Εισαγωγική ομιλία της Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως κας Έμιλυς Γιολίτη στην παρουσίαση μέτρων κατά της διαφθοράς
Σήμερα η χώρα μας κάνει ένα ακόμη βήμα στην ομολογουμένως δύσκολη προσπάθεια για την πάταξη της διαφθοράς, επιβεβαιώνοντας την αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης να καταπολεμήσει μια μάστιγα που βαραίνει τον τόπο μας εδώ και δεκαετίες. Μέχρι σήμερα έχουν αναληφθεί προς αυτή την κατεύθυνση από τη διακυβέρνηση σας και τους προκατόχους μου σειρά από πρωτοβουλίες και έχουν προωθηθεί πολυάριθμα νομικά και άλλα μέτρα. Την ίδια στιγμή, συνεχίζουμε να εργαζόμαστε πάνω σε ένα φιλόδοξο σχεδιασμό που θα αναπτυχθεί εν συνεχεία και θα ενισχύσει περαιτέρω την πιο πάνω προσπάθεια συμβάλλοντας ουσιαστικά στην καταπολέμηση του φαινομένου.
Επιτρέψτε μου κατ’ αρχάς, να αναφερθώ σε όλα όσα στοιχειοθετούν την πραγματική βούληση της Κυβέρνησης για πάταξη της διαφθοράς. Όλα όσα έγιναν σε οριζόντιο επίπεδο, αρκετά από τα οποία δεν αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, αλλά εντάσσονται κάτω από την πολυσχιδή προσέγγιση που ακολουθεί η Κυβέρνηση κατά της διαφθοράς και αφορούν πλέον σε θεσμικές αποφάσεις.
1. Ενισχύσαμε τους μηχανισμούς ελέγχου, με την ενδυνάμωση του πλαισίου σύστασης των Ερευνητικών Επιτροπών ώστε στην τελική έκθεσή τους να καταγράφεται η κρίση τους και το τελικό πόρισμά τους επί των γεγονότων που διερεύνησαν. Το πόρισμα αυτό, πλέον θα πρέπει υποχρεωτικά να παραπέμπεται στον Γενικό Εισαγγελέα, σε κάθε περίπτωση όπου εντοπιστούν ευθύνες.
2. Την ίδια στιγμή, με τη τροποποίηση του Περί Ποινικής Δικονομίας νόμου, δόθηκε εξουσία, πέραν από την υφιστάμενη εξουσία του Υπουργικού Συμβουλίου, και στον Γενικό Εισαγγελέα να διορίζει ποινικούς ανακριτές. Παράλληλα, με την τροποποίηση του περί Γενικών Αρχών του Διοικητικού Δικαίου Νόμου, για σκοπούς διαφάνειας, είναι υποχρεωτική η δημοσιοποίηση των πρακτικών και της αιτιολογίας πράξεων και αποφάσεων που σχετίζονται με τις διαδικασίες προσφορών για δημόσιες συμβάσεις, καθώς και πολεοδομικών αποφάσεων.
3. Προχωρήσαμε σε νομοθετική ρύθμιση για ενίσχυση της δυνατότητας των αρχών να ανακτούν οικονομικά οφέλη τα οποία αποκτήθηκαν από παράνομες δραστηριότητες με τη δέσμευση και δήμευση περιουσιών προσώπων. Ταυτόχρονα, θεσπίστηκε η δυνατότητα αποκλεισμού οικονομικών φορέων από δημόσιες συμβάσεις λόγω παράνομων ή αντιεπαγγελματικών συμπεριφορών.
4. Ενισχύσαμε το πλαίσιο διερεύνησης των υποθέσεων κατά της διαφθοράς με την προώθηση του αναγκαίου νομοθετικού πλαισίου, εντός των συνταγματικών ορίων, ώστε να παραχωρηθεί δικαίωμα άρσης του απορρήτου της ιδιωτικής επικοινωνίας. Με τη ρύθμιση αυτή, καθίσταται δυνατή, κατόπιν δικαστικού διατάγματος, αφενός η αξιοποίηση της καταγεγραμμένης επικοινωνίας και αφετέρου, υπό αυστηρές πάντα προϋποθέσεις, η καταγραφή ή και παρακολούθηση τηλεφωνικών συνδιαλέξεων για σκοπούς διερεύνησης και δίωξης, ανάμεσα σε άλλα σοβαρά αδικήματα, και του αδικήματος της διαφθοράς.
