15/6/12

Χαιρετισμός του Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού κ. Γιώργου Δημοσθένους στα εγκαίνια του Δημοτικού Σχολείου Αστρομερίτη 15/06/2012



Στη σημερινή δύσκολη εποχή, κατά την οποία το αληθινό πνεύμα δοκιμάζεται και οι πνευματικές αντοχές αναμετρούνται με τους αμείλικτους δείκτες των οικονομικών μεγεθών, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού τολμά και συνεχίζει να αντιστέκεται κτίζοντας σχολεία ή και αναβαθμίζοντας άλλα.


Γιατί είναι τόλμη στις μέρες μας να ξεπερνάς τις όποιες επιταγές των καιρών επιλέγοντας να επενδύσεις στον πολιτισμό και στον άνθρωπο. Γιατί ένα σχολείο ανθρώπινο και δημοκρατικό, όπως αυτό που έχει αρχίσει να δημιουργείται στα πλαίσια της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης, αποτελεί σοβαρό εχέγγυο για ένα καλύτερο κι ελπιδοφόρο μέλλον για τα παιδιά και την ημικατεχόμενη πατρίδα μας.
Το σχολείο, που οραματίστηκε πριν 200 χρόνια ο Κοσμάς ο Αιτωλός ως σπουδαιότερο από τις βρύσες και τα ποτάμια, έρχεται σήμερα να δροσίσει τους νεαρούς μαθητές μας προσφέροντάς τους εσωτερική καταλλαγή, δημιουργική ενασχόληση αλλά και μία άλλη προοπτική στη γνώση και στη μεταγνώση. Υπόσχεται, ακόμη, να ανοίξει τις πύλες του στην κοινωνία για μια αμφίδρομη αλληλεπίδραση προς όφελος όλων των εμπλεκομένων, κυρίως των παιδιών.
Ακολουθώντας, λοιπόν, και του Παλαμά την παραγγελιά «χτίστε σχολειά», συνεχίζουμε το μεγαλεπήβολο έργο της αναβάθμισης, επέκτασης και εμπλουτισμού όλων των σχολικών μας κτηρίων.
Γιατί τούτα τα παλιά σχολεία είναι τα φυτώρια της παιδείας μας και τα ακριβά κληροδοτήματα των πατέρων μας που με σεβασμό και δέος πρέπει να τα φυλάμε, να τα αξιοποιούμε και να τα προβάλλουμε.
Η κοινότητα του Αστρομερίτη, σε εποχές δύσκολες όπου η Ευρώπη σερνόταν στο αιματοκύλισμα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, αντιστεκόταν πολιτισμικά κι εκπαιδευτικά κτίζοντας το 1941 τον πρώτο πυρήνα αυτού του σχολείου με πωρόλιθο. Χιλιάδες παιδιά πήραν από τότε μόρφωση μέσα στις ευρύχωρες και ψηλοτάβανες αίθουσές του. Το 1974, με την τουρκική εισβολή, έμελλε δε τούτο το σχολείο να ανοίξει τις αγκάλες του θωπευτικά και φιλόξενα για να δεχθεί το κύμα των διωγμένων παιδιών της Μορφίτικης γης που κατέφτασαν κοντά του φοβισμένα και ξεριζωμένα γυρεύοντας σιγουριά και αποκούμπι.
Λόγω του ότι οι κτηριακές ανάγκες έγιναν ακόμα πιο πιεστικές, μια νέα επέκταση έγινε το 1982 και άλλη μια το 1994 σε συνέχεια αυτής του 1960. Ωστόσο, το κτήριο παρέμενε έρμαιο στην όποια πιθανή ενεργοποίηση ενός έκτακτου γεωλογικού φαινομένου.
Με το γενικότερο σχέδιο αντισεισμικής αναβάθμισης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού δρομολογήθηκε και για το σχολείο του Αστρομερίτη η κτηριακή αναδιαμόρφωση και επέκταση του χώρου με ταυτόχρονη αντισεισμική αναβάθμισή του. Οι οικοδομικές εργασίες διήρκεσαν λιγότερο από δύο χρόνια και είμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να εγκαινιάζουμε τούτο το εντελώς ανακαινισμένο και εμπλουτισμένο κτήριο. Δύο νέες αίθουσες, τέσσερα εργαστήρια, ένας άνετος χώρος στάθμευσης και τα περιστύλια είναι οι σημαντικότερες εμφανείς προσθήκες που αναβάθμισαν και ανάπλασαν τον σχολικό χώρο.
