19/8/13

Δηλώσεις του Υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων

Ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κ. Τάσος Μητσόπουλος προήδρευσε σήμερα ευρείας σύσκεψης υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου όπου έγινε λεπτομερής παρουσίαση του αναπτυξιακού προγράμματος και των μελετών που αφορούν το αστικό και υπεραστικό δίκτυο παγκύπρια.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους μετά τη σύσκεψη ο κ. Υπουργός είπε τα εξής:

«Είχαμε μια πολύωρη υπηρεσιακή σύσκεψη με το Τμήμα Δημοσίων Έργων στη διάρκεια της οποίας μας έγινε μια αναλυτική παρουσίαση των μεγάλων οδικών και θαλάσσιων έργων τα οποία σχεδιάζονται ή υλοποιούνται από το Υπουργείο μας. Θέλω ειλικρινά να ευχαριστήσω και να συγχαρώ θερμότατα τη Διεύθυνση και όλα τα στελέχη του Τμήματος Δημοσίων Έργων για την εξαιρετική δουλειά που έχουν κάνει τόσο με τις μελέτες και τα κατασκευαστικά σχέδια όσο και με την προεργασία που απαιτείται για να υλοποιηθούν τα έργα αυτά.

Μιλάμε για έργα τα οποία, σε πολλές περιπτώσεις, έχουν εξασφαλίσει τα εύσημα και εγκώμια από διεθνείς οργανισμούς και από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την ποιότητα και τα εξαιρετικά χαρακτηριστικά τους.

Γνωρίζετε ότι διανύουμε μια περίοδο δημοσιονομικής περισυλλογής. Αναπόφευκτα, κάποια από τα έργα τα οποία είχαν προγραμματισθεί για υλοποίηση τα προηγούμενα χρόνια έχουν, επί του παρόντος τουλάχιστον, παγώσει. Παρά ταύτα, υπάρχουν κάποια έργα τα οποία έχουν ήδη ξεκινήσει να υλοποιούνται. Προτεραιότητά μας είναι να εξασφαλίσουμε την ομαλή εξέλιξη και υλοποίησή τους. Φυσικά, η περίοδος αυτή, όπως έχουμε τονίσει, προσφέρεται για την προετοιμασία ούτως ώστε και άλλα έργα να περάσουν σε στάδιο ωριμότητας. Γίνεται μια πολύ εντατική προσπάθεια από τους Λειτουργούς του Τμήματος Δημοσίων Έργων προκειμένου να ολοκληρωθεί η μελέτη, η απαραίτητη προεργασία, ούτως ώστε τέλη του 2014 - αρχές του 2015 μια σειρά από σημαντικά έργα να είναι έτοιμα, και μόλις πάρουμε το πράσινο φως, μόλις υπάρξουν οι αναγκαίες πιστώσεις, να αρχίσει η υλοποίησή τους.

Ταυτόχρονα γίνεται μια εντατική προσπάθεια προς την Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να ενταχθούν και νέα έργα στα συγχρηματοδοτούμενα και να εξασφαλιστεί πρόσθετη χρηματοδότηση για τα υφιστάμενα. Προς την κατεύθυνση αυτή υπάρχει μια συγκρατημένη αισιοδοξία ότι ο στόχος μας αυτός, και με την αρωγή βεβαίως της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα γίνει εφικτός».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για τα έργα που προωθούνται ώστε να είναι έτοιμα για υλοποίηση, ο κ. Μητσόπουλος απάντησε: «Υπάρχει ο κίνδυνος, αν αρχίσω να απαριθμώ τα έργα αυτά, να αφήσω κάποια έξω και έτσι να δημιουργήσουμε παράπονα από κάποιες επαρχίες ή περιοχές της Κύπρου. Είναι πάρα πολλά πραγματικά τα έργα εκείνα τα οποία βρίσκονται στο τελικό στάδιο της προετοιμασίας τους. Έργα τα οποία είναι και πολεοδομικού χαρακτήρα, αφορούν δηλαδή αστικές περιοχές, το οδικό δίκτυο της ευρύτερης Λευκωσίας. Έχουμε έργα τα οποία θα συνδέσουν το εθνικό οδικό δίκτυο με τις ορεινές περιοχές. Είναι καλά γνωστό ότι αίτημα των ορεινών κοινοτήτων είναι πώς θα βελτιωθούν οι προσβάσεις στα δίκτυα και οι υποδομές στις περιοχές αυτές. Επίσης, πρέπει να σας πω ότι πολύ σημαντικά για μας είναι τα έργα θωράκισης της ακτογραμμής της Κύπρου η οποία υφίσταται μια πολύ σημαντική διάβρωση λόγω φυσικών περιστάσεων, καιρικών φαινομένων – άνοδος της στάθμης της θάλασσας – αλλά και λόγω ανθρωπογενών παρεμβάσεων όπως η έντονη οικιστική ανάπτυξη η οποία παρουσιάζεται.