5. Πρόσθετα, για ενδυνάμωση της διαφάνειας στη δημόσια ζωή, προχωρήσαμε στην τροποποίηση του Άρθρου 15 του Συντάγματος και ακολούθως στη θέσπιση νομοθετικού εργαλείου που επιτρέπει, υπό αυστηρές προϋποθέσεις, συγκεκριμένες παρεκκλίσεις στο δικαίωμα της ιδιωτικής ζωής.
Ενισχύθηκε κατά αυτό τον τρόπο η αξιοπιστία του ελέγχου του «πόθεν έσχες» των πολιτειακών αξιωματούχων, με την ανάθεση του ελέγχου σε εγκεκριμένους ελεγκτές και τη δημοσιοποίηση των δηλώσεων περιουσίας τους.
6. Ως πρόσθετο βήμα για ενίσχυση της λογοδοσίας, προχωρήσαμε στη ρύθμιση της διαφάνειας στα οικονομικά των πολιτικών κομμάτων και των υποψηφίων σε πολιτειακά αξιώματα, υποχρέωση την οποία ανέλαβε η Κυβέρνηση, σε συνεργασία με τη Βουλή, στη βάση των συστάσεων της Επιτροπής Greco του Συμβουλίου της Ευρώπης. Την ίδια στιγμή, ρυθμίστηκε ανώτατο όριο συνεχών θητειών στο αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας.
7. Για σκοπούς διαφάνειας και ελέγχου από τους ίδιους τους πολίτες, παρέχεται για πρώτη φορά με νόμο, η δυνατότητα πρόσβασης τους στα δημόσια αρχεία. Αυτό σηματοδοτεί πλέον την παροχή ευχέρειας σε κάθε πολίτη να ελέγχει τις πράξεις και αποφάσεις του δημοσίου.
8. Στο ευρύτερο πλαίσιο της χρηστής εσωτερικής διοίκησης, έχει προωθηθεί η δημιουργία και λειτουργία ευέλικτων μονάδων ή διευθύνσεων εσωτερικού ελέγχου σε όλα τα Υπουργεία. Οι μονάδες αυτές, αποτελούμενες από προσωπικό που υπηρετεί στα Υπουργεία/Υπηρεσίες και το οποίο λογοδοτεί κατευθείαν στον ανώτατο προϊστάμενο του Υπουργείου/Υπηρεσίας, βρίσκονται σε συνεχή συνεργασία με το Γραφείο της Εφόρου Εσωτερικού Ελέγχου. Η εν λόγω πολιτική αποτελεί ένα πρώτο βήμα για τη δημιουργία πρώτης γραμμής άμυνας έναντι φαινομένων διαφθοράς καθώς τα άτομα που στελεχώνουν τις μονάδες, δύνανται να επεμβαίνουν άμεσα σε κάθε περίπτωση που διαπιστώσουν ατασθαλίες στις διαδικασίες συμβάσεων ή προμηθειών.
9.Παράλληλα, με τη θέσπιση σχετικής νομοθεσίας, έχει δημιουργηθεί στην Αστυνομία η Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου, η οποία έχει περιβληθεί με εξουσίες που της παρέχουν τη δυνατότητα αποτελεσματικού ελέγχου και διερεύνηση κάθε πληροφορίας σε σχέση με πράξεις ή παραλείψεις των μελών της Αστυνομίας που συνιστούν διαφθορά και κατάχρηση εξουσίας.
10. Περαιτέρω, στο πλαίσιο της πολυεπίπεδης προσέγγισης μας για καταπολέμηση όλων των εκφάνσεων της διαφθοράς, δημιουργήθηκε εξειδικευμένο νομοθετικό πλαίσιο για την καταπολέμηση της χειραγώγησης αθλητικών γεγονότων.
