Χαιρετισμός του Υφυπουργού Τουρισμού κ. Κώστα Κουμή στη Γενική Συνέλευση του ΠΑΣΥΞΕ
Η φετινή Γενική Συνέλευση του Παγκυπρίου Συνδέσμου Ξενοδόχων συμπίπτει με το τέλος μίας περιόδου, που ο τουρισμός τόσο στη χώρα μας όσο και σε διεθνές επίπεδο βρέθηκε ενώπιον πρωτόγνωρων προκλήσεων.
Η τελευταία τριετία, αναμφίβολα, θα μείνει στην ιστορία και θα διδάσκεται στα πανεπιστήμια ως case study, για την κλειστή διετία του τουρισμού ελέω πανδημίας και το έτος επανόδου, που ήτανε, ασφαλώς, το 2022.
Ουσιαστικά, από εφέτος ο τουρισμός επανέρχεται σε πραγματική τροχιά καθώς, ομολογουμένως, το προηγούμενο έτος ήτανε ακόμη επηρεασμένο αρνητικά αλλά και θετικά από την προηγούμενη διετία.
Αρνητικά υπό την έννοια ότι υπήρχαν ακόμη υγειονομικοί περιορισμοί έστω και εάν ελάχιστοι τους λάμβαναν υπόψη, και θετικά υπό την έννοια ότι κατά την περσινή χρονιά υπερίσχυσε ως συναίσθημα στις επιλογές εκατομμυρίων πολιτών ανά το παγκόσμιο, το έντονο αίσθημα της εξόδου, του ταξιδίου, των διακοπών μετά από δύο χρόνια απομόνωσης και περιορισμών, την ίδια στιγμή που εκατομμύρια πολίτες είχαν την ευκαιρία να εξαργυρώσουν τα κουπόνια (vouchers) διακοπών που είχαν λάβει κατά την προηγούμενη διετία, όταν έβλεπαν τις διακοπές τους να ακυρώνονται λόγω υγειονομικών περιορισμών.
Από εφέτος λοιπόν, ο τουρισμός επανέρχεται σε πραγματική τροχιά, και σίγουρα έχει να αντιμετωπίσει μία σειρά από νέες προκλήσεις που αφορούν τόσο το σήμερα όσο και το αύριο.
Η δική μας ευθύνη είναι να παρακολουθούμε τις διεθνείς εξελίξεις, να είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με εσάς, τους πρωταγωνιστές της πρώτης γραμμής του τουρισμού, και να προβαίνουμε την κατάλληλη στιγμή σε σωστές, συντονισμένες κινήσεις.
Όταν το έτος 2013 η χώρα μας εισήλθε σε μία πρωτοφανή οικονομική κρίση, με τους πολίτες της να μην μπορούν να αντιληφθούν τι γίνεται, και το πολιτικό σύστημα της χώρας μας να αναζητεί τους λόγους και τις ευθύνες της κρίσης, ο τουρισμός όρθωσε το ανάστημά του και απλά επιβεβαίωσε τη σημαντικότητα του για την κυπριακή οικονομία.
Τα πολεοδομικά κίνητρα που εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο τον Μάιο του 2013, αξιοποιήθηκαν από εσάς, τους ξενοδόχους, τους επιχειρηματίες του τουρισμού, με αποτέλεσμα την αύξηση του αριθμού των κλινών αλλά και την αναβάθμιση των προσφερομένων υπηρεσιών.
Σε συνδυασμό με κάποιες άλλες πρακτικές ή πολιτικές που εφαρμόστηκαν εκείνη τη χρονική περίοδο, ο τουρισμός ανέκαμψε σκαρφαλώνοντας από τα 2.4 εκατ. αφίξεις, στα 3.9 εκατ., το 2018 και το 2019 με τα έσοδα από τον τουρισμό να ανέρχονται το 2019 στα 2.68 δις.
Βεβαίως τίποτα δεν θα γινόταν εάν οι επιχειρηματίες του κλάδου, εσείς δηλαδή, δεν αναλαμβάνατε το σχετικό ρίσκο, και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο σάς αξίζουν πολλά συγχαρητήρια.