Μου έχει δοθεί μια πολύ αναλυτική μελέτη με όλα τα έργα και σε ποιο ακριβώς στάδιο μελέτης ή υλοποίησης βρίσκονται. Πρέπει να σας πω ότι τα έργα αυτά είναι παρά πολλά.

Ιδιαίτερη έμφαση, και θέλω να το τονίσω αυτό, θα δώσουμε, εφόσον φυσικά έχουμε και τις αναγκαίες πιστώσεις, στο να βελτιώσουμε το δίκτυο, τις προσβάσεις και τις υποδομές που αφορούν κυρίως τις ορεινές περιοχές, που είναι περιοχές μέχρι σήμερα μειονεκτούσες και παρουσιάζουν προβλήματα οδικών συνδέσεων, σε μια προσπάθεια να ανακόψουμε την αστυφιλία και να δώσουμε μια αναπτυξιακή ώθηση σε αυτές τις περιοχές».

Απαντώντας σε ερώτηση για τη χρηματοδότηση των έργων αυτών, ο κ. Υπουργός είπε: «Πρέπει να πούμε ότι βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη ο διάλογος με τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές και υπηρεσίες. Ήδη πρέπει να σας πω ότι έχουμε και κάποια ενθαρρυντικά μηνύματα υπό την έννοια ότι για κάποια σημαντικά έργα, τα οποία προωθεί το Υπουργείο μας και τα οποία, καταρχήν δεν θεωρήθηκαν επιλέξιμα από τις ευρωπαϊκές υπηρεσίες, ζητήθηκε να επανέλθουμε με βελτιώσεις προκειμένου να αξιολογηθούν σε δεύτερη φάση με έναν πιο θετικό τρόπο. Και αυτό γιατί από πλευράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχει αναγνώριση ότι η κυπριακή οικονομία χρειάζεται στήριξη αυτές τις δύσκολες ώρες, και ενώ θα μπορούσαν να μας τα είχαν απορρίψει από την πρώτη ακρόαση, μας εισηγήθηκαν να κάνουμε συγκεκριμένες βελτιώσεις. Μας υπέδειξαν ποιες βελτιώσεις πρέπει να κάνουμε με την ελπίδα φυσικά και την προσδοκία ότι στη δεύτερη φάση θα κριθούν ως επιλέξιμα και θα χρηματοδοτηθούν.

