3/2/16

Δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών στο Τρίτο Πρόγραμμα του ΡΙΚ

Δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών
στο Τρίτο Πρόγραμμα του ΡΙΚ


Ο Υπουργός Οικονομικών κ. Χάρης Γεωργιάδης σε δηλώσεις του σήμερα στην εκπομπή «Πρωινό Δρομολόγιο» του Τρίτου Προγράμματος του ΡΙΚ, απάντησε σε επίκαιρα ερωτήματα για την οικονομία της Κύπρου.

Το πλήρες κείμενο των απαντήσεων του κ. Υπουργού έχει ως ακολούθως:
 
Ερώτηση: Μια τοποθέτησή σας χθες στην Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής δημιούργησε αναστάτωση και πιθανόν και σύγχυση και είναι σχετικά με το ζήτημα τι θα γίνει με τη συσσωρευμένη άδεια σε κρατικούς αξιωματούχους. Η εικόνα, την οποία εμείς διαμορφώσαμε, είναι ότι αναφερθήκατε σε ανώτερους κρατικούς αξιωματούχους, αλλά στη συνέχεια αυτή η τοποθέτησή σας ερμηνεύτηκε ως απαγόρευση συσσώρευσης άδειας για όλους τους υπαλλήλους του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Ποιο είναι το σωστό;

Απάντηση: Δεν είναι το ζήτημα της συσσώρευσης της άδειας. Το ζήτημα είναι να μπορεί κάποιος αξιωματούχος να ζητά πληρωμή της συσσωρευμένης άδειας, κάτι το οποίο κανένας δημόσιος υπάλληλος δεν είχε το δικαίωμα να πράξει. Συνεπώς, δεν αφορά τους δημοσίους υπαλλήλους, οι οποίοι ούτως ή άλλως δεν είχαν και δεν έχουν αυτήν την επιλογή, αλλά έναν κατάλογο κρατικών αξιωματούχων, Επιτρόπους, Εφόρους, οι οποίοι όχι μόνο μπορούσαν να συσσωρεύουν την άδειά τους όπως τους δημοσίους υπαλλήλους, αλλά, λόγω ενός κενού στη νομοθεσία, μπορούσαν σε κάποιες περιπτώσεις να ζητήσουν να την πληρωθούν σε χρήμα. Αυτήν τη στρέβλωση που αφορά κρατικούς αξιωματούχους (Επιτρόπους και Εφόρους) μετά από γνωμάτευση από την Ελεγκτική Υπηρεσία και νομική γνωμάτευση τη διορθώνουμε και συμπτωματικά, χθες, πριν φτάσω στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου της Βουλής, το Υπουργικό Συμβούλιο που είχε συνεδρία έλαβε και απόφαση. Ότι, δηλαδή, όποια κι αν είναι η συσσωρευμένη άδεια αξιωματούχων δεν μπορεί να κάποιος να ζητήσει να την πληρωθεί σε χρήμα. Δεν μας ενοχλεί η συσσώρευση άδειας για τους δημοσίους υπαλλήλους, γιατί δεν έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν την άδειά τους σε χρήμα. Για αυτό και είναι υποχρεωμένοι πριν την αφυπηρέτηση ή την παραίτησή τους να την εξαντλήσουν. Συνεπώς, δεν υπάρχει κάποια στρέβλωση με τους δημοσίους υπαλλήλους.   

Ερώτηση: Ομολογήσατε από τους ανείσπρακτους φόρους των δυο δισεκατομμυρίων, εισπράξιμα είναι μόνο τα 200 εκατομμύρια ευρώ. Νομίζω είναι ένα θέμα που επανέρχεται κάθε φορά που καλείται ο εκάστοτε Υπουργός Οικονομικών να λογοδοτήσει γιατί δεν εισπράττονται οι φόροι.

