4/4/11

Ομιλία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Δημήτρη Χριστόφια στην τελετή των εγκαινίων του Δημοτικού Σχολείου Περιστερώνας
04/04/2011





Είμαι ευτυχής που βρίσκομαι σήμερα μαζί σας για να τελέσουμε τα εγκαίνια του νέου Δημοτικού Σχολείου Περιστερώνας, ενός μοναδικού στο είδος του έργου εκπαιδευτικής υποδομής που έρχεται να καλύψει μια διαχρονική εκπαιδευτική ανάγκη της κοινότητας της Περιστερώνας. Μια ανάγκη που προέκυψε αμέσως μετά την τουρκική εισβολή, με την απότομη αύξηση του μαθητικού πληθυσμού λόγω της εγκατάστασης πολλών εκτοπισμένων συμπατριωτών μας στην κοινότητα και με την υποχρεωτική λειτουργία του σχολείου σε δύο ξεχωριστά κτήρια, γεγονός που δυσκόλευε όλους, εκπαιδευτικούς και μαθητές.

Η Πολιτεία εκφράζει την εκτίμησή της προς όλους τους εκπαιδευτικούς που έχουν εργαστεί κατά καιρούς στο σχολείο αυτό, κάτω από αντίξοες συνθήκες, για την ευσυνειδησία, τον ζήλο και την υπευθυνότητα που έχουν επιδείξει. Ιδιαίτερες ευχαριστίες αξίζουν στους κατοίκους και τις τοπικές Αρχές της κοινότητας για την υπομονή και την κατανόηση που επέδειξαν, μέχρι να ξεπεραστούν τα εμπόδια και να καταστεί δυνατή η ανέγερση του νέου σχολικού κτηρίου.

Το σχολείο που εγκαινιάζουμε σήμερα αποτελεί ένα πολυδύναμο εκπαιδευτικό συγκρότημα υψηλών προδιαγραφών. Πρόκειται για ένα εξατάξιο δημοτικό σχολείο που περιλαμβάνει οκτώ αίθουσες διδασκαλίας, δύο αίθουσες ειδικής εκπαίδευσης, εργαστήρια, βιβλιοθήκη, αίθουσα πολλαπλής χρήσης, αίθουσα ψυχαγωγίας, ιατρείο, κυλικείο, γραφεία, σύγχρονη αθλητική υποδομή και όλους τους βοηθητικούς χώρους.

Το κράτος ανέλαβε εξ ολοκλήρου τη συνολική δαπάνη του έργου που ανέρχεται στα τρία σχεδόν εκατομμύρια ευρώ. Το έργο αυτό αποδεικνύει έμπρακτα τη σημασία που αποδίδει η Κυβέρνηση στην αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολείων στα πλαίσια μιας συνολικής, προοδευτικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Για το σκοπό αυτό και παρά την παγκόσμια οικονομική κρίση αυξήσαμε σε σημαντικό βαθμό τις σχετικές δαπάνες. Συγκεκριμένα, τα προβλεπόμενα κονδύλια για την αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολείων αυξήθηκαν από €68,3 εκ. το 2008 στα €75 εκ. το 2009 και στα €88 εκ. το 2010. Παράλληλα, για το 2009 παραχωρήθηκαν πρόσθετες πιστώσεις €20 εκ. στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού για έργα κτηριολογικής υποδομής, στα πλαίσια των μέτρων που λήφθηκαν από την Κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης.

Η παιδεία και ο πολιτισμός βρίσκονται πολύ ψηλά στις προτεραιότητες της παρούσας Κυβέρνησης. Γιατί η παιδεία αποτελεί την καλύτερη επένδυση για το μέλλον, για την κοινωνική, την οικονομική, την πνευματική και την πολιτιστική ανάπτυξη και πρόοδο της κοινωνίας. Είναι για τον κάθε άνθρωπο το πολυτιμότερο κοινωνικό αγαθό και ως τέτοια πρέπει να διασφαλίζεται ισότιμα σε όλους τους πολίτες, με την παροχή δωρεάν και υψηλής ποιότητας δημόσιας εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος, από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο.