Το πλαίσιο αυτό, ρυθμίζει μια σειρά από ζητήματα που καλύπτουν, μεταξύ άλλων, την προστασία των αθλητών, τη θέσπιση ασυμβίβαστου για αθλητικούς παράγοντες, την απαγόρευση στοιχήματος από αθλητές και τη δημιουργία πλατφόρμας για υποβολή ανώνυμων καταγγελιών. Την ίδια στιγμή, παρέχει πρόσθετα εργαλεία τόσο στην ανεξάρτητη Επιτροπή που προβλέπει ο Νόμος όσο και στις διωκτικές αρχές για την αποτελεσματικότερη διερεύνηση και εξιχνίαση υποθέσεων προσυνεννοημένων αγώνων ή και άλλων μορφών διαφθοράς στον αθλητισμό.
11. Στο ίδιο πλαίσιο, ενισχύοντας τους κανόνες χρηστής διοίκησης στον αθλητισμό, ετοιμάστηκε από τον Κυπριακό Οργανισμό Αθλητισμού ο Κώδικας Χρηστής Διακυβέρνησης Αθλητικών Ομοσπονδιών Κύπρου που αποτελεί ένα μηχανισμό για δέσμευση των ομοσπονδιών να λειτουργούν με διαφάνεια, δημοκρατικότητα, λογοδοσία και υπευθυνότητα, με απώτερο στόχο τη διαφύλαξη της ακεραιότητας και της αξιοπιστίας του αθλητισμού.
Η πολιτική βούληση της Κυβέρνησης δεν εξαντλείται βέβαια στα πιο πάνω μέτρα που έχουν ήδη υλοποιηθεί, αλλά συνοδεύεται από σωρεία πρόσθετων νομοσχεδίων, πολλά από τα οποία είναι στο τελικό στάδιο επεξεργασίας τους ή έχουν ήδη κατατεθεί στη Βουλή προς επικύρωση.
Ειδικότερα, σειρά ιδιαίτερα σημαντικών νομοσχεδίων έχουν κατατεθεί και εκκρεμούν ενώπιον της Βουλής.
1. Έχουμε καταθέσει νομοσχέδιο για τροποποίηση του άρθρου 105 του περί Ποινικού Κώδικα νόμου που αναφέρεται στο αδίκημα της κατάχρησης εξουσίας από δημόσιους λειτουργούς και αξιωματούχους και συγκεκριμένα στην αύξηση της ποινής φυλάκισης που επισύρει το αδίκημα από τρία σε επτά χρόνια, στις περιπτώσεις που ο υπαίτιος απέβλεπε με την πράξη του στο κέρδος.
2. Πρόσθετα, στο πλαίσιο της πολιτικής ευθύνης και λογοδοσίας, έχουμε καταθέσει πρόταση για οριοθέτηση της Βουλευτικής ασυλίας, ώστε η τελευταία να μην μπορεί να αποτελέσει ασπίδα για την αποφυγή δικαστικής δίωξης των βουλευτών που βαρύνονται με αδικήματα άσχετα με την άσκηση πολιτικής. Ταυτόχρονα, με την πρόταση αυτή, προστατεύεται το δικαίωμα ψήφου και έκφρασης γνώμης, περιλαμβανομένης και οποιασδήποτε δήλωσης ή πράξης των βουλευτών κατά την άσκηση των βουλευτικών τους καθηκόντων.
3. Θέλοντας να διασφαλίσουμε τη χρηστή διοίκηση, έχει κατατεθεί νομοσχέδιο που ρυθμίζει τη συμμόρφωση της Διοίκησης στις δικαστικές αποφάσεις που εκδίδονται δυνάμει του άρθρου 146 του Συντάγματος. Το νομοσχέδιο καθορίζει την ακολουθητέα διαδικασία και ταυτόχρονα προνοεί τη δυνατότητα επιβολής κύρωσης σε περίπτωση που οποιοδήποτε όργανο, αρχή ή πρόσωπο παραβιάζει τη συνταγματική υποχρέωση για ενεργή συμμόρφωση προς τις σχετικές αποφάσεις των Δικαστηρίων.