Απάντηση: Δεν είναι η πρώτη φορά που το εξηγώ στην Βουλή, αλλά και δημοσίως, επειδή υπάρχει και αιωρείται εδώ και χρόνια αυτός ο αριθμός των δυο δις,   ο οποίος δεν περιλαμβάνει μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια, τα οποία οφείλονται, για παράδειγμα, από εταιρείες, οι οποίες έχουν κλείσει και έχουν μπει σε εκκαθάριση. Οφείλονται άλλα τόσα από φυσικά πρόσωπα που έχουν πτωχεύσει ή από άτομα που έχουν αποβιώσει. Άλλο ένα μεγάλο ποσό αμφισβητείται και είναι στο δικαστήριο, δηλαδή η φορολογούμενη εταιρία ή το φυσικό πρόσωπο δεν συμφωνεί και είναι ενώπιον του δικαστηρίου. Άρα, δεν είναι ένα καθαρό ποσό που μέσα από την προσπάθειά του το Τμήμα Φορολογίας μπορεί να εισπράξει. Αυτό το ποσό, το οποίο είναι επιβεβαιωμένο και μπορεί και πρέπει να εισπραχθεί είναι περίπου το 10%.

Ερώτηση: Στο θέμα του Συνεργατισμού, η θέση σας ήταν ότι η λεηλασία στον Συνεργατισμό ήταν πολύ μεγάλη, όμως τώρα το μέλλον είναι ευοίωνο τουλάχιστον με βάση τη δική σας τοποθέτηση. Θέλω να μας πείτε καταρχήν πώς φαντάζεστε αυτό το ευοίωνο μέλλον στον Συνεργατισμό.

Απάντηση: Θα μπορούσα να το πω με μια λέξη. Ο Συνεργατισμός, διατηρώντας αυτόν τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του, θα λειτουργεί και λειτουργεί ήδη ως ένα σύγχρονο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα με σωστή διάρθρωση, σωστή διοίκηση, σωστό έλεγχο και ασφαλώς σωστή και αξιόπιστη εποπτεία. Δεν εποπτευόταν τα προηγούμενα χρόνια, δηλαδή μέχρι το 2014, ο Συνεργατισμός από Κεντρική Τράπεζα   όπως εποπτεύονται όλα τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα τουλάχιστον στην Ευρώπη. Έκτοτε, όχι μόνο έχει υπαχθεί κάτω από την εποπτεία της Κεντρικής, αλλά εδώ και ένα χρόνο είναι μάλιστα κάτω από τον άμεσο έλεγχο και εποπτεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) και αυτό δεν σημαίνει μόνο παρακολούθηση, των επιδόσεων, των ρευστών, της κεφαλαιουχικής επάρκειας, των προβλέψεων, αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, ότι για κάθε σημαντικό διορισμό πρέπει να εξασφαλίζεται η συναίνεση όχι μόνο της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου, αλλά και της ίδιας της ΕΚΤ. Για παράδειγμα, ο σημερινός διευθυντής του Συνεργατισμού πέρασε από αυστηρό έλεγχο και συνέντευξη στην Φρανκφούρτη από την ΕΚΤ. Διορισμοί σε Συμβούλια, επίσης, πρέπει να πληρούν αυστηρά κριτήρια και να περάσουν από αυτόν τον έλεγχο. Τίποτα από αυτά που σας λέω δεν ίσχυε προηγουμένως. Δεν υπήρχαν καν κριτήρια καταλληλότητας, δεν υπήρχαν μηχανισμοί ελέγχου, δεν υπήρχε αυτή η αυστηρή εποπτεία που είναι απαραίτητη για να υπάρχει και η εμπιστοσύνη του κόσμου. Μόνο και μόνο αυτό το γεγονός είναι τόσο σημαντικό που μπορεί να καθησυχάσει όλους μας ως πελάτες, ως καταθέτες. Έχει μπει ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας με σύγχρονες δομές και πολλαπλά επίπεδα ελέγχου. Οι επιδόσεις και τα αποτελέσματα ήδη έχουν αρχίσει να φαίνονται παρόλο που δεν έχει περάσει ενάμισι χρόνος από την αρχή της προσπάθειας ήδη φαίνονται χειροπιαστά και θετικά αποτελέσματα.