Ως Κυβέρνηση έχουμε αποδείξει στα τρία χρόνια διακυβέρνησής μας ότι έχουμε την πολιτική βούληση και τη διάθεση να προχωρήσουμε στην υλοποίηση όλων των εξαγγελιών μας για την παιδεία. Το οφείλουμε στα παιδιά και στους νέους μας οι οποίοι αποτελούν την ελπίδα και το μέλλον αυτού του τόπου. Για τούτο η συνεχής βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολείων με την ανέγερση νέων σχολικών κτηρίων, την αντισεισμική αναβάθμιση των υφισταμένων και τις επεκτάσεις που γίνονται αποτελεί βασική παράμετρο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης την οποία σταδιακά υλοποιούμε.

Το όραμα γενιών εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών για μια κυπριακή εκπαίδευση που θα μας επιτρέπει να πρωταγωνιστούμε από πλευράς μάθησης στον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο χώρο σταδιακά υλοποιείται. Χρειάζεται βέβαια να γίνουν πολλά ακόμα, ιδιαίτερα σε σχέση με τα στεγανά που δημιούργησαν εθνικιστικά, κοινωνικά και άλλα κατεστημένα για δεκαετίες. Στόχος της μεταρρύθμισης είναι ένα σχολείο που θα σέβεται απόλυτα την αξιοπρέπεια των μαθητών και των μαθητριών και θα παρέχει σε όλα τα παιδιά τη δυνατότητα επίτευξης όλων των στόχων της εκπαίδευσης, χωρίς οποιεσδήποτε εκπτώσεις στην ποσότητα και στην ποιότητα των μορφωτικών αγαθών.

Ως Κυβέρνηση έχουμε κάνει ήδη αποφασιστικά βήματα προς την κατεύθυνση υλοποίησης της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Βήματα με τα οποία εκτιμούμε ότι η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση περνάει από τη θεωρία στην πράξη.

Το σημαντικότερο είναι ότι έχουμε αγγίξει επιτέλους την «καρδιά και την ψυχή» του εκπαιδευτικού συστήματος με την ολοκλήρωση της τεράστιας προσπάθειας για διαμόρφωση νέων αναλυτικών προγραμμάτων από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο. Υλοποιείται ταυτόχρονα η εισαγωγή ενός μεγάλου προγράμματος επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στα νέα αναλυτικά προγράμματα.

Ταυτόχρονα επί δικής μας διακυβέρνησης έχουν υλοποιηθεί μια σειρά από πολιτικές για προώθηση της μεταρρύθμισης:

· η μείωση του αριθμού των μαθητών κατά τμήμα στους 25 για όλες τις τάξεις,
· η εισαγωγή των τετραμήνων στη Μέση Εκπαίδευση,
· η επέκταση των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας,
· η δημιουργία του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης και
· η εφαρμογή του προγράμματος εισαγωγικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
·
Παράλληλα ενισχύσαμε την οικονομική και κοινωνική στήριξη στους μαθητές και τους φοιτητές. Αυτό επιτεύχθηκε με:

· την παραχώρηση, για τρίτη συνεχή σχολική χρονιά, χορηγίας σε όλους του μαθητές της Β’ Γυμνασίου για την αγορά φορητού ηλεκτρονικού υπολογιστή,
· την επέκταση της κρατικής φοιτητικής μέριμνας με την έγκριση πακέτου στοχευμένων μέτρων στήριξης των φοιτητών και οικογενειών που αντιμετωπίζουν σοβαρά κοινωνικοοικονομικά προβλήματα, συνολικού ύψους €12.000.000, και με
· την εφαρμογή του θεσμού του δωρεάν σχολικού λεωφορείου.