4. Πέραν των πιο πάνω, έχουμε καταθέσει και συζητείται ενώπιον της Βουλής νομοσχέδιο που προβλέπει για τη Σύσταση και λειτουργία μιας Ανεξάρτητης Αρχής κατά της Διαφθοράς. Πρόκειται για ένα θεσμό εξωπολιτειακό με κύρια ευθύνη την ανάληψη όλων των αναγκαίων πρωτοβουλιών και ενεργειών για τη διασφάλιση της συνεκτικότητας και της αποτελεσματικότητας των δράσεων των υπηρεσιών του δημοσίου, του ευρύτερου δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα σε θέματα πρόληψης, αντιμετώπισης και καταπολέμησης πράξεων διαφθοράς.
5. Θέλουμε τους πολίτες να σταθούν ως αρωγοί σε αυτή την προσπάθεια που καταβάλλουμε ως Πολιτεία για την αντιμετώπιση της Λερναίας Ύδρας της διαφθοράς. Γι’ αυτό το λόγο έχουμε ετοιμάσει σχετικό νομοσχέδιο το οποίο προνοεί συμπληρωματικά μέτρα προστασίας σε πρόσωπα που καταγγέλλουν πράξεις διαφθοράς, τόσο στο δημόσιο, όσο και στον ιδιωτικό τομέα, καθώς επίσης και μέτρα επιείκειας για εκείνους που εμπλέκονται, αλλά συνεργάζονται πλήρως με τις αρχές για την πλήρη αποκάλυψη και δίωξη όλων των υπαιτίων πράξεων διαφθοράς. Πρόθεση μας είναι να ενθαρρυνθούν οι πολίτες να καταγγέλλουν πράξεις διαφθοράς όταν τις εντοπίζουν χωρίς να αισθάνονται οποιοδήποτε φόβο ή δισταγμό.
6. Ο μηχανισμός αυτός ενισχύεται περαιτέρω με το νομοσχέδιο για ενσωμάτωση στην εσωτερική νομοθεσία, της Οδηγίας της Ε.Ε. για την προστασία των ατόμων που καταγγέλλουν παραβιάσεις του ενωσιακού δικαίου, που ετοιμάστηκε και βρίσκεται στο στάδιο της διαβούλευσης.
7. Περαιτέρω, στοχεύουμε στο να θεσπίσουμε ξεκάθαρες διαδικασίες ώστε να αποτρέπεται η δημιουργία συνθηκών που επιτρέπουν τη εμφάνιση φαινομένων διαφθοράς.
Για το σκοπό αυτό προωθούμε νομοσχέδιο που δημιουργεί την υποχρέωση εγγραφής σε σχετικό μητρώο, το οποίο θα τηρείται από την Ανεξάρτητη Αρχή κατά της Διαφθοράς, και στο οποίο θα εγγράφεται κάθε πρόσωπο που επιθυμεί να εμπλακεί σε τέτοιου είδους διαδικασίες και να έχει επαφές με αξιωματούχους του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα. Για όλες τις συναντήσεις που θα πραγματοποιούνται θα πρέπει να τηρούνται πρακτικά και να ενημερώνεται η Αρχή ώστε να εξασφαλίζεται η διαφάνεια στις διαδικασίες λήψης δημόσιων αποφάσεων.
8. Πέραν των πιο πάνω, αναντίλεκτα η προσπάθεια για πάταξη της διαφθοράς είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αποτελεσματική και κυρίως ταχεία απόδοση της Δικαιοσύνης. Αναγνωρίζοντας το πιο πάνω αξίωμα, το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, έχει θέσει ως προμετωπίδα των προτεραιοτήτων του την ολιστική μεταρρύθμιση του τομέα της Δικαιοσύνης.
Για τον σκοπό αυτό, η Κυβέρνηση προωθεί ένα ολοκληρωμένο και φιλόδοξο πρόγραμμα θεμελιωδών διαρθρωτικών αλλαγών του συστήματος απονομής της Δικαιοσύνης που στοχεύει στο να συμβάλει στην εδραίωση ενός ταχύτερου και αποτελεσματικότερου συστήματος Δικαιοσύνης. Ενός συστήματος που θα διασφαλίζει υψηλά επίπεδα διαφάνειας και θα οδηγήσει στην επανάκτηση της εμπιστοσύνης του λαού στο σύστημα απονομής της Δικαιοσύνης και στη βελτίωση της εικόνας της Κύπρου στο εξωτερικό.