Ερώτηση: Μεγαλομέτοχος στον Συνεργατισμό θα παραμείνει το κράτος ή κάποια στιγμή θα απαλλαγεί από αυτό το «βάρος»;   

Απάντηση: Για την ώρα θα παραμείνει. Δεν μπορεί, όμως να παραμείνει επ’ αόριστον. Αυτό είναι κατανοητό και αυτό προκύπτει από τους ευρωπαϊκούς κανόνες κρατικής στήριξης. Ο Συνεργατισμός ήταν ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα ιδιωτικό, χρειάστηκε κρατική στήριξη. Η κρατική στήριξη στον ευρωπαϊκό χώρο δίνεται με όρους και προϋποθέσεις που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή η αρμόδια κρατική διεύθυνση καθορίζει και δεν μπορεί να παραμείνει πάντα σε κρατικά χέρια. Αυτός είναι γενικός κανόνας των κρατικών ενισχύσεων στον ευρωπαϊκό χώρο. Δεν είναι όμως μια υποχρέωση που πρέπει να γίνει τώρα. Ευθύς εξαρχής το ξέραμε αυτό, ευθύς εξαρχής περιλαμβανόταν στα σχέδια αναδιάρθρωσης ότι από το τέλος του 2018 και μετά πρέπει να αρχίσουν να αναζητούνται και να υπάρχει μια διαδικασία αναζήτησης προσέλκυσης και  άλλων επενδυτών.

Ερώτηση: Για το καθένα ξεχωριστά ή για όλα συνολικά ή είναι νωρίς να τοποθετηθούμε;

Απάντηση: Είναι  ήδη ένας όμιλος η Συνεργατική, ασχέτως αν υπάρχουν ήδη οι 18 τοπικές, θυγατρικές Συνεργατικές, είναι ένας όμιλος. Είναι άλλη μια κίνηση που βελτιώνει τις δομές και τις διαδικασίες σε σχέση με αυτά που ίσχυαν στο παρελθόν.

Ερώτηση: Και αυτός ο υποψήφιος επενδυτής θα πρέπει να επιστρέψει και το 1,5 δις που δόθηκε από πλευράς κράτους στον Συνεργατισμό;   

Απάντηση: Είναι πολύ πρόωρη αυτή η συζήτηση και δεν είναι η μόνη επιλογή. Όταν σε πέντε, έξι, επτά χρόνια εξεταστούν αυτές οι επιλογές, μια επιλογή μπορεί να είναι θεωρητικά η πώληση του μεριδίου του κράτους, μια άλλη επιλογή συνεπάγεται διατήρηση των μετοχών από το κράτος, αλλά και έκδοση και νέων μετοχών σε άλλους επενδυτές είτε είναι φυσικά πρόσωπα είτε είναι θεσμικοί επενδυτές. Όμως, δεν είναι της ώρας αυτά και δεν έχω απάντηση, ούτε είμαστε υποχρεωμένοι τώρα να εξετάσουμε ή να συζητήσουμε αυτές τις προοπτικές, αντιθέτως έχουμε μια υποχρέωση να κρατήσουμε τον Συνεργατισμό κάτω από τον κρατικό έλεγχο, για ένα διάστημα και να τηρήσουμε με ευλάβεια τους όρους και τις προϋποθέσεις αυτής της υπαγωγής του Συνεργατισμού σε κρατική στήριξη και ακόμα και σε σχέση με την υλοποίηση αυτών των όρων υπάρχει αυστηρός έλεγχος όχι μόνο από το κράτος. Έχει οριστεί, με υποχρέωση που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ανεξάρτητος οίκος, ο οποίος παρακολουθεί με πλήρη λεπτομέρεια την πρόοδο σε σχέση με την εφαρμογή του Προγράμματος, τις επιδόσεις και σε όλους τους επιχειρησιακούς δείκτες υπάρχει σημαντική πρόοδος που υπερβαίνει τους στόχους, και σε σχέση με τα κεφάλαια και σε σχέση με τις προβλέψεις και σε σχέση με τον αριθμό του προσωπικού, το κόστος προσωπικού, τις προσλήψεις, όλοι αυτοί οι στόχοι που είναι αυστηρότατοι και καλώς είναι, ήδη υπάρχει συμμόρφωση.