Ένα νέο σχολείο αποτελεί πάντα μια ανανεωμένη πηγή ελπίδας για το μέλλον. Μια νέα ελπίδα για τα παιδιά μας που ζουν σε μια ημικατεχόμενη πατρίδα και ταυτόχρονα καλούνται να ανταποκριθούν στις πολύπλοκες απαιτήσεις των σημερινών καιρών. Πρώτη μας έγνοια αποτελεί η θέλησή μας να παραδώσουμε στα παιδιά μας μια ελεύθερη και επανενωμένη πατρίδα σε συνθήκες ευημερίας και δημιουργικότητας.

Στόχος και σκοπός κάθε σχολείου διαχρονικά, και ιδιαίτερα στις μέρες μας, είναι να καλλιεργεί την αγάπη για τη γλώσσα και τον πολιτισμό, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα και στον γλωσσικό, πολιτιστικό και θρησκευτικό πλουραλισμό και την προσήλωση στις πανανθρώπινες αξίες της ελευθερίας, της δικαιοσύνης, της αλληλεγγύης και της ισότητας. Μέσα από τη λειτουργία κάθε σχολείου πρέπει, επίσης, να προωθείται η καλλιέργεια των ιδιοτήτων που χαρακτηρίζουν τον ενεργό και δημοκρατικό πολίτη, να προάγεται η κριτική σκέψη, να καλλιεργούνται οι δεξιότητες, οι ικανότητες και τα ταλέντα των παιδιών, να διασφαλίζεται η φυσική, συναισθηματική και ψυχική τους υγεία και να προσφέρονται γνώσεις από όλο το φάσμα των επιστημονικών πεδίων.

Αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες,

Το καινούργιο σας σχολείο, που έχω τη χαρά να εγκαινιάζω σήμερα, οικοδομήθηκε για να ικανοποιήσει τις δικές σας ανάγκες και προσδοκίες. Η Πολιτεία το παραδίδει σε εσάς, τους μελλοντικούς πολίτες του τόπου μας, με σκοπό να συμβάλει στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό στην υλοποίηση των δικών σας ευγενικών οραμάτων και φιλοδοξιών. Είμαστε βέβαιοι ότι θα το αγαπάτε και θα το φροντίζετε ως δεύτερό σας σπίτι. Όχι μόνο τώρα που φοιτάτε σε αυτό αλλά και αργότερα, μετά την αποφοίτησή σας. Είμαστε επίσης βέβαιοι ότι, με τη βοήθεια των δασκάλων και των γονιών σας και τη δική σας συστηματική προσπάθεια, θα κατορθώσετε να κατακτήσετε τις υψηλές αξίες του ανθρωπισμού, της αλληλεγγύης, της αγάπης και της έγνοιας για τον συνάνθρωπό σας. Προπάντων μην ξεχνάτε ποτέ ότι ζούμε σε μια ημικατεχόμενη πατρίδα και ότι έχουμε όλοι χρέος ιερό να εργαστούμε για την απαλλαγή της από την κατοχή και για την επανένωσή της.

Με αυτές τις σκέψεις εγκαινιάζω σήμερα το Δημοτικό Σχολείο Περιστερώνας και εκφράζω θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές του έργου. Συγχαίρω θερμά τον Πρόεδρο και τα μέλη της Σχολικής Εφορείας Περιστερώνας για τη σημαντική συμβολή τους στην υλοποίηση του μεγαλεπήβολου αυτού έργου καθώς επίσης και τη Διεύθυνση και το διδακτικό προσωπικό του σχολείου που εργάστηκαν με ζήλο και ενθουσιασμό και έθεσαν γερά θεμέλια στο εκπαιδευτήριο αυτό από την πρώτη μέρα της λειτουργίας του. Συγχαίρω, τέλος, τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού που είχαν τη γενική ευθύνη για την προώθηση και την εποπτεία της ανέγερσης του κτηριακού αυτού συγκροτήματος καθώς και τους αρχιτέκτονες, μηχανικούς, εργολάβους και όλους όσοι εργάστηκαν για την αποπεράτωση του έργου τούτου.

Στους μαθητές, τη Διεύθυνση και το διδακτικό προσωπικό του σχολείου εύχομαι καλή δύναμη και κάθε επιτυχία στο έργο τους.