Δυστυχώς, εκεί που φαίνονταν όλα ευοίωνα, και που θα έπρεπε ο τουρισμός να εισέλθει στα κεφάλαια εκείνα που απαιτούν πιο λεπτομερή προσέγγιση, όπως για παράδειγμα τις ειδικές μορφές τουρισμού και την ανάγκη βελτίωσης ακόμη περισσότερο του προϊόντος, μεσολάβησε η πανδημία.
Οι επισκέψεις τουριστών έφθασαν στο ναδίρ, και καταλάβαμε για ακόμη μια φορά πόσο σημαντικός είναι ο τουρισμός για την κυπριακή οικονομία και την Κυπριακή Δημοκρατία.
Βεβαίως, το 2022 ο τουρισμός επανεκκίνησε όπως ανέφερα, με νέες προκλήσεις αλλά και νέα προβληματικά δεδομένα, και αναφέρομαι στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια σχεδόν 900.000 αφίξεων που έπρεπε να αναπληρωθούν από άλλες αγορές.
Μία προσπάθεια που συνεχίζεται και σήμερα, με την απώλεια της Ρωσικής αγοράς να εξακολουθεί να υφίσταται και να είναι έντονη ακόμη και σήμερα σε κάποιες μονάδες ή σε κάποιες γεωγραφικές περιοχές που είχε εδραιωθεί σχέση στενής συνεργασίας έως και εξάρτησης.
Όπως ανέφερα, η προσπάθεια αναπλήρωσης της Ρωσικής αγοράς συνεχίζεται, και είναι με ιδιαίτερη χαρά που παρακολουθούμε κάποιες αγορές όπως της Πολωνίας, του Ισραήλ, της Γερμανίας, της Γαλλίας αλλά και αρκετές άλλες μικρότερες να παρουσιάζουν στοιχεία ανόδου.
Ο τουρισμός είναι ο σημαντικότερος πυλώνας της κυπριακής οικονομίας και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται.
Σε σχέση με το 2023, το Υφυπουργείο Τουρισμού έχει εξαγγείλει τον στόχο του από τον Μάρτιο: Αύξηση της τάξης του 5%-10%, με την υποσημείωση ότι δεν θα σταματήσουμε ποτέ να εργαζόμαστε για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα σε όλα τα επίπεδα και σε όλους τους τομείς.
Είναι αξιοσημείωτο ότι η συγκεκριμένη εξαγγελία έγινε σε μια χρονική στιγμή που επικρατούσε σε παγκόσμιο επίπεδο μια έντονη ευφορία σε σχέση με την τρέχουσα χρονιά, επηρεαζόμενοι σχεδόν όλοι από τις επιδόσεις του προηγούμενου έτους, ενός έτους κατά το οποίο πολλές χώρες πανηγύρισαν τουριστικά ρεκόρ.
Ως Υφυπουργείο Τουρισμού, και εγώ προσωπικά ως Υφυπουργός Τουρισμού, επιλέξαμε να είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι όχι από ευθυνοφοβία ή ανησυχία, αλλά λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη ότι τα πράγματα δεν ήτανε εύκολα σε σχέση με το γενικότερο οικονομικό κλίμα, δεδομένης της κατακόρυφης ανόδου του πληθωρισμού στην Ευρώπη, αλλά και των όσων συμβαίνουν στις ιστορικά δύο μεγαλύτερες πηγές τουρισμού της χώρας μας.
Από τον Δεκέμβριο του 2022 ήτανε ευδιάκριτο πλέον ότι το Ηνωμένο Βασίλειο, η μεγαλύτερη πηγή τουριστών για τον τουρισμό της χώρας μας, εισερχόταν ουσιαστικά σε μια περίοδο ύφεσης που σύμφωνα με την Τράπεζα της Αγγλίας θα διαρκέσει μέχρι το 2024.
Μια ύφεση που, όπως πολλές άλλες παρόμοιες, χαρακτηρίζεται από μείωση στην παραγωγικότητα, μείωση στις επενδύσεις και ως συνεπακόλουθο αύξηση της ανεργίας και μείωση στο εισόδημα του μέσου Βρετανού πολίτη.
Την ίδια στιγμή, η δεύτερή μας μεγαλύτερη αγορά μέχρι και το 2019, αυτή της Ρωσίας, έχει ουσιαστικά εξαφανισθεί όπως έχω μόλις αναφέρει.
Λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τα πιο πάνω δεδομένα, κρίναμε ότι δεν είχαμε άλλες επιλογές από το να είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι και την ίδια στιγμή ακόμη πιο μαχητικοί.
Σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία, οι συνολικές αφίξεις για την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου παρουσιάζουν άνοδο της τάξης του 36,2% σε σύγκριση με το έτος 2022 και 3,9% σε σύγκριση με το έτος 2019.
Εδώ, θα ήθελα να σημειώσω ότι έχουμε εισπράξει την ανησυχία της αγοράς για τη σχετική επιβράδυνση που παρατηρήθηκε στις κρατήσεις το τελευταίο διάστημα, και τα όποια μηνύματα ανησυχίας, υπάρχουν ωστόσο επεξηγήσεις.
Από ό,τι φαίνεται δεν είναι μόνο φαινόμενο που παρατηρήθηκε στη χώρα μας, είναι φαινόμενο που έχει παρατηρηθεί και σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας και σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Ως Υφυπουργείο Τουρισμού, τα στοιχήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι πολλά. Στόχος μας, σίγουρα, δεν είναι μόνο η αύξηση των αφίξεων και των εσόδων. Στόχος μας είναι να επιλυθούν τα χρόνια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τουρισμός της χώρας μας, και για την επίλυση των πλείστων εξ αυτών απαιτούνται οριζόντιες συνεργασίες και δράσεις με άλλους κρατικούς φορείς και Υπουργεία.
Όσον αφορά στους βασικούς στόχους της τουριστικής πολιτικής, θα ήθελα να επικεντρωθώ στους ακόλουθους:
1. Στοχεύουμε στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου με σταθερά βήματα με απώτερο σκοπό, βεβαίως, την ανάπτυξη του τουρισμού ολόχρονα.
Θα ήθελα να γνωρίζετε ότι σε όλες μας τις δράσεις προώθησης, επαφές με Οργανωτές Ταξιδίων και άλλες, αποδίδουμε ιδιαίτερη έμφαση στους μήνες που βρίσκονται στην αρχή και στο τέλος της τουριστικής περιόδου, στοχεύοντας στην ενδυνάμωσή τους, κάτι που θα μας φέρει πιο κοντά στον απώτερο στόχο μας: την εξέλιξη της χώρας μας σε έναν ολόχρονο προορισμό, και είμαστε αισιόδοξοι ότι μια λογική άνοδος θα σημειωθεί από εφέτος.
2. Για να καταστούν εφικτοί οι πιο πάνω στόχοι, επιβάλλεται να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί στις αγορές όπου είμαστε εδώ και χρόνια εδραιωμένοι ως τουριστικός προορισμός, ενώ την ίδια στιγμή επιβάλλεται να εξεύρουμε τους τρόπους για να βελτιωθεί η αναγνωρισιμότητα της χώρας μας σε κάποιες σχετικά νέες ή αναδυόμενες αγορές, όπως την αγορά των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, την οποία επισκεφθήκαμε πριν από κάποιες μέρες.
Κατά τη δική μου προσωπική άποψη, επιβάλλεται να εργαστούμε μεθοδικά προκειμένου να ανέβει η αναγνωρισιμότητα της χώρας μας ως τουριστικού προορισμού στις χώρες της Μέσης Ανατολής τώρα που παρουσιάζουν κι αυτές αύξηση στον εξερχόμενο τουρισμό, αξιοποιώντας έτσι το γεωγραφικό πλεονέκτημα της χώρας μας σε σχέση με τη συγκεκριμένη αγορά.
Την ίδια στιγμή θα πρέπει να αφιερώσουμε χρόνο και ενέργεια και για διείσδυση σε νέες αγορές.
Είμαστε αισιόδοξοι ότι από το επόμενο έτος θα ανοίξει η αγορά του Καζακστάν εφόσον - εκτός συγκλονιστικού απροόπτου - η χώρα μας θα συνδεθεί αεροπορικώς με την αναδυόμενη οικονομική δύναμη της Κεντρικής Ασίας από τον ερχόμενο Μάιο, ενώ ίσως τις επόμενες βδομάδες εάν ξεπεράσουμε κάποια προβλήματα που σχετίζονται με συγκεκριμένες διαδικασίες θα ανοίξει ακόμη μία αγορά από την Κεντρική Ασία.