Είναι ένα έργο που στοίχισε γύρω στο 1.360,000 ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό. Έτσι, υλοποιείται η πάγια θέση του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού για ίσες ευκαιρίες μόρφωσης για όλους, είτε βρίσκονται σε αστικά κέντρα είτε σε απομακρυσμένες ακριτικές κοινότητες όπως του Αστρομερίτη.
Τα άρτια εξοπλισμένα εργαστήρια ηλεκτρονικών υπολογιστών, τεχνολογίας, τέχνης και αγωγής υγείας-οικοκυρικών δίνουν την ευκαιρία διεξαγωγής του μαθήματος σ’ ένα σύγχρονο, λειτουργικό και άνετο μαθησιακό περιβάλλον. Ο εξωραϊσμός της αυλής και η διαμόρφωση χώρων πρόσβασης για κάθε άνθρωπο με πρόβλημα διακίνησης καθώς και οι δύο αίθουσες λογοθεραπείας και ειδικής εκπαίδευσης προσδίδουν στο σχολείο μια ελκυστική, ανθρώπινη και παιδευτικά σύγχρονη λειτουργικότητα.
Το νέο σχολείο σήμερα αυτοπροσδιορίζεται κι αυτοπροβάλλεται ως λίκνο πολιτισμού και εφαλτήριο αγωνιστικού πνεύματος για αναπτέρωση της ελπίδας, για συντήρηση της μνήμης των κατεχομένων και για ενίσχυση των εσωτερικών αντιστάσεων, κόντρα στην όποια μορφή εξάρτησης ή αλλοτρίωσης.
Ο σχολικός αυτός χώρος, όμως, θα πρέπει να λειτουργήσει και ως τροχοπέδη στο ρεύμα αστυφιλίας που άρχισε να διαφαίνεται με τη μείωση του μαθητικού πληθυσμού. Η αναβάθμιση του οδικού δικτύου και η καθόλα υψηλού επιπέδου προσφερόμενη εκπαίδευση πρέπει να λειτουργήσουν θετικά και στην παραμονή των μαθητών στην κοινότητα.
Με την ευκαιρία θέλω να συγχαρώ ιδιαίτερα και να ευχαριστήσω θερμά τη Σχολική Εφορεία Αστρομερίτη, την Κοινότητα, τον Σύνδεσμο Γονέων, τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά για την όλη συνδρομή τους σε αυτή την πολύ αξιόλογη προσπάθεια, αλλά και σε αυτή τη γιορταστική τελετή.
Επίσης, θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού που είχαν τη γενική ευθύνη για την προώθηση και την εποπτεία του όλου έργου, όπως επίσης τον αρχιτέκτονα, τους μηχανικούς, τον εργολάβο, που αποπεράτωσε το έργο ακριβώς στον προβλεπόμενο χρόνο, καθώς και κάθε έναν που εργάστηκε σκληρά και αφοσιωμένα για την ολοκλήρωση της προσπάθειας.
Αγαπητά παιδιά,
Σήμερα η χαρά είναι για σας. Αποκτάτε ένα νέο, δικό σας, χαρούμενο σπίτι. Αξιοποιήστε το, αγαπήστε το και κυρίως προστατέψτε το. Κάμετέ το να ζωντανέψει με «μαϊστράλια και βοριάδες και μελτέμια (γεμίζοντας το) με τους κελαηδισμούς και με τους μόσκους», όπως γράφει ο Παλαμάς.
Τα δικά μας όπλα αντίστασης είναι η μόρφωση, το ήθος και η πίστη μας, τα οποία πρόθυμα και ποικιλότροπα το σχολείο προσφέρει στον καθένα εξατομικευμένα και μεθοδικά. Αρπάξετε την ευκαιρία και γίνετε οι μπροστάρηδες του αύριο. Η κατεχόμενη γη μας με τα βουβά σχολεία της περιμένει να την δικαιώσετε.
Σας εύχομαι λοιπόν καλή πρόοδο στα μαθήματα σας και φώτιση στην πορεία σας.