2/1/18

Υπουργός Δικαιοσύνης: Πρέπει να παραχωρηθούν οι απαραίτητες αρμοδιότητες στην Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου της Αστυνομίας για αντιμετώπιση της διαφθοράς

Υπουργός Δικαιοσύνης: Πρέπει να παραχωρηθούν οι απαραίτητες αρμοδιότητες στην Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου της Αστυνομίας για αντιμετώπιση της διαφθοράς
Τη σημασία του να παραχωρηθούν διά νόμου οι απαραίτητες αρμοδιότητες στην Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου της Αστυνομίας, για να έχει τη δυνατότητα προληπτικής και κατασταλτικής διερεύνησης φαινομένων διαφθοράς, τόνισε σήμερα ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως κ. Ιωνάς Νικολάου στο πλαίσιο έκτακτης συζήτησης επί του Νόμου για τη σύσταση και λειτουργία της Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου της Αστυνομίας.

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής, ανέφερε:

«Με αποφασιστικότητα προχωρήσαμε στην ετοιμασία του νομοσχεδίου για τη σύσταση της Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου στην Αστυνομία, γνωρίζοντας και πιστεύοντας ότι μια τέτοια Υπηρεσία για να μπορέσει να ασκήσει πραγματικό και, κυρίως, προληπτικό έλεγχο πρέπει να έχει τις ανάλογες εξουσίες. Δεν είναι αρκετό να λειτουργεί μόνο κατασταλτικά και να τρέχουμε πίσω από τα γεγονότα.

Όπως ψηφίστηκε ο Νόμος, οι αρμοδιότητες και εξουσίες της Υπηρεσίας περιορίστηκαν σημαντικά και ουσιαστικά κουτσουρεύτηκαν. Τα μέλη της Υπηρεσίας χωρίς δικαστικό ένταλμα δεν θα μπορούν να προβαίνουν στις έρευνες που μπορούν να γίνουν για οποιαδήποτε άλλα αδικήματα. Ο ισχυρισμός ότι προστατεύονται τα δικαιώματα των μελών της Αστυνομίας με την παραπομπή και απαίτηση να εκδοθεί δικαστικό διάταγμα στην ουσία δεν μπορεί να ισχύσει, γιατί τα ίδια ακριβώς που προβλέπονταν στο νομοσχέδιο απαιτούνταν – δηλαδή χωρίς δικαστικό ένταλμα – για τη διερεύνηση οποιουδήποτε άλλου αδικήματος. Δηλαδή, εννοούν ότι θα πρέπει να προστατευτούν περισσότερο τα δικαιώματα των μελών της Αστυνομίας, στο βαθμό εκείνο που δεν προστατεύονται των άλλων πολιτών;

Ακόμα και για τη διενέργεια αλκοτέστ και ναρκοτέστ, όπως διαμορφώθηκε το νομοσχέδιο, απαιτείται δικαστικό διάταγμα. Καταργείται, δηλαδή, ο αιφνιδιασμός που ήταν ένας από τους σκοπούς της Υπηρεσίας αυτής. Γιατί επιδεικνύεται τόση ευαισθησία για υποθέσεις διαφθοράς που δυνατόν να εμπλέκονται αστυνομικοί, ενώ για τους υπόλοιπους πολίτες δεν συμβαίνει το ίδιο;

Με τον Νόμο αυτό η Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου θα πρέπει να λειτουργήσει σαν ασπίδα προστασίας προς τα μέλη της Αστυνομίας από τη διαφθορά. Αυτή την ασπίδα δεν μπορούμε να την αφήσουμε διάτρητη. Δεν μπορεί να αφήνεται η διάπραξη αδικήματος διαφθοράς, γιατί δεν επιτρέπεται ο προληπτικός έλεγχος.

Η απαίτηση να εκδίδεται δικαστικό διάταγμα στην ουσία καθιστά ανενεργή την οποιαδήποτε δυνατότητα πρόληψης. Περιορίζεται η Υπηρεσία μόνο στις περιπτώσεις που θα υπάρξει η διάπραξη αδικήματος. Εάν δεν παραχωρηθούν διά νόμου οι απαραίτητες αρμοδιότητες στην Υπηρεσία αυτή, θα έχουμε την ίδια κατάληξη με την παρόμοια υπηρεσία που συγκροτήθηκε το 2009, με τη Διεύθυνση Επιθεώρησης και Ελέγχου, που στην ουσία δεν είχε καμία αρμοδιότητα, παρά μόνο όταν υπήρχε διάπραξη αδικήματος».

Ο κ. Νικολάου είπε ότι ενώπιον της Επιτροπής προέβη σε διάφορες επισημάνσεις, υπήρξε ουσιαστικός διάλογος και ζήτησε όπως προστατευτεί ο σκοπός, για τον οποίο ετοιμάστηκε το νομοσχέδιο, και οι αρμοδιότητες της Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου.

«Θέλω να πιστεύω ότι στο τέλος θα επικρατήσει ο υπέρτατος σκοπός για τον οποίο γίνεται αυτή η Υπηρεσία, δηλαδή η δυνατότητα προληπτικής και κατασταλτικής διερεύνησης φαινομένων διαφθοράς σε ένα Σώμα, στο οποίο διακρίνονται οι εξουσίες και αρμοδιότητες καθώς και η επικινδυνότητα που διατρέχουν τα μέλη σε περιπτώσεις διάπραξης αδικημάτων διαφθοράς» κατέληξε.