Να σημειώσω πως στο πλαίσιο της πιο πάνω προσπάθειας ήδη συστάθηκαν:
- Πρωτοβάθμιο Διοικητικό Δικαστήριο, το οποίο συμβάλλει στην ταχύτερη διεκπεραίωση των υποθέσεων που επηρεάζουν ουσιαστικά τη εύρυθμη λειτουργία του ευρύτερου δημοσίου τομέα και συνέβαλε στην αποσυμφόρηση του όγκου εργασίας στο Ανώτατο Δικαστήριο.
- Διοικητικό Δικαστήριο Διεθνούς Προστασίας, το οποίο εκδικάζει προσφυγές από αιτητές διεθνούς προστασίας.
- Σχολή Δικαστών, ουσιώδους σημασίας για τη διασφάλιση της ποιότητας της απονομής της δικαιοσύνης
9. Πέραν των πιο πάνω, βρίσκεται στο τελικό στάδιο η οριστικοποίηση των νομοσχεδίων για τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό των ανώτατων βαθμίδων της δικαιοσύνης, που προνοούν, μεταξύ άλλων, για την αναδιάρθρωση του Ανώτατου Δικαστηρίου και τη θέσπιση διαδικασιών ελέγχου (checks and balances), τη λειτουργία ξεχωριστού Δευτεροβάθμιου Εφετείου, με τη δημιουργία Τμημάτων για σκοπούς εξειδίκευσης και τη διεύρυνση του Δικαστικού Συμβουλίου με Δικαστές από όλες τις βαθμίδες, ως επίσης δικηγόρους.
10. Ευθύς αμέσως με την ολοκλήρωση των νομοσχεδίων της δευτεροβάθμιας δικαιοδοσίας, θα προχωρήσουμε με τη συζήτηση και αναδιαμόρφωση των νομοσχεδίων που αφορούν στην ίδρυση Εμπορικού Δικαστηρίου και Ναυτοδικείου, το οποίο θα εκδικάζει με ταχείες διαδικασίες, αστικές υποθέσεις εμπορικού χαρακτήρα και υποθέσεις ναυτοδικείου.
11. Παράλληλα με τις πιο πάνω πρωτοβουλίες, έχει αρχίσει η υλοποίηση της σύμβασης για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος «ηλεκτρονικής δικαιοσύνης», του e-justice, το οποίο αποτελεί μεταρρύθμιση σταθμός στην Κυπριακή Δικαιοσύνη. Αυτό αναμένεται να οδηγήσει στη βελτιστοποίηση των δικαστηριακών διαδικασιών, στη διαφάνεια και τη μεγιστοποίηση της απόδοσης των λειτουργών της Δικαιοσύνης σε όλα τα επίπεδα.
12. Βεβαίως, αναπόσπαστο μέρος της πιο πάνω διαδικασίας αποτελεί και η μεγάλη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας που αφορά στις διαδικασίες πρόσληψης, αξιολόγησης και προαγωγών, η οποία θα συμβάλει και αυτή στην ενίσχυση της παραγωγικότητας, του κύρους και της αξιοπιστίας της Δημόσιας Υπηρεσίας.
Τα νέα μέτρα που προτείνουμε ενισχύουν καθοριστικά, το πλαίσιο προστασίας από φαινόμενα διαφθοράς. Αντιμετωπίζουν ολιστικά, τα ζητήματα διαφάνειας, λογοδοσίας και καταπολέμησης της διαφθοράς, με την ενίσχυση υπαρχόντων θεσμών αλλά και την δημιουργία νέων επιπρόσθετων δικλείδων ασφαλείας.
