Χαιρετισμός
Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού
στην εκδήλωση
του
Παγκυπρίου Γυμνασίου
Μια
νύχτα με φεγγάρι
Όσοι
είχαμε την ευλογία στα μαθητικά μας
χρόνια να περάσουμε από τα έδρανα του
Παγκυπρίου Γυμνασίου και να μυηθούμε
στον κόσμο των ελληνικών γραμμάτων και
της παιδείας μέσα στις αίθουσές του,
αισθανόμαστε αυτή τη στιγμή μεγάλη
συγκίνηση που επανερχόμαστε, μετά από
χρόνια, στο σχολείο μας. Σας καλωσορίζω,
αγαπητοί φίλοι, όλους - αποφοίτους,
καθηγητές και φίλους του σχολείου - στην
αποψινή εκδήλωση, που διοργανώνουν ο
Σύλλογος Αποφοίτων του Παγκυπρίου
Γυμνασίου και η Εφορεία Ελληνικών
Εκπαιδευτηρίων Λευκωσίας, σε συνεργασία
με το Παγκύπριο Γυμνάσιο, και σας καλώ
να ταξιδέψουμε μαζί στον χρόνο και στη
μνήμη, αποτιμώντας την αξία του σχολείου
μας και ζώντας μια όμορφη «νύχτα με
φεγγάρι».
Το
ιστορικό Παγκύπριο
Γυμνάσιο, όπως όλοι γνωρίζουμε, ιδρύθηκε
το 1812, στα δύσκολα χρόνια της τουρκοκρατίας,
από τον Εθνομάρτυρα Κυπριανό. Αποτέλεσε
φυτώριο ελληνοχριστιανικής παιδείας
και το 1893 αναγνωρίστηκε ισότιμο με τα
Ελλαδικά γυμνάσια. Μαθητές του έλαβαν
μέρος σε όλους τους εθνικούς αγώνες των
Ελλήνων τον 20ο
αιώνα – Βαλκανικούς Πολέμους, Μικρασιατική
Εκστρατεία, Ελληνοϊταλικό Πόλεμο – ενώ
πρωτοστάτησαν στον Απελευθερωτικό
Αγώνα της ΕΟΚΑ, με κορυφαία στιγμή τη
μάχη της Σεβερείου Βιβλιοθήκης. Στον
κατάλογο των μαθητών του περιλαμβάνονται
προσωπικότητες της Κύπρου, που έδωσαν
έντονο το στίγμα τους στα πολιτικά,
πολιτιστικά, πνευματικά και επιστημονικά
δρώμενα του τόπου, όπως οι Αρχιεπίσκοπος
Μακάριος Γ΄, Γλαύκος Κληρίδης, Τάσσος
Παπαδόπουλος, Βάσος Λυσσαρίδης, Κώστας
Μόντης, Χριστόφορος Πισσαρίδης, ενώ
δίδαξαν σε αυτό μεγάλοι δάσκαλοι της
Κύπρου – ο Κωνσταντίνος Σπυριδάκις, ο
Φρίξος Πετρίδης, ο Αδαμάντιος Διαμαντής,
ο Τηλέμαχος Κάνθος και πολλοί άλλοι που
σημάδεψαν την Ελληνική παιδεία της
Κύπρου. Στον χώρο του σχολείου λειτουργούν
Μουσεία με πολύτιμα κειμήλια και
συλλογές, ενώ τα τελευταία χρόνια
στεγάζεται σε αυτό και το Μουσικό Σχολείο
Λευκωσίας.
Τα
χρόνια που ακολούθησαν την
Τουρκική Εισβολή του 1974, εξαιτίας των
δημογραφικών και κοινωνικών αλλαγών
που αυτή επέφερε, το Παγκύπριο Γυμνάσιο
άρχισε να χάνει την παλιά του αίγλη.
Παράλληλα, το κτήριο του σχολείου
παρουσίαζε σοβαρά προβλήματα, τα οποία
τα τελευταία χρόνια επιδεινώθηκαν, με
αποτέλεσμα να καθίσταται απαραίτητη η
άμεση διενέργεια εργασιών ανακαίνισης
και συντήρησης.
Το
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού,
έχοντας επίγνωση της ιστορικότητας του
Παγκυπρίου Γυμνασίου και της προσφοράς
του στα ελληνικά γράμματα, προέβη σε
όλες τις απαιτούμενες μελέτες, με σκοπό
την κτηριολογική του αναβάθμιση και
την ανάκτηση του παλαιού του κύρους.
Είμαστε απόψε στην ευχάριστη θέση να
ανακοινώσουμε ότι σύντομα ολοκληρώνονται
οι σχετικές διαδικασίες, και ότι η
υλοποίηση του έργου, που θα γίνει με
πλήρη σεβασμό στην παράδοση και στην
ιστορική φυσιογνωμία του κτηρίου, θα
αρχίσει τον Ιούνιο του 2015. Παράλληλα
προχωρούμε στη σύσταση ειδικής επιτροπής
που θα επεξεργαστεί μέτρα για την
αναβάθμιση της πνευματικής προσφοράς
του σχολείου, στην οποία θα συμμετέχουν
επιφανείς προσωπικότητες και εκπρόσωποι
φορέων, στους οποίους, βέβαια,
συμπεριλαμβάνονται και οι εκπρόσωποι
των συνδιοργανωτών της αποψινής
εκδήλωσης, του Συλλόγου Αποφοίτων του
Παγκυπρίου Γυμνασίου και της Εφορείας
Ελληνικών Εκπαιδευτηρίων Λευκωσίας.
Το
Παγκύπριο Γυμνάσιο αποτελεί μέρος της
ιστορίας και του πολιτισμού της
Κύπρου. Απώτερος στόχος μας είναι η
ανάδειξη της συμβολής του στα ελληνικά
γράμματα και η αναβάθμιση της πνευματικής
του προσφοράς. Η επιτυχία μας στον τομέα
αυτό θα κρίνει την ικανότητά μας να
ανταποκριθούμε επάξια στην προσφορά
του και να τη συνεχίσουμε.
Εύχομαι
ολόψυχα να ακολουθήσουν κι άλλες βραδιές
σαν την αποψινή, στον ανακαινισμένο
πλέον χώρο του σχολείου τα επόμενα
χρόνια. Συγχαίρω θερμά τον Σύλλογο
Αποφοίτων του Παγκυπρίου Γυμνασίου και
την Εφορεία Ελληνικών Εκπαιδευτηρίων
Λευκωσίας, οι οποίοι σε συνεργασία με
το Παγκύπριο Γυμνάσιο είχαν την
πρωτοβουλία της διοργάνωσης της εκδήλωσης
αυτής.
Σας
καλωσορίζω πάλι στην αποψινή βραδιά
στο σχολείο μας, και εύχομαι όλοι να
ζήσουμε αξέχαστες νοσταλγικές στιγμές.
---------------------