Ερώτηση: Να πάμε σε ένα άλλο θέμα που είναι πρωτοσέλιδο σήμερα στον Φιλελεύθερο ότι βάζετε ΦΠΑ στην εκπαίδευση και ότι οι εκπαιδευτικοί, όσοι αδιόριστοι δάσκαλοι και καθηγητές διδάσκουν στα Ολοήμερα Σχολεία, τα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης, τα Επιμορφωτικά Κέντρα, τα Μουσικά και Αθλητικά Σχολεία, τα βραδινά τμήματα των Τεχνικών Σχολών, το πρόγραμμα σχολικής και κοινωνικής ένταξης, κτλ, θεωρείτε ότι εργάζονται με καθεστώς αγοράς υπηρεσιών και πρέπει να πληρώνουν ΦΠΑ 19%. Έχουν εξοργιστεί οι εκπαιδευτικές οργανώσεις με αυτή την οδηγία του Τμήματος Φορολογίας του Υπουργείου Οικονομικών.
Απάντηση: Αυτά τα ζητήματα δεν είναι πολιτικές αποφάσεις. Ούτε καν γνωρίζω για   αυτή την οδηγία, ούτε έπρεπε να γνωρίζω για αυτή την οδηγία. Το Τμήμα Φορολογίας και ο Έφορος φέρουν την ευθύνη εφαρμογής της νομοθεσίας. Αν αυτό λέει η νομοθεσία αυτό πρέπει να γίνει. Αν είναι λάθος ερμηνείας της νομοθεσίας, υπάρχει και η διαδικασία ένστασης και δεν θα πρέπει με πολιτικές παρεμβάσεις να επεμβαίνει κάποιος είτε στην εργασία του Τμήματος Φορολογίας, είτε στην ερμηνεία νομοθεσιών. Το ίδιο θα μπορούσαν να πω σε ένα άλλο θέμα που προέκυψε πρόσφατα σε σχέση με την φορολόγηση παρεμφερών επιδομάτων, είτε στον δημόσιο τομέα είτε στον ιδιωτικό τομέα, παρεμφερών επιδομάτων που σχετίζονται με το προσωπικό και εκεί είχα εξηγήσει ότι αν αυτό επιβάλλει η νομοθεσία, το Τμήμα Φορολογίας έχει υποχρέωση να εφαρμόσει τον νόμο και δεν ήταν σωστό, επειδή είχα δεχθεί μηνύματα να παρέμβω πολιτικά, να το έπραττα. Στο κάτω-κάτω, αν θεωρούμε ότι μια πρόνοια της νομοθεσίας δεν είναι σωστή, μια υποχρέωσή μας ή δυνατότητά μας είναι να αλλάξουμε τη νομοθεσία και όχι να έχουμε την απαίτηση από ένα κυβερνητικό τμήμα να μην την εφαρμόζει επειδή είτε θέλουμε σε πολιτικό επίπεδο να είμαστε αρεστοί είτε επειδή δεν θέλουμε σε πολιτικό επίπεδο να ενοχλούμε κανένα. Δεν είναι σωστές πρακτικές αυτές. Συνεπώς, χωρίς καν να γνωρίζω τις λεπτομέρειες αυτού του θέματος, η δουλειά του Τμήματος Φορολογίες, και οι οδηγίες που έχουν από εμένα είναι να εφαρμόζουν τη νομοθεσία με συνέπεια και αυστηρότητα και στο κάτω-κάτω αν υπάρχει μια ρύθμιση που δεν είναι ικανοποιητική ή λογική, δεν είναι δουλειά του Τμήματος Φορολογίας να παραλείψει να την εφαρμόσει, αλλά δουλειά του νομοθέτη να αλλάξει τον νόμο.   

Ερώτηση: Έρχονται και παρέρχονται άτομα στο Τμήμα Φορολογίας και άλλη ερμηνεία φαίνεται ότι δίνουν αυτοί που ήταν προηγουμένως επικεφαλής στο Τμήμα και άλλη ερμηνεία δίνουν οι διάδοχοί τους, και με αυτό δημιουργείται μια σύγχυση στον φορολογούμενο πολίτη.