Βεβαίως, την ίδια στιγμή επιβάλλεται να επενδύσουμε στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, στον αθλητικό τουρισμό, στον τουρισμό ευεξίας, στον συνεδριακό τουρισμό, στον θαλάσσιο τουρισμό, στον ποδηλατικό τουρισμό, στον θρησκευτικό τουρισμό, τον τουρισμό υπαίθρου και βεβαίως σε κάθε τομέα που δύναται να προσθέσει οφέλη στην τουριστική οικονομία της χώρας μας.
Είναι κοινώς αποδεκτό ότι το πρόβλημα σε αυτή την περίπτωση είναι τις περισσότερες φορές η έλλειψη υποδομών, ένα σημαντικό τομέα στον οποίο οφείλουμε να εγκύψουμε. Γνωρίζουμε όλοι πόσο σημαντικό κεφάλαιο είναι οι υποδομές για τον τουρισμό στην κάθε χώρα, στον κάθε τουριστικό προορισμό.
Θα θέλαμε να γνωρίζετε ότι ως Υφυπουργείο Τουρισμού, πλέον, έχουμε ξεκινήσει να καταγράφουμε τις ελλείψεις ή και τις προβληματικές βασικές υποδομές ανά γεωγραφική περιοχή, για να είμαστε έτοιμοι να κάνουμε τις αναγκαίες εισηγήσεις προς τους άλλους κρατικούς φορείς την κατάλληλη στιγμή, αναγνωρίζοντας έτσι τη σημαντικότητα των δημοσίων υποδομών για τον τουρισμό της χώρας μας.
Βεβαίως, δεν μπορούμε να δώσουμε υπόσχεση για την άμεση βελτίωσή τους ή την βελτίωση όλων, γνωρίζοντας ότι τα κρατικά κονδύλια δεν είναι ανεξάντλητα, όμως είμαστε ήδη έτοιμοι να υποβάλουμε συγκεκριμένες εισηγήσεις, οι οποίες θα αυξάνονται με το πέρασμα του χρόνου.
Την ίδια στιγμή απευθύνουμε κάλεσμα σε εσάς, τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Ξενοδόχων όπως συνεργαστούμε και προς αυτή την κατεύθυνση, διότι μόνο έτσι ο τουρισμός θα αναβαθμιστεί πραγματικά.
Ξέρετε οι υποδομές ήτανε, είναι, και θα είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο για τον τουρισμό και είναι ως κεφάλαιο άρρηκτα συνδεδεμένο με αυτό που ονομάζεται προσφερόμενο προϊόν.
Το προϊόν της χώρας μας επιβάλλεται να αναβαθμίζεται συνεχώς για να είναι βεβαίως ανταγωνιστικό, και σίγουρα επιβάλλεται να κρατήσουμε σε ψηλό επίπεδο την ανταγωνιστικότητα των παραλιακών μας θερέτρων, που λαμβάνουν, ομολογουμένως, την πλειοψηφία των ξένων επισκεπτών, την ίδια στιγμή που επιβάλλεται να επενδύσουμε στην ενδοχώρα και στα ορεινά μας θέρετρα, ειδικά αυτή την περίοδο που παρατηρούνται στοιχεία ανάκαμψης και νέων επενδύσεων.
Σε αυτό το σημείο να μου επιτρέψετε να αναφέρω ότι το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε στις 15 Ιουνίου την πρόταση του Υφυπουργείου Τουρισμού που αφορά στην προκήρυξη σχεδίου για τη δημιουργία εγκαταστάσεων ευεξίας, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα τη διοχέτευση κονδυλίου της τάξης των πέντε εκατομμυρίων στην τουριστική αγορά της χώρας μας.
Το υπό αναφορά κονδύλι προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, έτσι υλοποιούμε ακόμη μία δέσμευσή μας για αξιοποίηση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, και βεβαίως, δεν θα σταματήσουμε εδώ.
Συνεχίζω ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο, πολύ σημαντικό για την ξενοδοχειακή βιομηχανία της χώρας μας.