Ο σχεδιασμός μας στοχεύει στην μεγαλύτερη δυνατή ενίσχυση του νομοθετικού, πολιτικού, οικονομικού και κοινωνικού περιβάλλοντος, μέσα από δράσεις που χωρίζονται σε τρεις κεντρικούς πυλώνες:
1. Πρόληψη, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση.
2. Νομοθετικά μέτρα.
3. Εποπτεία και αξιολόγηση κινδύνων.
Σε ότι αφορά τον πρώτο πυλώνα που αφορά στην πρόληψη:
(α) Θα προχωρήσουμε στην ενίσχυση των μηχανισμών εσωτερικού ελέγχου εντός των Υπουργείων, αφού αξιολογήσουμε τις υφιστάμενες διαδικασίες καθώς, ενδεχόμενα κενά, ελλείψεις και αδυναμίες., μέσω του καθορισμού συγκεκριμένου προγράμματος συνεχούς επισκόπησης της επάρκειας και αποτελεσματικότητας των συστημάτων εσωτερικού ελέγχου.
Την ίδια στιγμή, με τα μέτρα που τίθενται σε εφαρμογή επιδιώκουμε να επενδύσουμε στην ευαισθητοποίηση και ενεργό εμπλοκή της κοινωνίας των πολιτών.
Επενδύουμε στους νέους μας και στην εκπαίδευση όλων όσοι σήμερα ή και στο μέλλον ευρίσκονται ή θα βρεθούν σε θέσεις ευθύνης. Επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε απαιτητικούς πολίτες που θα διεκδικούν την χρηστή διοίκηση και την λογοδοσία.
Προς επίτευξη του πιο πάνω, μεταξύ άλλων:
● Έχουν ήδη τύχει του απαραίτητου νομοτεχνικού ελέγχου Μνημόνια Συνεργασίας της Πολιτείας με σειρά Κυπριακών Πανεπιστημίων.
● Ετοιμάστηκε και θα υπογραφεί άμεσα Διακήρυξη Νέων Κατά της Διαφθοράς, η οποία καθιστά τους νέους συμμέτοχούς στον αγώνα για πάταξη της διαφθοράς.
Θα ήθελα να παρακαλέσω τον Αναπληρωτή Κυβερνητικό Εκπρόσωπο να αναπτύξει με λεπτομέρεια το περιεχόμενο του Πρώτου Πυλώνα.
Στον 2ο πυλώνα περιλαμβάνονται μέτρα για την ενίσχυση και αξιοποίηση του νομικού πλαισίου κατά της διαφθοράς.
Στόχος είναι να ενισχύσουμε τους μηχανισμούς ελέγχου και τα εργαλεία καταπολέμησης της διαφθοράς, όπως, μεταξύ άλλων:
(α) Αναθεώρησης του Ποινικού Κώδικα.
(β) Σύστασης Εθνικής Υπηρεσίας Ακεραιότητας, η οποία θα συνενώνει τους μηχανισμούς ελέγχου περιουσιακών στοιχείων, πιθανού ασυμβιβάστου και συγκρούσεως συμφερόντων.
Στο σημείο αυτό ιδιαίτερη αναφορά θέλω να κάνω στην μελέτη που μόλις προχθές μας κοινοποιήθηκε από τον Νομπελίστα καθηγητή μας κ Χριστόφορο Πισσαρίδη και τους διακεκριμένους επιστήμονες κυρίους Χρήστο Παναγιωτίδη και Νίκο Συρίμη σε σχέση με τη ρύθμιση του ζητήματος που αφορά στο Πόθεν Έσχες των Πολιτικά Εκτεθειμένων Προσώπων.
Θέλω να τους διαβεβαιώσω πως η μελέτη τους θα τύχει της δέουσας προσοχής και σύντομα ελπίζω να καταστεί εφικτό να συναντηθώ μαζί τους για τα περεταίρω.
(γ) Δημιουργίας Ανεξάρτητης Επιτροπής προσλήψεων, προαγωγών και μετακινήσεων στους Δήμους και Ημικρατικούς οργανισμούς κατά τα πρότυπα της Επιτροπής Δημόσιας Υπηρεσίας και Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας.