Απάντηση: Ο Επικεφαλής του Τμήματος φέρει την ευθύνη της ερμηνείας και δεν είναι λογικό να του πούμε ότι κάποιος άλλος είχε ή έχει διαφορετική άποψη. Και αν υπάρχει διάσταση απόψεων σε σχέση με την ερμηνεία, υπάρχει και η διαδικασία της ένστασης, υπάρχει και η διαδικασία της προσφυγής, είτε σε Εφοριακό Συμβούλιο είτε στη δικαιοσύνη, αλλά υπάρχει και η δυνατότητα στον νομοθέτη, αν διαπιστώσει κάποιο πρόβλημα παρόμοιο με αυτό που μου λέτε, και δεν τοποθετούμαι επί της ουσίας, να αλλάξει τον νόμο. Είναι σφάλμα, επειδή δεν θέλουμε να ενοχλήσουμε, να έχουμε την απαίτηση από τα τμήματα και τις υπηρεσίες του κράτους, να κάνουν τα στραβά μάτια σε σχέση με τις ερμηνείες της νομοθεσίας ή να ερμηνεύουν τις νομοθεσίες με έναν πολιτικά βολικό τρόπο. Αυτές είναι πρακτικές που συνέβαλαν στον εκτροχιασμό τη οικονομίας.

Ερώτηση: Αν αύριο αναλάβω προσωπικά το Τμήμα Φορολογίας και γνωρίζω ότι ο προκάτοχός μου λανθασμένα ερμήνευε δέκα διατάξεις νόμων που έχουν σχέση με   την φορολόγηση, ξεκινώ δηλαδή από το 2009 και επιβάλλω φορολογίες; Είναι λογικό αυτό;  

Απάντηση: Θα είχες και υποχρέωση να το πράξεις.

Ερώτηση: Πάτε στο Eurogroup στις 11 Φεβρουαρίου με δεδομένο ότι δεν θα έχει θέμα Κύπρου, με τα όσα γνωρίζουμε αυτήν τη στιγμή για τη CYTA ;

Απάντηση: Θα πάω στο Eurogroup με τα υφιστάμενα δεδομένα, πιθανότατα. Δεν έχει καταρτιστεί η ημερήσια διάταξη. Συνήθως γίνεται μια σύντομη συζήτηση, αλλά η συζήτηση θα καθοριστεί από τα δεδομένα που έχουμε ενώπιόν μας και αν δεν υπάρχει μεταβολή σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, δεν προβλέπω ότι θα είμαστε σε θέση ούτε εγώ ούτε το Eurogroup να οδηγηθούμε προς μια κατεύθυνση. Σε κάθε περίπτωση όμως ο χρόνος τελειώνει κι αν δεν είναι σε αυτό το Eurogroup του Φλεβάρη το επόμενο στις αρχές Μαρτίου θα είναι το καθοριστικό. Με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο το θέμα θα πρέπει να συζητηθεί και να ολοκληρωθεί η λήξη του κυπριακού προγράμματος, και συνεπώς εκεί είναι που θα φανεί εάν η Κύπρος θα είναι σε θέση να ολοκληρώσει με απόλυτη επιτυχία το πρόγραμμα ή θα μείνει ημιτελής αυτή η τελευταία διαδικασία. Συνεπώς, έχουμε ακόμα ένα μικρό περιθώριο ελάχιστων ακόμα εβδομάδων μέχρι το Eurogroup αρχές Μαρτίου για να εκπληρώσουμε και το τελευταίο προαπαιτούμενο, το οποίο είναι γνωστό, είναι αυτό που ρυθμίζει τα της ίδρυσης μιας εταιρείας CYTA , 100% κρατικής σε αυτό το στάδιο,   για να μπορέσουμε με επιτυχία να ολοκληρώσουμε το πρόγραμμα και να στείλουμε και ένα θετικό μήνυμα και σε οίκους αξιολόγησης αλλά και στους επενδυτές, ότι η προσπάθεια ολοκληρώθηκε, αλλά θα συνεχιστεί και ότι δεν υπάρχουν ήδη ενδείξεις ότι σημαντικές μεταρρυθμίσεις θα αρχίσουν να μένουν πίσω.   
_____________