Είναι κοινώς γνωστό ότι τον Μάρτιο του 2024 λήγει η μεταβατική περίοδος των πέντε ετών για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, όπως αυτή καθορίστηκε με νομοθεσία το 2019. Την ίδια στιγμή είναι, επίσης, κοινώς γνωστό ότι η χρονική αυτή περίοδος δεν αξιοποιήθηκε από τις τουριστικές επιχειρήσεις για τους σκοπούς που παραχωρήθηκε, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Είναι λοιπόν αναγκαίο, να βρούμε λύσεις, σε ένα πλαίσιο αμοιβαίας συνεννόησης για το καλό της τουριστικής οικονομίας της χώρας μας.
Την ίδια στιγμή, θεωρούμε ότι το πλαίσιο αδειοδότησης των τουριστικών επιχειρήσεων χρήζει αναδιαρρύθμισης, γι’ αυτό ως Υφυπουργείο Τουρισμού έχουμε ήδη αποταθεί στην Επίτροπο Νομοθεσίας ζητώντας τη συμβολή της για την επίλυση ή έστω μερική απλοποίηση του πλαισίου αδειοδότησης.
Την ίδια στιγμή, θα πρέπει να δούμε πώς επιλύουμε μια σειρά από άλλα θέματα που εδώ και χρόνια ταλαιπωρούν και κοστίζουν ακριβά στον τουρισμό της χώρας μας, όπως π.χ. το θέμα της ηχορύπανσης.
Η δική μας θέση εκφράστηκε τόσο στις σχετικές επί του θέματος συσκέψεις, όσο και δημοσίως, και είναι ξεκάθαρη. Πάταξη, δηλαδή, του φαινομένου.
Επιβάλλεται, λοιπόν, να ασχοληθούμε επισταμένως με όλα αυτά τα θέματα που ζημιώνουν διαχρονικά τον τουρισμό της χώρας μας.
Είναι γι’ αυτό τον λόγο που προχωρούμε και στη δημιουργία παρατηρητηρίου τουρισμού, ενός θεσμού που ευελπιστούμε ότι θα βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση, συλλέγοντας πληροφόρηση μέσα από διάφορα εργαλεία, ηλεκτρονικά και άλλα, με απώτερο σκοπό, βεβαίως, την άνοδο της ανταγωνιστικότητας του τουρισμού της χώρας μας.
Και σε αυτή την προσπάθεια, βεβαίως, θα θεσμοθετηθεί και ο δικός σας ενισχυτικός ρόλος με την κατάθεση μηνιαίων δελτίων παρατηρήσεων και εισηγήσεων.
Ως Υφυπουργείο πιστεύουμε στη συνεργασία με τους επαγγελματικούς συνδέσμους και φορείς, και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο προχωρήσαμε, όπως γνωρίζετε, στην ίδρυση και του φορέα προβολής, υλοποιώντας έτσι άλλη μια δέσμευσή μας προς την κοινωνία.
Έτσι για πρώτη φορά, ο ιδιωτικός τομέας, θεσμοθετημένα πλέον, θα έχει την ευκαιρία να συμμετέχει στον σχεδιασμό των δράσεων προβολής της χώρας.
Θα ήτανε παράλειψή μου εάν δεν έκανα καμία αναφορά στην κλιματική αλλαγή και στην ανάγκη όπως προχωρήσουμε συντονισμένα και στοχευμένα προς την πράσινη μετάβαση, ένα πυλώνα που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής από την Κυβέρνηση Νίκου Χριστοδουλίδη.
Όπως ανέφερα προσφάτως και στον Τύπο, η κλιματική αλλαγή είναι ένα θέμα που απασχολεί ολόκληρη την περιοχή της Μεσογείου και σίγουρα όχι μόνο τη χώρα μας.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες το υπό αναφορά φαινόμενο αναμένεται να έχει δυσμενείς επιπτώσεις στον τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο, γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο επιβάλλεται οι τουριστικές επιχειρήσεις να γίνονται οικολογικά πιο ευαίσθητες και να κατευθύνονται προς τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Η δική μας άποψη είναι ότι η ανταγωνιστικότητα και η αειφορία μπορούν, βεβαίως, να συνδυαστούν, και το πιο σημαντικό είναι να θυμόμαστε ότι χρόνο με το χρόνο αυξάνεται το ποσοστό των πολιτών που λαμβάνει υπόψη τις δράσεις αειοφορίας που εφαρμόζει ένας προορισμός προτού καταλήξει στην τελική απόφαση επιλογής διακοπών.