(δ) Θεσμοθέτησης της υποχρεωτικής κινητικότητας του ανθρώπινου δυναμικού με εναλλαγή θέσεων ευθύνης, εκεί και όπου τούτο δεν απαιτεί εξειδικευμένη γνώση, ανά εύλογο χρονικό διάστημα.
(ε) Εκσυγχρονισμός του περί τύπου Νομοθεσίας ώστε οι κανόνες ενάσκησης του δημοσιογραφικού λειτουργήματος και οι κανόνες δεοντολογίας που τους διέπουν να καλύπτουν και τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης.
Θα ήθελα να παρακαλέσω τον Αναπληρωτή Κυβερνητικό Εκπρόσωπο να Μας αναλύσει το περιεχόμενο του Δεύτερου Πυλώνα.
Με τον τρίτο πυλώνα που αφορά την εποπτεία και αξιολόγηση κινδύνων:
(α) Δίδεται με τη δημιουργία της Ανεξάρτητης Αρχής κατά της Διαφθοράς η ευχέρεια στους πολίτες να καταγγέλλουν, ή να δίδουν στοιχεία ή πληροφορίες, επωνύμως ή ανωνύμως, εναντίον προσώπων που ενδεχομένως εμπλέκονται σε αδικήματα διαφθοράς.
(β) Προχωρούμε στη δημιουργία ανοικτής διαδικτυακής πύλης διακυβέρνησης με στόχο την καλύτερη εφαρμογή της νομοθεσίας αλλά και πρόσβασης των πολιτών σε δημόσια έγγραφα, σχετικά με τις δημόσιες συμβάσεις, ιδιαίτερα σε τομείς υψηλού κινδύνου, όπως Γενικό Σύστημα Υγείας, δημόσιες προμήθειες, αποφάσεις του πολεοδομικού συμβουλίου, κ.α.
(γ) Παρά το γεγονός ότι η χώρα μας δεν είναι μέλος, λόγω ενστάσεων της Τουρκίας, στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), προς ενίσχυση της αξιοπιστίας του Κράτους προχωρούμε με την υποβολή αίτησης ένταξης στο πρόγραμμα του Οργανισμού για τη Δημόσια Ακεραιότητα.
(δ) Αναλαμβάνουμε την υποχρέωση για έγκαιρη δημοσιοποίηση σε διαδικτυακή πύλη όλων των πορισμάτων και δικαστικών αποφάσεων που αφορούν φαινόμενα διαφθοράς, σκάνδαλα, ευνοϊκή μεταχείριση, φαινόμενα διαπλοκής δημοσίου λειτουργών και αξιωματούχων του δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα.
Με την επιφύλαξη της προστασίας των προσωπικών δεδομένων και με εξαίρεση των περιπτώσεων που ευρίσκονται εν εξελίξει ποινικές έρευνες.
(ε) Καίριας σημασίας είναι και η εμπλοκή του επιστημονικού δυναμικού της χώρας μας. Για αυτό και αποφασίστηκε η σύσταση επιστημονικού συμβουλίου το οποίο θα προτείνει μέτρα, πολιτικές και θα παρεμβαίνει με στόχο την ενίσχυση του δικτύου προστασίας από φαινόμενα διαφθοράς.
Θα ήθελα να παρακαλέσω τον Αναπληρωτή Κυβερνητικό Εκπρόσωπο να Μας αναλύσει το περιεχόμενο του Τρίτου Πυλώνα.
Κλείνοντας, θέλω να επαναλάβω ότι αναγνωρίζουμε τη δυσκολία του εγχειρήματος που έχουμε αναλάβει. Η διαφθορά αποτελεί ένα τεράστιο ζήτημα που απλώνει τα πλοκάμια της σε όλες τις δομές της πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής ζωής κάθε κράτους. Συνεπώς, θέλω να τονίσω εμφατικά ότι για να πετύχουμε αυτό το μεγαλεπήβολο στόχο, απαιτείται η συστράτευση και η συνεργασία όλων, Πολιτείας, Βουλής, Ανεξάρτητων Θεσμών και πάνω από όλα της κοινωνίας, των οργανωμένων συνόλων αλλά και του κάθε πολίτη ξεχωριστά.