Ένα καταρχήν σημαντικό έργο θεωρώ, το οποίο έχει κριθεί επιλέξιμο και προσδοκούμε ότι θα συγχρηματοδοτηθεί, είναι ο περιμετρικός άξονας της Λευκωσίας, ένα έργο το οποίο έχει ενταχθεί, και αυτό είναι πολύ σημαντικό στοιχείο, στο Κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο, αρκεί να σας πω ότι το μήκος του είναι γύρω στα 35 χιλιόμετρα. Είναι ένα έργο που θα διευκολύνει σημαντικά την κυκλοφορία και τις προσβάσεις στην πρωτεύουσα, θα αποσυμφορήσει τους υφιστάμενους άξονες και θα έχει πολλαπλά περιβαλλοντικά οφέλη γιατί η βαριά κυκλοφορία θα διοχετεύεται μέσω του περιφερειακού και θα αποφεύγεται η διέλευση από τις κατεξοχήν αστικές περιοχές της πρωτεύουσας. Το σημαντικό αυτό έργο με συστηματικές προσπάθειες του Υπουργείου μας έχει ενταχθεί στο Κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο. Άρα είναι καταρχήν επιλέξιμο, και ελπίζω ότι θα έχουμε σε ένα πολύ υψηλό ποσοστό τη συγχρηματοδότησή του».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με τις απολύσεις στις Κυπριακές Αερογραμμές, ο κ. Μητσόπουλος απάντησε: «Τα θέματα αυτά, ιδιαίτερα στην οικονομική τους διάσταση, τα χειρίζεται το Υπουργείο Οικονομικών το οποίο είναι το καθ΄ύλην αρμόδιο Υπουργείο για τις Κυπριακές Αερογραμμές. Ωστόσο, έχοντας τακτική επικοινωνία με τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου, με είχε ενημερώσει ότι παρουσιάστηκε κάποιο πρόβλημα με τις καταθέσεις σε ένα συγκεκριμένο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα του Ταμείου Προνοίας. Δεν κατέστη δυνατόν σε πρώτη φάση να αποδεσμευθούν οι καταθέσεις αυτές, ενώ από τα άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα έγινε δυνατόν να ανακτηθούν οι καταθέσεις. Όπως, όμως, με είχε ενημερώσει την περασμένη βδομάδα, και με τη διαμεσολάβηση του Υπουργείου Οικονομικών, θα αποδεσμευθούν οι καταθέσεις και θα δοθούν στο σύνολο τους, όπως τουλάχιστον είχα ενημέρωση την περασμένη βδομάδα. Είχε ζητηθεί και η συνδρομή του Υπουργείου Οικονομικών προς την κατεύθυνση αυτή».

Κληθείς από δημοσιογράφο να απαντήσει κατά πόσον υπάρχουν άδικες απολύσεις στις Κυπριακές Αερογραμμές, ο κ. Υπουργός είπε: «Εγώ λέγω ότι από τη στιγμή που υπάρχουν απολύσεις υπάρχουν αδικίες, δεν υπάρχει αμφιβολία. Είναι άδικο να απολύεται ένας εργαζόμενος, και ειδικά μετά από χρόνια υπηρεσίας. Από κει και πέρα, τα κριτήρια αποφασίστηκαν από την ίδια την εταιρεία - τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το Υπουργείο μας δεν υπήρξε καμιά απολύτως παρέμβαση στο έργο αυτό. Απ’ ό,τι γνωρίζω ζητήθηκε από τα διάφορα τμήματα της εταιρείας να κάνουν μια αξιολόγηση. Εγώ προσωπικά είχα παρακαλέσει να υπάρξει εμπλοκή και των ίδιων των συντεχνιών που γνωρίζουν το προσωπικό και, φυσικά, να υπάρξουν και κοινωνικά κριτήρια παραδείγματος χάριν αν από ένα ζευγάρι εργάζονται και οι δυο στην εταιρεία, δεν θα ήταν λογικό να απολυθούν και οι δυο. Αυτά τα είχαμε συζητήσει από την πρώτη στιγμή που είχε αρχίσει να υλοποιείται το σχέδιο αναδιάρθρωσης εδώ και μερικούς μήνες, και αυτό ήταν όρος απαράβατος για να προχωρήσει το σχέδιο.

Από κει και πέρα, εάν ενδεχομένως υπήρξαν κάποιες επιμέρους αδικίες, είμαι βέβαιος ότι υπάρχει και ετοιμότητα αποκατάστασης».

Σε ερώτηση για τυχόν ενδιαφέρον από κάποιους επενδυτές για τις Κυπριακές Αερογραμμές, ο κ. Μητσόπουλος είπε: «Από όλους τους επενδυτές τίθεται ως προϋπόθεση η εξυγίανση της εταιρείας. Δεν θα ήταν διατεθειμένος κάποιος επενδυτής να έλθει να επωμιστεί τα χρέη, τις υποχρεώσεις και τα οικονομικά ανοίγματα που έχει μια εταιρεία και που συμποσούνται σε αρκετές δεκάδες εκατομμύρια. Άρα το Διοικητικό Συμβούλιο, που θεωρώ ότι κάνει μια πολύ φιλότιμη και αξιόλογη προσπάθεια, αυτή την ώρα έχει αποδυθεί σε μια προσπάθεια νοικοκυρέματος, εξυγίανσης και εξορθολογισμού με την προσδοκία ότι, εφόσον υπάρξουν τα πρώτα δείγματα γραφής, θα εκδηλωθεί και το επενδυτικό ενδιαφέρον».