Ως Υφυπουργείο Τουρισμού, προγραμματίζουμε τον ερχόμενο Οκτώβριο σχετικό συνέδριο σε συνεργασία με τον Κυπριακό Σύνδεσμο Αειφόρου Τουρισμού και ευελπιστούμε ότι θα είστε όλοι εκεί, την ίδια στιγμή που προγραμματίζουμε μια σειρά από άλλες δράσεις με επίκεντρο την πορεία προς την πράσινη μετάβαση.
Βασικός πυλώνας της Κυβέρνησης Νίκου Χριστοδουλίδη είναι, επίσης, η πορεία προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Αυτή τη στιγμή τρέχει σχέδιο επιχορηγήσεων με σκοπό την ψηφιακή μετάβαση παροχέων ειδικών μορφών τουρισμού, ενώ την ίδια στιγμή σχεδιάζουμε ως Υφυπουργείο μία σειρά από άλλες δράσεις με σκοπό την περαιτέρω αξιοποίηση της τεχνολογίας τόσο από εμάς όσο και από τους συμμετέχοντες στην τουριστική αγορά.
Θεωρώ, επίσης, σημαντικό να αναφερθώ σε μια άλλη δράση που έχει ήδη ξεκινήσει να σχεδιάζει και να συζητά το Υφυπουργείο Τουρισμού σε συνεργασία με το Κέντρο Αριστείας του ΤΕΠΑΚ, και αφορά στην καταγραφή της ιστορίας του τουρισμού της χώρας μας.
Για εμάς είναι πολύ σημαντικό να καταγραφεί η ιστορία του τουρισμού της χώρας μας, και είναι εξίσου σημαντικό να συμμετέχουμε όλοι σε αυτή την προσπάθεια, επειδή μέσα από την ιστορία αντλούμε διδάγματα και, βεβαίως, αποφεύγουμε την επανάληψη λαθών.
Το πιο σημαντικό, μέσα από τέτοιες δράσεις το σύνολο της τουριστικής κοινότητας οργανώνεται, συνδέεται, αντλεί, όπως ανέφερα, διδάγματα και, βεβαίως, λαμβάνει μηνύματα από τα λάθη και τις παραλείψεις άλλων εποχών.
Έχουμε ανάγκη να έρθουμε πιο κοντά όλοι εμείς που ο καθένας από τη δική του θέση υπηρετεί τον τομέα του τουρισμού.
Είχε άλλωστε καταγραφεί πολύ έξυπνα στην Εθνική Στρατηγική Τουρισμού ότι είναι ζητούμενο και απαίτηση όπως το σύνολο της τουριστικής κοινότητας της χώρας ευθυγραμμιστεί, επιδιώκοντας την υλοποίηση κοινών στόχων και οραμάτων, προκειμένου να ανέβει ο τουρισμός της χώρας μας πολύ πιο ψηλά.
Άλλωστε καμία στρατηγική branding ενός προορισμού, κάτι που για χρόνια συζητάμε, δεν έχει αξία εάν οι άνθρωποι που ζουν και ειδικά αυτοί που επιχειρούν στον κλάδο δεν συμμερίζονται τα ίδια οράματα και αξίες.
Η συνολική ελκυστικότητα ενός προορισμού ανεβαίνει μόνο όταν οι άνθρωποι του ευθυγραμμιστούν, και μοιράζονται τις ίδιες αξίες και οράματα.
Γι’ αυτό αγαπητοί, φίλοι και φίλες του ΠΑΣΥΞΕ,
αγαπητοί συνεργάτες και συνεργάτιδες,
Θέλουμε να κρατήσετε ότι ως Υφυπουργείο Τουρισμού έχουμε όλη την καλή διάθεση όπως από το ερχόμενο φθινόπωρο, επισκεφθούμε τα μέλη σας σε όλα τα μήκη και πλάτη της Κύπρου για να συζητήσουμε τόσο τα μειονεκτήματα όσο και τα πλεονεκτήματα του τουρισμού της χώρας μας.
Δεν είναι υπόσχεση, είναι το καθήκον μας.