό και τις συνεργασίες. Για παράδειγμα, αναφέραμε στους τουριστικούς πράκτορες ότι θα ήταν καλό να υπάρχουν τριετή συμβόλαια με τον ΚΟΤ, κάτι που μέχρι σήμερα μόνο μια εταιρεία είχε. Φαίνεται ότι υπάρχει διάθεση από τους μεγάλους οργανισμούς για να γίνει αυτό το πράγμα.

Δεύτερον, θέλουμε να υπάρχει μια ισορροπία σε ό,τι αφορά την πολιτική στήριξη στις πολιτικές που υλοποιούμε τόσο σε ό,τι αφορά στις αεροπορικές εταιρείες όσο και σε ό,τι αφορά στους τουριστικούς πράκτορες.

Τέλος, πρέπει να ενισχύσουμε τον χειμερινό τουρισμό. Παρουσιάζονται αυτά τα στοιχεία που ανέφερα, αυτή η μεγάλη αύξηση για το 2012, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά ο τουρισμός μας παραμένει εποχιακός. Ο τουρισμός στην Κύπρο, όπως και σε άλλους αντίστοιχους προορισμούς στη Μεσόγειο, αντιμετωπίζει δύο προβλήματα. Το ένα είναι ο μεγάλος ανταγωνισμός που υπάρχει από αντίστοιχους προορισμούς στη Μεσόγειο και το άλλο είναι η εποχικότητα.

Μέσω της Κυπριακής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ θέσαμε τις βάσεις για να μπορέσουμε να αναπτύξουμε τον συνεδριακό τουρισμό. Όπως, πρέπει να δούμε πώς μπορούμε να ενισχύσουμε και άλλες μορφές τουρισμού όπως ο ιατρικός τουρισμός, ο αθλητικός τουρισμός, ο καταδυτικός τουρισμός, καθώς και προγράμματα που αφορούν την αειφόρο ανάπτυξη. Σε ό,τι αφορά στον εποχιακό τουρισμό και την ενίσχυση του χειμερινού τουρισμού θεωρούμε ότι οι νέες υποδομές που γίνονται στην Κύπρο όπως οι μαρίνες, γήπεδα του γκολφ και συνεδριακά κέντρα αλλά και σχεδιασμοί που βρίσκονται στα σκαριά όπως η δημιουργία τεχνητών υφάλων που θα ενισχύσουν τον καταδυτικό τουρισμό,αποτελούν σημαντικά στοιχεία για τη βελτίωση του τουριστικού μας προϊόντος.

Ένα θέμα που συζητούμε τα τελευταία χρόνια με τους ξενοδόχους και τους συνδέσμους τους είναι η βελτίωση των ξενοδοχειακών μονάδων. Είναι ενισχυτικό το γεγονός ότι πολλά ξενοδοχεία αξιοποιούν τα πολεοδομικά κίνητρα που παραχωρήσαμε ως Κυβέρνηση πριν από δύο χρόνια και χαίρομαι γι’αυτό. Τα πολεοδομικά κίνητρα έχουν να κάνουν με την αύξηση των χώρων που είναι ενισχυτικοί του τουριστικού προϊόντος χωρίς να μετράς τον συντελεστή δόμησης.

Τέλος, να σας πω ότι είναι σημαντικό να υλοποιούμε με συνέπεια το πενταετές στρατηγικό σχέδιο του ΚΟΤ που ξεκίνησε το 2011. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα για ένα σχεδιασμό σε πιο μακροπρόθεσμη βάση και χαίρομαι που αυτός ο σχεδιασμός υλοποιείται. Οι άξονες αυτού του στρατηγικού σχεδίου είναι ο εμπλουτισμός του τουριστικού μας προϊόντος και η επέκταση της τουριστικής περιόδου».